ورزش برای درمان پروستات موثر است؟

همه ی ما از فواید فراوان ورزش کردن مطلع هستیم اما ورزش برای درمان پروستات و سرطان پروستات  چه میزان موثر است؟برای درمان پروستات و عوارض ناشی از عمل پروستات ورزش های خاصی باید انجام شود که در ادامه آمده است.

فعالیت بدنی می تواند سلامت جسمی و احساسی را بهبود بخشیده و موجب کنترل وزن، حفظ عضلات، کاهش خطر ابتلا به بیماری های قلبی و حفظ قدرت استخوان ها شود. فعالیت موجب کمک به تعادل و بهبود خواب و کاهش خستگی و اضطراب می شود. ورزش همچنین می تواند باعث کاهش عوارض بالقوه درمان سرطان پروستات شود.
ورزش برای درمان سرطان پروستات
مطالعات نشان داده که در مردان با فعالیت بدنی منظم، خطر ابتلا به سرطان پروستات کمتر است. فعالیت شدید اثر بیشتری به ویژه در مورد خطر سرطان پروستات پیشرفته دارد. همچنین در مردان مبتلا به سرطان پروستات، فعالیت بدنی با بقای بهتر همراه است و مقدار متوسط ​​فعالیت شدید، حدود سه ساعت در هفته، بطور قابل توجهی بهبود سرطان پروستات را افزایش می دهد.
بسیاری از درمان های سرطان پروستات می تواند اثرات مضر روی بدن داشته باشد. هورمون درمانی می تواند منجر به پوکی استخوان و از دست دادن توده عضلانی شود که هر دو از طریق ورزش و تمرینات قدرتی بهبود می یابند. درمان های دیگر، مانند جراحی، می تواند بی اختیاری ادرار (عدم توانایی کنترل جریان ادرار) را ایجاد کند. تمرینات Kegel قبل و بعد از درمان سرطان پروستات باعث تقویت عضلات کف لگن می شود که می تواند بی اختیاری را بهبود بخشد.
هر برنامه ای برای فعالیت بدنی باید با وضعیت شخصی و سطح آمادگی جسمانی فرد متناسب باشد. قبل از شروع هر فعالیت ورزشی، با تیم پزشکی خود مشورت کنید.
ورزش کگل برای پروستات
چه نوع ورزش برای درمان پروستات خوب است؟
عضلات کف لگن از استخوان عانه در جلوی کشاله ران تا استخوان دنبالچه در پشت ادامه دارند و درست زیر پروستات هستند و از مثانه، پروستات و راست روده در لگن حمایت می کنند. با جراحی پروستات، با توجه به نزدیکی این عضلات به پروستات، ضعف عضلانی اجتناب ناپذیر است. با شروع به تقویت عضلات لگنی قبل از عمل، می توان ضعف عضلانی را کاهش داده و همچنین خطر ابتلا به بی اختیاری بعد از عمل پروستات را کاهش داد.
با انقباض عضلات کف لگن می توان جریان ادرار را متوقف کرد. راجع به بلند کردن پرینه، ناحیه بین بافت بیضه ها و راست روده، فکر کنید. برای تعیین این که آیا از عضلات درستی استفاده می کنید، می توانید به بالا رفتن آلت تناسلی در طول انقباض نگاه کنید. از تحت فشار قرار دادن خود اجتناب کنید. سعی کنید عضلات کف لگن را بدون سفت کردن مقعد یا عضلات شکمی تحریک کنید. هنگام تحت فشار قرار دادن این عضلات برای اولین بار، به پشت دراز بکشید و دستان خود را روی ناحیه تحتانی شکم قرار دهید. هنگام تحت فشار قرار دادن عضلات لگن، نباید حرکاتی زیر دستان خود احساس کنید.
اگر هنگام اجرای تمرینات Kegels (که در عکس بالا آمده) نشت ادراری افزایش یابد احتمالا نادرست انجام می دهید. متخصص فیزیوتراپیست میتواند با ارائه ارزیابی، مشاهده و بیو فیدبک به بهبود تقویت لگن کمک کند.

# ورزش قبل از عمل پروستات

برای راحتی می توانید تمرینات Kegel را دراز کشیده یا نشسته روی صندلی انجام دهید. کف لگن را برای ۱۰ ثانیه منقبض کنید و سپس با استراحت ۱۰ ثانیه ای ادامه دهید و پنج بار تکرار کنید این تمرین را سه بار در روز انجام دهید تا عمل جراحی انجام شود.

# ورزش بعد از عمل پروستات

پس از برداشتن کاتتر، با پرستار یا پزشک خود در مورد اینکه چه زمانی می توانید تمرینات Kegel را شروع کنید، صحبت کنید (یا چه زمانی تمرینات را شروع کنید اگر قبل از عمل جراحی انجام نمی دادید).
-با یک انقباض ملایم (کمتر از ۱۰۰ درصد تلاش) شروع کنید. انقباض را برای مدت سه ثانیه نگه دارید و سپس ۱۵ ثانیه ریلکس بمانید و این کار را سه بار در روز (در هر مرحله پنج مرتبه) تکرار کنید. هر روز شدت انقباضات را افزایش دهید. همچنین، زمان انقباض را با یک ثانیه افزایش و زمان ریلکسیشن را با یک ثانیه در روز کاهش دهید تا زمانی که به مدت ۱۰ ثانیه نگه داشته و یک استراحت ۱۰ ثانیه ای انجام دهید. پنج بار تکرار، سه بار در روز را ادامه دهید.
-گام بعدی این است که تمرینات را نشسته یا ایستاده انجام دهید. فواصل زمانی مشابه را همانطور که در بالا ذکر شد، با یک بازه ۵ ثانیه ای انقباض و ۱۵ ثانیه ریلکسیشن ادامه دهید و تا ۱۰ ثانیه انقباض و ۱۰ ثانیه ریلکسیشن پیش بروید.
کاهش تدریجی نشت ادرار و افزایش بازه های زمانی نیاز به ادرار کردن را متوجه خواهید شد. شما همچنین باید فوریت در ادرار کردن را حداقل ۱۵ دقیقه به تاخیر بیاندازید و بدون نشت ادراری به سرویس بهداشتی بروید. اگر با افزایش دفعات ادرار یا نشت زیاد مشکل دارید، با پزشک مشورت کنید.

کاهش وزن با انجام ورزش

وزن اضافی را می توان با افزایش میزان متابولیسم استراحت (RMR) کاهش داد (میزان سوزاندن کالری در هنگام استراحت). RMR هر فرد ۶۰ تا ۷۵ درصد کالری روزانه فرد را تشکیل می دهد، بنابراین حتی افزایش کم RMR به سوزاندن کالری بیشتر کمک خواهد کرد. RMR به مقدار عضلات هر فرد ارتباط دارد.

 

عضلات ۳۵ تا ۵۰ برابر، کالری بیشتری نسبت به چربی می سوزانند. بنابراین اگر توده عضلانی را با تمرینات قدرتی و ورزش های هوازی افزایش می دهید، RMR افزایش خواهد یافت که می تواند از افزایش وزن جلوگیری کند یا حتی به کاهش وزن کمک کند.

تمرینات قدرتی

تمرینات قدرتی که تحت عنوان تمرینات مقاومتی هم شناخته شده است، می تواند موجب افزایش توده عضلانی و RMR شود و همچنین برای حفظ استخوان های سالم و بهبود تعادل مهم است و از افتادن جلوگیری می کند.
انواع تمرینات قدرتی عبارتند از تمرینات وزن، شنا و بارفیکس است. ورزش دراز نشست ممکن است نشتی ناشی از بی اختیاری استرسی را تشدید کند. با تیم پزشکی یا تراپیست فیزیکی خود در مورد سطح و نوع تمرینات قدرتی که برای شما ایمن است، صحبت کنید.
ورزش کردن

تمرینات هوازی

تمرینات هوازی (مانند راه رفتن سریع، رقصیدن، پیاده روی، شنا، دویدن، دوچرخه سواری، تنیس و اسکی روی زمین) باعث افزایش مصرف کالری در طول تمرین و چند ساعت پس از تمرین می شود.
با انجام تمرینات هوازی، بدن شما در RMR خود کالری را به همراه کالری اضافی مورد نیاز برای ورزش های هوازی مصرف می کند. علاوه بر سوزاندن کالری، ورزش های هوازی به ویژه در افزایش سطح طبیعی آنتی اکسیدان ها و حذف مولکول های التهابی که باعث سرطان می شوند، موثر هستند.

چقدر ورزش برای درمان پروستات خوب است؟

مزایای سلامت فعالیت بدنی مستقیما با میزان فعالیت منظم مرتبط است. به طور کلی، هرچه بیشتر، بهتر است. شدت آن نیز اهمیت دارد، اما نیازی به شدید بودن برای مفید بودن ندارد. فعالیت فیزیکی فقط شامل باشگاه رفتن یا ورزش رفتن نیست، بلکه دوچرخه سواری، باغبانی و نیز انجام کارهای خانگی، بالا رفتن از پله ها و شغلی که فعالیت فیزیکی دارد را نیز شامل می شود.
کالج آمریکایی طب ورزشی توصیه می کند که بزرگسالان سالم حداقل دو و نیم ساعت ورزش های هوازی متوسط ​​در هفته، تمرینات قدرتی دو تا سه روز در هفته؛ و تمرینات تعادل، مهارتی، هماهنگی و انعطاف پذیری دو تا سه روز در هفته انجام دهند. با تیم پزشکی خود در مورد تمرینات مناسب و شدتی که آن را انجام می دهید، و اینکه چقدر باید تمرین کنید، مشورت کنید.

 

دکتر حسین کرمی متخصص اورولوژی و پروستات در تهران

            شما می توانید از طریق قسمت پرسش از دکتر سوالات خود را             مطرح نمایید.



سیستم پرسش و پاسخ

پیگیری سوال قبل

برای پیگیری پاسخ سوال خودتون و نمایش آن کد رهگیری خود را در این قسمت وارد کنید.

پیگیری سوال قبل

ثبت سوال جدید

پاسخ های ارایه شده اعم از تشخیصی و درمانی توصیه های کلی بوده شما را از مراجعه به پزشک معالجتان بی نیاز نمی کنند.  

ثبت سوال جدید

امکان انتخاب تا ۵ تصویر وجود دارد. جهت انتخاب چندگانه کلید Ctrl را نگه دارید.
© همیار سیستم

1
پروستات

سلام ۳۲ سال سن دارم امروز برای چگاف سونوگرافی شکم و لگن رفتم همه موارد نرمال بود وقط پروستات به حجم 23 mlداری حجم مختصر بزرگتر از نرمال بوده اکوپترن ان هوموژن میباشد اینو نوشته ایا مسله ای مهمی هست یا نه لطفا راهنمایی کنید ممنون جناب دکتر مشاهده پاسخ دکتر
2
بزرگی پروستات

سلام.45 ساله هستم.بزرگی پروستات 35 میباشد.هیچ نوع علایم پروستات را ندارم .منتظر توصیه های مشورتی شما هستم.ایا اندازه پروستات در این سن طبیعی است؟ مشاهده پاسخ دکتر
3
سرطان پروستات

مرداد96 عمل رادیکال پروستات انجام دادهام psaپس از عمل 58 بود دکترم باتجویز زیر جلدی 28روزیک بار زولا دکس psaبمقدار17 تقلیل یافت مجددا" سه عدد زولادکس 28روز یک بار تجویز کرده ومیگوید برای پرتودرمانی باید psaبازهم پایینتر باد اینک من استخوان لگنم وپاهایم بهشدت دردمیکند جه توصیه ای میکنید؟ مشاهده پاسخ دکتر
4
درد هنگام انزال

سلام دکتر
راستش من چند وقتی میشه که خودارضایی میکنم تقریبا سال هاست.الان چند هفته ای هست که هنگام خروج منی احساس سوزش دارم. هیچ درد و علائمی هم ندارم
میشه راهنماییم کنید؟
مشاهده پاسخ دکتر
5
سوال در مورد کلیه

سلام.خانم 30 ساله با اینکه تمامی آزمایشات کلیه وادرار سالم است بازهم سوزش ادرار وتکرر آن وبوی نامطبوع اذیتم میکند علت وراه درمان لطفا...تشکر مشاهده پاسخ دکتر
6
علت بیماری به شرح ذیل

Abbas Babaey:
باسلام.بنده 38 سال سن دارم. مدتی است احساس میکنم ادرارم ومایع منی بافشارکم خارج میشود..آزمایش psa1/1 را نشان داده نمیدانم علت چیست .ضمنا مشکلی هم دارم که نمیدانم به آن بستگی دارد وآنهم بیرون زدگی مقدارخیلی کم مقعدویک جوش مانند در ده سانتی بالای مقعد..ببخشید...سپاس
مشاهده پاسخ دکتر
7
سرطان پروستات

باسلام
ببخشید دکتر من پدرم سرطان پروستات داره با توجه به آزمایشات بیوسپی که غده 3+3 میباشد و آزمایش psaکه 28 می باشد و mri و اسکن استخوان هم انجام شده پروستات گسترش پیدا نکرده و شرایط عمل رادیکال رو داره؟خواستم بپرسم که آیا درسته که بعداز عمل رادیکال که توی سایت خودتون هم هستش شانس زنده بودن بعد از عمل 10سال هستش؟و اگر عمل انجام ندم بهتر نیست؟ نتیجه آزمایش هاروبراتون میفرستم
با سپاس فراوان
مشاهده پاسخ دکتر
8
بزرگی پروستات

با سلام 22سال سن دارم مقدار پروستاتم 26سی سی هست قبلا از پشت کلیه درد شروع میشد تا بیضه سمت راستم ادامه داشت الان این موارد خوب شده فقط سوزش ادرار واسم مشکل ایجاد کرده سونوگرافی ازامایش خون و ادار سی تی اسکن رفتم لطفا راهنمایی کنید . مشاهده پاسخ دکتر
9
پروستات

سلام دکتر من ۳۹ سالمه به خاطر سنگ کلیه کخ داشتم و سنگ سکن کرده بودم سونوگرافی کردم البته از سنگ قبلی که ۱/۵سانت بود هنوز ۶/۵میل تو کلیه سمت راست هست دکتر سونوگرافی گفت که پروستات مختصر از حد طبیعی بزرگتره با ابعاد۴۱/۵×۲۴/۵×۴۳ با اکوی زمینه غیر یکنواخت میخواستم نظر شما رو بدونم ممنون مشاهده پاسخ دکتر
10
بزرگی پروستات

با عرض سلام
40 ساله هستم یکماه پیش به به دکتر مراجعه کردم و طی سونوگرافی اندازه پروستات 39 تشخیص داده شد در طول روز هیچگونه مشکلی نداشتم حتی میتوانستم در سفر 6 ساعته اصلا احساس ادرار نداشته باشم ولی متاسفانه با خواندن مطالب مربوط به پروستات تعداد دفعات دفع ادار بیشتر و سوزش بالای الت تناسلی دارم . الان انقدر استرس دارم که نمیتوان یکساعت مسافرت را تجسم کنم در طول روز فقط حواسم به علائم پروستات مشغول شده برا همین زندگی برام سخت شده . ایکاش دکتر نمیرفتم اون هم بخاطر یکبار بلند شدن از خواب شبانه فقط یکبار که اینجوری زندگیم برام سخت بشه؟ با تشکر لطفا راهنمایی بفرمایید؟
مشاهده پاسخ دکتر
« قبلی 1 2 3 4 5 6 7 ... 15 بعدی »

ممکن است شما دوست داشته باشید بیشتر از نویسنده