ورزش برای درمان پروستات موثر است؟

همه ی ما از فواید فراوان ورزش کردن مطلع هستیم اما ورزش برای درمان پروستات و سرطان پروستات  چه میزان موثر است؟برای درمان پروستات و عوارض ناشی از عمل پروستات ورزش های خاصی باید انجام شود که در ادامه آمده است.

فعالیت بدنی می تواند سلامت جسمی و احساسی را بهبود بخشیده و موجب کنترل وزن، حفظ عضلات، کاهش خطر ابتلا به بیماری های قلبی و حفظ قدرت استخوان ها شود. فعالیت موجب کمک به تعادل و بهبود خواب و کاهش خستگی و اضطراب می شود. ورزش همچنین می تواند باعث کاهش عوارض بالقوه درمان سرطان پروستات شود.

ورزش مناسب برای پروستات

مطالعات نشان داده که در مردان با فعالیت بدنی منظم، خطر ابتلا به سرطان پروستات کمتر است. فعالیت شدید اثر بیشتری به ویژه در مورد خطر سرطان پروستات پیشرفته دارد. همچنین در مردان مبتلا به سرطان پروستات، فعالیت بدنی با بقای بهتر همراه است و مقدار متوسط ​​فعالیت شدید، حدود سه ساعت در هفته، بطور قابل توجهی بهبود سرطان پروستات را افزایش می دهد.

تمرینات Kegel  قبل و بعد از درمان پروستات

بسیاری از درمان های سرطان پروستات می تواند اثرات مضر روی بدن داشته باشد. هورمون درمانی می تواند منجر به پوکی استخوان و از دست دادن توده عضلانی شود که هر دو از طریق ورزش و تمرینات قدرتی بهبود می یابند. درمان های دیگر، مانند جراحی، می تواند بی اختیاری ادرار (عدم توانایی کنترل جریان ادرار) را ایجاد کند. تمرینات Kegel قبل و بعد از درمان سرطان پروستات باعث تقویت عضلات کف لگن می شود که می تواند بی اختیاری را بهبود بخشد.
هر برنامه ای برای فعالیت بدنی باید با وضعیت شخصی و سطح آمادگی جسمانی فرد متناسب باشد. قبل از شروع هر فعالیت ورزشی، با تیم پزشکی خود مشورت کنید.
ورزش کگل برای پروستات

حرکات ورزشی جهت پروستات

عضلات کف لگن از استخوان عانه در جلوی کشاله ران تا استخوان دنبالچه در پشت ادامه دارند و درست زیر پروستات هستند و از مثانه، پروستات و راست روده در لگن حمایت می کنند. با جراحی پروستات، با توجه به نزدیکی این عضلات به پروستات، ضعف عضلانی اجتناب ناپذیر است. با شروع به تقویت عضلات لگنی قبل از عمل، می توان ضعف عضلانی را کاهش داده و همچنین خطر ابتلا به بی اختیاری بعد از عمل پروستات را کاهش داد.
با انقباض عضلات کف لگن می توان جریان ادرار را متوقف کرد. راجع به بلند کردن پرینه، ناحیه بین بافت بیضه ها و راست روده، فکر کنید. برای تعیین این که آیا از عضلات درستی استفاده می کنید، می توانید به بالا رفتن آلت تناسلی در طول انقباض نگاه کنید. از تحت فشار قرار دادن خود اجتناب کنید. سعی کنید عضلات کف لگن را بدون سفت کردن مقعد یا عضلات شکمی تحریک کنید. هنگام تحت فشار قرار دادن این عضلات برای اولین بار، به پشت دراز بکشید و دستان خود را روی ناحیه تحتانی شکم قرار دهید. هنگام تحت فشار قرار دادن عضلات لگن، نباید حرکاتی زیر دستان خود احساس کنید.
اگر هنگام اجرای تمرینات Kegels (که در عکس بالا آمده) نشت ادراری افزایش یابد احتمالا نادرست انجام می دهید. متخصص فیزیوتراپیست میتواند با ارائه ارزیابی، مشاهده و بیو فیدبک به بهبود تقویت لگن کمک کند.

# ورزش قبل از عمل پروستات

برای راحتی می توانید تمرینات Kegel را دراز کشیده یا نشسته روی صندلی انجام دهید. کف لگن را برای 10 ثانیه منقبض کنید و سپس با استراحت 10 ثانیه ای ادامه دهید و پنج بار تکرار کنید این تمرین را سه بار در روز انجام دهید تا عمل جراحی انجام شود.

# ورزش بعد از عمل پروستات

پس از برداشتن کاتتر، با پرستار یا پزشک خود در مورد اینکه چه زمانی می توانید تمرینات Kegel را شروع کنید، صحبت کنید (یا چه زمانی تمرینات را شروع کنید اگر قبل از عمل جراحی انجام نمی دادید).
-با یک انقباض ملایم (کمتر از 100 درصد تلاش) شروع کنید. انقباض را برای مدت سه ثانیه نگه دارید و سپس 15 ثانیه ریلکس بمانید و این کار را سه بار در روز (در هر مرحله پنج مرتبه) تکرار کنید. هر روز شدت انقباضات را افزایش دهید. همچنین، زمان انقباض را با یک ثانیه افزایش و زمان ریلکسیشن را با یک ثانیه در روز کاهش دهید تا زمانی که به مدت 10 ثانیه نگه داشته و یک استراحت 10 ثانیه ای انجام دهید. پنج بار تکرار، سه بار در روز را ادامه دهید.
-گام بعدی این است که تمرینات را نشسته یا ایستاده انجام دهید. فواصل زمانی مشابه را همانطور که در بالا ذکر شد، با یک بازه 5 ثانیه ای انقباض و 15 ثانیه ریلکسیشن ادامه دهید و تا 10 ثانیه انقباض و 10 ثانیه ریلکسیشن پیش بروید.
کاهش تدریجی نشت ادرار و افزایش بازه های زمانی نیاز به ادرار کردن را متوجه خواهید شد. شما همچنین باید فوریت در ادرار کردن را حداقل 15 دقیقه به تاخیر بیاندازید و بدون نشت ادراری به سرویس بهداشتی بروید. اگر با افزایش دفعات ادرار یا نشت زیاد مشکل دارید، با پزشک مشورت کنید.

کاهش وزن با انجام ورزش

وزن اضافی را می توان با افزایش میزان متابولیسم استراحت (RMR) کاهش داد (میزان سوزاندن کالری در هنگام استراحت). RMR هر فرد 60 تا 75 درصد کالری روزانه فرد را تشکیل می دهد، بنابراین حتی افزایش کم RMR به سوزاندن کالری بیشتر کمک خواهد کرد. RMR به مقدار عضلات هر فرد ارتباط دارد.

عضلات 35 تا 50 برابر، کالری بیشتری نسبت به چربی می سوزانند. بنابراین اگر توده عضلانی را با تمرینات قدرتی و ورزش های هوازی افزایش می دهید، RMR افزایش خواهد یافت که می تواند از افزایش وزن جلوگیری کند یا حتی به کاهش وزن کمک کند.

تمرینات قدرتی

تمرینات قدرتی که تحت عنوان تمرینات مقاومتی هم شناخته شده است، می تواند موجب افزایش توده عضلانی و RMR شود و همچنین برای حفظ استخوان های سالم و بهبود تعادل مهم است و از افتادن جلوگیری می کند.
انواع تمرینات قدرتی عبارتند از تمرینات وزن، شنا و بارفیکس است. ورزش دراز نشست ممکن است نشتی ناشی از بی اختیاری استرسی را تشدید کند. با تیم پزشکی یا تراپیست فیزیکی خود در مورد سطح و نوع تمرینات قدرتی که برای شما ایمن است، صحبت کنید.
ورزش کردن

دوچرخه سواری و پروستات

تمرینات هوازی (مانند راه رفتن سریع، رقصیدن، پیاده روی، شنا، دویدن، دوچرخه سواری، تنیس و اسکی روی زمین) باعث افزایش مصرف کالری در طول تمرین و چند ساعت پس از تمرین می شود.
با انجام تمرینات هوازی، بدن شما در RMR خود کالری را به همراه کالری اضافی مورد نیاز برای ورزش های هوازی مصرف می کند. علاوه بر سوزاندن کالری، ورزش های هوازی به ویژه در افزایش سطح طبیعی آنتی اکسیدان ها و حذف مولکول های التهاب پروستات که باعث سرطان می شوند، موثر هستند.

چقدر ورزش برای درمان پروستات خوب است؟

مزایای سلامت فعالیت بدنی مستقیما با میزان فعالیت منظم مرتبط است. به طور کلی، هرچه بیشتر، بهتر است. شدت آن نیز اهمیت دارد، اما نیازی به شدید بودن برای مفید بودن ندارد. فعالیت فیزیکی فقط شامل باشگاه رفتن یا ورزش رفتن نیست، بلکه دوچرخه سواری، باغبانی و نیز انجام کارهای خانگی، بالا رفتن از پله ها و شغلی که فعالیت فیزیکی دارد را نیز شامل می شود.
کالج آمریکایی طب ورزشی توصیه می کند که بزرگسالان سالم حداقل دو و نیم ساعت ورزش های هوازی متوسط ​​در هفته، تمرینات قدرتی دو تا سه روز در هفته؛ و تمرینات تعادل، مهارتی، هماهنگی و انعطاف پذیری دو تا سه روز در هفته انجام دهند. با تیم پزشکی خود در مورد تمرینات مناسب و شدتی که آن را انجام می دهید، و اینکه چقدر باید تمرین کنید، مشورت کنید.

دکتر حسین کرمی متخصص اورولوژی و پروستات در تهران

            شما می توانید از طریق قسمت پرسش از دکتر سوالات خود را مطرح نمایید.

سیستم پرسش و پاسخ

ثبت سوال جدید

پاسخ های ارایه شده اعم از تشخیصی و درمانی توصیه های کلی بوده شما را از مراجعه به پزشک معالجتان بی نیاز نمی کنند.  

پیگیری سوال قبل

برای پیگیری پاسخ سوال خودتون و نمایش آن کد رهگیری خود را در این قسمت وارد کنید.
تصاویر پیوست امکان انتخاب تا ۵ تصویر وجود دارد. جهت انتخاب چندگانه کلید Ctrl را نگه دارید.
© همیارسیستم
  • تصویر کاربر رضا شنبه ۵ بهمن ۹۸( 2 ماه پیش) مشاهده پرسش
    من 51 سالمه بارها ازمایش psaدادم بالا بودام آر آی وبیوپسی بادستگاه جدید انجام دادم جواب تست پاتو لوژی منفی یعنی خوب بود ولی بعد از شش ماه psa PROSTAT SPECIFIC ANTIGEN7.9 FREEPSA1.3 PSARatio0.16 تحت نظر هستم چکار کنم
    1. تصویر کاربر NAME شنبه ۵ بهمن ۹۸( 2 ماه پیش)

      سلام هر ۶ ماه ازمایش بدید

  • تصویر کاربر علی پنجشنبه ۱۹ دی ۹۸( 2 ماه پیش) مشاهده پرسش
    سلام اقای دکتر من 30 سالم هست سایز پروستاتم34cc هست ایا تورم پروستاتم کم میشود قرص تامسوروپروستا باریج دکتر تجویز کردن احساس میکنم دستشویی دارم ولی ادرارم کم میاید انسداد روده داشتم بعد از برطرف شدنانسداد در سونوگرافی متوجه این مسله شدم
    1. تصویر کاربر NAME پنجشنبه ۱۹ دی ۹۸( 2 ماه پیش)

      میل کنید مشکلی ندارد

  • تصویر کاربر غلام یکشنبه ۱۵ دی ۹۸( 3 ماه پیش) مشاهده پرسش
    بدنسازی برای کسی ک عفونت پرستات دارد ضرر دارد یا نه؟
    1. تصویر کاربر NAME یکشنبه ۱۵ دی ۹۸( 3 ماه پیش)

      سلام از نشستن طولانی پرهیز کنید

  • تصویر کاربر یحیی سه شنبه ۳ دی ۹۸( 3 ماه پیش) مشاهده پرسش
    باسلام وخسته نباشید.. پرستاتم34ccاست وکبدم هم گرید2 است.چی کار کنم که خوب بشوند؟؟؟باتشکر
    1. تصویر کاربر NAME سه شنبه ۳ دی ۹۸( 3 ماه پیش)

      سلام سن؟

  • تصویر کاربر جاجی سه شنبه ۳ دی ۹۸( 3 ماه پیش) مشاهده پرسش
    سونو گرفتم درموردپروستاتم نوشته پروستات به ابعاد39*33*37میلی متروبه حجم تقریبی 25سی سی بدون ضایعه فوکال با آکوی نسبتا هموژن در کف مثانه روییت شد
    1. تصویر کاربر NAME سه شنبه ۳ دی ۹۸( 3 ماه پیش)

      سلام ازمایش PSA هم بدهید

    2. تصویر کاربر NAME سه شنبه ۳ دی ۹۸( 3 ماه پیش)

      سلام ازمایش PSA هم بدهید

      اگر سن تان بالای ۵۰ سال است

    3. نمایش سایر 1 پاسخ
  • تصویر کاربر هادی جمعه ۲۹ آذر ۹۸( 3 ماه پیش) مشاهده پرسش
    با سلام خدمت آقای دکتر.
    من 32 ساله هستم. متاهل و دارای 1 فرزند. مدت 3 سال پیش درد در ناحیه بیضه و مثانه داشتم که توسط پروستا باریج و لگن آب گرم برطرف شد.الان حدود 2 ماه پیش این درد با شدت زیادی سراغم اومد.سونوگرافی و آزمایش کاملا طبیعی بود. دکترم فلوکساسین 300 و پروستا باریج و بالشت زیر نشیمنی و لگن آب گرم تجویز کردند. (موتور سواری رو گذاشتم کنار) درد توی این 2 ماه خیلی کمتر شده. اما گاهی بصورت کوتاه و خفیف بر میگرده مخصوصا وقتی زیاد یجا بشینم یا پشت فرمون. درد در قسمت مثانه و کنار بیضه ها. میخواستم بدونم جسارتا طبیعیه که 2 ماه طول کشیده و درد شدتش خیلی کم شده؟ یعنی رو به بهبودم؟ تا کی این درد بصورت کامل قطع میشه؟
    1. تصویر کاربر NAME جمعه ۲۹ آذر ۹۸( 3 ماه پیش)

      سلام.شما دچار التهاب پروستات هستید.از مصرف ادویه جات ، نشستن طولانی مدت بروی صندلی ،دوچرخه سواری و موتور سواری پرهیز کنید.روزانه دو نوبت در آب ولرم بنشینید.

  • تصویر کاربر احدرًایی جمعه ۲۴ آبان ۹۸( 4 ماه پیش) مشاهده پرسش
    باسلآم بنده 51 سالمه برج یازده 97 سونوگرافی گرفنم اندازه پروستات 25cc بودوامسال برج هشت سونو گرفتم اندازه پروستات 51cc بود وهیچ اذیتی ندارهودکتر گفت مشکلی نیست با توجه فاصله زمانی زود ودو برابر شدن اندازه لطفا راهنمایی بفرمایید
    1. تصویر کاربر NAME جمعه ۲۴ آبان ۹۸( 4 ماه پیش)

      سلام ازمایش PSA انجام بدید و بفرستید

  • تصویر کاربر شاهین جمعه ۲۴ آبان ۹۸( 4 ماه پیش) مشاهده پرسش
    سلام ،من مردی 56ساله هستم برای چکاپ هرساله آ زمایش میدهم امروز ازمایش دادم ازمایش پرستات من 5/45 psa و psaازاد1/1نشان میدهد در صورتی که من هیچ گونه علائمی و مشکلی ندارم وتا سال قبل هم همه چی عادی بودو آ زمایشهام مشکلی نداشت حالا باید چکار کنم
    1. تصویر کاربر NAME جمعه ۲۴ آبان ۹۸( 4 ماه پیش)

      سلام ۳ هفته بعد ازمایش را تکرار و برای ما بفرستید

  • تصویر کاربر احمد شنبه ۲۰ مهر ۹۸( 5 ماه پیش) مشاهده پرسش
    ایا دوچرخه سواری درحدروزی ۲۰دقیقه برای بزرگی پروستاک اثر دارد خب هست یابد
    1. تصویر کاربر NAME شنبه ۲۰ مهر ۹۸( 5 ماه پیش)

      بهتر از کوتاه ترین زمان ممکن استفاده شود

  • تصویر کاربر مهدی چهارشنبه ۱۷ مهر ۹۸( 5 ماه پیش) مشاهده پرسش
    با عرض سلام
    میخواستم بدانم که آیا ورزش بدنسازی در سن 50 سال به بالا که باعث افزایش طبیعی ترشح هورمون تستسترون در بدن میشود آیا تاثیر منفی ای بر روی پروستات دارد یا خیر ؟
    با تشکر
    1. تصویر کاربر NAME چهارشنبه ۱۷ مهر ۹۸( 5 ماه پیش)

      خیر

درحال دریافت اطلاعات
پرسش از دکتر