ورزش برای درمان پروستات موثر است؟

همه ی ما از فواید فراوان ورزش کردن مطلع هستیم اما ورزش برای درمان پروستات و سرطان پروستات  چه میزان موثر است؟برای درمان پروستات و عوارض ناشی از عمل پروستات ورزش های خاصی باید انجام شود که در ادامه آمده است.

فعالیت بدنی می تواند سلامت جسمی و احساسی را بهبود بخشیده و موجب کنترل وزن، حفظ عضلات، کاهش خطر ابتلا به بیماری های قلبی و حفظ قدرت استخوان ها شود. فعالیت موجب کمک به تعادل و بهبود خواب و کاهش خستگی و اضطراب می شود. ورزش همچنین می تواند باعث کاهش عوارض بالقوه درمان سرطان پروستات شود.

ورزش مناسب برای پروستات

مطالعات نشان داده که در مردان با فعالیت بدنی منظم، خطر ابتلا به سرطان پروستات کمتر است. فعالیت شدید اثر بیشتری به ویژه در مورد خطر سرطان پروستات پیشرفته دارد. همچنین در مردان مبتلا به سرطان پروستات، فعالیت بدنی با بقای بهتر همراه است و مقدار متوسط ​​فعالیت شدید، حدود سه ساعت در هفته، بطور قابل توجهی بهبود سرطان پروستات را افزایش می دهد.

تمرینات Kegel  قبل و بعد از درمان پروستات

بسیاری از درمان های سرطان پروستات می تواند اثرات مضر روی بدن داشته باشد. هورمون درمانی می تواند منجر به پوکی استخوان و از دست دادن توده عضلانی شود که هر دو از طریق ورزش و تمرینات قدرتی بهبود می یابند. درمان های دیگر، مانند جراحی، می تواند بی اختیاری ادرار (عدم توانایی کنترل جریان ادرار) را ایجاد کند. تمرینات Kegel قبل و بعد از درمان سرطان پروستات باعث تقویت عضلات کف لگن می شود که می تواند بی اختیاری را بهبود بخشد.
هر برنامه ای برای فعالیت بدنی باید با وضعیت شخصی و سطح آمادگی جسمانی فرد متناسب باشد. قبل از شروع هر فعالیت ورزشی، با تیم پزشکی خود مشورت کنید.
ورزش کگل برای پروستات

حرکات ورزشی جهت پروستات

عضلات کف لگن از استخوان عانه در جلوی کشاله ران تا استخوان دنبالچه در پشت ادامه دارند و درست زیر پروستات هستند و از مثانه، پروستات و راست روده در لگن حمایت می کنند. با جراحی پروستات، با توجه به نزدیکی این عضلات به پروستات، ضعف عضلانی اجتناب ناپذیر است. با شروع به تقویت عضلات لگنی قبل از عمل، می توان ضعف عضلانی را کاهش داده و همچنین خطر ابتلا به بی اختیاری بعد از عمل پروستات را کاهش داد.
با انقباض عضلات کف لگن می توان جریان ادرار را متوقف کرد. راجع به بلند کردن پرینه، ناحیه بین بافت بیضه ها و راست روده، فکر کنید. برای تعیین این که آیا از عضلات درستی استفاده می کنید، می توانید به بالا رفتن آلت تناسلی در طول انقباض نگاه کنید. از تحت فشار قرار دادن خود اجتناب کنید. سعی کنید عضلات کف لگن را بدون سفت کردن مقعد یا عضلات شکمی تحریک کنید. هنگام تحت فشار قرار دادن این عضلات برای اولین بار، به پشت دراز بکشید و دستان خود را روی ناحیه تحتانی شکم قرار دهید. هنگام تحت فشار قرار دادن عضلات لگن، نباید حرکاتی زیر دستان خود احساس کنید.
اگر هنگام اجرای تمرینات Kegels (که در عکس بالا آمده) نشت ادراری افزایش یابد احتمالا نادرست انجام می دهید. متخصص فیزیوتراپیست میتواند با ارائه ارزیابی، مشاهده و بیو فیدبک به بهبود تقویت لگن کمک کند.

# ورزش قبل از عمل پروستات

برای راحتی می توانید تمرینات Kegel را دراز کشیده یا نشسته روی صندلی انجام دهید. کف لگن را برای 10 ثانیه منقبض کنید و سپس با استراحت 10 ثانیه ای ادامه دهید و پنج بار تکرار کنید این تمرین را سه بار در روز انجام دهید تا عمل جراحی انجام شود.

# ورزش بعد از عمل پروستات

پس از برداشتن کاتتر، با پرستار یا پزشک خود در مورد اینکه چه زمانی می توانید تمرینات Kegel را شروع کنید، صحبت کنید (یا چه زمانی تمرینات را شروع کنید اگر قبل از عمل جراحی انجام نمی دادید).
-با یک انقباض ملایم (کمتر از 100 درصد تلاش) شروع کنید. انقباض را برای مدت سه ثانیه نگه دارید و سپس 15 ثانیه ریلکس بمانید و این کار را سه بار در روز (در هر مرحله پنج مرتبه) تکرار کنید. هر روز شدت انقباضات را افزایش دهید. همچنین، زمان انقباض را با یک ثانیه افزایش و زمان ریلکسیشن را با یک ثانیه در روز کاهش دهید تا زمانی که به مدت 10 ثانیه نگه داشته و یک استراحت 10 ثانیه ای انجام دهید. پنج بار تکرار، سه بار در روز را ادامه دهید.
-گام بعدی این است که تمرینات را نشسته یا ایستاده انجام دهید. فواصل زمانی مشابه را همانطور که در بالا ذکر شد، با یک بازه 5 ثانیه ای انقباض و 15 ثانیه ریلکسیشن ادامه دهید و تا 10 ثانیه انقباض و 10 ثانیه ریلکسیشن پیش بروید.
کاهش تدریجی نشت ادرار و افزایش بازه های زمانی نیاز به ادرار کردن را متوجه خواهید شد. شما همچنین باید فوریت در ادرار کردن را حداقل 15 دقیقه به تاخیر بیاندازید و بدون نشت ادراری به سرویس بهداشتی بروید. اگر با افزایش دفعات ادرار یا نشت زیاد مشکل دارید، با پزشک مشورت کنید.

کاهش وزن با انجام ورزش

وزن اضافی را می توان با افزایش میزان متابولیسم استراحت (RMR) کاهش داد (میزان سوزاندن کالری در هنگام استراحت). RMR هر فرد 60 تا 75 درصد کالری روزانه فرد را تشکیل می دهد، بنابراین حتی افزایش کم RMR به سوزاندن کالری بیشتر کمک خواهد کرد. RMR به مقدار عضلات هر فرد ارتباط دارد.

عضلات 35 تا 50 برابر، کالری بیشتری نسبت به چربی می سوزانند. بنابراین اگر توده عضلانی را با تمرینات قدرتی و ورزش های هوازی افزایش می دهید، RMR افزایش خواهد یافت که می تواند از افزایش وزن جلوگیری کند یا حتی به کاهش وزن کمک کند.

تمرینات قدرتی

تمرینات قدرتی که تحت عنوان تمرینات مقاومتی هم شناخته شده است، می تواند موجب افزایش توده عضلانی و RMR شود و همچنین برای حفظ استخوان های سالم و بهبود تعادل مهم است و از افتادن جلوگیری می کند.
انواع تمرینات قدرتی عبارتند از تمرینات وزن، شنا و بارفیکس است. ورزش دراز نشست ممکن است نشتی ناشی از بی اختیاری استرسی را تشدید کند. با تیم پزشکی یا تراپیست فیزیکی خود در مورد سطح و نوع تمرینات قدرتی که برای شما ایمن است، صحبت کنید.
ورزش کردن

دوچرخه سواری و پروستات

تمرینات هوازی (مانند راه رفتن سریع، رقصیدن، پیاده روی، شنا، دویدن، دوچرخه سواری، تنیس و اسکی روی زمین) باعث افزایش مصرف کالری در طول تمرین و چند ساعت پس از تمرین می شود.
با انجام تمرینات هوازی، بدن شما در RMR خود کالری را به همراه کالری اضافی مورد نیاز برای ورزش های هوازی مصرف می کند. علاوه بر سوزاندن کالری، ورزش های هوازی به ویژه در افزایش سطح طبیعی آنتی اکسیدان ها و حذف مولکول های التهاب پروستات که باعث سرطان می شوند، موثر هستند.

چقدر ورزش برای درمان پروستات خوب است؟

مزایای سلامت فعالیت بدنی مستقیما با میزان فعالیت منظم مرتبط است. به طور کلی، هرچه بیشتر، بهتر است. شدت آن نیز اهمیت دارد، اما نیازی به شدید بودن برای مفید بودن ندارد. فعالیت فیزیکی فقط شامل باشگاه رفتن یا ورزش رفتن نیست، بلکه دوچرخه سواری، باغبانی و نیز انجام کارهای خانگی، بالا رفتن از پله ها و شغلی که فعالیت فیزیکی دارد را نیز شامل می شود.
کالج آمریکایی طب ورزشی توصیه می کند که بزرگسالان سالم حداقل دو و نیم ساعت ورزش های هوازی متوسط ​​در هفته، تمرینات قدرتی دو تا سه روز در هفته؛ و تمرینات تعادل، مهارتی، هماهنگی و انعطاف پذیری دو تا سه روز در هفته انجام دهند. با تیم پزشکی خود در مورد تمرینات مناسب و شدتی که آن را انجام می دهید، و اینکه چقدر باید تمرین کنید، مشورت کنید.

دکتر حسین کرمی متخصص اورولوژی و پروستات در تهران

            شما می توانید از طریق قسمت پرسش از دکتر سوالات خود را مطرح نمایید.

سیستم پرسش و پاسخ

ثبت سوال جدید

ثبت سوال جدید غیرفعال می‌باشد.

پیگیری سوال قبل

برای پیگیری پاسخ سوال خودتون و نمایش آن کد رهگیری خود را در این قسمت وارد کنید.
تصاویر پیوست امکان انتخاب تا ۵ تصویر وجود دارد. جهت انتخاب چندگانه کلید Ctrl را نگه دارید. (فرمت های مجاز شامل png, gif و jpg می باشد و حداکثر حجم هر تصویر ۸ مگابایت است.)
© همیارسیستم
  • تصویر کاربر مهدی سه شنبه ۸ آبان ۹۷( 5 سال پیش) تعداد بازدید: 186 مشاهده پرسش
    سلام..کوچیک شدن بیضه چپ،تکرر ادرار،درد در بیضه ها بخصوص بیضه چپ و کلیه درد،بی میلی به ارتباط جنسی نشانه چیست؟
    1. تصویر کاربر دکتر حسین کرمی سه شنبه ۸ آبان ۹۷( 5 سال پیش)
      باید معاینه شوید۰۲۱۲۲۶۴۲۷۴۴
    2. تصویر کاربر دکتر حسین کرمی سه شنبه ۸ آبان ۹۷( 5 سال پیش)
      ۰۲۱۷۱۰۶۲۳۰۰
    3. نمایش سایر 1 پاسخ
  • تصویر کاربر حمید سه شنبه ۸ آبان ۹۷( 5 سال پیش) تعداد بازدید: 199 مشاهده پرسش
    با عرض سلام و ادب و خسته نباشید خدمت دکتر بزرگوار. احتراما جواب ازمایش پدرم به حضورتان ارسال می گردد خواهشمندم بنده را راهنمایی بفرمایید که جواب این ازمایش چیست چکار باید انجام دهیم؟با عرض سلام و ادب و خسته نباشید خدمت دکتر بزرگوار. احتراما به پیوست جواب ازمایش پدرم به حضورتان ارسال می گردد خواهشمندم بنده را راهنمایی بفرمایید که تحلیل این ازمایش چیست و برای درمان چه کاری باید انجام دهیم؟
    1. تصویر کاربر دکتر حسین کرمی سه شنبه ۸ آبان ۹۷( 5 سال پیش)
      باید نمونه برداری شود من در خدمتم۰۲۱۲۲۶۴۲۷۴۴ تماس
  • تصویر کاربر عارف سه شنبه ۱ خرداد ۹۷( 5 سال پیش) تعداد بازدید: 178 مشاهده پرسش
    سلام خدمت دکترکرمی.۲۲سالمه.مقدارکمی وقت ادرارسوزش دارم.تکرراداردارم احساس میکنم ادرارم کاملاتخلیه نمیشه سونودادم ابعادپروستات۳۶*۳۸*۴۷.اگ میشه راهنماییم کنیدچکارکنم.قبلاهم تومنی ام لخته های خون دیده بوده ام.
    1. تصویر کاربر دکتر حسین کرمی سه شنبه ۱ خرداد ۹۷( 5 سال پیش)
      سلام وپوزش از تاخير در جواب من به كرات به دوستان ميگويم در اين سن بيماري نگران كننده نداريم اهميت ندهيد
  • تصویر کاربر فضلعلی جمعه ۷ اردیبهشت ۹۷( 5 سال پیش) تعداد بازدید: 224 مشاهده پرسش
    سلام آقای دکتر
    من 51 سالمه و تکرر ادرار دارم و درد در ناحیه مجاری ادراری هنگام ادرار دارم.
    آزمایش psa دادم و مقدار toyal psa 5.54 و free psa 0.972 شده.
    میخواستم بدونم چه اقداماتی باید انجام بدم و چقدر احتمال داره این مورد بدخیم باشه؟
    1. تصویر کاربر دکتر حسین کرمی جمعه ۷ اردیبهشت ۹۷( 5 سال پیش)
      ۵بالا است تکرار کنید اگر باز بالا بود بیایید نمونه برداری کنم
  • تصویر کاربر وحید جمعه ۷ اردیبهشت ۹۷( 5 سال پیش) تعداد بازدید: 293 مشاهده پرسش
    سلام دکتر من چهارساله که مشکل دفع ادرار دارم و کیفیت زندگیم زیر صفره ...الان دیگه جوری شده از بیست و چهار ساعت بیست و پنج ساعتش احساس دفع و التهاب و درد و تخلیه ادرار دارم...بعصی شبها تا صبح نمیتونم بخوابم و مثل ربات فقط مسیر دستشویی تا اطاق رو بیش از چهل پنجاه بار میام و میرم ...چندین دکتر و آزمایش و...هم رفتم اما نتیجه نداشته...آخرین بار دکتر گفت احتمالا عصبی باشه و...علاوه بر احساس عدم تخلیه کامل احساس التهاب و گرفتگی مجرا پس از هر بار ادرار هم دارم و انزال هم در بیشتر مواقع دردناکه...تودو خدا اگه میتونین گمک کنین باهام تماس بگیرین چون دارم به خودکشی و راحت شدن از این زندگی فکر میکنم
    1. تصویر کاربر دکتر حسین کرمی یکشنبه ۵ فروردین ۹۷( 6 سال پیش)
      سلام شما بايد تست اروديناميك بگيريد تا علت مشخص شود
    2. تصویر کاربر وحید یکشنبه ۵ فروردین ۹۷( 6 سال پیش)
      ممنون بابت پاسخ ...حدود دو سال قبل تست ارودینامیک دادم بار اول دکتر آزمایشگاه موفق نشد سوند رو از مجرا رد کنه و گفت مجرا تنگتر از اینه که سوند بگذره دکتر بصیری هم عکس با مواد رنگی فکر کنم اسمش rug بود نوشت که تنگی رو تشخیص بده اما دکتر دید و گفت نرماله بعدش خودش وقت داد تو بیمارستان لبافی نژاد و با دستگاه داخل رو نگاه کرد اونجا هم باز دستیارا و دکترای دیگه نتونستن سوند رو رد کنن ولی خود دکتر به سختی و با کلی ژل و زور وارد کرد و با مانیتور نگاه کرد ولی بازم نتونست چیزی تشخیص بده و باکاوفن و شیاف دیکلفناک و آنتی بیوتیک نوشت راستش بین تمام نسخه های قبلی مثل تامسلوسین و ...این نسخه بهتر جواب داد اما به دلیل افسردگی شدید ناشی از مصرف باکلوفن درمان رو ادامه ندادم ..بعد از چندین جلسه ویزیت دکتر عباس بصیری گفت که احتمالا مشکلت جای دیگه اس و عصبیه...میتونم تمام عکس ها و مدارک رو واستون بفرستم و اگر محبت کنید حضوری برسم خدمتتون
    3. تصویر کاربر وحید یکشنبه ۵ فروردین ۹۷( 6 سال پیش)
      ممنون بابت پاسخ ...حدود دو سال قبل تست ارودینامیک دادم بار اول دکتر آزمایشگاه موفق نشد سوند رو از مجرا رد کنه و گفت مجرا تنگتر از اینه که سوند بگذره دکتر بصیری هم عکس با مواد رنگی فکر کنم اسمش rug بود نوشت که تنگی رو تشخیص بده اما دکتر دید و گفت نرماله بعدش خودش وقت داد تو بیمارستان لبافی نژاد و با دستگاه داخل رو نگاه کرد اونجا هم باز دستیارا و دکترای دیگه نتونستن سوند رو رد کنن ولی خود دکتر به سختی و با کلی ژل و زور وارد کرد و با مانیتور نگاه کرد ولی بازم نتونست چیزی تشخیص بده و باکاوفن و شیاف دیکلفناک و آنتی بیوتیک نوشت راستش بین تمام نسخه های قبلی مثل تامسلوسین و ...این نسخه بهتر جواب داد اما به دلیل افسردگی شدید ناشی از مصرف باکلوفن درمان رو ادامه ندادم ..بعد از چندین جلسه ویزیت دکتر عباس بصیری گفت که احتمالا مشکلت جای دیگه اس و عصبیه...میتونم تمام عکس ها و مدارک رو واستون بفرستم و اگر محبت کنید حضوری برسم خدمتتون
    4. تصویر کاربر وحید سه شنبه ۷ فروردین ۹۷( 6 سال پیش)
      دکتر جواب بنده رو دریافت نکردین؟
    5. تصویر کاربر دکتر حسین کرمی جمعه ۷ اردیبهشت ۹۷( 5 سال پیش)
      بیایید ببینم۰۲۱۲۲۶۴۲۷۴۴
    6. نمایش سایر 4 پاسخ
  • تصویر کاربر سعید جمعه ۷ اردیبهشت ۹۷( 5 سال پیش) تعداد بازدید: 237 مشاهده پرسش
    سلام دکتر 4 ماهه درد در ناحیه بیضه آلت و مثانه دارم مخصوصا بعد ادرار 5 بار به دکتر مراجعه کردم دارو مصرف کردم فایده نداره همچنان درد هست ارضا که میشم یکم اذیت میشم چیکار کنم
    1. تصویر کاربر دکتر حسین کرمی جمعه ۷ اردیبهشت ۹۷( 5 سال پیش)
      سونو کنید بفرستید ببینم
  • تصویر کاربر سجاد دوشنبه ۱۴ اسفند ۹۶( 6 سال پیش) تعداد بازدید: 245 مشاهده پرسش
    سلام خسته نباشید اقای دکتر دو روز پیش .ی سوال درمورد برگی پروستات پرسیدم ک ی ویس برام فرستادین ک .حجمی نداره امکانش هست دوباره جواب بدین ممنون میشم .فایل سونوگرافی رو فرستادم .سپاس گدارم
    1. تصویر کاربر دکتر حسین کرمی دوشنبه ۱۴ اسفند ۹۶( 6 سال پیش)
      سلام در سن شما بيماري پروستات نگران كننده نداريم با استراحت وورزش سعي كن خودتان را در گير دارو نكنيد
  • تصویر کاربر فرزاد سه شنبه ۱ اسفند ۹۶( 6 سال پیش) تعداد بازدید: 240 مشاهده پرسش
    باسلام خدمت دکترکرمی دکتربنده 31ساله هستم هنوزم مجردهستم وبابایم پروستات داره 60ساله هست حجم پروستات 41میباشدبنده رفتم ازخودم سونوگرافی انجام دکترگفته پروستات داری حجمش 30هست به نظرشماچیکارکنم ممنون
    1. تصویر کاربر دکتر حسین کرمی سه شنبه ۱ اسفند ۹۶( 6 سال پیش)
      در سن شما بيماري پروستات نداريم
  • تصویر کاربر بابك شنبه ۳۰ دی ۹۶( 6 سال پیش) تعداد بازدید: 239 مشاهده پرسش
    با سلام محضر آقاي دكتر من يه هفته درد در ناحيه كمر و مسانه دارم رفتم سونوگرافي گفت پروستات بزرگ شده اندازه 31 ميلي ليترو سنم هم 42است موقع نشستن و خوابيدن راحت هستم و مشگل ادرار ندارم بيشتر صبها وقتي از خواب بيدار ميشم درد دارم در ناحيه كمر و مسانه خواهش ميكنم بفرماييد چي كار كنم درمان بشم
    1. تصویر کاربر دکتر حسین کرمی شنبه ۳۰ دی ۹۶( 6 سال پیش)
      در سن شما بزرگی پروستات مهم نیست بیخیال درملن باشید
  • تصویر کاربر الهام سه شنبه ۲۶ دی ۹۶( 6 سال پیش) تعداد بازدید: 279 مشاهده پرسش
    پدرم ۶۲ سالشه. سرطان بدخیم پروستات داره. متاستاز به استخوان. خیلی نازاحته چون دیر رفت نمونه برداری. ایا درمان داره؟ شب وروز ما شده گریه و دعا
    1. تصویر کاربر دکتر حسین کرمی سه شنبه ۲۶ دی ۹۶( 6 سال پیش)
      بايد نمونه برداري كنيد
درحال دریافت اطلاعات