آیا سرطان بیضه قابل درمان است؟

در صورت تشخیص به موقع، سرطان بیضه در بسیاری از مواقع قابل‌ درمان و قابل ‌بهبود است. این نوع سرطان، یکی از رایج‌ترین انواع سرطان در بین مردان 15 الی 34 ساله است. خطر مرگ در اثر ابتلا به سرطان بیضه بسیار اندک است.

بیضه‌ ها بخشی از دستگاه تناسلی مردانه هستند. بیضه ها در کیسه ای به نام کیسه بیضه در زیر آلت تناسلی مرد قرار دارد. در قسمت بالایی و لبه خارجی، لوله‌ای لاستیکی شکل به نام اپیدیدیم‌ قرار دارد. سفتی بیضه‌ها از هر جهت باید یکسان باشد و اندازه آن‌ها نیز باید با یکدیگر برابر باشد.

پیش از آنکه اسپرم در مجرای وابران‌ آزاد شود و پیش از انزال، اسپرم باید در بیضه‌ها تولید شوند. ساخت هورمون مردانه مانند تستوسترون نیز یکی دیگر از وظایف بیضه است. این هورمون سبب افزایش قدرت جنسی و همچنین پیدایش صفات ثانویه در مرد میشود.

علائم سرطان بیضه

برخی از علائم تومور بیضه عبارت‌اند از:

✔ به وجود آمدن غده بدون درد در بیضه‌ها

✔ احساس سنگین شدن کیسه بیضه

✔ ورم بیضه‌ها که ممکن است همراه با درد یا بدون احساس درد باشد

✔ درد یا احساس درد در بیضه‌ها، کیسه بیضه و ران

هرگونه توده و سفت شدگی بیضه‌ها تا زمان تشخیص، باید به عنوان عامل سرطان تلقی شود. متأسفانه بسیاری از مردان، مراجعه به پزشک و تشخیص این علائم را حداقل به مدت 5 ماه به تأخیر می‌اندازند که در این مدت تومور می‌تواند در بدن پیشرفت کند.

از این‌ رو توصیه می‌شود در صورت مشاهده هرگونه از علائم مذکور، به‌خصوص اگر هرکدام از این علائم بیش از 2 هفته طول کشید، به پزشک اورولوژیست مراجعه نمایید. اورولوژیست نیز باید هرکدام از موارد زیر را کنترل کند:

✅ اپیدیدیمیت یا ورم اپیدیدیم‌

✅ پیچ‌خوردگی بیضه

✅ هیدروسل‌ یا انباشته شدن آب در کیسه بیضه که در ده نفر، یک نفر ممکن است به آن دچار شوند.

سرطان بیضه

علل سرطان بیضه

تنها عامل خطرناک ایجادکننده سرطان بیضه، عدم نزول بیضه از داخل حفره شکمی به داخل کیسه بیضه، در هنگام تولد است. در هر 100 نفری که به چنین اختلالی مبتلا باشند و از طریق عمل جراحی بهبود یابند، 8 نفر ممکن است به سرطان بیضه مبتلا گردند. سرطان بیضه میتواند در بیضه موجود در حفره شکمی ( بیضه نزول نکرده) یا در جهت مخالف آن رشد کند. در واقع در بزرگسالان بروز تومور دو سویه 2 الی 3 درصد است که به‌صورت هم‌زمان یا پس از بروز اولین تومور اتفاق می‌افتد.

شانس ابتلا به سرطان در افرادی که دارای سابقه خانوادگی این بیماری هستند، بسیار بیشتر است. خطر شیوع سرطان بیضه در سنین بین 15 الی 34 سال نیز بسیار زیاد است. سرطان بیضه در مردان سفیدپوست نسبت به مردان سیاه پوست، بسیار بیشتر اتفاق میافتد.

مراحل سرطان بیضه

#مرحله 1

سرطان تنها در بیضه تشخیص داده می‌شود.

#مرحله 2

سرطان در غدد لنفاوی شکم نفوذ و پیشرفت می‌کند.

#مرحله 3

سرطان در قسمت‌های مختلف بدن از قبیل کبد و ریه‌ها نیز ممکن است، نفوذ کند.

سرطان بیضه

روش تشخیص سرطان بیضه

# بررسی‌ فیزیکی

ورم، توده و دیگر علائم ظاهری، توسط اورولوژیست بررسی و در مورد سابقه عدم نزول بیضه از حفره شکمی به داخل کیسه بیضه سؤالاتی پرسیده می‌شود.

# امواج فراصوت

اورولوژیست برای تشخیص ورم‌های مشکوک، عکس‌برداری توسط امواج فراصوت را تجویز می‌کند.

# آزمایش خون

آزمایش خون به‌منظور تشخیص سرطان به کار می‌رود، که وجود سرطان، از طریق آن، قابل شناسایی است.

برخلاف دیگر انواع سرطان، تکه‌برداری در مورد سرطان بیضه استفاده نمی‌شود، زیرا تکه‌برداری ممکن است موجب پیشرفت سرطان به دیگر قسمت‌های بدن شود.

پس از تشخیص سرطان، میزان شدت و پیشرفت آن توسط اورولوژیست مشخص می‌گردد.

نحوه درمان سرطان بیضه

عمل پروستات

# عمل جراحی

در صورت مشکوک بودن، تومور بیضه از طریق عمل جراحی برداشته می‌شود و بیضه مصنوعی جایگزین خواهد شد. بیضه مصنوعی تنها جنبه ظاهری دارد.

# درمان بیشتر

درمان‌های بعدی با توجه به تومور انتخاب می‌شوند، زیرا سرطان بیضه، بر اساس نوع سلول طبقه‌بندی می‌شود. نوع سلول از این لحاظ که درمان چه میزان بر تومور مؤثر است، حائز اهمیت است.

1- سِمینوما

عمده‌ترین نوع سلولی است و از طریق شیمی‌درمانی و پرتودرمانی قابل‌ درمان است. در سِمینوما خفیف، نظارت فعال قابل ‌استفاده است اما ممکن است به شیمی‌درمانی و پرتودرمانی نیز نیاز باشد.

2- تومورهای غیر سِمینومایی

درمان از طریق مراقبت، عمل جراحی و شیمی‌درمانی صورت می‌گیرد. درمان همچنین بستگی به نوع سلول و میزان پیشرفت بیماری دارد. اورولوژیست با استفاده از تصویربرداری توسط اشعه ایکس و سی‌تی‌اسکن، میزان پیشرفت بیماری را مشخص می‌کند.

3- سرطان بیضه پیشرفته

ممکن است پزشک به دلیل پیشرفت سرطان، ناگزیر به برداشتن غدد لنفاوی موجود در حفره شکمی شود. در صورت پیشرفت بیماری، بیمار ممکن است مجبور به شیمی‌درمانی باشد. در برخی مواقع غدد باقی‌مانده پس از دوره شیمی‌درمانی از طریق عمل جراحی برداشته می‌شود.

باروری

قدرت جنسی و باروری

برداشت یکی از بیضه‌ها تأثیری در قدرت جنسی و باروری ندارد، با این‌وجود امکان بروز هریک از موارد زیر وجود دارد:

✔ کاهش اندک تولید اسپرم

✔ تغییر در توانایی انزال

بیضه دیگر میتواند اسپرم کافی برای باروری را تولید کند. علاوه بر این نیز مصرف برخی داروها به انزال دوباره فرد کمک خواهد کرد و بسیاری از مردان پس از عمل جراحی، قادر به مقاربت دوباره خواهند بود.

آیا سرطان بیضه قابل درمان است؟
به مطلب امتیازدهید