آیا التهاب پروستات خطرناک است؟

پروستاتیت یا التهاب پروستات نوعی بیماری است که غده پروستات را تحت تأثیر قرار داده و موجب تورم (التهاب) می شود.

این حالت می تواند به علت عفونت باکتریایی (پروستاتیت باکتریال) ایجاد شده و یا علت ناشناخته داشته باشد و پروستاتیت باکتریال مزمن یا سندرم درد لگنی مزمن (CPPS) نامیده می شود.

تخمین زده شده است که نیمی از مردان دست کم یک بار در طول زندگی خود به التهاب پروستات مبتلا می شوند. عارضه ی اصلی پروستاتیت باکتریال مزمن تاثیر آن بر جسم و روح شماست. علائمی همچون درد و اختلالات نعوظ می توانند تا حد زیادی بر کیفیت زندگی و سلامت روان شما تأثیر بگذارد.

عوارض پروستاتیت

عوارض التهاب پروستات

در ادامه عوارض التهاب پروستات را شرح می دهیم.

 علائم موثر بر کار و زندگی

علائمی مانند درد مبهم پرینیوم، بیضه ها و ناحیه ی لومبوساکرال (دیسک بین مهره ای L5-S1)، تکرر ادرار ، فوریت و دشواری در ادرار کردن ناشی از تحریک پروستاتیت مزمن می تواند باعث آزار فرد گشته و در نهایت بر کار و زندگی وی تاثیر بگذارد.

 علائم موثر بر عملکرد جنسی

در نتیجه ی درمان ناقص ، علائم آزار دهنده می توانند بر سلامت جنسی مردان تاثیر بگذارد. بنابراین، در نهایت این مردان مبتلا به علائمی مانند ناتوانی جنسی و انزال زودرس خواهند شد.

 علائم موثر بر توانایی تولید مثلی مردان

تحریک طولانی مدت ناشی از التهاب پروستات مزمن می تواند باعث تغییر ترکیب مایعات پروستاتیت شود ؛ بنابراین نه تنها زمان باقی ماندن مایع منی به شکل مایع طولانی می شود ، بلکه میزان زنده ماندن اسپرم نیز تحت تأثیر قرار می گیرد. ناباروری نتیجه نهایی این بیماری است.

انتقال بیماری به همسران

همچنین التهاب پروستات می تواند از طریق رابطه ی جنسی به همسر فرد آلوده منتقل شود ؛ به خصوص اگر پروستاتیت بواسطه بعضی از باکتری های خاص ایجاد شده باشد. این التهاب ها شامل پروستاتیت قارچی، تریکومونال، پروستاتیت گنوره ای (سوزاک) و غیره می شود.

با توجه به مقدماتی که ذکر شد، شما باید متوجه شده باشید که التهاب پروستات خطرناک است و باید درمان شود. اما چطور؟

التهاب پروستات

آیا التهاب پروستات درمان میشود؟

هنگامی که پروستات و بافت های اطراف آن ملتهب شوند عفونت پروستات اتفاق می افتد. درمان التهاب پروستات به نوع آن بستگی دارد که در زیر به بررسی آن ها می پردازیم.

پروستاتیت باکتریایی حاد

افراد جهت درمان پروستاتیت باکتریایی حاد باید حداقل به مدت 14 روز دارو های آنتی بیوتیک مصرف کنند. گاهی اوقات برخی مردان جهت درمان این نوع پروستاتیت در بیمارستان بستری شده و آنتی بیوتیک های درون وریدی دریافت می کنند. در صورت مشکل در دفع ادرار، امکان دارد پزشک یا پرستار با استفاده از یک لوله به نام کاتتر نسبت به تخلیه مثانه اقدام کنند. تقریبا تمامی عفونت هایی که به سرعت رشد می کنند توسط این روش درمان می شوند.

پروستاتیت باکتریایی مزمن

افراد جهت درمان پروستاتیت باکتریایی مزمن باید برای مدت بیشتری آنتی بیوتیک مصرف کنند. این مدت اغلب 4 تا 12 هفته است. نزدیک به 3 مورد از هر 4 مورد ابتلا به پروستاتیت باکتریایی مزمن با این روش درمان می شوند. گاهی اوقات علائم ابتلا بازگشته و برای رفع آن ها به مصرف مجدد آنتی بیوتیک نیاز می باشد.

دارو های آنتی بیوتیک

در صورت تجویز آنتی بیوتیک افراد باید دارو های خود را به صورت کامل و در زمان مشخصی از هر روز مصرف کرده و با احساس بهتر شدن مصرف دارو ها را رها نکنند.

آلفا بلاکر ها

برخی پزشکان برای کمک به راحتی بیماران دارو هایی به نام آلفا بلاکر یا داروی بلوک کننده ی آلفا تجویز می کنند. این دارو ها به شل شدن عضلات قاعده مثانه و اطراف پروستات کمک می کنند.

ماساژ پروستات

ماساژ پروستات می تواند به کاهش فشار در پروستات کمک کنند. این کار سبب تخلیه مایع از مجاری پروستات می شود. امکان دارد همزمان با ماساژ پروستات یک فیزیوتراپ نیز به شل شدن عضلات اطراف پروستات کمک کند.

 دکتر حسین کرمی متخصص پروستات در تهران

شما می توانید از طریق قسمت پرسش از دکتر سوالات خود را  مطرح نمایید.

سیستم پرسش و پاسخ

ثبت سوال جدید

ثبت سوال جدید غیرفعال می‌باشد.

پیگیری سوال قبل

برای پیگیری پاسخ سوال خودتون و نمایش آن کد رهگیری خود را در این قسمت وارد کنید.
تصاویر پیوست امکان انتخاب تا ۵ تصویر وجود دارد. جهت انتخاب چندگانه کلید Ctrl را نگه دارید. (فرمت های مجاز شامل png, gif و jpg می باشد و حداکثر حجم هر تصویر ۸ مگابایت است.)
© همیارسیستم
  • تصویر کاربر هومن دوشنبه ۲۴ تیر ۹۸( 4 سال پیش) تعداد بازدید: 220 مشاهده پرسش
    سلام آقای دکتر.من 35سال سن دارم حجمروستات 24هست.الان نزدیک 6 ماهه افلوکساسین میخورم برای التهاب پروستات ولی خوب نشدم.گاهی بعد از نزدیکی یا بعد از ادرار درد دارم.دیکلوفناک 50 هم 1 ماهه میخورم ولی مثل اینکه فایده نداره.جریان ادرارم خوبه ولی این درد،لرزش یا گاهی سوزش اذیت میکنه.سابقه خود ارضایی هم دارم
    1. تصویر کاربر NAME دوشنبه ۲۴ تیر ۹۸( 4 سال پیش)

      شما دچار التهاب پروستات هستید.توصیه به عدم مصرف ادویه و پرهیز از نشستن طولانی ‌نشستن در آب ولرم به مدت ۱۰ دقیقه دوبار در روز می شود

      جهت اخذ نوبت با شماره های زیر هماهنگ بفرمایید ۰۹۳۵۱۱۴۲۰۸۰
      ۰۲۱۲۲۶۴۲۷۴۴
      02171062350

  • تصویر کاربر حسین سه شنبه ۲۵ تیر ۹۸( 4 سال پیش) تعداد بازدید: 190 مشاهده پرسش
    اقای دکتر من جوان ۱۹ ساله هستم که چند وقت خود ارضایی می کردم وجلوی خروج منی رو می گرفتم متاسفانه الان ۶ ماه است که درد درناحیه آلت تناسلی درد در حین انزال ودرد وشوز حین وبعد ادرار کردن دارم اقای دکتر من ۶ ماهه که تمام قرص هارو خوردم الانم زیر نظر متخصص هستم ایشون برام ازمایش کشت منی وسیستسکوپی تجویز کردن میخواستم بودنم ایا من خوب میشم خیلی پشیمونم از کاری که کردم اقای دکتر ممکنه پروستاتم ابسه کرده باشه میخواستم از شما هم مشورت بگیرم
    1. تصویر کاربر حسین جمعه ۹ فروردین ۹۸( 5 سال پیش)
      اقای دکتر تورو خدا کمکم کنید میخوام مثل اول خوب بشم یه درمان قطعی مثل لیرز یا شوک الکتریکی اینها اثر دارن
    2. تصویر کاربر NAME سه شنبه ۲۵ تیر ۹۸( 4 سال پیش)

      سلام.شما دچار التهاب پروستات هستید.از مصرف ادویه جات ، نشستن طولانی مدت بروی صندلی ،دوچرخه سواری و موتور سواری پرهیز کنید.روزانه دو نوبت در آب ولرم بنشینید.

      موارد که نام بردید تاییده قطعی ندارند

      جهت اخذ نوبت با شماره های زیر هماهنگ بفرمایید ۰۹۳۵۱۱۴۲۰۸۰
      ۰۲۱۲۲۶۴۲۷۴۴
      02171062350

    3. نمایش سایر 1 پاسخ
  • تصویر کاربر Rasul سه شنبه ۲۴ اردیبهشت ۹۸( 4 سال پیش) تعداد بازدید: 210 مشاهده پرسش
    سلام دکتر
    من جوانی هستم 24 ساله حدود دو سال پیش ازمایش سونگرافی دادم اندازه پروستاتم 28 بود ولی الان 22 سیسی شده
    و الانم باز هم شبها دچار تکرر ادرار و احساس ناراحتی میکنم رفتم دکتر گفتن التهاب پروستاته و یک دارویی به نام پروستاکس دادن گیاهی هست ب نظروتون جایه نگرانی هس یا ن ممنون
    1. تصویر کاربر دکتر حسین کرمی سه شنبه ۲۴ اردیبهشت ۹۸( 4 سال پیش)
  • تصویر کاربر م دوشنبه ۲ اردیبهشت ۹۸( 4 سال پیش) تعداد بازدید: 206 مشاهده پرسش
    با سلام. 3 سال پیش با خروج چند قطره خون پس از ادرار به پزشک مراجعه و آزمایش و کشت و سونو انجام شد و تشخیص عفونت داده شد.پس از مصرف انتی بیوتیک و... انواع ویگر داروها هنوز علایم از جمله سوزش و درد ناحیه پروستات بصورت موردی وجود دارد.ضمنا سونوگرافی چند بار انجام شده و اندازه غده طبیعی و تخلیه کامل است.تشخیص پروستاتیت حاد و مزمن داده شده.psi در تمام ازمایش ها ریر 0/5 بوده.اخیرا درد لحظه ای و بعضا تا ده دقیقه پیش آمده.آیا نیاز به درمان و مراجعه هست.
    سن 46 سال
    1. تصویر کاربر دکتر حسین کرمی دوشنبه ۲ اردیبهشت ۹۸( 4 سال پیش)
      اگر زیر ۵۰سال هستید ازمایش خوب است
  • تصویر کاربر محمد پنجشنبه ۴ بهمن ۹۷( 5 سال پیش) تعداد بازدید: 220 مشاهده پرسش
    سلام
    من ۲۸ سالمه چند سال پیش من شبها درد لگن داشتم وبعضی اوقات درد تیزی یک دفعه مقعدم میگرفت که یک دقیقه طول میکشید من چند سال پیش رفتم ازمایش اسپرم دادم مورفولوژی اسپرم ۱ درصد بود و اسپرمم مشکلاتی داشت که گفت شکلش خوب نیست و... من زیر بیضه هام دونه هایی هم زدی که چند بار دکتر رفتم گفتن دونه های چربیه وچیزی نیست بعضی موقعه ها بیضه هامم درد میکنه البته من چند سال پیش عفونت گرفتم که خیلی هم شدید بود وچرک از لوله التم میومد الان چند وقتیه هر سر التم خارش وسوزش داره وتکرر ادرار گرفتم کمر درد دارم پهلوهامم درد میکنه الان باید چیکار کنم درمان داره
    1. تصویر کاربر دکتر حسین کرمی پنجشنبه ۴ بهمن ۹۷( 5 سال پیش)
  • تصویر کاربر محمد پنجشنبه ۴ بهمن ۹۷( 5 سال پیش) تعداد بازدید: 218 مشاهده پرسش
    سلام
    من ۲۸ سالمه چند سال پیش من شبها درد لگن داشتم وبعضی اوقات درد تیزی یک دفعه مقعدم میگرفت که یک دقیقه طول میکشید من چند سال پیش رفتم ازمایش اسپرم دادم مورفولوژی اسپرم ۱ درصد بود و اسپرمم مشکلاتی داشت که گفت شکلش خوب نیست و... من زیر بیضه هام دونه هایی هم زدی که چند بار دکتر رفتم گفتن دونه های چربیه وچیزی نیست بعضی موقعه ها بیضه هامم درد میکنه البته من چند سال پیش عفونت گرفتم که خیلی هم شدید بود وچرک از لوله التم میومد الان چند وقتیه هر سر التم خارش وسوزش داره وتکرر ادرار گرفتم کمر درد دارم پهلوهامم درد میکنه الان باید چیکار کنم درمان داره
    1. تصویر کاربر دکتر حسین کرمی پنجشنبه ۴ بهمن ۹۷( 5 سال پیش)
      تنها را درمان نشستن در اب گرم وبیخیالی است
  • تصویر کاربر کمال پنجشنبه ۴ بهمن ۹۷( 5 سال پیش) تعداد بازدید: 240 مشاهده پرسش
    سلام آقای دکتر من بعد از مراجعه به دکتر مشخص شد عفونت اداری و التهاب پروستات دارم بعد از درمان دارویی تکرر ادرار کم شده ولی الان اختلال نعوظ و گاهی درد در بین بیضه ها و مقعد احساس میکنم و وقتی ک دکتر داروی مهار کننده القا تجویز میکرد اختلال نعوظ برطرف میشد حالا آیا اختلال نعوظ من ناشی از التهاب پروستاته ؟ و آیا درمان میشود ؟؟؟ ممنون از راهنماییتون
    1. تصویر کاربر دکتر حسین کرمی پنجشنبه ۴ بهمن ۹۷( 5 سال پیش)
  • تصویر کاربر احسان شنبه ۳ آذر ۹۷( 5 سال پیش) تعداد بازدید: 224 مشاهده پرسش
    با سلام بنده 37سال سن و دارای دو فرزند میباشم چند وقت پیش برای درمان عفونت معده به سونوگرافی مراجعه و مشخص شد حجم پروستات 43cc میباشد به متخصص ارولوژ مراجعه کردم قرص پروترال و انتی بیوتیک تجویز کردند ضمنا برای درمان معده هم اموکسی کلاریتومایسین و امپرازول به همراه بیسموت استفاده میکنم .ناگفته نماند قبلا گاهی هنگام خواب دچار تکرر ادار میشدم .بعد از استفاده قرص پروترال خروج منی انجام نمیشود و این به شدت منو نگران کرده لطفا راهنمایی بفرمایید .از صبوری جنابعالی بینهایت ممنون
    1. تصویر کاربر دکتر حسین کرمی شنبه ۳ آذر ۹۷( 5 سال پیش)
      عارضه طبیعی دارو است
  • تصویر کاربر Zh شنبه ۳ آذر ۹۷( 5 سال پیش) تعداد بازدید: 586 مشاهده پرسش
    سلام
    (با عرض معذرت) سوالات قبلی ناکامل است
    پسری۱۶ساله هستم.تا دو هفته پیش خودارضایی میکردم و هفته ای یکبار.اما در دوهفته پیش در ۱۵ دقیقه ۲بار خودارضایی کردم (خودارضایی من به صورتی بود که پلاستیک فریز به اخر مجرای من میچسبید)پس ازباردوم برای ادرار کردن بامشکل مواجه بودم اما با نوشیدن کمی اب این مشکل رفع شد.دراین هفته دچار دل درد در قسمت سمت چپ دل و شلشدگی مدفوع شدم ایا پروستاتیت باعث انسداد روده شده.یا به خاطر غذاهای مسموم کننده است؟درضمن پس ازاین که باریکه ی ادرار تمام میشود حدود ۱۰ قطره ادرار می اید.‌.ایا من به پروستاتیت مبتلا شده ام.درضمن در این هفته پس ازاینکه در خواب محتلم شدم به دستشویی برای ادرار رفتم که درد مزمن در مجاری ادرار حس میکردم با تشکر
    1. تصویر کاربر دکتر حسین کرمی شنبه ۳ آذر ۹۷( 5 سال پیش)
      قطع کنید خوب میشوید
  • تصویر کاربر Am شنبه ۳ آذر ۹۷( 5 سال پیش) تعداد بازدید: 264 مشاهده پرسش
    سلام و عرض خسته نباشید به شما

    من چندروزه اسهال دارم اما احساسی در دفع ادرار نمیکنم درضمن خودارضایی نیز انجام میدادم.....ایا امکان پروستاتیت وجود دارد؟؟اصلا پروستاتیت با اسهال ارتباطی داره؟؟؟با تشکر از شما
    1. تصویر کاربر دکتر حسین کرمی شنبه ۳ آذر ۹۷( 5 سال پیش)
      نه ارتباطی ندارد
درحال دریافت اطلاعات