دیر انزالی از علائم تا روش های درمان آن

دیر انزالی یک مشکل شایع پزشکی است. این مشکل زمانی ایجاد می شود که مرد با تحریک جنسی، مدت زمان طولانی طول می کشد تا دچار انزال شود. در بعضی موارد، حتی مرد نمی تواند به انزال برسد. در این مقاله به بررسی علل و روش های درمانی دیر انزالی می پردازیم.

بیشتر مردان، گه گاهی دیر انزالی را تجربه کرده اند، اما در بعضی دیگر این یک مشکلی است که همیشه با آن سرو کار دارند. درحالی که این مشکل خطری برای سلامتی ندارد، اما می تواند منبع نگرانی فرد باشد و مشکلاتی در زندگی زناشویی و روابط شخصی فرد ایجاد کند. با این وجود درمان این مشکل در دسترس است.

نشانه های دیر انزالی

دیر انزالی زمانی ایجاد می شود که مرد به بیش از 30 دقیقه رابطه و تحریک جنسی برای ارضا شدن و انزال، زمان نیاز داشته باشد. انزال شدن زمانی است که مایع منی از آلت تناسلی مرد خارج می شود. بعضی از مردان فقط با تحریک دهانی یا دست دچار انزال می شوند و بعضی دیگر کلا دچار انزال نمی شوند.

انزال دیر رسی که در تمام زندگی فرد وجود دارد، با دیر انزالی که با افزایش سن ایجاد می شود، کاملا متفاوت است. بعضی از مردان مشکل کلی در این موضوع دارند، که دیر انزالی در تمام تحریک های جنسی شان وجود دارد.

در بعضی از مردان، دیر انزالی فقط با یک شریک جنسی خاص یا در یک شرایط خاصی ایجاد می شود. این حالت به اسم انزال دیر رس موقعیتی شناخته می شود. در موارد نادر، دیر انزالی یکی از علائم مشکلات جدی تر مانند بیماری های قلبی و دیابت می باشد.

علل دیر انزالی

علل احتمالی فراوانی برای دیر انزالی وجود دارد، مانند نگرانی های فردی، مشکلات سلامتی مزمن، و علت های ناشی از داروها. علل فیزیولوژیک دیر انزالی، به دلیل تجربه های آسیب زا ایجاد می شوند.

اضطراب و افسردگی

تابوهای فرهنگی و مذهبی می توانند  به رابطه ی جنسی جوانب منفی بدهند. اضطراب و افسردگی هر دو میل جنسی را سرکوب می کنند، چیزی که می تواند باعث انزال دیر رس شود. نگرانی های ناشی از روابط، روابط ضعیف و خشم می توانند دیر انزالی را بدتر کنند.

مشکلات جنسی

ناامیدی در انتظارات جنسی

همچنین ناامیدی در انتظارات جنسی با شریک جنسی خود در مقایسه با تخیلات جنسی می تواند باعث دیر انزالی شود. اغلب مردانی که از این مشکل رنج می برند، می توانند با خود ارضایی دچار انزال شوند، اما در رابطه با شریک جنسی شان دچار انزال نمی شوند.

عوارض جانبی داروها

مواد شیمیایی خاصی می توانند روی اعصابی که در فرایند انزال تاثیر دارند، اثر بگذارند. این ها می توانند روی انزال با شریک جنسی و بدون شریک جنسی تاثیر بگذارند. داروهایی که می توانند باعث دیرانزالی عبارتند از:

  • ضد افسردگی ها مانند فلوکستین (پروزاک)
  • ضدجنون ها مانند تیوریدازین (ملاریل)
  • داروهای فشار خون، مانند پروپرانولول (ایندرال)
  • ادرار آور ها
  • الکل

علل جسمانی دیر انزالی

همچنین جراحی ها و آسیب ها ممکن است باعث دیر انزالی شوند. علل جسمانی دیر انزالی شامل موارد زیر هستند:

  • آسیب به اعصاب نخاعی یا لگنی
  • عفونت، به خصوص عفونت پروستات یا عفونت ادراری
  • نوروپاتی یا سکته ی مغزی
  • پایین بودن هورمون های تیروئیدی
  • پایین بودن میزان تستوسترون
  • اختلالات مادرزادی که با فرآیند انزال در تداخل باشند.
  • جراحی های خاص پروستات که باعث آسیب به عصب می شوند.
  • بیماری قلبی که روی فشار خون ناحیه ی لگن تاثیر بگذارد.

انزال دیر رس می تواند دوباره برگردد، حتی وقتی که مشکل جسمی زمینه ای برطرف شده باشد.

واریکوسل و دیر انزالی

بسیاری از افراد تصور می کنند واریکوسل یکی از علل دیر انزالی است . در صورتی که واریکوسل هیچ ارتباطی بعه دیر انزالی شما نمی شود.

روش های درمان دیر انزالی

درمان به علت زمینه بستگی دارد. اگر شما در تمام عمر خود مشکل داشته اید یا هیچ وقت انزال را تجربه نکرده باشید، متخصص اورولوژی می تواند ارزیابی کند که آیا شما به یک اختلال ساختاری مادرزادی دچار هستید یا خیر.

پزشک شما می تواند مشخص کند که آیا علت داروها هستند یا خیر. اگر اینگونه بود، رژیم دارویی شما تنظیم می شود و علائم شما را زیر نظر می گیرند.

دارو

داروی درمان دیر انزالی مردان

بعضی از داروها برای کمک به مشکل دیر انزالی استفاده می شوند، اما هیچ کدام به طور ویژه برای آن تایید نشده اند. این دارو ها شامل موارد زیر می باشند:

✅ سیپروهپتادین (پریاستین)، که داروی حساسیت می باشد.

✅ آمانتادین (سیمترل) دارویی است که برای درمان بیماری پارکینسون استفاده می شود.

✅ بوسپیرون (بوسپار) که یک داروی ضد اضطراب می باشد.

‼ نکته: درمان مصرف مواد مخدر و الکل، در صورتی که قابل انجام باشند، می توانند به دیر انزالی کمک کنند. 

درمان اضطراب و افسردگی

مشاوره ی روانی می تواند به درمان اضطراب، افسردگی و یا ترسی که باعث ایجاد یا ادامه یافتن انزال دیررس شده است، کمک کند. همچنین ممکن است درمان جنسی (سکس تراپی) برای رسیدگی به علت زمینه ای اختلال جنسی مفید باشد. این نوع از درمان ممکن است به همراه شریک جنسی یا به تنهایی انجام شود.

در کل دیر انزالی می تواند با درمان مشکل جسمی یا ذهنی برطرف شود. شناسایی و درمان دیر انزالی بعضی اوقات باعث نمایان شدن یک مشکل پزشکی زمینه ای می شود. زمانی که این مشکل درمان شود، اغلب انزال دیر رس نیز برطرف می شود.

هرچند این موضوع که دارو می تواند علت اصلی دیر انزالی باشد درست است، اما بدون صحبت با پزشکتان، مصرف هیچ دارویی را خودسرانه قطع نکنید.

درمان گیاهی دیر انزالی مردان در طب سنتی

به جز درمان دیرانزالی با داروهای شیمیایی می توانید از درمان گیاهی انزال دیر رس استفاده کنید.درمان گیاهی زودانزالی دارای هیچ گونه عوارضی نمی باشد. در این مطلب انواع گیاهان موثر در درمان انزال زودرس را گردآوری کرده ایم که در ادامه به شرح آن می پردازیم.

درمان دیر انزالی با گیاه گزنه

بسیاری از ما از گیاه گزنه خاطره خوبی نداریم و به خارش و سوزش پوست می رسیم اما خواص این گیاه بسیار زیاد است و یکی از موارد مصرف این گیاه افزایش میل جنسی است.

درمان دیرانزالی با الوتروکوکوس

یکی از خواص اصلی این گیاه تحریک غدد جنسی می باشد. این گیاه باعث ترشح هورمون جنسی بیشتری شده و به تقویت قوای جنسی شما کمک می کند. ریشه این گیاه را به همراه کمی آب می توانید دم کنید و به عنوان جوشانده میل کنید. دقت کنید که این گیاه برای کسانی که بیماری فشار خون دارند ، زنان باردار و یا افراد مبتلا به سرطان سینه مضر است.

درمان دیرانزالی با نعنا

یکی از گیاهانی که تاثیر بسزایی در تقویت قوای جنسی دارد نعنا می باشد. شما می توانید نعنا را در خانه خشک کرده یا گیاه نعنا را با کمی آب دم کنید و به صورت دمنوش در خانه میل کنید.

درمان دیر انزالی با سیاه دانه

روغن سیاه دانه یکی از روش های تقویت قوای جنسی می باشد. شما میتوانید یک تا چهار قاشق چای خوری روغن سیاه دانه را به صورت روزانه برای تقویت قوای جنسی استفاده کنید.

عوارض دیر انزالی

دیر انزالی می تواند باعث مشکل در اعتماد به نفس به علاوه احساس کم توانی، شکست و احساسات منفی شود. مردی که انزال دیر رس را تجربه کرده است ممکن است به دلیل ناتوانی و احساس ترس از شکست، از رابطه ی جنسی با دیگران خودداری کند. ممکن است دیگر عوارض دیر انزالی شامل موارد زیر باشند:

  • کاهش لذت جنسی
  • نگرانی در مورد رابطه ی جنسی
  • عدم توانایی در باروری و ناباروری
  • کاهش شهوت
  • استرس و اضطراب

همچنین دیر انزالی می تواند باعث ایجاد درگیری در رابطه ها شود و اغلب این سوتفاهم ناشی از هر دو طرف می باشد. برای مثال، شریک جنسی شما ممکن است احساس کند که شما مجذوب او نمی شوید.

شما ممکن است احساس بیهودگی کنید یا برای میل به انزال خجالت زده باشید، اما از نظر جسمی و ذهنی قادر به انجام آن نیستید. درمان و مشاوره می توانند به حل این مسائل کمک کنند.

دکتر حسین کرمی متخصص اورولوژی و پروستات در تهران

شما می توانید از طریق قسمت پرسش از دکتر سوالات خود را  مطرح نمایید.

سیستم پرسش و پاسخ

ثبت سوال جدید

ثبت سوال جدید غیرفعال می‌باشد.

پیگیری سوال قبل

برای پیگیری پاسخ سوال خودتون و نمایش آن کد رهگیری خود را در این قسمت وارد کنید.
تصاویر پیوست امکان انتخاب تا ۵ تصویر وجود دارد. جهت انتخاب چندگانه کلید Ctrl را نگه دارید. (فرمت های مجاز شامل png, gif و jpg می باشد و حداکثر حجم هر تصویر ۸ مگابایت است.)
© همیارسیستم
  • تصویر کاربر مصطفی جمعه ۱ دی ۹۶( 6 سال پیش) تعداد بازدید: 206 مشاهده پرسش
    سلام خدمت جناب اقای دکتر ... بنده تقریبا یک ماه پیش شایدم کمی بیشتر دچار عفونت پروستات شدم و با مراجعه به دکتر انتی بیوتیک سلوکسیب افلوکساسین و تامسولوسین تجویز کردن که خیلی بهتر شدم اما مشکل بزرگی برای بنده پیش امده و اینکه دچار پریاپیسم میشوم که در اینترنت کمی جستجو کردم و گویا عوارض تامسولوسین میباشد .... حال با این تفاسیر باید از استفاده از قرص تامسولوسین اجتناب کنم یا راه دیگری وجود دارد ممنون میشم راهنمایی کنید .... در ضمن بنده ۳۳ سال دارم????
    1. تصویر کاربر دکتر حسین کرمی جمعه ۱ دی ۹۶( 6 سال پیش)
  • تصویر کاربر ali سه شنبه ۱۴ آذر ۹۶( 6 سال پیش) تعداد بازدید: 215 مشاهده پرسش
    با عرض سلام، آقای دکتر خواستم بدونم برای معاینه پروستات حتما باید به پزشک مراجعه کنم یا راه هایی هم وجود دارند که بتوان در خانه معاینه کرد؟
    1. تصویر کاربر دکتر حسین کرمی سه شنبه ۱۴ آذر ۹۶( 6 سال پیش)
درحال دریافت اطلاعات