ورزش برای درمان پروستات موثر است؟

همه ی ما از فواید فراوان ورزش کردن مطلع هستیم اما ورزش برای درمان پروستات و سرطان پروستات  چه میزان موثر است؟برای درمان پروستات و عوارض ناشی از عمل پروستات ورزش های خاصی باید انجام شود که در ادامه آمده است.

فعالیت بدنی می تواند سلامت جسمی و احساسی را بهبود بخشیده و موجب کنترل وزن، حفظ عضلات، کاهش خطر ابتلا به بیماری های قلبی و حفظ قدرت استخوان ها شود. فعالیت موجب کمک به تعادل و بهبود خواب و کاهش خستگی و اضطراب می شود. ورزش همچنین می تواند باعث کاهش عوارض بالقوه درمان سرطان پروستات شود.

ورزش مناسب برای پروستات

مطالعات نشان داده که در مردان با فعالیت بدنی منظم، خطر ابتلا به سرطان پروستات کمتر است. فعالیت شدید اثر بیشتری به ویژه در مورد خطر سرطان پروستات پیشرفته دارد. همچنین در مردان مبتلا به سرطان پروستات، فعالیت بدنی با بقای بهتر همراه است و مقدار متوسط ​​فعالیت شدید، حدود سه ساعت در هفته، بطور قابل توجهی بهبود سرطان پروستات را افزایش می دهد.

تمرینات Kegel  قبل و بعد از درمان پروستات

بسیاری از درمان های سرطان پروستات می تواند اثرات مضر روی بدن داشته باشد. هورمون درمانی می تواند منجر به پوکی استخوان و از دست دادن توده عضلانی شود که هر دو از طریق ورزش و تمرینات قدرتی بهبود می یابند. درمان های دیگر، مانند جراحی، می تواند بی اختیاری ادرار (عدم توانایی کنترل جریان ادرار) را ایجاد کند. تمرینات Kegel قبل و بعد از درمان سرطان پروستات باعث تقویت عضلات کف لگن می شود که می تواند بی اختیاری را بهبود بخشد.
هر برنامه ای برای فعالیت بدنی باید با وضعیت شخصی و سطح آمادگی جسمانی فرد متناسب باشد. قبل از شروع هر فعالیت ورزشی، با تیم پزشکی خود مشورت کنید.
ورزش کگل برای پروستات

حرکات ورزشی جهت پروستات

عضلات کف لگن از استخوان عانه در جلوی کشاله ران تا استخوان دنبالچه در پشت ادامه دارند و درست زیر پروستات هستند و از مثانه، پروستات و راست روده در لگن حمایت می کنند. با جراحی پروستات، با توجه به نزدیکی این عضلات به پروستات، ضعف عضلانی اجتناب ناپذیر است. با شروع به تقویت عضلات لگنی قبل از عمل، می توان ضعف عضلانی را کاهش داده و همچنین خطر ابتلا به بی اختیاری بعد از عمل پروستات را کاهش داد.
با انقباض عضلات کف لگن می توان جریان ادرار را متوقف کرد. راجع به بلند کردن پرینه، ناحیه بین بافت بیضه ها و راست روده، فکر کنید. برای تعیین این که آیا از عضلات درستی استفاده می کنید، می توانید به بالا رفتن آلت تناسلی در طول انقباض نگاه کنید. از تحت فشار قرار دادن خود اجتناب کنید. سعی کنید عضلات کف لگن را بدون سفت کردن مقعد یا عضلات شکمی تحریک کنید. هنگام تحت فشار قرار دادن این عضلات برای اولین بار، به پشت دراز بکشید و دستان خود را روی ناحیه تحتانی شکم قرار دهید. هنگام تحت فشار قرار دادن عضلات لگن، نباید حرکاتی زیر دستان خود احساس کنید.
اگر هنگام اجرای تمرینات Kegels (که در عکس بالا آمده) نشت ادراری افزایش یابد احتمالا نادرست انجام می دهید. متخصص فیزیوتراپیست میتواند با ارائه ارزیابی، مشاهده و بیو فیدبک به بهبود تقویت لگن کمک کند.

# ورزش قبل از عمل پروستات

برای راحتی می توانید تمرینات Kegel را دراز کشیده یا نشسته روی صندلی انجام دهید. کف لگن را برای 10 ثانیه منقبض کنید و سپس با استراحت 10 ثانیه ای ادامه دهید و پنج بار تکرار کنید این تمرین را سه بار در روز انجام دهید تا عمل جراحی انجام شود.

# ورزش بعد از عمل پروستات

پس از برداشتن کاتتر، با پرستار یا پزشک خود در مورد اینکه چه زمانی می توانید تمرینات Kegel را شروع کنید، صحبت کنید (یا چه زمانی تمرینات را شروع کنید اگر قبل از عمل جراحی انجام نمی دادید).
-با یک انقباض ملایم (کمتر از 100 درصد تلاش) شروع کنید. انقباض را برای مدت سه ثانیه نگه دارید و سپس 15 ثانیه ریلکس بمانید و این کار را سه بار در روز (در هر مرحله پنج مرتبه) تکرار کنید. هر روز شدت انقباضات را افزایش دهید. همچنین، زمان انقباض را با یک ثانیه افزایش و زمان ریلکسیشن را با یک ثانیه در روز کاهش دهید تا زمانی که به مدت 10 ثانیه نگه داشته و یک استراحت 10 ثانیه ای انجام دهید. پنج بار تکرار، سه بار در روز را ادامه دهید.
-گام بعدی این است که تمرینات را نشسته یا ایستاده انجام دهید. فواصل زمانی مشابه را همانطور که در بالا ذکر شد، با یک بازه 5 ثانیه ای انقباض و 15 ثانیه ریلکسیشن ادامه دهید و تا 10 ثانیه انقباض و 10 ثانیه ریلکسیشن پیش بروید.
کاهش تدریجی نشت ادرار و افزایش بازه های زمانی نیاز به ادرار کردن را متوجه خواهید شد. شما همچنین باید فوریت در ادرار کردن را حداقل 15 دقیقه به تاخیر بیاندازید و بدون نشت ادراری به سرویس بهداشتی بروید. اگر با افزایش دفعات ادرار یا نشت زیاد مشکل دارید، با پزشک مشورت کنید.

کاهش وزن با انجام ورزش

وزن اضافی را می توان با افزایش میزان متابولیسم استراحت (RMR) کاهش داد (میزان سوزاندن کالری در هنگام استراحت). RMR هر فرد 60 تا 75 درصد کالری روزانه فرد را تشکیل می دهد، بنابراین حتی افزایش کم RMR به سوزاندن کالری بیشتر کمک خواهد کرد. RMR به مقدار عضلات هر فرد ارتباط دارد.

عضلات 35 تا 50 برابر، کالری بیشتری نسبت به چربی می سوزانند. بنابراین اگر توده عضلانی را با تمرینات قدرتی و ورزش های هوازی افزایش می دهید، RMR افزایش خواهد یافت که می تواند از افزایش وزن جلوگیری کند یا حتی به کاهش وزن کمک کند.

تمرینات قدرتی

تمرینات قدرتی که تحت عنوان تمرینات مقاومتی هم شناخته شده است، می تواند موجب افزایش توده عضلانی و RMR شود و همچنین برای حفظ استخوان های سالم و بهبود تعادل مهم است و از افتادن جلوگیری می کند.
انواع تمرینات قدرتی عبارتند از تمرینات وزن، شنا و بارفیکس است. ورزش دراز نشست ممکن است نشتی ناشی از بی اختیاری استرسی را تشدید کند. با تیم پزشکی یا تراپیست فیزیکی خود در مورد سطح و نوع تمرینات قدرتی که برای شما ایمن است، صحبت کنید.
ورزش کردن

دوچرخه سواری و پروستات

تمرینات هوازی (مانند راه رفتن سریع، رقصیدن، پیاده روی، شنا، دویدن، دوچرخه سواری، تنیس و اسکی روی زمین) باعث افزایش مصرف کالری در طول تمرین و چند ساعت پس از تمرین می شود.
با انجام تمرینات هوازی، بدن شما در RMR خود کالری را به همراه کالری اضافی مورد نیاز برای ورزش های هوازی مصرف می کند. علاوه بر سوزاندن کالری، ورزش های هوازی به ویژه در افزایش سطح طبیعی آنتی اکسیدان ها و حذف مولکول های التهاب پروستات که باعث سرطان می شوند، موثر هستند.

چقدر ورزش برای درمان پروستات خوب است؟

مزایای سلامت فعالیت بدنی مستقیما با میزان فعالیت منظم مرتبط است. به طور کلی، هرچه بیشتر، بهتر است. شدت آن نیز اهمیت دارد، اما نیازی به شدید بودن برای مفید بودن ندارد. فعالیت فیزیکی فقط شامل باشگاه رفتن یا ورزش رفتن نیست، بلکه دوچرخه سواری، باغبانی و نیز انجام کارهای خانگی، بالا رفتن از پله ها و شغلی که فعالیت فیزیکی دارد را نیز شامل می شود.
کالج آمریکایی طب ورزشی توصیه می کند که بزرگسالان سالم حداقل دو و نیم ساعت ورزش های هوازی متوسط ​​در هفته، تمرینات قدرتی دو تا سه روز در هفته؛ و تمرینات تعادل، مهارتی، هماهنگی و انعطاف پذیری دو تا سه روز در هفته انجام دهند. با تیم پزشکی خود در مورد تمرینات مناسب و شدتی که آن را انجام می دهید، و اینکه چقدر باید تمرین کنید، مشورت کنید.

دکتر حسین کرمی متخصص اورولوژی و پروستات در تهران

            شما می توانید از طریق قسمت پرسش از دکتر سوالات خود را مطرح نمایید.

ورزش برای درمان پروستات موثر است؟
3.2 (63.33%) 12 رای

سیستم پرسش و پاسخ

ثبت سوال جدید

پاسخ های ارایه شده اعم از تشخیصی و درمانی توصیه های کلی بوده شما را از مراجعه به پزشک معالجتان بی نیاز نمی کنند.  

پیگیری سوال قبل

برای پیگیری پاسخ سوال خودتون و نمایش آن کد رهگیری خود را در این قسمت وارد کنید.
تصاویر پیوست امکان انتخاب تا ۵ تصویر وجود دارد. جهت انتخاب چندگانه کلید Ctrl را نگه دارید.
© همیارسیستم
  • تصویر کاربر احدرًایی جمعه ۲۴ آبان ۹۸( 2 هفته پیش) مشاهده پرسش
    باسلآم بنده 51 سالمه برج یازده 97 سونوگرافی گرفنم اندازه پروستات 25cc بودوامسال برج هشت سونو گرفتم اندازه پروستات 51cc بود وهیچ اذیتی ندارهودکتر گفت مشکلی نیست با توجه فاصله زمانی زود ودو برابر شدن اندازه لطفا راهنمایی بفرمایید
    1. تصویر کاربر NAME جمعه ۲۴ آبان ۹۸( 2 هفته پیش)

      سلام ازمایش PSA انجام بدید و بفرستید

  • تصویر کاربر شاهین جمعه ۲۴ آبان ۹۸( 2 هفته پیش) مشاهده پرسش
    سلام ،من مردی 56ساله هستم برای چکاپ هرساله آ زمایش میدهم امروز ازمایش دادم ازمایش پرستات من 5/45 psa و psaازاد1/1نشان میدهد در صورتی که من هیچ گونه علائمی و مشکلی ندارم وتا سال قبل هم همه چی عادی بودو آ زمایشهام مشکلی نداشت حالا باید چکار کنم
    1. تصویر کاربر NAME جمعه ۲۴ آبان ۹۸( 2 هفته پیش)

      سلام ۳ هفته بعد ازمایش را تکرار و برای ما بفرستید

  • تصویر کاربر احمد شنبه ۲۰ مهر ۹۸( 1 ماه پیش) مشاهده پرسش
    ایا دوچرخه سواری درحدروزی ۲۰دقیقه برای بزرگی پروستاک اثر دارد خب هست یابد
    1. تصویر کاربر NAME شنبه ۲۰ مهر ۹۸( 1 ماه پیش)

      بهتر از کوتاه ترین زمان ممکن استفاده شود

  • تصویر کاربر مهدی چهارشنبه ۱۷ مهر ۹۸( 1 ماه پیش) مشاهده پرسش
    با عرض سلام
    میخواستم بدانم که آیا ورزش بدنسازی در سن 50 سال به بالا که باعث افزایش طبیعی ترشح هورمون تستسترون در بدن میشود آیا تاثیر منفی ای بر روی پروستات دارد یا خیر ؟
    با تشکر
    1. تصویر کاربر NAME چهارشنبه ۱۷ مهر ۹۸( 1 ماه پیش)

      خیر

  • تصویر کاربر احسان چهارشنبه ۱۷ مهر ۹۸( 1 ماه پیش) مشاهده پرسش
    سلام آقای دکتر من 15 سالمه سال پیش به دلیل مشکل ادرار دوشاخه و بوی بد ادرار به دکتر اشاره کردم که بعد از انجام سیستوسکوپی فهمیدیم پروستاتم بزرگه
    الان دو تا سوال دارم
    1 بعد از گذشت این همه زمان چطور بزرگی پروستاتم که تو این سن هست درست بشه و. ادرارم دیگه دوشاخه نباشه

    2 آیا ورزش دوچرخه سواری مشکلی برای بزرگی پروستات ایجاد نمیکنه؟
    1. تصویر کاربر NAME چهارشنبه ۱۷ مهر ۹۸( 1 ماه پیش)

      سلام.شما دچار التهاب پروستات هستید.از مصرف ادویه جات ، نشستن طولانی مدت بروی صندلی ،دوچرخه سواری و موتور سواری پرهیز کنید.روزانه دو نوبت در آب ولرم بنشینید.

  • تصویر کاربر سعید پنجشنبه ۲۱ شهریور ۹۸( 2 ماه پیش) مشاهده پرسش
    سلام دکتر جان من ۳۸ سالمه حول وحوش ۳ سال هستش سوزش ادرار دارم آزمایش دادم متاسفانه عفونت پروستاتیت دارم تا زمانیکه آنتی بیوتیک میخورم خوبم بعدش دوباره سوزش ادرار دارم بیشتر افلوکساسین ۲۰۰مصرف میکنم بنظرتون این عفونت قابل درمان هستش؟ من معلمم و اهل استان سیستان وبلوچستان شهرستان نیکشهر اگه نیاز باشد حضوری خدمتتون میام
    1. تصویر کاربر NAME پنجشنبه ۲۱ شهریور ۹۸( 2 ماه پیش)

      سلام.شما دچار التهاب پروستات هستید.از مصرف ادویه جات ، نشستن طولانی مدت بروی صندلی ،دوچرخه سواری و موتور سواری پرهیز کنید.روزانه دو نوبت در آب ولرم بنشینید.

  • تصویر کاربر داود سه شنبه ۱۹ شهریور ۹۸( 2 ماه پیش) مشاهده پرسش
    سلام.آقای دکتر من 42 سالمه حدودا 3 سال بیماری سیستیت دارم والان قرص ویزیکر وقرص هیدروکسیزین 25 استفاده میکنم 6 بار سیستوسکوپی شده ام 3 بار بیوبسی شده ونتیجه پاتالوژی خوش بختانه عفونت و التهاب گزارش شده وطول 3 سال بهبودی کامل حاصل نشده از خواهشمندم راه کاری برای بیماری بفرمایید وضمنا از هر 1 ساعت باید دستشویی برم.وتو پروستات مشکلی نداره اندازه اش طعبیی میباشد باتشکر حسن نیت شما
    1. تصویر کاربر NAME سه شنبه ۱۹ شهریور ۹۸( 2 ماه پیش)

      سلام.شما دچار التهاب پروستات هستید.از مصرف ادویه جات ، نشستن طولانی مدت بروی صندلی ،دوچرخه سواری و موتور سواری پرهیز کنید.روزانه دو نوبت در آب ولرم بنشینید.

  • تصویر کاربر سیا جمعه ۸ شهریور ۹۸( 3 ماه پیش) مشاهده پرسش
    سلام دکتر جان من اتفاقی با این سایت آشنا شدم من التهاب پروستات دارم سونو هم دادم گفتن پروستاتت بزرگ شده به نسبت سنم که 36هست آیا دارو مصرف کنم یا. راه دیگه ای هست درصمن ادرار هم قطره قطره میاد
    1. تصویر کاربر NAME جمعه ۸ شهریور ۹۸( 3 ماه پیش)

      سلام.از مصرف ادویه جات ، نشستن طولانی مدت بروی صندلی ،دوچرخه سواری و موتور سواری پرهیز کنید.روزانه دو نوبت در آب ولرم بنشینید.

  • تصویر کاربر امیر جمعه ۸ شهریور ۹۸( 3 ماه پیش) مشاهده پرسش
    با عرض سلام
    بنده طبق تشخیص ارولوژیست التهاب پروستات مزمن دارم که در حال حاضرداروی تامسولوسین و انتی بیوتیک همراه با دیکلو فناک برام تجویز شده که پس از مصرف کپسول تامسولوسین دچار انزال بدون منی شدم ،عوارض کپسول فوق تاکی ادامه دار خواهد بود باتشکر
    1. تصویر کاربر NAME جمعه ۸ شهریور ۹۸( 3 ماه پیش)

      تا زمانی که مصرف کنید این عوارض ادامه و با قطع آن طی دو هفته رفع می‌ شود .از مصرف ادویه جات ، نشستن طولانی مدت بروی صندلی ،دوچرخه سواری و موتور سواری پرهیز کنید.روزانه دو نوبت در آب ولرم بنشینید.

  • تصویر کاربر جمال دوشنبه ۲۱ مرداد ۹۸( 3 ماه پیش) مشاهده پرسش
    باسلام.جوانی مجرد و ۲۸ ساله هستم ک حدود چند ماهیه احساس داغی در ناحیه بین مقعد و بیضه و همچنین بیضه دارم و گاهی اوقات دردهای لگنی ک فشار ادراریم هم کمتر شده.به دکتر مراجعه کردم گفتن پروستاتم التهاب داره و الان دوماهه ک انتی بیوتیک و ترازوسین و همچنین دیکلوفناک۵ مصرف میکنم اما هیچ اعلایم بهبودی ندارم چکار باید بکنم اقای دکتر؟ اینمبگم اقای دکتر ک این اعلائم به صورت درد شدید و غیر قابل تحمل نیست و گاهی اوقات ک مشعول کاری یا فعالیتی هستم اصلا شاید متوجه داغی و یا این یوزش نشم و یک آن به خودم میام میبینم این داغی وجود داره
    ممنون میشم راهنمایی کنید
    1. تصویر کاربر NAME دوشنبه ۲۱ مرداد ۹۸( 3 ماه پیش)

      سلام.شما دچار التهاب پروستات هستید.از مصرف ادویه جات ، نشستن طولانی مدت بروی صندلی ،دوچرخه سواری و موتور سواری پرهیز کنید.روزانه دو نوبت در آب ولرم بنشینید.

درحال دریافت اطلاعات
پرسش از دکتر