آیا التهاب پروستات خطرناک است؟

پروستاتیت یا التهاب پروستات نوعی بیماری است که غده پروستات را تحت تأثیر قرار داده و موجب تورم (التهاب) می شود.

این حالت می تواند به علت عفونت باکتریایی (پروستاتیت باکتریال) ایجاد شده و یا علت ناشناخته داشته باشد و پروستاتیت باکتریال مزمن یا سندرم درد لگنی مزمن (CPPS) نامیده می شود.

تخمین زده شده است که نیمی از مردان دست کم یک بار در طول زندگی خود به التهاب پروستات مبتلا می شوند. عارضه ی اصلی پروستاتیت باکتریال مزمن تاثیر آن بر جسم و روح شماست. علائمی همچون درد و اختلالات نعوظ می توانند تا حد زیادی بر کیفیت زندگی و سلامت روان شما تأثیر بگذارد.

عوارض پروستاتیت

عوارض التهاب پروستات

در ادامه عوارض التهاب پروستات را شرح می دهیم.

 علائم موثر بر کار و زندگی

علائمی مانند درد مبهم پرینیوم، بیضه ها و ناحیه ی لومبوساکرال (دیسک بین مهره ای L5-S1)، تکرر ادرار ، فوریت و دشواری در ادرار کردن ناشی از تحریک پروستاتیت مزمن می تواند باعث آزار فرد گشته و در نهایت بر کار و زندگی وی تاثیر بگذارد.

 علائم موثر بر عملکرد جنسی

در نتیجه ی درمان ناقص ، علائم آزار دهنده می توانند بر سلامت جنسی مردان تاثیر بگذارد. بنابراین، در نهایت این مردان مبتلا به علائمی مانند ناتوانی جنسی و انزال زودرس خواهند شد.

 علائم موثر بر توانایی تولید مثلی مردان

تحریک طولانی مدت ناشی از التهاب پروستات مزمن می تواند باعث تغییر ترکیب مایعات پروستاتیت شود ؛ بنابراین نه تنها زمان باقی ماندن مایع منی به شکل مایع طولانی می شود ، بلکه میزان زنده ماندن اسپرم نیز تحت تأثیر قرار می گیرد. ناباروری نتیجه نهایی این بیماری است.

انتقال بیماری به همسران

همچنین التهاب پروستات می تواند از طریق رابطه ی جنسی به همسر فرد آلوده منتقل شود ؛ به خصوص اگر پروستاتیت بواسطه بعضی از باکتری های خاص ایجاد شده باشد. این التهاب ها شامل پروستاتیت قارچی، تریکومونال، پروستاتیت گنوره ای (سوزاک) و غیره می شود.

با توجه به مقدماتی که ذکر شد، شما باید متوجه شده باشید که التهاب پروستات خطرناک است و باید درمان شود. اما چطور؟

التهاب پروستات

آیا التهاب پروستات درمان میشود؟

هنگامی که پروستات و بافت های اطراف آن ملتهب شوند عفونت پروستات اتفاق می افتد. درمان التهاب پروستات به نوع آن بستگی دارد که در زیر به بررسی آن ها می پردازیم.

پروستاتیت باکتریایی حاد

افراد جهت درمان پروستاتیت باکتریایی حاد باید حداقل به مدت 14 روز دارو های آنتی بیوتیک مصرف کنند. گاهی اوقات برخی مردان جهت درمان این نوع پروستاتیت در بیمارستان بستری شده و آنتی بیوتیک های درون وریدی دریافت می کنند. در صورت مشکل در دفع ادرار، امکان دارد پزشک یا پرستار با استفاده از یک لوله به نام کاتتر نسبت به تخلیه مثانه اقدام کنند. تقریبا تمامی عفونت هایی که به سرعت رشد می کنند توسط این روش درمان می شوند.

پروستاتیت باکتریایی مزمن

افراد جهت درمان پروستاتیت باکتریایی مزمن باید برای مدت بیشتری آنتی بیوتیک مصرف کنند. این مدت اغلب 4 تا 12 هفته است. نزدیک به 3 مورد از هر 4 مورد ابتلا به پروستاتیت باکتریایی مزمن با این روش درمان می شوند. گاهی اوقات علائم ابتلا بازگشته و برای رفع آن ها به مصرف مجدد آنتی بیوتیک نیاز می باشد.

دارو های آنتی بیوتیک

در صورت تجویز آنتی بیوتیک افراد باید دارو های خود را به صورت کامل و در زمان مشخصی از هر روز مصرف کرده و با احساس بهتر شدن مصرف دارو ها را رها نکنند.

آلفا بلاکر ها

برخی پزشکان برای کمک به راحتی بیماران دارو هایی به نام آلفا بلاکر یا داروی بلوک کننده ی آلفا تجویز می کنند. این دارو ها به شل شدن عضلات قاعده مثانه و اطراف پروستات کمک می کنند.

ماساژ پروستات

ماساژ پروستات می تواند به کاهش فشار در پروستات کمک کنند. این کار سبب تخلیه مایع از مجاری پروستات می شود. امکان دارد همزمان با ماساژ پروستات یک فیزیوتراپ نیز به شل شدن عضلات اطراف پروستات کمک کند.

 دکتر حسین کرمی متخصص پروستات در تهران

شما می توانید از طریق قسمت پرسش از دکتر سوالات خود را  مطرح نمایید.

سیستم پرسش و پاسخ

ثبت سوال جدید

ثبت سوال جدید غیرفعال می‌باشد.

پیگیری سوال قبل

برای پیگیری پاسخ سوال خودتون و نمایش آن کد رهگیری خود را در این قسمت وارد کنید.
تصاویر پیوست امکان انتخاب تا ۵ تصویر وجود دارد. جهت انتخاب چندگانه کلید Ctrl را نگه دارید. (فرمت های مجاز شامل png, gif و jpg می باشد و حداکثر حجم هر تصویر ۸ مگابایت است.)
© همیارسیستم
  • تصویر کاربر Mohammad جمعه ۱ اسفند ۹۹( 3 سال پیش) تعداد بازدید: 294 مشاهده پرسش
    سلام دکتر جان
    من ۳ماه پیش ازتون یه نسخه گرفتم بابت پروستاتیتم
    شما افوکسیر ۲۰۰/ملوکسیکام ۰/۵ و تامسولوسین ۰/۴ بهم دادین.نزدیک به ۳ ماه هست که مصرف میکنم ولی بهبودی خاصی حاصل نشده
    تو این مدت قرص آسنترا ۵۰ هم مصرف میکردم
    لطفا اگه میشه نسخه جدیدی بهم بدین چون خسته شدم
    ممنون
    1. تصویر کاربر دکتر حسین کرمی جمعه ۱ اسفند ۹۹( 3 سال پیش)
      پرهیز غذایی رو هم رعایت کنید . بهتر نشد علایم ؟
  • تصویر کاربر علی سه شنبه ۲۸ بهمن ۹۹( 3 سال پیش) تعداد بازدید: 234 مشاهده پرسش
    باسلام مریض جناب عالی هستم ۶۸ ساله سنگ مثانه هم تشکیل شده و دارو تامسولسین وتولورین استفاده میکنم.با توجه به بزرگی پروستات و سنگ مثانه نظر شما در باره عمل یا دارو را دارم متسکرم
    1. تصویر کاربر دکتر حسین کرمی سه شنبه ۲۸ بهمن ۹۹( 3 سال پیش)
      باید پروستات عمل شود و سنگ خارج شود
  • تصویر کاربر احمد دوشنبه ۱۵ دی ۹۹( 3 سال پیش) تعداد بازدید: 268 مشاهده پرسش
    سلام بنده ۳۵ سالمه رفتم سونوگرافی چکاپ گفته اندازه پروستات حداکثر نرمال ۲۹ می باشد میخواستم بدونم مشکلی هست یا چکار باید بکنم ممنون
    1. تصویر کاربر دکتر حسین کرمی دوشنبه ۱۵ دی ۹۹( 3 سال پیش)
      مشکلی نیست نگران نباشید
  • تصویر کاربر منصور چهارشنبه ۱۰ دی ۹۹( 3 سال پیش) تعداد بازدید: 235 مشاهده پرسش
    سلام جناب دكتركرمى
    من ٥٢ سالمه ازحدود دوسال پيش دچار سوزش وتكرر ادرار ميشدم كه بافنازوپيريدين خوب ميشد،حدود ٨ماه قبل علاوه براين علايم دچار دردپرينه وقسمت پايينى شكم شدم وسونو پروستات حدود٣٠وpsaنيز حدود ٣مى باشدداروهاى آنتى بيوتيك ،امنيك وضدالتهاب مصرف كرده ام ولى علايم مدتى مثلا ١٠،١٥روزازبين مى روند ودوباره برمى گردند چندين نوبتpsaانجام دادم دوروبر ٣است اين روزها خيلى عذاب مى كشم لطفا راهنمايى كنيد؟
    باتشكر
    1. تصویر کاربر دکتر حسین کرمی چهارشنبه ۱۰ دی ۹۹( 3 سال پیش)
      شلام علایم شما پروستاتیت (التهاب پروستات) می باشد. بهترین درمان آن قرص افلوکساسین ۲۰۰ میلیگرم هر ۱۲ ساعت و کپسول تامسولوسین ۰.۴ میلیگرم شبی یک عدد و قرص ملوکسیکام ۷.۵ میلیگرمی هر ۱۲ ساعت می باشد. مدت درمان ۳۰ تا ۴۵ روز است. از مصرف ادویه جات و فلفل و کافیین و قهوه و نوشابه و سیر و پیاز پزهیز کنید.
  • تصویر کاربر مهدی شنبه ۲۱ تیر ۹۹( 3 سال پیش) تعداد بازدید: 303 مشاهده پرسش
    با سلام خدمت آقای دکتر کرمی من 39سال سن دارم و مدت تقریبا 2سال که التهاب پروستات دارم البته کلی آزمایش و سونوگرافی انجام دادم دکترم هم دکتر یوسف البرز هستن دارویی هم مصرف میکنم سفیکسیم و پروتستان هست البته الان دیگه پروستاتان رو قطع کردن ویه کپسول بنام پروسکار استفاده میکنم ولی هنوز مشکلم در دفع ادرار حل نشده میخواستم بپرسم مصرف سفیکسیم بمدت دوسال مشکلی نداره چون وقتی قطع میکنمش ادرارم بند میاد و راه حلی برای من هست یا نه ممنونم از لطف شما
    1. تصویر کاربر دکتر حسین کرمی شنبه ۲۱ تیر ۹۹( 3 سال پیش)
      سلام، التهاب مزمن پروستات نیاز به درمان طولانی‌مدت داره
  • تصویر کاربر منصور دوشنبه ۲۶ خرداد ۹۹( 3 سال پیش) تعداد بازدید: 246 مشاهده پرسش
    سلام، ۵۲ سال دارم زیر بیضه ها یم درد می کند آیا عفونت پروستات است؟ اگر جواب مثبت است چه درمانی پیشنهاد می کنید باتشکر فراوان
    1. تصویر کاربر دکتر حسین کرمی دوشنبه ۲۶ خرداد ۹۹( 3 سال پیش)
      سلام بله توصیه به سونوگرافی بیضه ها میشه
  • تصویر کاربر اکبر دوشنبه ۲۶ خرداد ۹۹( 3 سال پیش) تعداد بازدید: 276 مشاهده پرسش
    سلام ضمن آرزوی قبولی طاعات اینجانب بیشترین مشکلی ک دارم در هنگامی است ک وقتی ب دلیلی ادرارم را مدتی نگهدارم در اجابت مشکل شدید داشته وادرار به صورت قطره قطره وبا تحریک کردن با اب گرم دفع ادرار صورت میگره .در ضمن در مورد غیر از این زیاد مشکی در دفع ادرار ندارم.شبی یک کپسول تامسولسین هم میخورم
    .ممنون
    1. تصویر کاربر دکتر حسین کرمی دوشنبه ۲۶ خرداد ۹۹( 3 سال پیش)
      سلام سن؟
  • تصویر کاربر حسین شنبه ۳۱ خرداد ۹۹( 3 سال پیش) تعداد بازدید: 246 مشاهده پرسش
    جناب آقای دکتر.53ساله هستم.10سال دچار بزرگی پروستات شده ام .حدود 2هفته است که پروستات ام ورم کرده و احساس درد هم دارم.با وجود مسئله کرونا میترسم به پزشک و آزمایشگاه مراجعه کنم. لطفا بفرمائید احتمالا دچار سرطان و یا مشکل جدی شده ام.اگر ممکن است راهنمایی بفرمائید.با تشکر فراوان.
    1. تصویر کاربر دکتر حسین کرمی شنبه ۳۱ خرداد ۹۹( 3 سال پیش)
      سلام ازمایش psa بدهید جهت هماهنگی و اخذ نوبت با شماره های زیر تماس بگیرید ۰۲۱۲۲۶۴۲۷۴۴ ۰۲۱۷۱۰۶۲۳۵۰ ۰۹۳۵۱۱۴۲۰۸۰
  • تصویر کاربر یعقوب جمعه ۲۹ آذر ۹۸( 4 سال پیش) تعداد بازدید: 260 مشاهده پرسش
    سلام دکتر جان من ۳۵هستم psa 2هست و سایز پروستات ۳۳الان حدودا دو هفته هست درد در مثانه دارم و تکرار ادرار حس خودم التهاب و عفونت مثانه دارم ایا خطر ناک هست راه درمان چیه
    1. تصویر کاربر NAME جمعه ۲۹ آذر ۹۸( 4 سال پیش)

      سلام ازمایش ادرار بدید و براساس آن شاید نیاز به انتی بیوتیک باشه

  • تصویر کاربر رهگذر چهارشنبه ۲۴ مهر ۹۸( 4 سال پیش) تعداد بازدید: 269 مشاهده پرسش
    سلام وخسته نباشید من ۳۷سالمه و بدنسازی کار میکنم حدود دوهفته هست که در سمت راست مثانه بالای بیضه راستم موقع بلند کردن وزنه سنگین یا سرفه شدید یه گردی به اندازه گردو که داخلش مایع وحباب هست،با لمثش میشه فهمید میزنه بیرون دردخیلی کمی داره با فشار دادن انگشت دوباره میره عقب سر جاش ولی بیضه هام بعضی موقع ها درد داره مخصوصا مواقع نزدیکی یا موقع بالا رفتن گردش خون ممنون میشم راهنمایی کنید
    1. تصویر کاربر NAME چهارشنبه ۲۴ مهر ۹۸( 4 سال پیش)

      سلام.فتق دارید که نیازمند عمل هست.جهت هماهنگی و اخذ نوبت با شماره های زیر تماس بگیرید
      ۰۲۱۲۲۶۴۲۷۴۴
      ۰۲۱۷۱۰۶۲۳۵۰
      ۰۹۳۵۱۱۴۲۰۸۰

درحال دریافت اطلاعات