درمان التهاب پروستات

به ورم و التهاب پروستات، پروستاتیت گفته می‌شود.ده تا دوازده درصد مردان علائم پروستاتیت را تجربه میکنند.پروستاتیت شایع ترین مشکل پروستات در مردان زیر 50 سال است.

پروستاتیت می تواند یک بیماری حاد یا یک بیماری مزمن باشد.

تعریف التهاب پروستات یا پروستاتیت

پروستاتیت التهاب غده ی پروستات است. التهاب می تواند به علت عفونت و همچنین سایر علل مختلف باشد.غده ی پروستات بخشی از سیستم تولید مثل مردان است که به اندازه ی گردو بوده و در زیر مثانه و مقابل راست روده قرار می گیرد. این غده ، پیشابراه، لوله ای که از طریق آن ادرار و مایع منی از بدن خارج می شود را ، احاطه می کند. عملکرد اصلی پروستات تولید مایع منی برای انتقال اسپرم از طریق مجرای ادرار است.

دسته بندی انواع التهاب پروستات

• پروستاتیت حاد باکتریایی

در نتیجه ی یک عفونت باکتریایی است ، معمولاً به طور ناگهانی شروع می شود و ممکن است علائم آنفلوانزا را نیز به همراه داشته باشد. این حالت نسبت به سایر موارد شیوع کم تری دارد.

• پروستاتیت باکتریایی مزمن

این حالت در نتیجه ی عفونت های باکتریایی مکرر(عودکننده) غده ی پروستات به وجود می آید. در بین حملات، بیمار ممکن است علائم جزئی داشته یا حتی بی علامت باشد اما معمولاً درمان آن موفقیت آمیز نیست.

• پروستاتیت مزمن / سندرم درد مزمن لگنی

با اینکه پروستاتیت ها اغلب در این دسته قرار دارند، اما شناخته شده نیستند . این حالت بسته به وجود یا عدم وجود سلول های ضدالتهابی در ادرار، مایع منی و مایع پروستات ، می تواند التهابی یا غیرالتهابی باشد. اغلب علت خاصی را نمی توان برای آن یافت. علائم می توانند به صورت متناوب بوده و به حالت مزمن درآیند.

• پروستاتیت التهابی بدون علامت

این بیماری اغلب بطور اتفاقی در حین انجام تست های  ناباروری یا سرطان پروستات تشخیص داده می شود. افراد مبتلا به این نوع پروستاتیت از علائم یا ناراحتی خاصی شکایت نمی کنند اما سلولهای ضدالتهابی (ایمنی) در مایع منی / پروستات آن ها وجود دارد.

اندازه غده پروستات

علل التهاب پروستات

التهاب پروستات می تواند به وسیله ی باکتری هایی ایجاد شود که از مجاری ادراری به درون پروستات راه یافته اند (شایع ترین علت باکتریایی). باکتری  بطور مستقیم و یا از طریق لنف از مقعد، نیز می تواند گسترش یابد. همچنین ارگانیسم های مختلف منتقله از راه جنسی  مانند نایسریا گونورائه، کلامیدیا تراکوماتیس یا HIV نیز می توانند علت دیگری برای التهاب پروستات باشند. دیگر ارگانیسم های مسئول عفونت ،اغلب در عفونت های دستگاه ادراری نیز یافت می شوند ؛ ازجمله اشریشیا کلی. در بسیاری از موارد (به خصوص در نوع مزمن پروستاتیت)، علت خاصی برای پروستاتیت وجود ندارد.

عوامل خطر برای التهاب پروستات کدام اند؟

مردان در سنین مختلف به پروستاتیت مبتلا می شوند، اما این بیماری در مردان جوان و میانسال شایع تر است. سایر عوامل خطر برای ابتلا به التهاب پروستات عبارتند از:

✅ سابقه ی اولیه یالتهاب پروستات

✅ فردی که اخیراً عفونت مجاری ادرار داشته

✅ فردی که اخیراً از کاتتر ادراری استفاده کرده

✅ غده پروستات بزرگ شده

✅ مقاربت مقعدی

✅ اختلال در ساختار یا عملکرد سیستم ادراری

✅ کم آبی (عدم وجود مایع کافی )

✅ آسیب (ضربه) های موضعی به لگن مثل سقوط از دوچرخه و اسب

علائم و نشانه های التهاب پروستات چه هستند؟

علائم التهاب پروستات بسته به علت اصلی ایجاد کننده ی آن متفاوت هستند. علائم ممکن است به آرامی یا سریعا ظاهر شوند(بسته به علت بیماری و درمان در دسترس) و ممکن است به سرعت بهبود یافته یا چند ماه طول بکشد و همچنین بیماری می تواند عودکننده(پروستاتیت مزمن) باشد. شروع ناگهانی و با شدت معمولاً بیانگر پروستاتیت حاد باکتریایی است. علائم و نشانه های ممکن در التهاب پروستات عبارتند از:

✅ ادرار دردناک و یا دشوار و تکرر ادرار

✅ ادرار خونی

✅ درد حنجره، درد مقعدی، درد شکمی و / یا کمردرد

✅ تب و لرز

✅ درد و احساس ناراحتی

✅ ترشح از مجرای ادرار

✅ انزال دردناک یا اختلال عملکرد جنسی

روش های تشخیص التهاب پروستات

التهاب پروستات معمولاً از طریق تجزیه و تحلیل نمونه ی ادرار و معاینات فیزیکی غده ی پروستات توسط پزشک مربوطه ( اورولوژیست ) ، تشخیص داده می شود. این معاینه شامل معاینه ی توشه ی رکتال است که در آن پزشک با لمس غده ی پروستات از ناهنجاری های آن آگاه می شود. گاهاً پزشک ممکن است نمونه ای از مایعات پروستات را جمع آوری و آزمایش کند.

معاینه انگشتی پروستات

گاهی اوقات ماساژ پروستات برای مقایسه ی نمونه های مایع پروستات قبل و بعد از این مداخله انجام می شود. برای انجام این روش، پزشک در طول معاینه ی توشه ی رکتال، با ماساژ  غده ی پروستات آن را دچار ایسکمی می کند. از آنجایی که این نگرانی وجود دارد که با استفاده از این روش امکان انتقال باکتری ها به جریان خون وجود دارد، در موارد پروستاتیت باکتریایی حاد انجام این معاینه ممنوع است.

تست های دیگری که می توانند کمک کننده باشند  شامل:

# تست شمارش کامل خون (CBC)

# پانل الکترولیت

# کشت خون

#نمونه ی ارتشاحات مجرای ادراری

# سطح آنتی ژن اختصاصی پروستات (PSA): تست PSA که به عنوان یک آزمایش غربالگری برای سرطان پروستات مورد استفاده قرار می گیرد،  می تواند در التهاب پروستات نیز افزایش یابد.

تصویربرداری سونوگرافی، سی تی اسکن (CT)، سیستوسکوپی و بیوپسی پروستات می توانند از دیگر موارد تشخیصی کمک کننده باشند.

درمان التهاب پروستات

پروستاتیت

درمان التهاب پروستات بستگی به علت و نوع پروستاتیت دارد. چنانچه علت آن عفونت باکتریایی باشد، آنتی بیوتیک ها تجویز می شوند. تمامی گروه های  پروستاتیت نیازمند مراقبت های حمایتی، کنترل درد در صورت نیاز و پیگیری دقیق با متخصص مربوطه هستند . در موارد خاص، برخی از افراد مبتلا به التهاب پروستات ممکن است نیاز به بستری شدن داشته باشند. روش های درمان ممکن است شامل موارد زیر باشند:

• آنتی بیوتیک ها

پزشک در رابطه با نوع آنتی بیوتیک و مدت زمان درمان تصمیم می گیرد.

• داروهای ضد التهابی

این داروها می توانند به کاهش درد کمک کنند.

• مسدود کننده های آلفا

این داروها با شل کردن فیبرهای عضلانی اطراف مثانه و غده ی پروستات، می توانند علائم ادراری را کاهش داده و به بهبود تخلیه ی مثانه کمک کنند.

• ماساژ پروستات

در چندین مطالعه، نشان داده شده است که ماساژ پروستات به کاهش علائم در برخی از بیماران مبتلا به پروستاتیت غیر باکتریایی مزمن کمک می کند.

• تغییر سبک زندگی

اگر دوچرخه سواری یا اسب سواری می کنید، توصیه می شود که این فعالیت ها را تا زمانی که بهبود نیافتید، تعلیق کنید.

• درمان های جایگزین

اگرچه داروهای گیاهی بسیاری در دسترس هستند، اما شواهدی وجود ندارد که داروهای گیاهی پاسخ قطعی داشته باشند.

• طب سوزنی

کاهش علائم در برخی از افراد مبتلا به پروستاتیت.

عوارض التهاب پروستات چیست؟

چند عارضه ی احتمالی التهاب پروستات شامل موارد زیر است:

✅ پروستاتیت حاد قابلیت تبدیل شدن به پروستاتیت مزمن را دارد.

✅ انسداد راه خروجی مثانه یا احتباس ادرار

✅ ناباروری

✅ آبسه غده پروستات

✅ انتشار عفونت به جریان خون (باکتری در خون / سپسیس)

مرگ

پروستاتیت می تواند سطح PSA خون را افزایش دهد. شواهدی مبنی بر این وجود ندارد که پروستاتیت می تواند منجر به سرطان پروستات شود. اگر التهاب حاد / پروستاتیت حاد درمان شود،معمولاً سطح PSA  به سطوح نرمال باز می گردد.

نتیجه گیری

پروستاتیت می تواند یک بیماری باکتریایی حاد باشد که اغلب به راحتی با آنتی بیوتیک ها درمان شود یا می تواند یک بیماری مزمن باشد که نیازمند درمان و پیگیری طولانی مدت است.

درمان التهاب پروستات
به مطلب امتیازدهید