عوارض قرص های پروستات چیست؟

آیا برای پروستات بزرگ درمان دارویی وجود دارد؟آیا عوارض قرص های پروستات جدی هستند؟

بزرگی پروستات خود را با کاهش قطر جریان ادرار، قطره قطره آمدن ادرار، قطع و وصل شدن ادرار ، تکرر و سوزش ادرار و اختلال در تخلیه ادرار و باقی ماندن ادرار در داخل مثانه و شب بیدار شدن های مکرر، نشان می دهد.

جدیدترین روش درمان بزرگی پروستات

درمان بزرگی پروستات بسته به شدت علائم است. نوع خفیف و متوسط اغلب با داروهای بزرگی پروستات و نوع شدید با جراحی درمان می شود.

 

قرص پروستات

هنوز دارویی در دنیا که پروستات را کوچک نماید کشف نشده است و لذا نقش داروهای بزرگی پروستات به صورت تسکینی می باشد.

داروهای پروستات باعث بلوکه شدن تبدیل تستوسترون به دهیدروتستوسترون در خون می شوند. بزرگترین محرک بزرگ شدن غده پروستات، هورمون دهیدروتستوسترون است. این داروها از قبیل فیناستراید، دوتاستراید باعث مهار در تبدیل تستوسترون به دهیدروتستوسترون شود.

شش ماه بعد از مصرف این دارو حجم غده پروستات ۳۰ درصد کم می شود ولی در صورت قطع دارو دوباره به حالت اولیه پروستات بر می گردد.

التهاب پروستات

مکانیسم اثر داروهای بزرگی پروستات در درمان چگونه است؟

داروهای بزرگی پروستات که امروزه برای درمان استفاده می شوند عبارتند از: شل کننده های عضلات صاف (مثل امنیک ، تامسولوسین، پرازوسین، ترازوسین) این داروها باعث مهار کردن گیرنده های آلفا که در پروستات و کپسول آن قرار دارد باعث شل شدن گردن مثانه و لذا باز شدن خروجی مثانه و باعث احساس راحتی در تخلیه ادرار می شوند.

این داروها را با عنوان خط اول درمانی برای پروستات های بزرگ شده با علائم خفیف تا متوسط پیشنهاد می کنیم و به بیمار توصیه می کنیم. با محدودیت مصرف مایعات شبانه قبل از خواب یکی از این کپسول ها را استفاده نمایند که باعث روان شدن جریان ادرار صبحگاهی می شود.

 

مدت زمان استفاده از داروهای بزرگی پروستات چقدر است؟

اگر فرد ی مبتلا به علائم بزرگی پروستات شود باید تا آخر عمر از این داروها استفاده نماید چون اثر این داروها موقتی است و در صورت قطع دارو بلافاصله علائم بزرگی پروستات خود را نشان می دهند.

عوارض داروهای بزرگی پروستات

با توجه به مصرف دراز مدت این داروها لازم است با عوارض آن آشنا شوید:

 1- قطع و یا کم شدن مایع منی در موقع نزدیکی

  داروهای بزرگی پروستات باعث شل شدن و بازماندن گردن مثانه هنگام انزال شده و باعث می شوندکه مایع منی عوض خروج از مجرا به داخل مثانه ریخته شود و با ادرار دفع گردد.

2- کاهش شدت نعوظ

به علت اثر شل کنندگی این قرص ها در پروستات باعث شل شدن عضلات صاف آلت تناسلی مرد نیز می شود و لذا نعوظ سفت ممکن است ایجاد نشود.

3-افت فشار خون

مصرف همزمان داروهای بزرگی پروستات با داروهای پایین آورنده فشارخون ممکن است باعث تشدید افت فشار خون شده و باعث ضعف سرگیجه، سردی در اندام تحتانی و یا افتادن ناگهانی فرد به زمین شود و به همین خاطر توصیه می شود که این داروها شب ها قبل از خواب مصرف شوند.

آیا راهی برای جلوگیری از بزرگی پروستات وجود دارد؟

جواب منفی است. همچنان که گفته شد بزرگی پروستات بیماری سن مردان است، ۳۰% مردان بین ۴۰-۵۰ سال و ۵۰ درصد مردان بین ۵۰-۶۰ سال و ۷۰درصد مردان بین ۶۰-۷۰ سال مبتلا به بزرگی پروستات می شوند.

آیا ارتباطی بین بزرگی پروستات و فعالیت جنسی مرد وجود دارد؟

برخلاف تصور عمومی که فکر می کنند انجام فعالیت های جنسی باعث بزرگی پروستات و بیماری آن می شود، این تفکر کاملاً غلط است و بر اساس تحقیقات ثابت شده انجام فعالیت های جنسی و مقاربت مداوم و منظم باعث شادابی غده پروستات می شود و برعکس عدم مقاربت و یا فاصله زیاد بین رابطه جنسی باعث تورم پروستات می گردد.

 

علاوه بر بزرگی پروستات خطر دیگری که مردان بالای 50 سال را تهدید می کند سرطان پروستات است. آیا می دانید بهترین روش درمان سرطان پروستات چیست؟ برای اطلاعات بیشتر بر روس دکمه قرمز رنگ کلیک کنید.
درمان سرطان پروستات

دکتر حسین کرمی متخصص پروستات در تهران

شما می توانید از طریق قسمت پرسش از دکتر سوالات خود را  مطرح نمایید.

سیستم پرسش و پاسخ

ثبت سوال جدید

ثبت سوال جدید غیرفعال می‌باشد.

پیگیری سوال قبل

برای پیگیری پاسخ سوال خودتون و نمایش آن کد رهگیری خود را در این قسمت وارد کنید.
تصاویر پیوست امکان انتخاب تا ۵ تصویر وجود دارد. جهت انتخاب چندگانه کلید Ctrl را نگه دارید. (فرمت های مجاز شامل png, gif و jpg می باشد و حداکثر حجم هر تصویر ۸ مگابایت است.)
© همیارسیستم
  • تصویر کاربر حنیفا جمعه ۶ تیر ۹۹( 3 سال پیش) تعداد بازدید: 209 مشاهده پرسش
    سلام
    آقایی که داروهای پروستات مصرف می کند چگونه میتواند اقدام به فرزند آوری کند وآیا عوارض دارد
    1. تصویر کاربر دکتر حسین کرمی جمعه ۶ تیر ۹۹( 3 سال پیش)
      سلام سن؟
  • تصویر کاربر حنیفا شنبه ۷ تیر ۹۹( 3 سال پیش) تعداد بازدید: 190 مشاهده پرسش
    سلام آیا این داروها بر جنین اثر دارند
    1. تصویر کاربر NAME دوشنبه ۱۴ بهمن ۹۸( 4 سال پیش)

      به عنوان خانم باردار استفاده کردید؟

    2. تصویر کاربر حنیفا دوشنبه ۱۴ بهمن ۹۸( 4 سال پیش)
      سلام علیکم وتشکر
      خیر استفاده کننده همسرم هستند وچون من درخواست فرزند دیگری دارم ایشان ابراز نگرانی میکنند از عوارض داروها برجنین(، به فرض کنار کذاشتن آنها یه مدتی)
    3. تصویر کاربر حنیفا دوشنبه ۱۴ بهمن ۹۸( 4 سال پیش)
      سلام علیکم وتشکر
      خیر استفاده کننده همسرم هستند وچون من در خواست فرزند دیگری دارم ایشان از عوارض داروها بر جنین ابراز نگرانی میکنند( بر فرض کنار گذاشتن آنها یه مدتی)
    4. تصویر کاربر حنیفا دوشنبه ۱۴ بهمن ۹۸( 4 سال پیش)
      سلام علیکم وتشکر
      خیر استفاده کننده همسرم هستند و چون من درخواست فرزند دیگری دارم وفرصت کم (ذخیره تخمک پایین،) ایشان از عوارض داروها برجنین نگرانند( به فرض کنار گذاشتن آنها یه مدتی)
    5. تصویر کاربر دکتر حسین کرمی شنبه ۷ تیر ۹۹( 3 سال پیش)
      نام دارو را دوباره میفرستید؟
    6. نمایش سایر 4 پاسخ
  • تصویر کاربر پدر پنجشنبه ۷ آذر ۹۸( 4 سال پیش) تعداد بازدید: 176 مشاهده پرسش
    سلام آقای دکتر خسته نباشید پدر من58 سالشون است و مشکل دفع ادرار دارند طوری بود که احساس دستشویی نداشتند بعد از چندین ساعت که احساس کردند دستشوییشون نمیومد که رفتند بیمارستان با سوند داخلی که براشون زدند تونستند دفع کنند الانم بهشون سوند است قرص فیناید ۵و تامسوور0/4مصرف میکنند آزمایش PSA حدود 2ماه پیش انجام دادند که به صورت زیر است
    PSA:0/57
    Free P. S. A:0/38
    ازتون راهنمایی میخواستم و لطفاً بگید که جواب سونوگرافیشون چیست و با توجه به سونو مشکلشون چیست با تشکر فراوان
    1. تصویر کاربر NAME پنجشنبه ۷ آذر ۹۸( 4 سال پیش)

      سلام نیازمند عمل جراحی هستن جهت هماهنگی و اخذ نوبت با شماره های زیر تماس بگیرید
      ۰۲۱۲۲۶۴۲۷۴۴
      ۰۲۱۷۱۰۶۲۳۵۰
      ۰۹۳۵۱۱۴۲۰۸۰

  • تصویر کاربر امین یکشنبه ۲۱ مهر ۹۸( 4 سال پیش) تعداد بازدید: 207 مشاهده پرسش
    سلام. چند وقته وسط مجرای ادرارم یه احساس درد خفیفی میکنم هر وقت ادرار میکنم انگار بازم ادرار دارم، زیاد ادرار میکنم و ادرارم داغه و ph=5 و کمی ام خون 1_2توی ازمایش.. و 17 سالمه بنظرتون مشکلم چیه
    1. تصویر کاربر NAME یکشنبه ۲۱ مهر ۹۸( 4 سال پیش)

      سلام.شما دچار التهاب پروستات هستید.از مصرف ادویه جات ، نشستن طولانی مدت بروی صندلی ،دوچرخه سواری و موتور سواری پرهیز کنید.روزانه دو نوبت در آب ولرم بنشینید.

  • تصویر کاربر فرشاد پنجشنبه ۲۱ شهریور ۹۸( 4 سال پیش) تعداد بازدید: 178 مشاهده پرسش
    سلام و خسته نباشید بنده ۳۷ سالمه مدتیه که‌ شبها برای ادار از خواب بیدار میشم و مشکل تکرر و فشار ادار دارم بعضی موقع ادارم ضعیف و دوشاخه هست مخصوصا صبحها و گاها هم درد در ناحیه زیر شکم دارم به نظرتون درمان رو با خوردن قرص شروع کنم یا نیاز نمیبینید
    1. تصویر کاربر NAME پنجشنبه ۲۱ شهریور ۹۸( 4 سال پیش)

      سلام.شما دچار التهاب پروستات هستید.از مصرف ادویه جات ، نشستن طولانی مدت بروی صندلی ،دوچرخه سواری و موتور سواری پرهیز کنید.روزانه دو نوبت در آب ولرم بنشینید.

  • تصویر کاربر آرش سه شنبه ۲۴ اردیبهشت ۹۸( 4 سال پیش) تعداد بازدید: 213 مشاهده پرسش
    با سلام
    پدر من 63 سالشه و 5 سال پیش جراحی پروستات داشتند.اما تو این 5 سال همچنان سوند بهشون وصله و ادرارشون رو نمیتونن کنترل کنن تو این 5 سال تحت نظر پزشکشون تو سنندج بودن و هر دوماه یکبار ویزیت میشن و آزمایش میدن اما باز هم psa پروستاتشون از حد نرمال بالاتره و باید واکسن Microrelin s.r 11.25mg رو بصورت ماهانه و یا سه ماهه بزنن.
    حالا جناب دکتر سوالم اینه که این واکسن Microrelin تا کی باید زده بشه و با عوارض پوکی استخوانی که داره چه باید کرد و آیا راه دیگه ای داره ؟ و چرا جراحی هم بعد از عمل تاثیری نداشته امکانش هست که بخوبی عمل نشده باشن؟همچنین آخرین آزمایش های psa و عکس استخوان رو پیوست کردم و لطف کنید نظرتون رو بفرمائید و ما رو راهنمایی کنید.
    1. تصویر کاربر دکتر حسین کرمی سه شنبه ۲۴ اردیبهشت ۹۸( 4 سال پیش)
  • تصویر کاربر Aidin پنجشنبه ۴ بهمن ۹۷( 5 سال پیش) تعداد بازدید: 200 مشاهده پرسش
    درود پدر بنده به یکباره و بر اساس یک شوک اب سرد دچار دفع ادرار شد و پس از ازمایش معلوم شد که PSA آن ۱۴ هست ونوار عصب هم گرفته شد سن ایشان ۸۰ و قادر به عمل کردن نیستند چه باید
    1. تصویر کاربر دکتر حسین کرمی پنجشنبه ۴ بهمن ۹۷( 5 سال پیش)
  • تصویر کاربر Farzad جمعه ۷ دی ۹۷( 5 سال پیش) تعداد بازدید: 192 مشاهده پرسش
    باسلام خدمت دکتربزگوارخسته نباشین. دکترمن پروسات به حجم 30وپی اس ای 68دارم وادرارم بعضی وقتاخیلیزردرنگه ودیگرمشکلی ندارم امازیاداستمناداشتم الان ترکش کردم ولی یه بارانجام دادم معقدم خیلی دردداشت تاچنددقیقه ای لطفا راهنماییم کنید
    1. تصویر کاربر دکتر حسین کرمی جمعه ۷ دی ۹۷( 5 سال پیش)
      نگران نباش با ترک وورزش بهتر میشوید
  • تصویر کاربر محمد جمعه ۷ اردیبهشت ۹۷( 5 سال پیش) تعداد بازدید: 224 مشاهده پرسش
    سلام آقای دکتر.بنده۲۲سال سن دارم از یه سال پیش دچار شب اداری شدم ک حدودا شبی یه بار بیدار میشدم و دسشویی میرفتم.از ۶ماه پیش شب اداریم بیشتر شد و گاها دو یه بار برای دفع ادرار بیدار میشدم.سنوگرافی انجام دادم سایز پروستاتم ۳۶بود دکتر سه ماه قرص تامسولوسین و فینستراید ۱میلی گرم مصرف کردم ولی نه تنها تاثیر نداشت بلکه به تدریج فشار دفع ادرارم کمتر و کمتر شد و اکثر احساس دفع ناقص دارم و حجم ادارم در هر سری دفع کم شده.خواستم ببینم چ نوع بیماری پروستاتیه و درمانش چیه....خیلی ممنون
    1. تصویر کاربر دکتر حسین کرمی جمعه ۷ اردیبهشت ۹۷( 5 سال پیش)
      باید نوار مثانه بگیرید۰۲۱۲۲۶۴۲۷۴۴
  • تصویر کاربر عباس پنجشنبه ۲۴ اسفند ۹۶( 6 سال پیش) تعداد بازدید: 219 مشاهده پرسش
    Abbas Babaey:
    باسلام.بنده 38 سال سن دارم. مدتی است احساس میکنم ادرارم ومایع منی بافشارکم خارج میشود..آزمایش psa1/1 را نشان داده نمیدانم علت چیست .ضمنا مشکلی هم دارم که نمیدانم به آن بستگی دارد وآنهم بیرون زدگی مقدارخیلی کم مقعدویک جوش مانند در ده سانتی بالای مقعد..ببخشید...سپاس
    1. تصویر کاربر دکتر حسین کرمی پنجشنبه ۲۴ اسفند ۹۶( 6 سال پیش)
      بیرون زدهگی را به دکتر گوارش بروید از نظر من شما سالمید
درحال دریافت اطلاعات