ورزش برای درمان پروستات موثر است؟

همه ی ما از فواید فراوان ورزش کردن مطلع هستیم اما ورزش برای درمان پروستات و سرطان پروستات  چه میزان موثر است؟برای درمان پروستات و عوارض ناشی از عمل پروستات ورزش های خاصی باید انجام شود که در ادامه آمده است.

فعالیت بدنی می تواند سلامت جسمی و احساسی را بهبود بخشیده و موجب کنترل وزن، حفظ عضلات، کاهش خطر ابتلا به بیماری های قلبی و حفظ قدرت استخوان ها شود. فعالیت موجب کمک به تعادل و بهبود خواب و کاهش خستگی و اضطراب می شود. ورزش همچنین می تواند باعث کاهش عوارض بالقوه درمان سرطان پروستات شود.
ورزش برای درمان سرطان پروستات
مطالعات نشان داده که در مردان با فعالیت بدنی منظم، خطر ابتلا به سرطان پروستات کمتر است. فعالیت شدید اثر بیشتری به ویژه در مورد خطر سرطان پروستات پیشرفته دارد. همچنین در مردان مبتلا به سرطان پروستات، فعالیت بدنی با بقای بهتر همراه است و مقدار متوسط ​​فعالیت شدید، حدود سه ساعت در هفته، بطور قابل توجهی بهبود سرطان پروستات را افزایش می دهد.
بسیاری از درمان های سرطان پروستات می تواند اثرات مضر روی بدن داشته باشد. هورمون درمانی می تواند منجر به پوکی استخوان و از دست دادن توده عضلانی شود که هر دو از طریق ورزش و تمرینات قدرتی بهبود می یابند. درمان های دیگر، مانند جراحی، می تواند بی اختیاری ادرار (عدم توانایی کنترل جریان ادرار) را ایجاد کند. تمرینات Kegel قبل و بعد از درمان سرطان پروستات باعث تقویت عضلات کف لگن می شود که می تواند بی اختیاری را بهبود بخشد.
هر برنامه ای برای فعالیت بدنی باید با وضعیت شخصی و سطح آمادگی جسمانی فرد متناسب باشد. قبل از شروع هر فعالیت ورزشی، با تیم پزشکی خود مشورت کنید.
ورزش کگل برای پروستات
چه نوع ورزش برای درمان پروستات خوب است؟
عضلات کف لگن از استخوان عانه در جلوی کشاله ران تا استخوان دنبالچه در پشت ادامه دارند و درست زیر پروستات هستند و از مثانه، پروستات و راست روده در لگن حمایت می کنند. با جراحی پروستات، با توجه به نزدیکی این عضلات به پروستات، ضعف عضلانی اجتناب ناپذیر است. با شروع به تقویت عضلات لگنی قبل از عمل، می توان ضعف عضلانی را کاهش داده و همچنین خطر ابتلا به بی اختیاری بعد از عمل پروستات را کاهش داد.
با انقباض عضلات کف لگن می توان جریان ادرار را متوقف کرد. راجع به بلند کردن پرینه، ناحیه بین بافت بیضه ها و راست روده، فکر کنید. برای تعیین این که آیا از عضلات درستی استفاده می کنید، می توانید به بالا رفتن آلت تناسلی در طول انقباض نگاه کنید. از تحت فشار قرار دادن خود اجتناب کنید. سعی کنید عضلات کف لگن را بدون سفت کردن مقعد یا عضلات شکمی تحریک کنید. هنگام تحت فشار قرار دادن این عضلات برای اولین بار، به پشت دراز بکشید و دستان خود را روی ناحیه تحتانی شکم قرار دهید. هنگام تحت فشار قرار دادن عضلات لگن، نباید حرکاتی زیر دستان خود احساس کنید.
اگر هنگام اجرای تمرینات Kegels (که در عکس بالا آمده) نشت ادراری افزایش یابد احتمالا نادرست انجام می دهید. متخصص فیزیوتراپیست میتواند با ارائه ارزیابی، مشاهده و بیو فیدبک به بهبود تقویت لگن کمک کند.

# ورزش قبل از عمل پروستات

برای راحتی می توانید تمرینات Kegel را دراز کشیده یا نشسته روی صندلی انجام دهید. کف لگن را برای ۱۰ ثانیه منقبض کنید و سپس با استراحت ۱۰ ثانیه ای ادامه دهید و پنج بار تکرار کنید این تمرین را سه بار در روز انجام دهید تا عمل جراحی انجام شود.

# ورزش بعد از عمل پروستات

پس از برداشتن کاتتر، با پرستار یا پزشک خود در مورد اینکه چه زمانی می توانید تمرینات Kegel را شروع کنید، صحبت کنید (یا چه زمانی تمرینات را شروع کنید اگر قبل از عمل جراحی انجام نمی دادید).
-با یک انقباض ملایم (کمتر از ۱۰۰ درصد تلاش) شروع کنید. انقباض را برای مدت سه ثانیه نگه دارید و سپس ۱۵ ثانیه ریلکس بمانید و این کار را سه بار در روز (در هر مرحله پنج مرتبه) تکرار کنید. هر روز شدت انقباضات را افزایش دهید. همچنین، زمان انقباض را با یک ثانیه افزایش و زمان ریلکسیشن را با یک ثانیه در روز کاهش دهید تا زمانی که به مدت ۱۰ ثانیه نگه داشته و یک استراحت ۱۰ ثانیه ای انجام دهید. پنج بار تکرار، سه بار در روز را ادامه دهید.
-گام بعدی این است که تمرینات را نشسته یا ایستاده انجام دهید. فواصل زمانی مشابه را همانطور که در بالا ذکر شد، با یک بازه ۵ ثانیه ای انقباض و ۱۵ ثانیه ریلکسیشن ادامه دهید و تا ۱۰ ثانیه انقباض و ۱۰ ثانیه ریلکسیشن پیش بروید.
کاهش تدریجی نشت ادرار و افزایش بازه های زمانی نیاز به ادرار کردن را متوجه خواهید شد. شما همچنین باید فوریت در ادرار کردن را حداقل ۱۵ دقیقه به تاخیر بیاندازید و بدون نشت ادراری به سرویس بهداشتی بروید. اگر با افزایش دفعات ادرار یا نشت زیاد مشکل دارید، با پزشک مشورت کنید.

کاهش وزن با انجام ورزش

وزن اضافی را می توان با افزایش میزان متابولیسم استراحت (RMR) کاهش داد (میزان سوزاندن کالری در هنگام استراحت). RMR هر فرد ۶۰ تا ۷۵ درصد کالری روزانه فرد را تشکیل می دهد، بنابراین حتی افزایش کم RMR به سوزاندن کالری بیشتر کمک خواهد کرد. RMR به مقدار عضلات هر فرد ارتباط دارد.

 

عضلات ۳۵ تا ۵۰ برابر، کالری بیشتری نسبت به چربی می سوزانند. بنابراین اگر توده عضلانی را با تمرینات قدرتی و ورزش های هوازی افزایش می دهید، RMR افزایش خواهد یافت که می تواند از افزایش وزن جلوگیری کند یا حتی به کاهش وزن کمک کند.

تمرینات قدرتی

تمرینات قدرتی که تحت عنوان تمرینات مقاومتی هم شناخته شده است، می تواند موجب افزایش توده عضلانی و RMR شود و همچنین برای حفظ استخوان های سالم و بهبود تعادل مهم است و از افتادن جلوگیری می کند.
انواع تمرینات قدرتی عبارتند از تمرینات وزن، شنا و بارفیکس است. ورزش دراز نشست ممکن است نشتی ناشی از بی اختیاری استرسی را تشدید کند. با تیم پزشکی یا تراپیست فیزیکی خود در مورد سطح و نوع تمرینات قدرتی که برای شما ایمن است، صحبت کنید.
ورزش کردن

تمرینات هوازی

تمرینات هوازی (مانند راه رفتن سریع، رقصیدن، پیاده روی، شنا، دویدن، دوچرخه سواری، تنیس و اسکی روی زمین) باعث افزایش مصرف کالری در طول تمرین و چند ساعت پس از تمرین می شود.
با انجام تمرینات هوازی، بدن شما در RMR خود کالری را به همراه کالری اضافی مورد نیاز برای ورزش های هوازی مصرف می کند. علاوه بر سوزاندن کالری، ورزش های هوازی به ویژه در افزایش سطح طبیعی آنتی اکسیدان ها و حذف مولکول های التهابی که باعث سرطان می شوند، موثر هستند.

چقدر ورزش برای درمان پروستات خوب است؟

مزایای سلامت فعالیت بدنی مستقیما با میزان فعالیت منظم مرتبط است. به طور کلی، هرچه بیشتر، بهتر است. شدت آن نیز اهمیت دارد، اما نیازی به شدید بودن برای مفید بودن ندارد. فعالیت فیزیکی فقط شامل باشگاه رفتن یا ورزش رفتن نیست، بلکه دوچرخه سواری، باغبانی و نیز انجام کارهای خانگی، بالا رفتن از پله ها و شغلی که فعالیت فیزیکی دارد را نیز شامل می شود.
کالج آمریکایی طب ورزشی توصیه می کند که بزرگسالان سالم حداقل دو و نیم ساعت ورزش های هوازی متوسط ​​در هفته، تمرینات قدرتی دو تا سه روز در هفته؛ و تمرینات تعادل، مهارتی، هماهنگی و انعطاف پذیری دو تا سه روز در هفته انجام دهند. با تیم پزشکی خود در مورد تمرینات مناسب و شدتی که آن را انجام می دهید، و اینکه چقدر باید تمرین کنید، مشورت کنید.

 

دکتر حسین کرمی متخصص اورولوژی و پروستات در تهران

            شما می توانید از طریق قسمت پرسش از دکتر سوالات خود را             مطرح نمایید.



سیستم پرسش و پاسخ

پیگیری سوال قبل

برای پیگیری پاسخ سوال خودتون و نمایش آن کد رهگیری خود را در این قسمت وارد کنید.

پیگیری سوال قبل

ثبت سوال جدید

پاسخ های ارایه شده اعم از تشخیصی و درمانی توصیه های کلی بوده شما را از مراجعه به پزشک معالجتان بی نیاز نمی کنند.  

ثبت سوال جدید

امکان انتخاب تا ۵ تصویر وجود دارد. جهت انتخاب چندگانه کلید Ctrl را نگه دارید.
© همیار سیستم

1
پروستات

با سلام
من متولد 1372/11/04 هستم، تقریباً 25 ساله.....
دیروز سونوگرافی انجام دادم،سایز پروستاتم24 بود، دکتر گفت 23 نرماله... (یا 25 بود، گفت 24 نرماله... دقیق یادم نمیاد، فقط گفت باید یک عدد پایین تر باشد)
در صورتی که هیچ علایمی ندارم....
لطفاً راهنمایی کنید، آیا من در معرض خطر هستم یا نه؟؟ آیا میشود اندازه پروستات کاهش داد؟؟
لطفاً راهنمایی کنید
با تشکر
مشاهده پاسخ دکتر
2
ادرار مکرر

سلام خدمت شما دکتر کرمی چند وقته که مکرر ادرار دارم خواستم دلیلش و بدونم و داروی موثری را معرفی نماید باسپاس فراوان مشاهده پاسخ دکتر
3
بزرگی پروستات

سلام بنده 40 سال سن دارم و اندازه پروستات 39 میباشد موقع خواب چه روز چه شب دو بار برا دفع ادرار از خواب بیدار میشدم و در طول روز هیچ مشکلی نداشتم فقط با خواندن مطالب مربوط به پروستات متوجه شدم که بعد از اتمام دستشویی دو سه قطره ادرار از مثانه خارج میشود بعضی مواقع هم ادرار کج میاد لطفا راهنمایی کنیید مشاهده پاسخ دکتر
4
بزرگي پروستات

با سلام محضر آقاي دكتر من يه هفته درد در ناحيه كمر و مسانه دارم رفتم سونوگرافي گفت پروستات بزرگ شده اندازه 31 ميلي ليترو سنم هم 42است موقع نشستن و خوابيدن راحت هستم و مشگل ادرار ندارم بيشتر صبها وقتي از خواب بيدار ميشم درد دارم در ناحيه كمر و مسانه خواهش ميكنم بفرماييد چي كار كنم درمان بشم مشاهده پاسخ دکتر
5
گرفتگی مجرای ادرای

پدرم عمل رادیکال پروستات انجام داده نزدیک شصت روزه یک بار ادرار کاملا بند اومده یه عمل انجام داد مجدادا داره بند میاد چه باید کرد علت چیست با تشکر مشاهده پاسخ دکتر
6
اختلال نعوظ

سلام در تاريخ ٤اذر توپ به الت من برخورد كرد اما نه دردي داشتم نه مشكل در ادرار،و در تاريخ ٩اذر در خواب ارضا شدم،اما نميدونم بخاطر تلقين و فكر خيال است يا واقعا مشكلي پيش امده ميل جنسي من به شدت كاهش يافته و نعوظ خود را از دست دادم و در خواب نعوظ ندارم اگه هم داشته باشم نعوظ نصفه و اين كه اگر الت مو تحريك كنم با مالش به نعوظ ميرسم اما خيلي زود شل ميشود در كل توان نگه داشتن نعوظم خيلي كم شده ..لطفا راهنماييم كنيد. مشاهده پاسخ دکتر
7
التهاب پروستات

سلام آقای دکتر من همونم که گفتم پسری ۲۲ ساله ام و درد شکم و درد خفیف در مثانه و گاهی عدم تخلیه کامل ادرار دارم و شما پاسخ دادید که مشکل از پروستات نیست و کلا بیخیال این بشم. دلیلتون مبنی بر اینکه مشکل از پروستاتم نیست رو لطف میکنید بگید؟
اینو هم بگم اگه ادرار داشته باشم و دیر برم دستشویی دیگه ادرارم کامل دفع نمیشه تا چند ساعت بعدش
مشاهده پاسخ دکتر
8
سوزش ادرار و بزرگی پروستات

سلام آقای دکتر،یکسال هست که سوزش ادرار دارم،رفتم دکتر قرص تامسولوسیون و افلوکساسین داده،من سابقه التهاب مفاصل آرترز ،آلرژی و آسم شدید دارم،چطوری این دو داروی سنگین و پرعارضه را مصرف کنم؟؟؟
در حالت عادی بدلیل آرترز بسختی راه میروم.سونوگرافی و آزمایش کشت ادرار هم چیزی نشان نداده.خواهش میکنم راهنمایی کنید.
مشاهده پاسخ دکتر
9
سرطان پروستات

پدرم ۶۲ سالشه. سرطان بدخیم پروستات داره. متاستاز به استخوان. خیلی نازاحته چون دیر رفت نمونه برداری. ایا درمان داره؟ شب وروز ما شده گریه و دعا مشاهده پاسخ دکتر
10
مجاری ادراری ومقعد

سلام،آقای دکتر،اینجانب 46 سال دارم،درهنگام ادرار کمی درد دارم ودرناحیه مقعد زایده ای ایجادشده وخارش زیادی دارد،لطفا راهنمایی کنید که باید چکارکنم مشاهده پاسخ دکتر

ممکن است شما دوست داشته باشید بیشتر از نویسنده