چه غذاهایی برای پروستات مضرند؟

پروستات عضوی از دستگاه تناسلی مردانه و به اندازه یک گردوی کوچک است. پروستات در ابتدای مجرای ادراری قرار دارد. با بالا رفتن سن، سلامت پروستات به خطر میافتد. عوامل زیادی بر سلامت پروستات تاثیر گذار هستند که یکی از آنها تغذیه است. دراین مقاله به بررسی مواد غذایی مضر برای پروستات میپردازیم.


غذاهای مضر برای بزرگی پروستات چه هستند؟در این مقاله 8 مواد غذایی مضر برای پروستات آمده است، که فرد با کاهش مصرف آنها میتواند تا حدودی از بیماری های پروستات از جمله سرطان پروستات جلوگیری کند. باید به این نکته توجه کرد که این مواد غذایی شامل سایر مواد مورد نیاز بدن نیز هستند و عدم مصرف آنها میتواند بدن را با مشکلات جدی مواجه کند.

گوشت قرمز

در زیر لیستی از غذاهای مضر برای پروستات را برای شما عزیزان گردآوری کرده ایم:

گوشت قرمز و پروستات

سازمان جهانی سلامت، گوشت‌های فرآوری شده، از قبیل سوسیس و کالباس را در رده اول مواد سرطان‌زا قرار داد. این مواد عامل سرطان پروستات هستند. گوشت قرمز مانند گوشت گوسفند و گاو موجب بروز سرطان می‌شوند. این نتایج پس از بررسی و مطالعه ی 800 مورد، توسط گروهی بین‌المللی متشکل از 22 دانشمند از 10 کشور دنیا به‌دست‌آمده است.

مصرف گوشت قرمز، خط ابتلا به سرطان را افزایش میدهد و نیز باعث رشد سلول‌های سرطانی می‌شود. برای حل این مشکل توصیه می‌شود گوشت ارگانیک را جایگزین گوشت‌های آنتی‌ بیوتیک‌دار و هورمونی کنید. همچنین توصیه می‌گردد، مصرف گوشت را به حداقل و هفته‌ای یک‌بار کاهش دهید.

خطر افزایش سرطان پروستات با مصرف سوسیس و کالباس

نتایج بعدی که متعاقباً در نشریه‌های پیشگیری از سرطان منتشر شد نشان میداد که مصرف گوشت قرمز و فرآورده‌های آن از قبیل سوسیس و کالباس باعث افزایش خطر سرطان پروستات در مردان می‌شود. همچنین برای کسانی که قبلاً به این بیماری مبتلا بوده‌اند، خطرناک است.

مرغ

گوشت مرغ مواد غذایی مضر برای پروستات

دکتر مایکل گریگور به دلیل آسیب به‌ سلامتی، به‌ شدت مخالف مصرف گوشت مرغ است. مصرف گوشت مرغ به‌صورت سرخ‌شده، کبابی و دودی به دلیل افزایش خطر سرطان پروستات هرگز به آقایان توصیه نمی‌گردد.

افزایش سرطان پروستات با مصرف گوشت سفید

در مطالعه‌ای که بر روی 1294 مرد مبتلا به سرطان پروستات صورت گرفت، نشان داده شد، مصرف گوشت سفید به‌ خصوص همراه با پوست، جز مواد غذایی مضر برای پروستات به حساب می آید و همچنین خطر ابتلا به سرطان پروستات را تا دو برابر افزایش میدهد.

هتروسیکلیک آمین و موتاژن به مقدار بسیار زیادی در پوست تخم مرغ وجود دارند. در آزمایشی که بر روی موش‌های آزمایشگاهی صورت گرفت، ثابت شد، هتروسیکلیک آمین‌ها یکی از عوامل سرطان پروستات است که موجب آسیب به سلول‌های DNA و بافت پروستات می‌شود.

همان‌طور که پیشتر گفته شد توصیه می‌شود مصرف گوشت را به هفته‌ای یک‌بار کاهش دهید و تا حد امکان از گوشت مرغ ارگانیک به‌جای مرغ آنتی‌بیوتیک‌دار و هورمونی استفاده کنید، همچنین از طبخ و سرو مرغ همراه با پوست جدا خودداری کنید.

تخم مرغ

سرطان پروستات و تخم مرغ

تخم مرغ از مواد غذایی مضر برای پروستات است که به‌ عنوان منبعی از کولین به شمار میرود. این ماده در بسیاری از بافت‌های حیوانی و گیاهی وجود دارد و از عواملی است که خطر ابتلا به سرطان پروستات را دو برابر می‌کند. هر تخم‌مرغ پخته‌شده شامل 300 میلی‌گرم کولین است.

محققان براین باورند هرچه میزان سطح کولین افزایش یابد به همان میزان، خطر ابتلا به سرطان پروستات نیز افزایش می‌یابد. در مطالعاتی که بر روی 47,896 مرد انجام شد، ثابت شد مصرف بالا کولین منجر به سرطان پروستات بدخیم می‌شود. توصیه میشود مصرف تخم مرغ را تا حد امکان کاهش دهید و در وعده های صبحانه به جای تخم مرغ از سبزی های تازه استفاده کنید.

لینیات

ادویه جات مضر برای پروستات

فلفل قرمز خاصیت های بسیاری دارد مانند باز کردن رگ ها و کمک به رابطه جنسی خوب. اما برای کسانی که سرطان پروستات دارند مصرف این ادویه ممکن است مضر باشد.

پروستات و ماست

در مطالعات بسیاری رابطه بین مصرف لبنیات و سرطان پروستات مورد بررسی قرار گرفته است. در مطالعه‌ای که به‌ تازگی بر روی 142,251 مرد انجام شد، رابطه بین افزایش خطر سرطان پروستات و مصرف لبنیات و پروتئین لبنی بررسی شد.

در مطالعه‌ای دیگر که در سال 2016 انجام شد، تأثیر هورمون‌های موجود در لبنیات و نقش آن در سرطان پروستات مورد بررسی قرار گرفت.

تمام نتایجات حاکی از آن بود که هورمون‌ آستروئیدی موجود در لبنیات، موجب تأثیرهای بیولوژیکی بر روی انسان ها و جانداران میشود. پیشنهاد می‌گردد برای تأمین کلسیم به سراغ منابع غنی کلسیم غیر لبنی بروید. شیربرنج و شیربادام سرشار از کلسیم غیر لبنی هستند.

سوالی که برای شما عزیزان مطرح است این است که برای پروستات چی بخوریم؟ جهت کسب اطلاعات بیشر و آشنایی با مواد غذایی مفید برای پروستات بر روی دکمه زیر کلیک کنید.

برای پروستات چه بخوریم؟

شکر

شکر

شکر از مواد غذایی مضر برای پروستات است. در تحقیقاتی که توسط آکادمی خوراک و تغذیه به عمل آمد، نشان داده شد، مصرف شکر باعث بالا رفتن سطح انسولین و موجب رشد سلول‌های سرطانی و خطر ابتلا به بیماری‌های جدی دیگر می‌شود.

از آنجایی که سلول‌های سرطانی بیشتر گیرنده‌های انسولین را تحت تأثیر خود قرار می‌دهند، نسبت به شکر واکنش داده و موجب رشد بیش‌ از حد این سلول‌ها می‌شوند.

شکر همچنین موجب چاقی و اضافه‌ وزن می‌شود و در نتیجه خطر ابتلا به بیماری‌های قلبی، دیابت و سرطان را افزایش می دهد. مصرف شکر به‌ صورت کربوهیدرات‌های تصفیه‌ شده و شکر خالص نیز می‌تواند موجب ابتلا به بیماری‌های نامبرده شود.

با توجه به برچسب‌های موجود بر روی مواد غذایی مختلف، توصیه می‌شود موادی را انتخاب کنید که سطح شکر کمتری دارند. همچنین شیرین‌کننده‌های طبیعی را جایگزین شکر کنید.

موادغذایی کنسرو شده

بسیاری از مواد غذایی کنسرو شده، حاوی سمی هستند که موجب سرطان پروستات می‌شود. در تحقیقات نشان داده شد که سم موجود در مواد غذایی کنسرو شده، موجب سرطان پروستات در آقایان و سرطان سینه در بانوان می‌شود.

در تحقیقاتی دیگر ثابت شد، اسپرم‌ها بر اثر سم موجود در مواد غذایی کنسرو شده، آسیب می بینند و یا از بین میروند. در نتیجه توصیه می‌شود از مواد غذایی تازه و مواد غذایی بدون نگه‌ دارنده استفاده کنید.

سویا

سویا

سویا از مواد غذایی مضر برای پروستات است و به  دلایل متعددی باید از مصرف سویا و محصولات آن اجتناب کرد. یکی از دلایل به خاطر دانه‌های سویای اصلاح‌ شده است که در دراز مدت باعث آسیب می‌گردد.

از دلایل دیگر، محصولات تخمیر نشده ی سویا است که باعث تحریک استروژن در مردها و تداخل در میزان تستوسترون و استروژن می‌شود. ایزوفلاونس موجود در سویا یکی دیگر از دلایل است که موجب تداخل در میزان هورمون‌ها و تحریک سلول‌های سرطانی می‌شود.

توصیه می‌گردد از مصرف سویا و محصولات آن برای پیشگیری از سرطان پروستات خودداری کنید. همچنین قبل از خرید مواد غذایی به نوع پروتئین‌های موجود در آن دقت کنید.

آیا سرطان پروستات کشنده است؟ آیا سرطانم پروستات درمان دارد؟ جهت آشنایی با روش ههای درمان سرطان پروستات می توانید بر روی دکمه زیر کلیک کنید.

درمان سرطان پروستات

چربی های اشباع شده

گوشت، لبنیات و مواد سرخ‌شده در آسیب به پروستات و قلب نقش ویژه‌ای دارند. در مطالعات نشان داده شد که درصد بالای چربی‌های اشباع، موجب آسیب به اسپرم‌ها می‌شود.

مصرف مواد غذایی حاوی چربی‌های اشباع‌ شده مثل سیب‌ زمینی سرخ‌کرده، دونات، مرغ و ماهی به دلیل داشتن درصد بالای آلدئیدها، هتروسیکلیک آمین‌ها و آکریلامیدها فرد را در معرض بیشتر سرطان پروستات قرار می‌دهند. توصیه می‌شود از خوردن غذاهای چرب اجتناب کنید و تا حد امکان از برنامه رژیم غذایی خود آنها را حذف کنید.

ماهی های پرورشی

ماهی های پرورشی

همچون گوشت های غیر ارگانیک، ماهی های پرورشی نیز تحت مراحلی درمانی و خاص قرار می گیرند تا این محصولات را به مدت طولانی تری تازه نگه دارند و ظاهر آن ها نیز زیباتر شود و از همه مهمتر اینکه قیمت فروش محصول نیز مقرون به صرفه و پرطرفدار باشد.

متاسفانه تمامی این موارد و فراوری ماهی های پرورشی بدین معنا است که مشتری از خوردن یک ماده غذایی سالم و مقوی محروم خواهد بود.

مواد غذایی خاصی که به ماهی های پرورشی داده می شود سرشار از آلاینده ها هستند و به دلیل جمعیت زیاد ماهی ها در محیط پرورشی بدین معنا است که هرگونه بیماری یا ویروسی به سرعت بین همه ماهی ها گسترش پیدا می کند.

در کنار این موضوع، صاحبان این مکان های پرورش ماهی سعی می کنند جهت از بین بردن بیماری هایی که روش های فراوری خودشان منجر به ایجادشان شده، از آنتی بیوتیک ها استفاده کنند.

در کنار این موضوع که ماهی های پرورشی در حالت عادی میزان ویتامین D و امگا 3 کمی دارند، پس بهتر است به سراغ ماهی های ارگانیک نظیر سالمون و تونا برویم که قطعا ارزش غذایی بالایی داشته و از هیچ پروسه فراوری و آنتی بیوتیک خاصی در آن ها استفاده نشده است.

روغن های حرارت دیده (روغن گرم)

روغن های گیاهی نظیر کانولا، ذرت و سویا زمانی برای قلب افراد مفید هستند که پخته نشده باشند. اما زمانی که شما آن ها را در دمای بالا داغ می کنید، این روغن ها تبدیل به یکی از بدترین مواد برای عضله قلب و در مجموع بدن شما می شوند.

دمای بالا به این روغن های گیاهی آسیب می زند و کیفیت آن را به شدت پایین می آورد. دمای بالا می تواند کلسترول خوب HDL را خیلی زود تبدیل به کلسترول بد LDL کرده و منجر به بروز سرطان و بیماری های قلبی شود.

به جای آن، روغن نارگیل را برای غذا پختن مورد استفاده قرار دهید. این نوع روغن بر اثر گرمای زیاد آسیبی نمی بیند و کیفیت اولیه خود را حفظ خواهد کرد و ضریب سرطان زا بودن آن پایین است. از روغن سبزیجات و روغن زیتون برای سالاد خود استفاده کنید که نیازی به پخته شدن و دمای بالا ندارد.

دکتر حسین کرمی متخصص پروستات در تهران

شما می توانید از طریق قسمت پرسش از دکتر سوالات خود را مطرح نمایید.

سیستم پرسش و پاسخ

ثبت سوال جدید

ثبت سوال جدید غیرفعال می‌باشد.

پیگیری سوال قبل

برای پیگیری پاسخ سوال خودتون و نمایش آن کد رهگیری خود را در این قسمت وارد کنید.
تصاویر پیوست امکان انتخاب تا ۵ تصویر وجود دارد. جهت انتخاب چندگانه کلید Ctrl را نگه دارید. (فرمت های مجاز شامل png, gif و jpg می باشد و حداکثر حجم هر تصویر ۸ مگابایت است.)
© همیارسیستم
  • تصویر کاربر باقر جمعه ۱ اسفند ۹۹( 3 سال پیش) تعداد بازدید: 309 مشاهده پرسش
    با سلام،آیا بزرگی غده پروستات خوش خیم باعث بالا رفتن فشار خون می شود؟
    1. تصویر کاربر دکتر حسین کرمی جمعه ۱ اسفند ۹۹( 3 سال پیش)
      خیر ارتباطی ندارد
  • تصویر کاربر ایلیا جمعه ۱ اسفند ۹۹( 3 سال پیش) تعداد بازدید: 297 مشاهده پرسش
    سلام آقای دکتر .چند سالیه که هرچند ما یکبار درد خیلی شدید در ناحیه زیر بیضه ها وناحیه تناسلی دارم وونزدیک ۱۰الی۱۵ دقیقه طول میکشه بقدری با دست ماساژ میدم تا دردش کم میشه.الان شاید این درد هر یک ماه به سراغم میاد لطفا راهنمایی کنید که چکار کنم .آیا پروستاته
    1. تصویر کاربر دکتر حسین کرمی جمعه ۱ اسفند ۹۹( 3 سال پیش)
      سونوگرافی از مثانه و پروستات انجام شود
  • تصویر کاربر ایلیا جمعه ۱ اسفند ۹۹( 3 سال پیش) تعداد بازدید: 259 مشاهده پرسش
    سلام آقای دکتر .چند سالیه که هرچند ما یکبار درد خیلی شدید در ناحیه زیر بیضه ها وناحیه تناسلی دارم وونزدیک ۱۰الی۱۵ دقیقه طول میکشه بقدری با دست ماساژ میدم تا دردش کم میشه.الان شاید این درد هر یک ماه به سراغم میاد لطفا راهنمایی کنید که چکار کنم .آیا پروستاته
    1. تصویر کاربر دکتر حسین کرمی جمعه ۱ اسفند ۹۹( 3 سال پیش)
      سونوگرافی مثانه و پروستات و بیضه ها انجام شود
  • تصویر کاربر مجتبی پنجشنبه ۱۶ بهمن ۹۹( 3 سال پیش) تعداد بازدید: 381 مشاهده پرسش
    ۲۹سال
    1. تصویر کاربر دکتر حسین کرمی پنجشنبه ۱۶ بهمن ۹۹( 3 سال پیش)
      ازمایش ادرار و سونوگرافی انجام شود
  • تصویر کاربر مهدی پنجشنبه ۱۶ بهمن ۹۹( 3 سال پیش) تعداد بازدید: 264 مشاهده پرسش
    سلام پروفسور:من 58ساله ام یکماهی است گاهگاه سوزش درته مجرایم احساس میکنم یکدوره سیپروفلوکساسین مصرف کرده ام ولی خوب نشدم لطفا راهنمایی فرمایبدمتشکرم.
    1. تصویر کاربر دکتر حسین کرمی پنجشنبه ۱۶ بهمن ۹۹( 3 سال پیش)
      ازمایش ادرار و سونوگرافی انجام شود
  • تصویر کاربر مسعود یکشنبه ۱۲ بهمن ۹۹( 3 سال پیش) تعداد بازدید: 289 مشاهده پرسش
    سلام.اکثر غذا ها رو گفتید برا پروستات ضرر داره اینطور باید چیزی نخوریم که.
    1. تصویر کاربر دکتر حسین کرمی یکشنبه ۱۲ بهمن ۹۹( 3 سال پیش)
      گوجه و تخم کدو برای پروستات خیلی خوبن ، اکثر غذاها بد نیست !!!
  • تصویر کاربر مجید یکشنبه ۱۲ بهمن ۹۹( 3 سال پیش) تعداد بازدید: 289 مشاهده پرسش
    سلام آقای دکتربند40سالمه الان یک هفته است که ازسوزش سرآلتم خیلی اذیت میکشم چندروزی هم نخوابیدم دکترهم رفتم قرص تاوانکس دادآمپول پنی سیلین زدم خوب نشدم وتمام آزمایشام همش نرمال بوده لطفا راهنمایی کنیدمتشکرم که وقت باارزشتوبه بنده گذاشتی خداوندبه شماعمرباعضت عنایت بفرماید
    1. تصویر کاربر دکتر حسین کرمی یکشنبه ۱۲ بهمن ۹۹( 3 سال پیش)
      ازمایش ادرار انجام بدین و مصرف مایعاتتون بیشتر باشه
  • تصویر کاربر عباس چهارشنبه ۱۵ بهمن ۹۹( 3 سال پیش) تعداد بازدید: 262 مشاهده پرسش
    سلام آقای دکتر وقت شما بخیر. من آزمایش پروستات دادم نتیجش 5.26 هستش. به نظرتون نیاز به عمل پروستات دارم؟
    1. تصویر کاربر دکتر حسین کرمی چهارشنبه ۱۵ بهمن ۹۹( 3 سال پیش)
      در صورتی که psa بین ۴ تا ۱۰ باشد فرد باید یک ماه داروی تاوانکس روزی یک عدد مصرف کنن، بعد از اون مجدد psa چک شود. اگر بالای ۴ باشد باید از پروستات نمونه برداری انجام شود
  • تصویر کاربر Azar یکشنبه ۱۲ بهمن ۹۹( 3 سال پیش) تعداد بازدید: 292 مشاهده پرسش
    سلام وقت بخیر . پدرم ۶۷ سالشونه بزرگی پروستات دو شبه اذیت میشن . هیچ چیز نمیتونند بخورن . مدفوع نمیکنه.
    1. تصویر کاربر دکتر حسین کرمی یکشنبه ۱۲ بهمن ۹۹( 3 سال پیش)
      برای پروستات شبی یک عدد تامسولوسین بخورن و psa چک کنن، برای مشکلات دیگه شون با دکتر داخلی مشورت کنید
  • تصویر کاربر مهدی پنجشنبه ۱۶ بهمن ۹۹( 3 سال پیش) تعداد بازدید: 298 مشاهده پرسش
    با سلام خدمت دکتر کرمی بنده حدود دوسال میشه که به گفته پزشکان مختلف التهاب پروستات دارم با اینکه دارو مصرف میکنم ولی هر ماه دچار احتباس ادرار میشم.تا سوند نزنم مشکلم حل نمیشه.داروهایی که مصرف کردم تامسولوسین.افلوکساسین.پروستاتان.سفیکسیم 400بمدت 1سال ولی همه بی نتیجه بنده 40سال دارم ضمنا بعد از نزدیکی دچار کند شدن و به مرور قطع شدن ادرار میشم لطفا منو راهنمایی کنید چون خدایی خسته شدم سپاسگزارم از جنابعالی
    1. تصویر کاربر مهدی یکشنبه ۵ بهمن ۹۹( 3 سال پیش)
      سپاسگزارم
    2. تصویر کاربر دکتر حسین کرمی پنجشنبه ۱۶ بهمن ۹۹( 3 سال پیش)
      از نظر تنگی مجرای ادراری هم باید بررسی شوید ، عکس RUG انجام شود
    3. نمایش سایر 1 پاسخ
درحال دریافت اطلاعات