همه چیز درباره التهاب مزمن پروستات و باروری

التهاب مزمن پروستات بیماری است که به خوبی شناخته نشده است، با این حال شایع ترین نوع التهاب پروستات است. محققان درباره ی ارتباط بین التهاب مزمن پروستات و ناباروری تحقیقاتی کرده اند که در  این مقاله ما شرح مختصری از این تحقیقات را آورده ایم.

غده ی پروستات غده ای به اندازه ی گردو است که در سیستم تناسل آقایان نقش ایفا میکند. این غده مایعی ترشح میکند که به اسپرم ها کمک میکند در مایع منی حرکت کنند. التهاب حاد و باکتریایی پروستات بیماری ساده ای است، این بدین معنی است که به آنتی بیوتیک به خوبی پاسخ میدهد.

متاسفانه التهاب مزمن پروستات بیماری ساده ای نیست و خیلی بیشتر از التهاب حاد پروستات شایع است، همچنین شناخت آن مشکلتر است. پزشکان  در تشخیص این دو نوع از هم و  هم در درمان موفقیت آمیز آنها مشکل دارند.

قسمتی از سردرگمی های مربوط به التهاب مزمن پروستات و ناباروری این است که بیماری ای که ما التهاب مزمن پروستات می نامیم، یک بیماری نیست بلکه چند بیماری مختلف است. یکی از متخصصان اورولوژی میگوید:” همه ی انواع التهاب مزمن پروستات باعث ناباروری نمیشوند.”

انواع التهاب مزمن پروستات

تخمین زده میشود ۹ درصد مردان ۱۸ سال و بالاتر به التهاب مزمن پروستات مبتلا باشند. تشخیص این بیماری ممکن است یکی از گزینه های زیر باشد:

التهاب مزمن باکتریایی پروستات

این بیماری در اثر عفونت طولانی مدت غده ی پروستات با یک عامل باکتریایی به وجود می آید. این بیماری همیشه پاسخ خوبی به آنتی بیوتیک ها نمیدهد.

سندرم درد لگنی مزمن

سندرم درد لگنی مزمن که یکی از دلایل شایع التهاب مزمن پروستات است و  کمترین شناخت راجع به آن وجود دارد. این سندرم میتواند علائم التهاب مزمن پروستات را بدون هیچ شواهدی از عفونت باکتریایی به وجود بیاورد.

التهاب پروستات بدون علامت

این بیماری علامتی ندارد و  زمانی تشخیص داده میشود که در آزمایش بارداری، در مایع منی آقایان گلبول سفید یافته شود.

یکی از متخصصان توضیح میدهد که “ناباروری با التهاب های مزمن پروستاتی در ارتباط است که باعث ورود گلبول های سفید به مایع منی میشوند. این به معنای التهاب مزمن باکتریایی پروستات یا التهاب پروستات بدون علامت است، اما شاید سندرم درد لگنی مزمن عامل ناباروری نباشد.”

چگونه گلبول های سفید روی باروری تاثیر میگذارند؟

گلبول های سفید جزئی از سیستم ایمنی بدن هستند که عفونت را از بین میرند. مطالعات نشان میدهد زمانی که این سلول ها در ترشحات غده ی پروستات مشاهده میشوند، باعث کاهش عملکرد اسپرم ها، کیفیت آن ها و کاهش باروری خواهند شد.

پزشکان به خوبی نمیدانند که چگونه گلبول های سفید باعث ایجاد این اثرات روی اسپرم ها میشوند، اما ممکن است مربوط به مولکولی به اسم گونه های ری اکتیو اکسیژن باشد که توسط گلبول های سفید تولید میشوند. این مولکول ها جزئی از ویژگی های ضد بیماری گلبول های سفید می باشند. مطالعات نشان میدهد این مولکول ها در نمونه ی منی بیش از ۴۰ درصد افراد نابارور وجود دارد.

چگونه گلبول های سفید روی باروری تاثیر میگذارند؟

یکی دیگر از عوامل محتمل که نادر هم هست، ممکن است بافت زخمی باشد که از یک التهاب باکتریای قدیمی به جا مانده است. بافت زخم ممکن است ورود اسپرم ها را به مایع منی مسدود کند. همچنین متخصصا میگویند: “ما فقط مکانیسم را کاملا دقیق نمیدانیم، اما میدانیم گلبول های سفید موادی ترشح میکنند که اسپرم ها را محدود میکنند.”

آیا ناباروری در اثر التهاب مزمن پروستات قابل درمان است؟

متخصصان میگویند که التهاب مزمن پروستات یکی از علل نادر ناباروری است، اما ممکن است برگشت پذیر باشد. اگر التهاب مزمن پروستات توسط باکتری ها ایجاد شود، آنتی بیوتیک ممکن است باعث از بین رفتن التهاب و بهبود ناباروری شود. در بیمارانی که گلبول سفید بدون وجود باکتری دارند، شواهدی مبنی بر امکان موثر بودن درمان با آنتی اکسیدان ها وجود دارد.

ویتامین ث، ای، آ و دیگر آنتی اکسیدان ها ممکن است از اسپرم ها در برابر اثرات مخرب گونه های ری اکتیو اکسیژن محافظت کنند. آنتی اکسیدان ها میتوانند به عنوان مکمل های غذایی مصرف شوند، اما آن ها همچنین در خیلی غذاها به ویژه در میوه ها، سبزیجات، آجیل و غلات وجود دارند.

باروری یک فرآیند پیجیده است که وابسته به عملکرد صحیح خیلی از ارگان های بدن است. ناباروری مردان حداقل در یک سوم موارد مربوط به این مشکلات است. ما هنوز درباره ی احتمال ارتباط بین التهاب مزمن پروستات و ناباروری در حال آموختن هستیم. تحقیقات بیشتر باید به حل کردن معمای این که چگونه التهاب مزمن پروستات ایجاد شده و باعث ناباروری میشود، کمک کند.

شما می توانید از طریق قسمت پرسش از دکتر سوالات خود را مطرح نمایید.