کار غده پروستات چیست؟

غده پروستات غده ایست که جزء دستگاه تناسلی مردانه محسوب می‌شود و ترشحات برون‌ریز دارد که وارد مجرای تناسلی- ادراری می‌ شود.پروستات، ترشحات قلیایی و شیری رنگ را ذخیره و ترشح می کند که معمولا 25 تا 30 درصد حجم منی را به همراه اسپرم ها و مایع منی‌ تشکیل می ‌دهد. غده پروستات همچنین دارای عضلات صافی است که به بیرون راندن منی هنگام انزال کمک می ‌کند.

غده پروستات چیست؟

در یک مرد سالم، غده پروستات کمی بزرگ تر از یک گردو است. پروستات در جلو و کمی پایین‌تر از مثانه قرار دارد و  پیشابراه را در زیر مثانه احاطه می‌ کند و می ‌توان در حین معاینه مقعدی آن را لمس کرد.

پیشابراه درون پروستات به نام “پیشابراه پروستاتی”، با دو مجرای انزالی به هم می ‌پیوندد. پروستات به وسیله عضلات کف لگن پوشیده شده است که آن ها نیز در حین فرآیند انزال منقبض می‌ شوند. به علت این محل قرارگیری است‌ که مشکلات پروستات مانند بزرگی، التهاب و عفونت، با توانایی ادرار کردن و عملکرد جنسی مردان تداخل می ‌کند.

اندازه غده پروستات

اندازه غده پروستات

غدهٔ پروستات در سراسر دوران کودکی نسبتاً کوچک باقی می‌ماند و در سن بلوغ تحت تأثیر تستوسترون شروع به رشد می‌کنند. این غده در حدود سن ۲۰ سالگی به یک اندازهٔ تقریباً ثابت می‌رسد و تا سن حدود ۴۰ تا ۵۰ سالگی به همین اندازه (حدود ۳۰ سی سی) باقی می‌ماند. وزن پروستات در فرد بالغ سالم حدود ۲۰–۲۵ گرم و اندازه آن ۴×۲×۳ سانتی‌متر است.

کار پروستات چیست؟

شاید این سوال برای شما پیش بیاید که کار غده پروستات چیست؟ یا وظیفه غده پروستات چگونه است؟

باید به شما بگوییم: اسپرم درون بیضه‌ها تولید می‌شود و بعد وارد مجاری پیچ‌درپیچی که بر روی بیضه به نام اپیدیدم می‌شود و در آنجا بالغ می‌‌شود. سپس از طریق دو مجرای کوچک عضلانی به نام “واز دفرانس”  پس از پیچیدن به دور مثانه به کیسه‌های منی می‌رسد. در هنگام انزال عضلات جدار کیسه‌های منی و نیز پروستات منقبض می‌شوند و محتوای خود را به درون دو مجرای انزالی می‌ریزند،

این دو مجرای انزالی با عبور از میان پروستات به پیشابراه پروستاتی می‌ریزند، و نهایتا این محتویات طریق آلت تناسلی از بدن خارج شود.

مایع منی هم اسپرم را تغذیه می‌کند و هم خاصیت قلیایی آن را اسپرم را از محیط اسیدی واژن زن حفاظت می‌کند.

آنتی‌ژن اختصاصی غده پروستات

غده پروستات پروتئینی را تولید می‌کند که آنتی‌ژن اختصاصی پروستات(PSA) نامیده می‌شود. این پروتئین  وارد مایع انزالی می‌شود و در زمان مناسب به حفظ حالت مایع منی کمک می‌کند و مانع لخته شدن آن می‌شود.

PSA که خاصیت آنزیمی دارد، به شکل یک گلیکوپروتئین بوسیله سلول‌های پوشاننده خوشه‌های غددی و مجاری پروستات تولید می‌ شود. پس از انزال و وارد شدن منی به دستگاه تناسلی زن، سیستم لخته‌کننده به کار می‌افتد و منی به یک ژل تبدیل می‌کند که به گردن رحم می‌‌چسبد. اما در عرض 15 تا 30 دقیقه آنزیم PSA این لخته را حل می‌کند و اسپرم‌ها آزاد می‌شوند تا به درون رحم شنا کنند.

این عملکرد به طور واضح به تولید مثل کمک می‌کند،‌ چرا که اسپرم را در بهترین موقعیت برای بارور کردن تخمک قرار می‌دهد.

میزان این پروتئین را می‌توان در خون نیز اندازه گرفت. آزمایش میزان این ماده در خون برای شناسایی سرطان پروستات مورد استفاده قرار می‌گیرد.

آیا با علائم سرطان پروستات آشنا هستید؟ آیا می دانید سرطان پروستات چگونه درمان می شود؟ برای کسب اطلاعات بیشتر می توانید بر روی دکمه زیر کلیک کنید.

درمان سرطان پروستات

تاثیر غده پروستات بر جریان ادرار

غده پروستات علاوه بر نقشی که در تولید مایع انزالی دارد، همچنین نقشی در کنترل جریان ادرار دارد. پروستات پیشابراه را در فاصله مثانه تا آلت تناسلی احاطه می‌کند. انقباض رشته‌های عضلانی در پروستات می‌تواند جریان ادرار را آهسته کند.

ساختار فوق‌العاده و محل قرار گیری غده پروستات در مواردی که پروستات متورم یا بزرگ می‌شود، مثلا در بزرگی خوش‌خیم پروستات به مشکلات ادراری منجر می‌شود.

دکتر حسین کرمی متخصص اورولوژی و پروستات در تهران

            شما می توانید از طریق قسمت پرسش از دکتر سوالات خود را مطرح نمایید.

منبع : همشهری آنلاین

سیستم پرسش و پاسخ

ثبت سوال جدید

ثبت سوال جدید غیرفعال می‌باشد.

پیگیری سوال قبل

برای پیگیری پاسخ سوال خودتون و نمایش آن کد رهگیری خود را در این قسمت وارد کنید.
تصاویر پیوست امکان انتخاب تا ۵ تصویر وجود دارد. جهت انتخاب چندگانه کلید Ctrl را نگه دارید. (فرمت های مجاز شامل png, gif و jpg می باشد و حداکثر حجم هر تصویر ۸ مگابایت است.)
© همیارسیستم
  • تصویر کاربر یوسف دوشنبه ۲۱ مرداد ۹۸( 4 سال پیش) تعداد بازدید: 228 مشاهده پرسش
    کسی که سرطان پروستات دارد باید چه کند
    1. تصویر کاربر NAME دوشنبه ۲۱ مرداد ۹۸( 4 سال پیش)

      بستگی به درجه آن دارد.اطلاعات بیشتر نیاز هست

  • تصویر کاربر بنیامین دوشنبه ۲۱ مرداد ۹۸( 4 سال پیش) تعداد بازدید: 224 مشاهده پرسش
    با سلام جناب دکتر من 38 سال دارم و از سال 92 به عارضه بزرگی پروستات دچار شدم (به دلیلی که هنوزم خودم متوجه نشدم چرا) اما بعد از دوره های درمان مختلف و استفاده از سیپروفلوکساسین و کو آموکسی کلاو و سفتری آکسون در مرحله اول و درسال 98 با کپسول تامسولیسون0.4 میلیگرم و فیناستراید 5 میلیگرم و همچنین بالا بودن bun خونم در حدود 16.5 ترس از ، از کار افتادن کلیه هایم را دارم آیا درمانی برای این مسئله واقعا بجز عمل جراحی و برداشتن کل و یا قسمتی از غده پروستات وجود نداره ؟ لطفا راهنمایی کنید . ممنونم .
    1. تصویر کاربر NAME دوشنبه ۲۱ مرداد ۹۸( 4 سال پیش)

      سلام.شما دچار التهاب پروستات هستید.از مصرف ادویه جات ، نشستن طولانی مدت بروی صندلی ،دوچرخه سواری و موتور سواری پرهیز کنید.روزانه دو نوبت در آب ولرم بنشینید.

  • تصویر کاربر مرتضی سه شنبه ۸ آبان ۹۷( 5 سال پیش) تعداد بازدید: 316 مشاهده پرسش
    h01hm3287 با این کد رهگیری سوال کردم و قرار بود تا ۷۲ ساعت پاسخ دهند ولی تا کنون خبری نشده

    فکر میکنم سر کاری باشه تمام پزشکان در وبسایت هایشان همین سر کاری را دارند.
    1. تصویر کاربر دکتر حسین کرمی سه شنبه ۸ آبان ۹۷( 5 سال پیش)
      شرمنده از تاخیر در جواب سرکاری نیست
  • تصویر کاربر صالح یکشنبه ۵ فروردین ۹۷( 6 سال پیش) تعداد بازدید: 273 مشاهده پرسش
    سلام ۳۲ سال سن دارم امروز برای چگاف سونوگرافی شکم و لگن رفتم همه موارد نرمال بود وقط پروستات به حجم 23 mlداری حجم مختصر بزرگتر از نرمال بوده اکوپترن ان هوموژن میباشد اینو نوشته ایا مسله ای مهمی هست یا نه لطفا راهنمایی کنید ممنون جناب دکتر
    1. تصویر کاربر دکتر حسین کرمی یکشنبه ۵ فروردین ۹۷( 6 سال پیش)
      اصلا معم نيست
    2. تصویر کاربر دکتر حسین کرمی یکشنبه ۵ فروردین ۹۷( 6 سال پیش)
      مهم
    3. نمایش سایر 1 پاسخ
درحال دریافت اطلاعات