راه حل های ساده برای پیشگیری از سرطان پروستات

در حال حاضر راه حل قطعی و مشخصی برای پیشگیری از سرطان پروستات وجود ندارد اما شما می توانید با انتخاب گزینه های سالم، مانند ورزش کردن و داشتن یک رژیم غذایی سالم که در ادامه آمده، خطر ابتلا به سرطان پروستات را کاهش دهید.

چکار کنیم سرطان پروستات نگیریم؟

به طور کلی، پزشکان توصیه می کنند که مردان در خطر متوسط ابتلا به سرطان پروستات، چنانچه تمایل به پیشگیری از سرطان پروستات دارند می توانند با روش هایی سلامت عمومی خود را بهبود بخشند.

راه های پیشگیری از سرطان پروستات

 رژیم غذایی سالم داشته باشید. شواهدی وجود دارد که انتخاب یک رژیم غذایی سالم که کم چرب و پر از میوه ها و سبزیجات است می تواند به کاهش خطر ابتلا به سرطان پروستات منجر شود؛ اگرچه این امر هنوز مشخص نیست. برای پیشگیری از سرطان پروستات موارد زیر را در نظر داشته باشید:

☑ رژیم کم چربی را انتخاب کنید

برای پیشگیری از سرطان پروستات ، غذاهای حاوی چربی شامل گوشت ها، مغز ها، روغن ها و محصولات لبنی مانند شیر و پنیر را محدود کنید.

در برخی مطالعات، مردانی که بیشترین مقدار چربی مصرفی روزانه را داشتند، خطر ابتلا به سرطان پروستات در آن ها افزایش یافت. در حالی که این ارتباط نشان دهنده ی این نیست که چربی بیش از حد سبب سرطان پروستات می شود، اما کاهش میزان مصرف آن، دارای مزیت های دیگر اثبات شده مانند کنترل وزن و بهبود سلامت قلب می باشد.

برای کاهش مصرف چربی در روز، غذاهای پرچرب را محدود و یا از انواع کم چرب آن استفاده کنید. به عنوان مثال، هنگام پخت غذا چربی کم تری به غذا اضافه کنید، برش های کم  چرب گوشت  و محصولات لبنی کم چرب را انتخاب کنید.

رژیم غذایی برای پیشگیری از سرطان پروستات

☑ مصرف بیشتر چربی های گیاهی نسبت به انواع حیوانی

در مطالعاتی مشخص شد که چربی های حیوانی با افزایش خطر ابتلا به سرطان پروستات ارتباط بیش تری دارند. محصولات حیوانی که حاوی چربی هستند عبارتند از انواع گوشت و کره.

به عنوان مثال، به جای کره با روغن زیتون آشپزی کنید. سالاد خود را به جای پنیر ، همراه با مغز ها یا دانه ها میل کنید.

☑ مصرف بیشتر میوه و سبزیجات روزانه

میوه ها و سبزیجات سرشار از ویتامین ها و مواد مغذی هستند که گمان می رود  برای پیشگیری از سرطان پروستات مفیداند. از طرفی خوردن بیشتر میوه ها و سبزیجات باعث کاهش سهم غذاهای پر چرب در رژیم غذایی می گردد. شما می توانید در میان وعده ها از میوه ها و سبزیجات استفاده کنید.

☑ خوردن ماهی بیشتر

گوشت ماهی های چرب مانند ماهی قزل آلای سالمون، ماهی تن و شاه ماهی حاوی اسیدهای چرب امگا 3 بوده  که با کاهش خطر و پیشگیری از سرطان پروستات ارتباط دارد. اگر در حال حاضر از ماهی استفاده نمی کنید، بهتر است که آن را به رژیم غذایی خود اضافه کنید.

تخم کتان نیز سرشار از  امگا -3 بوده که مى توانید از آن در رژیم غذایی تان استفاده کنید.

☑ استفاده محدود از محصولات لبنی

در مطالعات، افرادی که روزانه از فراورده های لبنی بیشتری – مانند شیر، پنیر و ماست – استفاده می کنند، ریسک ابتلا به سرطان پروستات در آن ها افزایش می یابد. با این حال نتایج این مطالعات بعضاً با یکدیگر مغایرت دارند.

☑  حفظ وزن سالم

مردانی که چاق هستند (شاخص توده بدنی BMI ٣٠ و یا بالاتر) بیش تر در معرض ابتلا به سرطان پروستات قرار دارند. اگر اضافه وزن دارید یا چاق هستید، تلاش کنید که وزن خود را کاهش دهید. برای دستیابی به این هدف می توانید تعداد کالری مصرفی روزانه ی خود را کاهش و یا میزان فعالیت خود را افزایش دهید.

چنانچه وزن شما مناسب است، آن را با انجام تمرین هاى هفتگی بیشتر و انتخاب یک رژیم غذایی سالم که پر از میوه، سبزیجات و غلات است، حفظ کنید.

ورزش کردن

☑ ورزش جلوگیری از پروستات

اکثر مطالعات انجام شده در زمینه ی ارتباط ورزش و خطر ابتلا به سرطان پروستات نشان می دهند که در مردانی که ورزش می کنند، خطر ابتلا به سرطان پروستات نیز کمتر است.

ورزش همچنین دارای مزایای دیگری برای حفظ سلامتی از جمله کاهش خطر ابتلا به بیماری های قلبی و دیگر سرطان ها می باشد.

چنانچه عادت به ورزش کردن ندارید ، تمرینات سبک و ساده را به تدریج شروع کنید. مثلاً می توانید به جای آسانسور از پله ها استفاده کنید. سعی کنید روزانه 30 دقیقه ورزش کنید.

☑ مشورت با پزشک

با پزشک خود در مورد خطر خود صحبت کنید. برخی از مردان در خطر بالای ابتلا به سرطان پروستات قرار دارند. در این موارد گزینه های دیگری مانند درمان دارویی می تواند کمک کننده باشد. اگر فکر می کنید که خطر ابتلا به سرطان پروستات در شما زیاد است ، حتماً با پزشک خود مشورت کنید.

دکتر حسین کرمی متخصص اورولوژی و پروستات در تهران

            شما می توانید از طریق قسمت پرسش از دکتر سوالات خود را  مطرح نمایید.

سیستم پرسش و پاسخ

ثبت سوال جدید

ثبت سوال جدید غیرفعال می‌باشد.

پیگیری سوال قبل

برای پیگیری پاسخ سوال خودتون و نمایش آن کد رهگیری خود را در این قسمت وارد کنید.
تصاویر پیوست امکان انتخاب تا ۵ تصویر وجود دارد. جهت انتخاب چندگانه کلید Ctrl را نگه دارید. (فرمت های مجاز شامل png, gif و jpg می باشد و حداکثر حجم هر تصویر ۸ مگابایت است.)
© همیارسیستم
  • تصویر کاربر ع سه شنبه ۲۸ بهمن ۹۹( 3 سال پیش) تعداد بازدید: 224 مشاهده پرسش
    سلام.دکتر،من ۵۷ سال سن دارم،سونو گرفتم اندازه پروستاتم ۳۵ cc و آزمایش p.s.aدادم ۲،۵ بوده دکتر برام کپسول پروستا نرم ۳۹۰ و برا کبدم قرص لیوردین تجویز نموده،الان با مصرف دارو زود زود میرم دستشویی قبلا اینطوری نبودم البته ویتامین دی بدنم زیر حد استاندارد است ۱۶ بوده .فقط یکروز درد در بیضه چپ و،درد در نوک التم بود ،لطفا برام مشکل خاصی بوجود اومده راهنمایی بفرمایید خیلی نگران و استرس دارم
    1. تصویر کاربر دکتر حسین کرمی سه شنبه ۲۸ بهمن ۹۹( 3 سال پیش)
      اگر علایم ادراری نداشتین ، تامسولوسین رو هم قطع کنین
  • تصویر کاربر بهروز چهارشنبه ۲۵ اردیبهشت ۹۸( 4 سال پیش) تعداد بازدید: 281 مشاهده پرسش
    سلام اقای دکتر من چند روز است در هنگام ادرار سوزش دارم و بعضی از مواقع هم ادرارم 2شاخه میشه و در بعضی موارد با خروج کمی منی همراه است و مجرد هستم و 36سال سنم هستشو سابقه جراحی سرطان خوش خیم مغز دارم و شیمی درمانی انجام دادم 6سال پیش و هم اکنون داروی وال پرادور ساندوز 500 مصرف میکنم ممنون میشم از اینکه پاسخ سوال من را بفرمایید
    1. تصویر کاربر دکتر حسین کرمی چهارشنبه ۲۵ اردیبهشت ۹۸( 4 سال پیش)
درحال دریافت اطلاعات