هر آنچه که باید در مورد عمل پروستات بدانید.

عمل پروستات معمولاً با بیرون آوردن کل یا قسمتی از پروستات همراه است. سرطان پروستات، افزایش سایز پروستات و هایپرپلاسیا خوش‌خیم پروستات ازجمله دلایل عمده برای عمل جراحی پروستات هستند.

پروستات غده‌ای است که در زیر مثانه و در جلو رکتوم قرار دارد. پروستات نقش بسیار مهمی در سیستم تولیدمثل مردانه دارد. اسپرم به‌وسیله مایعی که پروستات تولید می‌کند در سیستم تولیدمثل منتقل می‌شود.

انواع مختلف عمل جراحی پروستات، تحت بیهوشی کامل و یا بی‌حسی موضعی انجام می‌شوند. پزشک در مورد انواع بی‌حسی و بیهوشی با توجه به وضعیت بیمار تصمیم‌گیری می‌کند.

هدف از انجام عمل پروستات

هدف از عمل جراحی پروستات مواردی است که در ذیل آمده است:

✔ بهبود شرایط

✔ توانایی دفع ادرار

✔ افزایش توانایی نعوظ

✔ کاهش عوارض جانبی

✔ کاهش درد قبل، هنگام و بعد از عمل جراحی

معاینه پروستات

انواع عمل پروستات

هدف از عمل جراحی نیز بستگی به شرایط گوناگون دارد. به‌ عنوان‌ مثال هدف از عمل جراحی سرطان پروستات، برداشتن بافت سرطانی است. در هایپرپلاسیا خوش‌خیم پروستات، هدف برداشتن بافت پروستات و درمان مشکل ادرار است.

عمل جراحی باز

عمل جراحی باز در واقع همان روش قدیمی جراحی است که با ایجاد شکاف در پوست و برداشتن پروستات و بافت اطراف آن همراه است. این عمل به دو دسته کلی تقسیم می‌شود که عبارت‌اند از:

# رتروپیوبیک رادیکال

جراح شکافی در ناحیه بین ناف تا استخوان شرمگاه ایجاد می‌کند. در موارد بسیاری پزشک تنها پروستات را برمیدارد اما چنانچه وی مشکوک به پیشروی سرطان باشد، بافت اطراف را نیز برای آزمایش برمیدارد. درصورتی‌که سرطان پیشروی کرده باشد پزشک از ادامه جراحی خودداری می‌کند.

# پرینیال رادیکال

ناحیه بین مقعد و آلت تناسلی شکافته می‌شود و در این حالت پزشک غدد لنفاوی را برنمی‌دارد. این روش نسبت به روش قبل زمان کمتری می‌برد اما خطرات احتمالی بسیاری دارد.

برای بیشتر دانستن درباره ی عمل جراحی رادیکال پروستات اینجا کلیک کنید.

❗ نکته: هر دو روش ذکر شده ممکن است توسط بیهوشی کامل یا بی‌حسی موضعی انجام شوند.

روش لاپاروسکپ‌

لاپاروسکپ‌ نوعی عمل برای جراحی پروستات است. این عمل نیز به دو دسته کلی تقسیم می‌شود که شامل موارد زیر است:

# عمل پروستات لاپاروسکپیک رادیکال

برای این کار جراح برای واردکردن ابزار کوچک جراحی، نیازمند ایجاد چندین شکاف ریز است. سپس پزشک با استفاده از لوله باریکی که به آن دوربین متصل است داخل ناحیه را بررسی می‌کند.

لاپاراسکوپی
# عمل پروستات لاپاروسکپیک رادیکال به کمک ربات

این روش با تداخل ربات‌ها همراه است. برای این منظور، پزشک بازوهای ربات را درحالی‌که موضع عمل را به‌وسیله مانیتور مشاهده می‌کند، کنترل می‌نماید. عمل جراحی به کمک بازوهای رباتیک، قدرت مانور بیشتری را نسبت به سایر روش ها به پزشک می‌دهد.

چه تفاوتی میان این روش‌ها وجود دارد؟

بر اساس بازبینی که در سال 2010 در مورد روش‌های مختلف عمل پروستات صورت گرفت، نتیجه براین اساس شد که تفاوت خاصی میان روش‌های عمل باز، لاپاروسکپیک و به کمک ربات وجود ندارد. اما برخی بیماران روش‌های لاپاروسکپیک و به کمک ربات را ترجیح می‌دهند زیرا ممکن است:

✅ خونریزی کمتری داشته باشند.

✅ درد کمتری داشته باشند.

✅ مدت کمتری در بیمارستان بستری شوند.

✅ زودتر بهبود یابند.

بعد از عمل پروستات چه میشود؟

بیمار به‌طورکلی پس از گذشت 24 ساعت از عمل جراحی از بیمارستان مرخص می‌شود. برای خالی کردن مثانه و دفع ادرار بیمار نیازمند سوند است که به مدت 1 الی 2 هفته پس از عمل بیمار باید از این طریق دفع ادرار نماید. پس‌ از آن سوند توسط پزشک یا پرستار برداشته می‌شود و فرد خود قادر به ادرار کردن است.

درد

هرکدام از انواع عمل‌های جراحی در مورد پروستات انجام‌شده باشد، احساس درد و سوزش در محل زخم تا چند روز پس از عمل را به همراه دارد. علاوه بر این، موارد دیگری نیز ممکن است مشاهده شوند ازجمله:

☑ لکه خون در ادرار

☑ ادرار همراه با سوزش

☑ مشکل در نگه‌داشتن ادرار

☑ عفونت‌های ادراری

التهاب پروستات

این علائم، چند روز تا چند هفته پس از عمل عادی هستند. زمان بهبودی نیز بستگی به عوامل زیادی ازجمله: نوع و شدت عمل جراحی، سلامتی و دستور پزشک دارد. پزشک ممکن است به برخی افراد توصیه کند که انجام فعالیت‌های فیزیکی از جمله مقاربت‌های جنسی را کاهش دهند.

عوارض جانبی عمل پروستات

معمولاً بیشتر عمل‌های جراحی عوارضی را به دنبال دارند، ازجمله:

✔ حساسیت به داروی بیهوشی و بی‌حسی

✔ خونریزی

✔ التهاب در محل زخم

✔ آسیب به برخی اندام‌ها

✔ انعقاد خون

✔ تب

✔ سرماخوردگی

✔ ورم زخم حاکی از وجود عفونت

❗ نکته: در صورت مسدود شدن ادرار و مشاهده خون در داخل آن به پزشک مراجعه نمایید.

عوارض جانبی دیگری نیز در ارتباط با عمل پروستات مشاهده می‌شود که شامل موارد ذیل است:

# مشکلات ادراری

شامل مواردی از قبیل ادرار دردناک، ادرار منقطع و مشکل در نگه‌داری ادرار است. این مشکلات معمولاً چند ماه پس از عمل، برطرف می‌شوند. استمرار این مشکلات و عدم کنترل ادرار در موارد بسیار نادر وجود دارد.

مشکلات جنسی

# اختلال در نعوظ

عدم نعوظ آلت تناسلی 8 الی 12 هفته پس از عمل جراحی عادی بوده و در صورت آسیب به عصب‌ها این زمان طولانی‌تر نیز میشود. مجرب و متخصص بودن پزشک و به کار بردن ظرافت لازم حین عمل، خطرات ناشی از این عمل را تا اندازه‌ای کاهش می‌دهد. البته لازم به ذکر است برخی آقایان متوجه کوچک‌تر شدن آلت تناسلی پس از عمل پروستات می‌شوند.

# اختلالات جنسی

اختلالاتی از قبیل اختلال در زمان ارگاسم و اختلال در باروری نیز در برخی افراد پس از عمل مشاهده می‌شود که می‌تواند به دلیل برداشته شدن غدد اسپرم‌ساز حین عمل باشد. در صورت هرگونه نگرانی در این مورد با پزشک خود صحبت کنید.

پس از عمل پروستات

استراحت کافی پس از عمل بسیار توصیه می‌شود، هرچند ممکن است پس از عمل احساس خستگی در بیمار بیشتر شود. زمان بهبود نیز بستگی به نوع و شدت عمل جراحی، سلامت بدن و دستور پزشک دارد. دستور پزشک عبارت است از:

☑ تمیز نگه‌داشتن محل زخم

☑ عدم رانندگی تا یک هفته پس از عمل

☑ عدم انجام فعالیت‌های سنگین تا 6 هفته

☑ پرهیز از استخر و وان

☑ پرهیز از نشستن بیش از 45 دقیقه

☑ مصرف به‌موقع و منظم داروها

باوجود اینکه ممکن است خود قادر به انجام فعالیت باشید اما توصیه می‌شود در زمانی که سوند به شما متصل است یک نفر همراه با خود داشته باشید. نوشیدن مایعات، مصرف مواد غذایی فیبردار و ورزش‌های سبک نیز در این مدت به شما توصیه می‌شود.

هر آنچه که باید در مورد عمل پروستات بدانید.
به مطلب امتیازدهید