نحوه معاینه پروستات چگونه انجام می شود؟

در همه ی مردان معاینه پروستات از ابتدای ۵٠ سالگی باید برای بررسی سرطان پروستات انجام شود. غده ی پروستات یک غده به اندازه ی گردو است که در کنار مثانه قرار می گیرد. این غده به تولید مایع منی کمک می کند. معاینه پروستات به تشخیص سرطان پروستات، دومین سرطان شایع در بین مردان، نیز کمک می کند. 

علل dre پروستات یا معاینه پروستات

معاینه پروستات می تواند به علل مختلفی اتفاق بیافتد.

١- معاینه پروستات به تشخیص پروستات بزرگ شده یا ملتهب(عفونی) کمک می کند.

٢- این معاینات به طور معمول شامل توشه ی رکتال (DRE) و اندازه گیری PSA می شوند.

٣- این معاینات از سن ۵٠ سالگی شروع شده و مردان باید از لحاظ سرطان پروستات غربالگری شوند.

چه کسانی باید معاینه پروستات شوند؟

از ابتدای ۵٠ سالگی همه ی مردان باید از لحاظ سرطان پروستات غربالگری شوند. انجمن سرطان آمریکا توصیه می کند مردانی که در خطر ابتلا به سرطان پروستات هستند ، این بررسی ها را از ۴۵ سالگی آغاز کنند.

چنانچه بیش تر از یک نفر از افراد فامیل درجه یک در زیر ۶۵ سال به سرطان پروستات مبتلا شوند ، تست های غربالگری باید در سنین پایین تری انجام شوند.

سرطان پروستات پیش از آنکه به نواحی دیگر منتشر شود ، به راحتی قابل درمان است. با این وجود ، برخی از سرطان های پروستات رشد بسیار کندی داشته بطوریکه حتی نیاز به درمان هم ندارند. بنابراین سن فرد و دیگر عوامل بسیار دخیل اند.

روش معاینه مقعدی پروستات

نحوه معاینه پروستات

معاینه ی مقعد با انگشت ( DRE ) رایج ترین روش معاینه پروستات است. این روش بسیار سریع و ساده است. برای انجام این معاینه، شما در حالت ایستاده یا به پهلو دراز کشیده لگن و زانوها را به سمت قفسه ی سینه خم می کنید.

پزشک در تست پروستات با انگشت ،دستکش پوشیده و انگشتان خود را  چرب می کند. سپس به آرامی داخل مقعد قرار می دهد. او یک دست را روی پروستات و دست دیگر را در ناحیه ی لگنی قرار می دهد. این معاینه فقط چند لحظه طول می کشد. به این روش معاینه مقعد با انگشت هم می گویند.

ممکن است چند لحظه احساس ناراحتی کنید و یا حتی فوریت در ادرار را به خصوص در صورت وجود التهاب یا بزرگی پروستات تجربه کنید. با این معاینه پزشک قادر به تشخیص اندازه و شکل پروستات خواهد بود. به طورکلی ، DRE خطری را ایجاد نمی کند.

آزمایش پروستات چگونه انجام میشود؟

ممکن است پزشک سطح PSA خون شما را برای غربالگری سرطان پروستات کنترل کند. PSA پروتئینی است که مایع منی را رقیق می سازد.

عوامل متعددی می توانند سطح PSA خون را بیش از حد نرمال بالا ببرند از جمله :

( فرم های خاصی از سرطان های پروستات نیز سطح PSA را کاهش می دهند.)

قبل از انجام این تست درباره ی مزایا و معایب آن با پزشک خود مشورت کنید. این تست می تواند نتایج مثبت و منفی کاذب هم داشته باشد.

آیا می دانید سرطان پروستات چگونه درمان می شود؟ آیا امیدی به درمان قطعی سرطان پروستات هست؟ برای کسب اطلاعات بیشتر در این زمینه شما می توانید بر روی دکمه قرمز رنگ کلیک کنید.

درمان سرطان پروستات

چگونگی آمادگی برای معاینه پروستات

چنانچه به مشکلاتی از جمله هموروئید، کیست های مقعدی و یا دیگر مسائل مرتبط با مقعد دچار هستید ، حتماً پزشک خود را درجریان قرار دهید.

قبل از انجام آزمایش PSA پزشک خود را از تمام داروها و مکمل های مصرفی خود مطلع سازید.

نعوظ های اخیر شما نیز می تواند بر سطح PSA خون شما موثر باشد. اگر قبل از انجام تست نزدیکی داشته اید، با پزشک خود مشورت کنید.

تست psa پروستات

تفسیر آزمایش psa

نمونه ی خون شما به آزمایشگاه فرستاده و آنالیز گردد. آزمایشگاه سطوح PSA را همانند زیر گزارش می کند :

نرمال : کم تر از ۴ ng/ml

میانه : ۴-١٠ ng/ml

بالا : بیش تر از ١٠ ng/ml

علاوه بر توجه به مقادیر PSA ، پزشک مربوطه به سرعت تغییرات این اعداد نیز توجه می کند.

چنانچه نتایج تست PSA شما بالا است ، به آن معنا نیست که مبتلا به سرطان پروستات هستید. تنها حدود ٢۵٪‏ مردانی که  سطوح PSA در آن ها بالاست ، مبتلا به سرطان پروستات هستند.

همچنین ممکن است فردی درحالیکه سرطان پروستات دارد در معاینه ی توشه ی رکتال و آزمایش PSA نرمالی داشته باشد.

بعد از معاینه پروستات چه اتفاقی می افتد ؟

چنانچه نتایج معاینات و تست ها نگران کننده باشند ، پزشک در مورد شما تصمیم خواهد گرفت. پروستات بزرگ به ویژه درسنین بالا بسیار شایع است.

سونوگرافی مقعدی پروستات

چنانچه تشخیص سرطان پروستات داده شد ، ممکن است دیگر تست های تشخیصی نیز انجام شوند. به عنوان مثال سونوگرافی مقعدی پروستات تصاویر گسترده ای را از پروستات در اختیار قرار می دهد. این تست حدود ١٠ دقیقه طول می کشد اما درد و عوارض جانبی ندارد.

بیوپسی پروستات

نمونه (بیوپسی) نیز برای تایید یا رد تشخیص سرطان پروستات کمک کننده خواهد بود. گرفتن نمونه ١٠-١۵ دقیقه طول می کشد و ممکن است پس از انجام آن حساس به لمس و دچار خونریزی خفیف شوید. این  نتایج اقدامات بعدی را تعیین می کنند.

دکتر حسین کرمی دکتر متخصص پروستات در تهران

شما می توانید از طریق قسمت پرسش از دکتر سوالات خود را  مطرح نمایید.

سیستم پرسش و پاسخ

ثبت سوال جدید

ثبت سوال جدید غیرفعال می‌باشد.

پیگیری سوال قبل

برای پیگیری پاسخ سوال خودتون و نمایش آن کد رهگیری خود را در این قسمت وارد کنید.
تصاویر پیوست امکان انتخاب تا ۵ تصویر وجود دارد. جهت انتخاب چندگانه کلید Ctrl را نگه دارید. (فرمت های مجاز شامل png, gif و jpg می باشد و حداکثر حجم هر تصویر ۸ مگابایت است.)
© همیارسیستم
  • تصویر کاربر علی دوشنبه ۲۴ تیر ۹۸( 4 سال پیش) تعداد بازدید: 214 مشاهده پرسش
    سلام آقای دکتر، آیا مشکل پروستات (بزرگ بودن پروستات) موجب درد زیر شکم نیز می شود؟ من 46 سال دارم و مطابق سونوگرافی، پروستات من بزرگ شده، کشت ادرار داده ام، اما هیچ نوع عفونت و مشکلی (مانند خون در ادرار، دفع پروتئین و ...) ندارم. متشکرم
    1. تصویر کاربر NAME دوشنبه ۲۴ تیر ۹۸( 4 سال پیش)

      اگر ادرار شما راحت میاید ‌ و باریک نشده مشکلی نیست

  • تصویر کاربر مهدى پنجشنبه ۴ بهمن ۹۷( 5 سال پیش) تعداد بازدید: 212 مشاهده پرسش
    باسلام وعرض ادب اقاى دکتر بنده از دوطرف کشاله ران فتق دارم وداراى بيمه تکميلى اتيه سازان دارم ايا شما براى جراحى قرارداد دارىد بنده الان چکار کنم ضمنا 60 سالم باتشکر
    1. تصویر کاربر دکتر حسین کرمی پنجشنبه ۴ بهمن ۹۷( 5 سال پیش)
  • تصویر کاربر مهدى پنجشنبه ۴ بهمن ۹۷( 5 سال پیش) تعداد بازدید: 268 مشاهده پرسش
    باسلام وعرض ادب اقاى دکتر بنده ازدوطرف کشاله ران فتق دارم وبنده داراى بىمه تکميلى اتىه سازان هستم براى عمل جراحى چکار باىد بکنم اىا شما قرارداد بابيمه دارىد ىانه لطفا راهنماىى بفرماىىد باتشکر
    1. تصویر کاربر دکتر حسین کرمی پنجشنبه ۴ بهمن ۹۷( 5 سال پیش)
      بیایید ببینم
  • تصویر کاربر ارمین شنبه ۳ آذر ۹۷( 5 سال پیش) تعداد بازدید: 242 مشاهده پرسش
    سلام و خسته نباشید خدمت اقای دکتر کرمی.اقای دکتر بنده 23 سال سن دارم و در ناحیه نوک الت و زیر کیسه بیضه ها درد دارم البته درد به ان اندازه که نتوانم امورات روزمره خود را انجام بدهم نیست ولی چه بسا که درد وجود دارد و هنگام دفع ادرار هم بعضی اوقات مایع قطره مانندی که به رنگ سفید کدر بعد از دفع ادرار از بنده خارج میشود میخواستم بدونم این علائم خطرناک است یا خیر و باید چیکار کنم با تشکر فراوان
    1. تصویر کاربر دکتر حسین کرمی شنبه ۳ آذر ۹۷( 5 سال پیش)
      جای نگرانی نیست
  • تصویر کاربر علی سه شنبه ۸ آبان ۹۷( 5 سال پیش) تعداد بازدید: 265 مشاهده پرسش
    جناب آقای دکتر کرمی
    با سلام و احترام
    با عنایت به اینکه پدر اینجانب دارای بزرگی پروستات با ابعاد69*52*77 بوده و سن79 می باشد. ایا تنها گزینه عمل جراحی باز است. البته آزمون PSA 6.4 هستش و همیشه کنترل بوده ولیکن اکنون در دو هفته گذشته دارای سوند می باشد. البته درد در ناحیه پروستات را هم دارد. متاسفانه به دلیل ترس و استرسی که دارد قبلا در جراحی مربوط به کمر در 7 سال گذشته دچار تندی ضربان قلب شده و به مشکل قلبی خورد و ایست قلبی کرده و او را احیا کردند و عمل جراحی صورت نگرفت. آیا راه دیگری برای کنترل و درمان وجود دارد. در سال 1391 بیوپسی پروستات را انجام داده بودیم و بدخیمی گزارش نشد.
    1. تصویر کاربر دکتر حسین کرمی سه شنبه ۸ آبان ۹۷( 5 سال پیش)
      سلام بیایید ببینم
  • تصویر کاربر محسن سه شنبه ۸ آبان ۹۷( 5 سال پیش) تعداد بازدید: 205 مشاهده پرسش
    عرض سلام و خسته نباشید
    پدربزرگ بنده که حدود ۹۰ ساله هستند اخیرا پزشک بهشون گفته که پروستاتشون بزرگ شده.
    تعدادی از توصیه هایی که فرموده بودید رو بهشون گفتم.
    با توجه به اینکه تمایل به عمل کردن ندارند از حضورتان بابت رعایت نکات تغذیه ای ودیگر نکاتی که لازم است رعایت کنند مشورت میخواستند.
    با تشکر
    1. تصویر کاربر دکتر حسین کرمی سه شنبه ۸ آبان ۹۷( 5 سال پیش)
      مصرف دارو کافی است
  • تصویر کاربر بهرام شنبه ۲۱ بهمن ۹۶( 6 سال پیش) تعداد بازدید: 189 مشاهده پرسش
    سلام خدمت دکتر گرامی.مت 1ماه دیگه وارد 39 سال میشم مشکل من از اینجا شروع شد که رفتم چکاپ.تو ازمایش من مقداری دفن پروتین داشتم با کمی قند وخون که خون قایل رویت نبودش.ولی یک بار دیدم منی من رنگ قهوه ای تیره هستش خیلی ترسیدم داشتم حالم بد میشد بعد رفتم دکتر تست psa داد که عددش 2.34 بود بعد رفتم سونوگرافی برای کلیه و پروستات که سایزش ظاهرا خیلی بزرگ بود که عدد 59*39*36 بودش البته از چپ به راست-من نگرانیم خیلی زیاد هستش خیلی هم استرس دارم اگه میشه لطف بفرمایید بگید تا چقدر مشکلم جدی هستش مشکل سوزش و تخلیه هم ندارم.ممنون
    1. تصویر کاربر دکتر حسین کرمی یکشنبه ۱۵ بهمن ۹۶( 6 سال پیش)
      با توجه به سن همه نرمالند وجاي نگراني نيست
    2. تصویر کاربر بهرام یکشنبه ۱۵ بهمن ۹۶( 6 سال پیش)
      سلام مجدد.دکتر برای من به مدت 30روز صبح ها قرص تاوانکس وشبها قرص تامسولوسین رهش تجویز کرد
    3. تصویر کاربر دکتر حسین کرمی شنبه ۲۱ بهمن ۹۶( 6 سال پیش)
      سلام قطع کنید بهتر ایت
    4. نمایش سایر 2 پاسخ
درحال دریافت اطلاعات