اندازه و حجم طبیعی پروستات چقدر است؟

اندازه ی پروستات در مردان با یکدیگر متفاوت است و به همین علت است که مسئله ی پروستات و درمان آن مبهم است. مسئله ای که بسیار شگفت انگیز است این است که اکثر مردان درباره ی سایز پروستات خود آگاهی ندارند. حجم طبیعی پروستات چند سی سی باید باشد؟ اندازه خطرناک پروستات چقدر است؟

پروستات غده ای است که مقداری مایعات را که حین انزال اسپرم حمل می کند، تولید می کند. غده پروستات مجرای ادرار را محاصره می کند، لوله ای که از طریق آن ادرار از بدن عبور می کند. در ادامه به اندازه طبیعی پروستات می پردازیم با ما همراه باشید.

اندازه طبیعی پروستات

اندازه طبیعی پروستات

اندازه طبیعی پروستات حدوداً باید 5 در  3 در 5 سانتی متر باشد و یا به عبارتی تقریباً حجم 25 میلی لیتر را دارد. تقریباً همه مردان با افزایش سن، با بزرگ شدن پروستات مواجه خواهند شد که البته راهکارهای موثری برای درمان بزرگی پروستات وجود دارد.

به طور کلی ، تعداد مردان مبتلا به BPH با افزایش سن به تدریج افزایش می یابد. در سنین 51 تا 60 سالگی ، 50٪ از مردان علائم BPH را نشان می دهند. در مردان بالای 80 سال ، تا 90٪ از مردان علائم این بیماری را نشان می دهند. حدود یک سوم این مردان علائمی ایجاد می‌کنند که نیاز به درمان دارد.

اندازه نرمال پروستات برای یک مرد بالغ به طور طبیعی 15 تا 30 سى سى است (یا به عبارتی یک نصف اونس تا یک اونس). غربالگری مردانی که برای سرطان پروستات تست سنجش PSA و غربالگری انجام می دهند، این تست ها می توانند با مشخص نمودن اینکه چقدر پروستات بزرگ یا کوچک است بسیار مفید باشند زیرا معلوم می کند که چه میزانی PSA باید در سرم خون خود داشته باشند.

حجم طبیعی پروستات

شاید این سوال برای شما پیش بیاید که حجم طبیعی پروستات چند سی سی باید باشد؟

آزمایشات زیادی با فرمول های مختلفی وجود دارند اما به عبارت ساده تر یک پروستات با حجم ۶٠ سی سی باید ٢ برابر یک پروستات با حجم ٣٠ سی سی، PSA بسازد.

در حجم طبیعی پروستات، غده پروستات اندازه و شکل یک توپ گردو یا گلف است. بزرگ شدن، پروستات ممکن است مانع از جریان ادرار و خروج آن شود.

اندازه خطرناک پروستات

پروستات بزرگ شده به معنی بزرگ شدن غده پروستات است. بزرگ شدن پروستات تقریباً برای همه مردان اتفاق می افتد. پروستات بزرگ شده معمولاً به نام هایپرپلازی خوش خیم پروستات (BPH) خوانده می شود و به معنای سرطان نیست همچنین خطر ابتلا به سرطان پروستات را افزایش نمی دهد.

پروستات بزرگ، مانند سرطان پروستات نبوده و خطر این عارضه مانند سرطان پروستات نیست همچنین ممکن است بزرگ شدن پروستات علائمی را برای فرد ایجاد کند که فرد، تحت تاثیر آن قرار گیرد و در افراد بالای 50 سال این مشکل به وجود می آید.

اندازه خطرناک پروستات را نمی توان گفت که دقیقا چه اندازه ای است ولی می توان گفت اگر فرد حس کند که در تخلیه ادرار آن مشکل ایجاد شده است حتما باید به پزشک متخصص اورولوژی و پروستات مراجعه کند.

برای رزرو وقت اینترنتی از مطب دکتر حسین کرمی کلیک کنید.

نوبت دهی اینترنتی

روش های اندازه گیری پروستات

همچنین مقدار PSA می تواند مختص سن نیز باشد یعنی همانطور که سن شما بالا می رود، اندازه پروستات شما نیز باید بیش تر شود بنابراین چرا اندازه ی دقیق آن را نمی توان تشخیص داد؟

از یک متخصص اورولوژی بخواهید که اندازه پروستات شما را به شما بگوید.

با اینکه عدد آن تخمینی است اما می تواند کمک کننده باشد. یک متخصص اورولوژی می تواند با انجام DRE( توشه‌ی رکتال ) و یا چنان چه تا به حال نمونه داده اید ( نمونه های قبلی ) و با استفاده از سونوگرافی از نمونه های گرفته شده اعدادی که حجم یا اندازه پروستات شما را نشان می دهند گزارش دهد.

چه زمانی باید به متخصص اورولوژی مراجعه کنیم؟

بزرگی پروستات

غده پروستات که در پایین مثانه یافت می شود معمولا به اندازه یک گردو است. این غده می تواند همگام با افزایش سن بزرگ تر شده و سبب ایجاد علائم ناراحت کننده ای در سیستم ادراری از جمله احساس ناتوانی در تخلیه کامل مثانه شود.

در صورت مشکل ساز شدن علائم ادراری به پزشک مراجعه شود. توصیه می شود در صورت مشاهده خون در ادرار، داشتن ادرار دردناک، عدم توانایی در ادرار کردن یا کنترل جریان آن فورا به پزشک مراجعه شود.

وزن طبیعی پروستات

کانال سلامت بهتر بیان دارد که وزن میانگین غده پروستات در حدود 20 گرم یا 0.7 یک اونس می باشد. به گفته مرکز پزشکی دانشگاه Duke اندازه غده پروستات نه تنها با افزایش سن بلکه با شاخص توده بدنی (BMI) نیز می تواند افزایش یابد.

در مطالعه ای که توسط Stephen Freedland و همکاران در فوریه 2006 در مجله The Journal of Urology منتشر شد مردانی که به طور خفیف چاق بودند غده پروستاتی به وزن 40 گرم (تقریبا 2 برابر وزن معمول) داشتند.

با این حال، مردانی که به صورت بیمار گونه چاق بودند نسبت به مردان ذکر شده غده پروستات کوچک تری داشتند. محققان به این گونه نتیجه گرفتند که این وضعیت ناشی از مقادیر کمتر تستوسترون در سرم خون بوده است.

 روش های تعیین وزن پروستات

به گفته کانال اورولوژی، پزشک می تواند از روش های مختلفی از جمله معاینه مقعدی دیجیتال جهت ارزیابی وزن پروستات و تعیین بزرگ شدن آن استفاده کند.

معاینه مقعدی دیجیتال

در معاینه مقعدی دیجیتال پزشک شکل، اندازه و قوام غده پروستات را به وسیله لمس کردن آن ارزیابی می کند. در حالت ایده آل غده پروستات باید نرم باشد. بافت بدخیم سفت و پایدار بوده و ممکن است نامتقارن نیز باشد.

سونوگرافی پروستات

تست های آزمایشگاهی از جمله آزمایش های خون و سونوگرافی (فراصوت) نیز برای بزرگی خوش خیم پروستات استفاده می شوند.

برای اندازه گیری وزن پروستات معاینه مقعدی دقیق تر است یا سونوگرافی؟

برخی مستندات علمی بیان دارند که برخی روش های ارزیابی وزن غده پروستات دقت بیشتری نسبت به دیگر روش ها دارند. در مطالعه ای که توسط Stacy Loeb و همکاران در ژانویه 2005 در مجله The Journal of Urology منتشر شد کارایی هر دو روش معاینه مقعدی دیجیتال و سونوگرافی مقعدی به وسیله امواج فراصوت بر روی 36000 مرد ارزیابی شد.

این دو روش، روش های استفاده شده رایج برای تخمین وزن پروستات می باشند. نتایج بدست آمده بر روی 2283 مرد که تحت عمل پروستاتکتومی رتروپوبیک قرار گرفته بودند بررسی شدند.

محققان نتیجه گرفتند با اینکه سونوگرافی مقعدی به وسیله امواج فراصوت وزن پروستات را مقداری کمتر نشان داده است اما این روش نسبت به معاینه مقعدی دیجیتال اعداد دقیق تری را تخمین زده است.

بزرگی خوش خیم پروستات

بزرگی خوش خیم پروستات

بزرگی غیر سرطانی غده پروستات که به هایپر پلازی خوش خیم پروستات یا BPH نیز نامیده می شود می تواند میزراه را تنگ یا مسدود کرده و سبب ایجاد علائم ادراری شود. این علائم شامل ادرار مکرر، افزایش ادرار در شب، شدید شدن احساس دفع ادرار، ضعیف شدن جریان ادرار و چکه کردن پس از دفع ادرار می شود.

آیا با علائم سرطان پروستات آشنا هستید؟ آیا می دانید سرطان پروستات چگونه درمان می شود؟ برای کسب اطلاعات بیشتر می توانید بر روی دکمه زیر کلیک کنید.

درمان سرطان پروستات

کانال اورولوژی بیان می کند که مردان مبتلا به بزرگی پروستات نسبت به دیگر مردان مقادیر بیشتری از پروتئینی به نام (آنتی ژن مختص پروستات یا PSA) تولید می کنند.

 افزایش مقدار PSA با اینکه می تواند نمایانگر سرطان پروستات باشد اما الزاما به معنای ابتلای فرد نیست. در صورتی که سطح PSA در فرد بالا باشد احتمال دارد پزشک نمونه برداری را توصیه کند.

مراحل رشد طبیعی اندازه پروستات

پیشگیرى از بزرگ شدن پروستات (BPH)

غده پروستات به شدت غیر معمول است زیرا این غده در طی چند دوره از زندگی اغلب مردان رشد کرده و بزرگتر می شود.

اولین مرحله رشد، قبل از تولد و یا در هنگام آن تکمیل می شود. در این مرحله پروستات وزنی در حدود 1.5 گرم دارد.

دومین مرحله رشد در اوایل بلوغ و هنگامی اتفاق می افتد که غده پروستات وزنی در حدود 11 گرم دارد.

سومین مرحله رشد در میانه دهه 20 سالگی و هنگامی رخ می دهد که وزن پروستات تقریبا تا به 18 گرم افزایش می یابد.

یک دوره دیگر از رشد آشکار اندازه پروستات هنگامی اتفاق می افتد که مرد به میانه دهه پنجاه سالگی خود رسیده است.

هنگامی که فرد در دهه 70 سالگی خود می باشد، اندازه پروستات به بیشترین وزن خود یعنی 31 گرم می رسد.

علل بزرگ شدن پروستات

بنابراین، در طول زندگی یک مرد غده پروستات به طور طبیعی تا به 21 برابر وزن دوران تولد خود می رسد. با اینکه غده پروستات در بیشتر طول زندگی فرد رشد می کند اما مشکلات جریان ادرار تنها پس از 50 سالگی و در نتیجه آخرین مرحله رشد پروستات به وجود می آیند.

✔️ تغییر در تعادل هورمون های جنسی

دلیل بزرگ شدن غده پروستات در دوره های مختلف رشد هنوز مشخص نیست. با این حال، دو نظریه برای توضیح این پدیده وجود دارد. هر دوی این نظریه ها بر این باورند که تغییرات هورمونی در طول زمان موجب این رشد می شوند.

 همراه با افزایش سن، میزان هورمون مردانه تستوسترون نسبت به مقدار استروژن در حال گردش در بدن کاهش می یابد. استروژن هورمون جنسی اصلی در زنان است که در بدن مردان نیز وجود دارد.

برخی شواهد بیان دارند که این افزایش نسبی در مقدار استروژن در حال گردش ممکن است اثر یکی از مشتقات تستوسترون یعنی DHT را تقویت کند.

اندازه طبیعی پروستات

DHT رشد سلولی را در غده پروستات تحریک کرده و هنگامی به وجود می آید که تستوسترون تحت تاثیر یک آنزیم خاص قرار می گیرد در نتیجه عملکرد استروژن و DHT، رشد سلولی و بزرگ شدن غده ای تقویت می شود.

✔️ تغییر در نقش هورمون DHT

بزرگ شدن اندازه پروستات نیازمند تبدیل هورمون تستوسترون به DHT (دی هیدرو تستوسترون) در حضور آنزیمی خاص به نام 5 آلفا ردوکتاز می باشد.

همزمان با افزایش سن حتی در هنگامی که مقدار تستوسترون در حال گردش افت می کند، مقدار هورمون DHT در غده پروستات بالا باقی می ماند.

برخی شواهد از این نظریه حمایت می کنند که ممکن است این مقدار زیاد هورمون DHT در پروستات، خود به تنهایی سبب رشد سلول و بزرگ شدن اندازه پروستات شود.

دکتر حسین کرمی متخصص اورولوژی و پروستات در تهران

            شما می توانید از طریق قسمت پرسش از دکتر سوالات خود را مطرح نمایید.

سیستم پرسش و پاسخ

ثبت سوال جدید

ثبت سوال جدید غیرفعال می‌باشد.

پیگیری سوال قبل

برای پیگیری پاسخ سوال خودتون و نمایش آن کد رهگیری خود را در این قسمت وارد کنید.
تصاویر پیوست امکان انتخاب تا ۵ تصویر وجود دارد. جهت انتخاب چندگانه کلید Ctrl را نگه دارید. (فرمت های مجاز شامل png, gif و jpg می باشد و حداکثر حجم هر تصویر ۸ مگابایت است.)
© همیارسیستم
  • تصویر کاربر سعید دوشنبه ۲۹ دی ۹۹( 3 سال پیش) تعداد بازدید: 182 مشاهده پرسش
    سلام و عرض ادب،۳۹ سال سن دارم،چند ماه است ک خون در منی میبینم،ادرار فشار کافی ندارد،مقدار کمی بیضه درد احساس میکنم،چن ماه پیش psa و سونو دادم ک psa مشخص کننده عفونت بود اما تایید کننده کانسر نبود،۵ ماه انتی بیوتیک مصرف کردم اما همچنان خون در منی دیده میشه ،امروز مجدد سونو دادم،سنگ ۲/۵ م م در کالیس میانی کلیه چپ،کانون اکوژن شناور در ادرار مثانه،حجم پروستات ۲۵ سی سی،حجم مثانه قبل تخلیه ۱۵۵،بعد تخلیه ۱۰ سی سی،مابقی موارد طبیعی ،ممنون میشم راهنمایی بفرمایید،
    1. تصویر کاربر دکتر حسین کرمی دوشنبه ۲۹ دی ۹۹( 3 سال پیش)
      یک هفته قرص سیپروفلوکساسین ۵۰۰ هر ۱۲ ساعت مصرف شود ،
  • تصویر کاربر رحمت شنبه ۲۷ دی ۹۹( 3 سال پیش) تعداد بازدید: 175 مشاهده پرسش
    سلام ۳۵ سال سن دارم پروستات به ابعاد ۳۸×۴۴×۳۰ وحجم ۲۷ سی سی
    1. تصویر کاربر دکتر حسین کرمی شنبه ۲۷ دی ۹۹( 3 سال پیش)
      مشکلی نیست
  • تصویر کاربر رحمت شنبه ۲۷ دی ۹۹( 3 سال پیش) تعداد بازدید: 184 مشاهده پرسش
    سلام ۳۵ سال سن دارم پروستات به ابعاد۳۸×۴۴×۳۰وحجم ۲۷سی سی
    1. تصویر کاربر دکتر حسین کرمی شنبه ۲۷ دی ۹۹( 3 سال پیش)
      مشکلی نیست
  • تصویر کاربر جواد سه شنبه ۲۳ دی ۹۹( 3 سال پیش) تعداد بازدید: 209 مشاهده پرسش
    با سلام دکتر دیروز هر کاری میکردم نمیتونستم ادرارم نگه دارم رفتم دکتر سونو دادم گفت پرستات داری پروستات ۱۲ مشکلی داره
    1. تصویر کاربر دکتر حسین کرمی سه شنبه ۲۳ دی ۹۹( 3 سال پیش)
      عکس گزارش سونوگرافی را ببینم
    2. تصویر کاربر دکتر حسین کرمی سه شنبه ۲۳ دی ۹۹( 3 سال پیش)
      ازمایش ادرار داده شود
    3. نمایش سایر 1 پاسخ
  • تصویر کاربر محمد سه شنبه ۲۳ دی ۹۹( 3 سال پیش) تعداد بازدید: 211 مشاهده پرسش
    همسرم چندوقته پهلوی سمت راستش درد میکرد. امروز که رفته سونو گفتن سنگ کلیه داره. قبلا هم واریکوسل داشتن که متاسفانه عمل نکردن. جواب سونو رو براتون ارسال کردم میشه بررسی کنید. درضمن 12ساله که بچه نداریم ودکتر که رفتیم گفتن مشکل از شوهرم هست اسپرمش ضعیفه
    1. تصویر کاربر دکتر حسین کرمی سه شنبه ۲۳ دی ۹۹( 3 سال پیش)
      ازمایش اسپرم جدید داده شود ، برای سنگ قطره سنکول هر ۱۲ ساعت ۳۰ قطره مصرف شود. اگر درد ادامه یافت سی تی اسکن انجام شود
  • تصویر کاربر معین سه شنبه ۲۳ دی ۹۹( 3 سال پیش) تعداد بازدید: 178 مشاهده پرسش
    سلام جناب دکتر پدرمن۷۵ساله و حدود۱۵سال پارکینسون دارد ودچاریبوست شدیدومزمن هست اخیرا دردفع ادرارمشکل داشته وطبق گزارش سونوگرافی حجم پروستات۳۶ccواکوی بزر وجدارمثانه کاملانامنظم وترابکوله به ضخامت حداکثد۸mmودارای کیستاگزوفیتیک درهردوکلیه هست ..به نظرجنابعالی بیماری پدرم چیست وآیا درمان دارویی یا عمل جراحی لازم است .لطفا مشاوره بفرمایید .باکمال تشکر
    1. تصویر کاربر دکتر حسین کرمی سه شنبه ۲۳ دی ۹۹( 3 سال پیش)
      شبی یک عدد کپسول تامسولوسین مصرف شود
  • تصویر کاربر شهریار دوشنبه ۱۵ دی ۹۹( 3 سال پیش) تعداد بازدید: 206 مشاهده پرسش
    سلام اینجانب 49 سال دارم یک شب درد کلیه وحشتناکی گرفتم بعد از سونوگرافی ، سنگ نداشتم اما جواب سونو نوشته اندازه پروستات 35*41*45 میلیمتر و حجم آن 35 سی سی دارای اکوی غیر یکنواخت و کلیسیفیکاسیون دیستروفیک در پارانیشیم آن دیده شده .
    سوال : اندازه و حجم آن ایا خیلی بزرگ است و نیاز به آزمایشهای بیشتری دارم ؟ دیستروفیک چیست ؟ ممنونم از راهنمایی شما
    1. تصویر کاربر دکتر حسین کرمی دوشنبه ۱۵ دی ۹۹( 3 سال پیش)
      سلام ، ازمایش psa داده شود
  • تصویر کاربر داریوش چهارشنبه ۱۰ دی ۹۹( 3 سال پیش) تعداد بازدید: 209 مشاهده پرسش
    باسلام جناب دکتر
    همسرم بخاطر تب و لرز شدید به پزشک مراجعه وبعد از ازمایش متوجه شدکه عفونت اداری شدیدی داره که دارو مصرف میکنه بعد از سونو متوجه شدیم که حجم پروستات95cc وکلیه سمت راست هم سنگ 9میلی داره
    بنظر شما پروستات با حجم95ccبا دارو درمان میشود؟
    1. تصویر کاربر دکتر حسین کرمی چهارشنبه ۱۰ دی ۹۹( 3 سال پیش)
      شبی یک عدد کپسول تامسولوسین مصرف شود. اگر علایم ادراری با دارو کنترل نشود نیاز به عمل می باشد
  • تصویر کاربر احمد چهارشنبه ۱۰ دی ۹۹( 3 سال پیش) تعداد بازدید: 197 مشاهده پرسش
    سلام آقای دکتر ۶۳ساله هستم سونو دادم ۴۰میلی لیتر عرض ۲۷میلی لیتر قطر قدامی خلفی ۳۱ارتفاع و حجم ۱۸ هست آیا مشکلیه؟
    1. تصویر کاربر دکتر حسین کرمی چهارشنبه ۱۰ دی ۹۹( 3 سال پیش)
      طبیعی است
  • تصویر کاربر محمد چهارشنبه ۱۰ دی ۹۹( 3 سال پیش) تعداد بازدید: 191 مشاهده پرسش
    سلام
    ۵۰ سال سن دارم حدود ۴سال درگیر پروستات هستم
    سال۹۸ پروستات ۹۰گرم بود وpsa۵/۵
    امسال پروستات ۱۵۰گرم شده psaخیلی تغییر نکرده
    کمی سوزش دارم ادرارم ضعیف است ولی خیلی ازاد دهنده نیست چکار باید بکنم
    1. تصویر کاربر دکتر حسین کرمی چهارشنبه ۱۰ دی ۹۹( 3 سال پیش)
      در صورتی که psa بین ۴ تا ۱۰ باشد فرد باید یک ماه داروی تاوانکس روزی یک عدد مصرف کنن، بعد از اون مجدد psa چک شود. اگر بالای ۴ باشد باید از پروستات نمونه برداری انجام شود
    2. تصویر کاربر دکتر حسین کرمی چهارشنبه ۱۰ دی ۹۹( 3 سال پیش)
      در ضمن شبی یک عدد کپسول تامسولوسین مصرف شود
    3. نمایش سایر 1 پاسخ
درحال دریافت اطلاعات