با عوارض عمل جراحی پروستات آشنا شوید

اصولاً عمل جراحی پروستات مثل عمل های دیگر عوارضی دارند.اما نکته مهم آنست که نباید از عوارض عمل جراحی پروستات ترسید زیرا که عارضه مهمی ندارد .

غده پروستات به اندازه یک گردو کوچک مثل شکل زیرکاملاً دورادور گردن مثانه و قسمت خروجی آن را احاطه کرده است. وقتی غده پروستات بزرگ می شود قسمت خروجی مثانه را تنگ کرده و باعث علائم زیر می شود:

۱- کاهش جریان ادراری

۲- قطع و وصل شدن ادرار

۳- قطره قطره آمدن ادرار

۴- تکرر ادراری

۵- سوزش شدید و باریک آمدن ادرار

۶- عدم تخلیه خوب مثانه و ادرار باقیمانده بالا در داخل مثانه

۷- بیدار شدن های مکرر بیمار از خواب در شب ها جهت دستشوئی

۵۰درصد مردان بالای ۵۰ سال به درجاتی به نشانه های ذکر شده مبتلا می شوند که باید درمان شوند.

راهی برای جلوگیری از بزرگی پروستات وجود دارد؟

بزرگی پروستات معمولاً به علت بالا رفتن سن است و در نتیجه هنوز هیچ راهی برای پیشگیری از بزرگی پروستات وجود ندارد.

اگر مبتلا به علائم پروستات شدیم چه کار باید بکنیم؟

باید به دکتر کلیه و مجاری ادراری مراجعه نمایید. دکترتان از شما سونوگرافی از کلیه و مثانه و پروستات و بررسی ادرار باقیمانده و تست PSA و آزمایش کامل خون و ادرار درخواست خواهد کرد و در صورت نیاز توسط پزشک معاینه مقعدی پروستات نیز انجام خواهد شد.

اگر مبتلا به علائم بزرگی پروستات هستیم درمان آن کدامند؟

اول درمان داروئی است، خط اول درمان داروئی استفاده از داروهای شل کننده گردن مثانه می باشد. مانند پرازوسین، ترازوسین، تامسولوسین و امنیک. این داروها را قبل از خواب به بیماران توصیه می کنیم که استفاده نمایند.

تکلیف بیمارانی که به دارو جواب نمی دهند چیست؟

اگر شدت تنگی مجرا به علت پروستات بالا باشد و به درمان داروئی جواب ندهند بهترین اقدام درمان جراحی پروستات می باشد.

عمل جراحی پروستات باز یا بسته و یا لیزر کدام بهترند؟

امروزه عمل جراحی پروستات به دو روش باز و بسته انجام می شود که بسته به شدت و حجم و اندازه بزرگی پروستات و شکل رشد پروستات نوع درمان انتخاب می شود.
درمان طلائی پروستات برای کسانی که ۱- حجم پروستات آن ها بالای ۶۰-۷۰ گرم می باشد ۲- همزمان با بزرگی پروستات سنگ مثانه بزرگ دارند ۳- سمت رشد بزرگی پروستات به داخل مثانه است، عمل جراحی باز می باشد. در این روش با برش کوچکی در بالای استخوان عانه و زیر ناف و با برش کوچک روی مثانه، قسمت هسته ای پروستات را که باعث انسداد مجرا شده است برداشته می شود.
بهترین درمان و درمان طلائی پروستات های زیر ۵۰ گرم که باعث انسداد شدید خروجی مجرا می شوند عمل جراحی پروستات به روش TURP یا تراش از داخل مجرا (همان لیزر عامیانه) می باشد. در این روش بدون برش جراحی پوستی با عبور دوربین به مجرا، قسمت هسته ای پروستات را با تراش و تکه تکه کردن آنها بر می داریم مثل شکل و آنها را خارج می کنیم.
پس چه در عمل جراحی باز و چه بسته همه پروستات برداشته نمی شود و فقط هسته انسدادی را بر می داریم.

آیا برداشتن قسمت هسته ای پروستات عوارض خاصی را نیز دارد؟

اصولاً  عمل جراحی پروستات مثل عمل های دیگر دارای عوارضی می باشند که به ذکر آنها می پردازیم:

۱- عوارض عمل جراحی پروستات درحین جراحی

بعد از عمل جراحی پروستات به علت جراحی خونریزی قابل کنترلی ایجاد می شود که ممکن است باعث نگرانی بیمار شود ولی کاملاً طبیعی است و با گذاشتن سوند به مدت ۲۴-۴۸ ساعت و ایجاد شستشو کاملاً رفع خواهند شد.

۲- بی اختیاری ادراری

عموماً در جراحی سرطان پروستات دیده می شود نه در عمل بزرگی خوش خیم. در بزرگی خوش خیم پروستات بعد از عمل احتمال بی اختیاری نزدیک به صفر می باشد و اصلاً نگران نباشید. کسانی ممکن است بی اختیار شوند که مثانه آنها مشکل داشته باشد از قبیل مثانه های کم حجم و عصبی و سرکش. پس نگران بی اختیاری نباشید.

۳- توانایی جنسی

در عمل جراحی سرطان پروستات توان جنسی مرد آسیب می بیندو یا از بین می رود ولی در عمل جراحی پروستات خوش خیم توان جنسی شما کاملاً برای بعد از عمل جراحی پروستات حفظ خواهد شدو به علت باز شدن حفره در غده پروستات بعد عمل مایع منی شما پس از انزال به داخل مثانه می ریزد و با ادرار دفع خواهد شد و این نگرانی قطع شدن مایع منی نیست و در این مورد اصلاً جای نگرانی نیست.

۴- ادرار خونی، درد، سوزش و عدم روان آمدن ادرار

بعد از عمل برای ۳-۴ هفته کاملاً طبیعی است و با خوردن مایعات فراوان و مصرف مسکن کاملاً بهبودی پیدا خواهید کرد.

و اما توصیه های اینجانب:

۱- بهترین و قطعی ترین روش درمان بزرگی پروستات، درمان جراحی ان است. باز یا بسته
۲- بزرگی پروستات درمان داروئی ندارد و داروها پروستات را فقط کوتاه مدت شل می کنند و لذا درمان تسکینی هستند.
۳- علیرغم پیشرفت تکنولوژی جراحی در حال حاضر بهترین درمان برای پروستات های بزرگ جراحی باز و پروستات تهای زیر ۵۰ گرم عمل بسته TURP یا لیزری می باشد.
۴- چکاب منظم PSA را در بالای ۵۰ سال فراموش نکنید
۵- از عوارض عمل پروستات نترسید چرا که عارضه مهم ندارد و بدون بیهوشی و با یک شب بستری برای همیشه از شر بزرگی پروستات و اختلال در تخلیه ادرار و بدون مصرف قرص راحت می شوید.
۶- عمل جراحی خوش خیم پروستات چه باز و چه بسته عود ندارد.
۷- در صورت داشتن بزرگی پروستات و اختلالات تخلیه ادراری با اینجانب به شماره های ۰۹۳۵۱۱۴۲۰۸۰ یا ۲۲۶۴۲۷۴۴ تماس بگیرید.
۸- جهت آگاهی بیشتر شما فیلم عمل های اینجانب در رابطه با عمل باز و بسته پروستات رانگاه کنید.

با تشکر و احترام

با عوارض عمل جراحی پروستات آشنا شوید