در رابطه با نمونه برداری از پروستات (TRUS)چه می دانید؟

در هر بیمار با شک به سرطان پروستات قطعی ترین روش تشخیص، نمونه برداری از پروستات می باشد.با ما همراه باشید تا توضیحاتی درباره نتیجه آزمایش نمونه برداری پروستات و جواب نمونه برداری پروستات را با شما درمیان بگذاریم.

قطعی ترین روش تشخیص سرطان پروستات چیست؟

در هر بیمار با شک به سرطان پروستات قطعی ترین روش تشخیص، نمونه برداری از پروستات می باشد.

قبل از نمونه برداری از پروستات چه کارهایی باید انجام دهیم؟

قبل از نمونه برداری از پروستات رعایت موارد زیر ضروری است.

۱- داروهای رقیق کننده خون از قبیل آسپرین و پلاویکس باید حداقل یک هفته قبل با نظر دکتر مربوطه قطع شود.

۲- عفونت های ادراری باید درمان شود.

۳- حداقل سه روز قبل از نمونه برداری از پروستات داروهای آنتی بیوتیک را مصرف کنید.

۴- از شب قبل فقط از مایعات استفاده شود.

۵- جهت تمیز شدن روده ها از شیاف بیزاکودیل روز نمونه برداری استفاده نمائید.

آیا نمونه برداری از پروستات نیاز به بستری در بیمارستان و بیهوشی دارد؟

خیر، عموماً بیوپسی یا نمونه برداری به صورت سرپائی و با استفاده از بی حسی موضعی انجام می شود و نیاز به بیهوشی و بستری ندارد.

روش نمونه برداری از پروستات

بیمار در روی تخت به حالت نیمه نشسته قرار می گیرد و ابتدا مثل کشیدن دندان با استفاده از آمپول بی حس کننده اطراف پروستات را کاملاً با تزریق، بی حس می کنیم و سپس پروب مخصوص سونوگرافی را آرام وارد مقعد بیمار کرده و محل و اندازه پروستات را با سونوگرافی مشخص می کنیم و سپس با استفاده سوزن مخصوص نمونه برداری تعداد ۱۲-۱۵ قطعه از تمام قسمتهای پروستات برداشته شده و داخل یک ظرف مخصوص ریخته و برای تشخیص نهایی به آزمایشگاه پاتولوژی فرستاده می شود.

عوارض نمونه برداری از پروستات

در ادامه به برخی از عوارض نمونعه برداری از پروستات اشاره می کنیم.

دیده شدن خون در ادرار

خون در ادرار و خون در مدفوع و درد در ناحیه مقعد و سوزش ادراری به صورت طبیعی و کوتاه مدت ساعاتی پس از نمونه بردرای وجود دارد که تدریجاً با مصرف مسکن خوب خواهد شد.

 احتباس ادراری

که خیلی کم دیده می شود و باید به صورت موقت با سوند تخلیه شود.

 عفونت ادراری

احساس تب و ضعف و لرز و بی حالی نشان دهنده عفونت شدید است و بلافاصله باید به بیمارستان مراجعه فرمائید.

جواب نمونه برداری از پروستات

نمونه برداشته شده را به آزمایشگاه معتبر تحویل دهید و جواب آن را که عموماً ۴-۵ روز بعد مشخص می شود به دکتر خود نشان دهید.

چه مردانی باید نمونه برداری از پروستات بدهند؟

پروستات غده ای است که به صورت طبیعی در قسمت خروجی مثانه قرار گرفته و به اندازه یک گردو می باشد. نقش آن در رابطه با باروری مرد بوده و با ترشح ماده مخصوص باعث توانمند شدن اسپرم های مرد جهت لقاح با تخمک زن و در نتیجه باروری می گردد. یکی از بیماریهای مهم و شایع پروستات سرطان پروستات می باشد.

اندازه نرمال PSA  خون مردان

از غده پروستات مردان ماده ای از سلولهای پروستات به نام PSA ترشح و وارد خون می شود که اصولاً اندازه آن کمتر از ۴ می باشد و هر چه اندازه آن به صفر نزدیک تر باشد بهتر است.

جواب آزمایش نمونه برداری از پروستات

در سرطان پروستات اندازه PSA در خون رو به افزایش می گذارد و تدریجاً روند صعودی پیدا می کند و از مرز نرمال آن که ۴ نانوگرم در میلی لیتر می باشد، روز به روز و هفته به هفته و ماه به ماه بالا می رود. هر چه مقدار اندازه آن در خون بیشتر باشد احتمال سرطان پروستات بالا است. پس نتیجه اینکه هر گونه افزایش تدریجی در سطح PSA در خون را باید جدی بگیرید.
کسانی که پدر و عمو و برادرشان به سرطان پروستات مبتلا هستند و یا بودند ۴-۵ برابر نسبت به افراد طبیعی در معرض سرطان پروستات قرار دارند و اندازه PSA خون این افراد باید از ۴۰ سالگی اندازه گیری شود.
index

آیا عوامل دیگری غیر از سرطان پروستات می تواند PSA خون را بالا ببرد؟

بلی، دستکاری مجرای پروستات و معاینه انگشتی پروستات و تحریک های جنسی و احتباس ادراری و عفونت می تواند باعث افزایش PSA خون شوندکه اغلب در این موارد افزایش به صورت گذرا می باشد و با درمان، پائین می آید.
نکته مهم این است که PSA در سرم به صورت آزاد یا Free PSA و ترکیب با پروتئین وجود دارد که در سرطان مقدار PSA آزاد در خون کمتر از نوع ترکیبی ان در خون می باشد.

آیا اندازه گیری PSA خون تنها روش قطعی احتمال سرطان پروستات می باشد؟

در ۷۵درصد موارد در سرطان پروستات سطح PSA بالا می رود و در ۲۵ درصد موارد علیرغم سرطان پروستات PSA طبیعی است. در مردان مشکوک به سرطان پروستات باید معاینه مقعدی توسط انگشتان و توسط متخصص جراحی کلیه انجام شود. در سرطان پروستات در معاینه قوام پروستات به صورت سفت و مثل سنگ می باشد.

دکتر حسین کرمی متخصص اورولوژی و پروستات در تهران
شما می توانید از طریق قسمت پرسش از دکتر سوالات خود را  مطرح نمایید

سیستم پرسش و پاسخ

ثبت سوال جدید

ثبت سوال جدید غیرفعال می‌باشد.

پیگیری سوال قبل

برای پیگیری پاسخ سوال خودتون و نمایش آن کد رهگیری خود را در این قسمت وارد کنید.
تصاویر پیوست امکان انتخاب تا ۵ تصویر وجود دارد. جهت انتخاب چندگانه کلید Ctrl را نگه دارید. (فرمت های مجاز شامل png, gif و jpg می باشد و حداکثر حجم هر تصویر ۸ مگابایت است.)
© همیارسیستم
  • تصویر کاربر قاسمی سه شنبه ۲۴ اردیبهشت ۹۸( 4 سال پیش) تعداد بازدید: 249 مشاهده پرسش
    باسلام پدرم 55 سن دارد که اندازه پروستات در آزمایش اول 60 بوده و psa 13.6 بوده درو اندازه پروستات در آزمایش بعدی 51 گلیسون 6 هست و دکتر گفته باید عمل کنه و کل پروستات رو برداره باید چیکار کنیم با تشکر
    1. تصویر کاربر دکتر حسین کرمی سه شنبه ۲۴ اردیبهشت ۹۸( 4 سال پیش)
  • تصویر کاربر کریم سه شنبه ۸ آبان ۹۷( 5 سال پیش) تعداد بازدید: 253 مشاهده پرسش
    سلام مدت یک سال است که مشکل پروستات دارم و آزمایش psa هم زیاد دادم در مدت یک سال بین ۵تا ۶ بوده و نمونه برداری کردم که گلیسون ۶ هست میخواستم ببینم مشکلم جدی هستش و سنم ۴۷ سال ؟؟
    1. تصویر کاربر دکتر حسین کرمی سه شنبه ۸ آبان ۹۷( 5 سال پیش)
      بیایید ببینم ۰۲۱۲۲۶۴۲۷۴۴
  • تصویر کاربر نسرین پنجشنبه ۱۷ اسفند ۹۶( 6 سال پیش) تعداد بازدید: 280 مشاهده پرسش
    با سلام پدرم 62 ساله مبتلا به دیابت با تزریق انسولین است.حدود شش ماه است به مشکل پروستات برخورد کرده است.ازمایش انجام شد و بزرگی پروستات به وسیله تراش برداشته شد اما مجددا پروستات از اطراف بزرگ شده در حالیکه مجرا ادرار باز است.تکرر ادرار در شب خالی نشدن مثانه مشکل در هنگام شروع ادرار دار ضمن اینکه جدیدا مشکل در دفع مدفوع دارد و احساس خالی نشدن مدفوع پیدا می کند.نمونه بیو پسی گرفته اند که شماره گلاسن او 3+4 شده است و حدود پنجاه درصد نمونه ها در حال رشد بوده اند. حجم پروستات 60 و مقدار پی اس ا 46است و مقدار فری به توتال سه دهم است.
    وضعیت چگونه است و چقدر وخامت دارد ؟
    بهترین درمان چیست؟پزشک قرص داده تا مصرف کند اما ایشان خیلی درد می کشند به خصوص مشکل دفع مدفوع دارن؟
    1. تصویر کاربر دکتر حسین کرمی پنجشنبه ۱۷ اسفند ۹۶( 6 سال پیش)
      PSA46 است یا4/6
درحال دریافت اطلاعات