عوارض جانبی نمونه برداری از پروستات به روش TRUS (کامل)

نمونه برداری از پروستات به روش TRUS (از راه مقعد) هدایت شده توسط سونوگرافی یک فرایند جراحی برای برداشتن مقداری از بافت مرکزی پروستات جهت تشخیص یا رد حضور سرطان در آن می باشد. در ادامه به بررسی آن می پردازیم.


خطرات نمونه برداری از پروستات

این روش خطرات مخصوص به خود مانند ابتلا به عفونت ها، خونریزی، واکنش های حساسیتی و دیگر عوارض بالقوه را به همراه دارد.

ابتلا به عفونت

تقریبا 1.7 درصد از بیماران در ناحیه نمونه برداری مبتلا به عفونت می شوند. همچنین، این احتمال وجود دارد که ارگانیسم های بیماری زا از طریق وسیله نمونه برداری منتقل شوند.

روش های جلوگیری از عفونت در نمونه برداری از پروستات

جهت کاهش این خطر داروهای آنتی بیوتیک به صورت پروفیلاکسی (پیشگیرانه) به بیمار داده می شوند. خطر ابتلا به عفونت در نمونه برداری ترانس رکتال (2 درصد) یا همان نمونه برداری از پروستات به روش TRUS  بیشتر از ترانس پرینه (1 درصد) می باشد.

مردانی که به التهاب پروستات یا پروستاتیت مبتلا هستند نیز شانس بیشتری جهت ابتلا به عفونت دارند. علائم ابتلا به عفونت شامل تب، درد یا احساس سوزش در هنگام ادرار کردن می شوند. این علائم باید فورا به پزشک گزارش داده شوند.

عوارض عفونی شامل باکتریوری بدون علامت (وجود باکتری در ادرار که گذرا بوده و در 5 درصد افراد اتفاق می افتد)، عفونت مجاری ادراری (2 تا 3 درصد)، تب ناشی از عفونت ادراری و سپسیس می باشند.

عوارض جانبی نمونه برداری از پروستات به روش TRUS

سپسیس چیست؟

به عفونت خونی سپسیس می گویند.میزان عفونت جدی که ناشی از نمونه برداری پروستات بوده و نیاز به بستری شدن در بیمارستان دارد در حال افزایش است.

قبل از اینکه نمونه برداری پروستات انجام شود، بیماران در معرض خطر بالای ابتلا، می توانند به وسیله بررسی تاریخچه مصرف آنتی بیوتیک در 6 ماه گذشته شناسایی شوند.

به این افراد بر اساس نتایج کشت نمونه گیری مقعدی به وسیله سواب (گوش پاک کن) آنتی بیوتیک داده می شود. همچنین ممکن است آنتی بیوتیک هایی با طیف اثر وسیع برای آنها به صورت پیش فرض تجویز شود.

عوارض بیوپسی پروستات برای کارکنان بیمارستان

دیگر گروه در معرض خطر ابتلا به عفونت شامل کارکنان بیمارستان و خانواده آنها می باشند. زیرا ممکن است این افراد به میکروب های مقاوم به چندین دارو مبتلا شوند.

ممکن است به مسافران بین المللی در دیگر کشور ها آنتی بیوتیک های وسیع الطیف یا نامناسب داده شود که در این وضعیت به مقاومت دارویی و عدم کفایت آنتی بیوتیک های پروفیلاکسی رایج منجر می شود.

سابقه نمونه برداری از پروستات به طور ناگزیری با مصرف قبلی آنتی بیوتیک در ارتباط بوده و به همین صورت خطر ابتلا به میکروب های مقاوم را در نمونه برداری های بعدی افزایش می دهد. جدی ترین عارضه بالقوه عفونت، انتشار باکتری از درون مقعد به جریان خون و به تبع آن سپسیس می باشد.

حساسیت دارویی

با اینکه این وضعیت به ندرت اتفاق می افتد اما دارو های استفاده شده در حین نمونه برداری از پروستات به روش TRUS، مانند هر داروی دیگری می توانند سبب واکنش حساسیتی شوند. این واکنش ها در کمتر از 0.01 درصد از بیماران رخ می دهند. بیماران باید همواره پزشکان خود را از هرگونه سابقه حساسیتی که به دارو یا غذا دارند مطلع سازند.

درد در ناحیه پرینه

علاوه بر این موارد، ناحیه پرینه (بین بیضه و سوراخ مقعد) ممکن است تا یک هفته درد داشته باشد اما این درد چشمگیر نیست. این مورد، صرف نظر از تعداد سوراخ هایی که جهت نمونه برداری ایجاد می شود بیشتر در بیماران جوان تر رخ می دهد.

احساس گیجی بعد از بیوپسی پروستات

نمونه برداری از پروستات به روش TRUS مخصوصا هنگامی که بیمار خوراکی یا نوشیدنی مصرف نمی کند می تواند سبب احساس گیجی در او شود.

در صورتی که نمونه برداری از پروستات به روش TRUS تحت بیهوشی عمومی انجام شود، نتیجه آن احساس درد یا ضعف می باشد که می تواند به مدت یک یا دو روز به طول انجامد. بنابراین، بیماران باید با یک نفر هماهنگ کنند تا آنها را به خانه رسانده و در طول این مدت در کنار آنها بماند.

هماچوری و دفعات خونریزی

درمان چنین بیمارانی باید متناسب با موارد مقاومت به درمان در آن ناحیه، گزارش های حساسیت به ابتلا و کشت و سابقه پزشکی بیمار باشد.

مراقبت بعد از بیوپسی پروستاتمراقبت بعد از بیوپسی پروستات

در کمتر از نیمی از بیماران، هماچوری برای مدتی بیش از چند روز ادامه پیدا کرده و رنگ آن از بی رنگ به رنگ خون تغییر پیدا می کند. در بسیاری از موارد، این وضعیت گذرا بوده و نیازی به درمان ندارد.

نوشیدن مایعات فراوان

باید به بیماران توصیه شود مایعات فراوان نوشیده تا ادرار بیشتری دفع کنند و آن مقدار خون از بدن آنها خارج شود. هماچوری ارتباطی با داروهای ضد پلاکت و ضد التهاب های غیر استروئیدی ندارد. خونریزی شدید و مداومی که در هر بار ادرار کردن رخ می دهد باید توسط پزشک معاینه شود.

درمان خونریزی مقعدی بعد از بیوپسی پروستات

خونریزی مقعدی در 6 درصد بیمارانی که از آنها نمونه برداری از پروستات به روش TRUS شده است در دو تا سه روز اول پس از فرایند نمونه برداری از پروستات به روش TRUS رخ می دهد.

در اکثریت غالب موارد، این وضعیت ظرف حداکثر چند هفته برطرف می شود. خونریزی شدید، مخصوصا همراه با دفع لخته خون، می تواند نگران کننده بوده و باید به پزشک گزارش شود.

ممکن است تا 6 هفته پس از نمونه برداری از پروستات به روش TRUS هنگام انزال، خون در منی دیده شود. با این وجود، این وضعیت در برخی مردان می تواند مدت بیشتری طول بکشد.

این عارضه جانبی با اینکه می تواند با مقدار خاصی اضطراب و تاثیر بر روی فعالیت جنسی همراه باشد اما غالبا خود محدود شونده است یعنی خود به خود رفع می شود.

خطرات نمونه برداری از پروستات

حبس شدن ادرار به وسیله لخته خون

حدود 2 تا 5 درصد بیماران بیان دارند که پس از نمونه برداری از پروستات به روش TRUS در دفع ادرار مشکل دارند. این وضعیت اغلب ناشی از بروز کبودی داخلی میزراه یا مثانه می باشد که به احتباس ادراری به وسیله لخته خون منجر شده است. این مورد سبب تورم و انسداد راه ادراری شده و در برخی بیماران می تواند سبب تکرر ادرار یا عدم تحمل آن شود.

احتباس ادراری به وسیله لخته خون بیشتر در افرادی رخ می دهد که قبل از نمونه برداری از پروستات به روش TRUS نیز دچار مشکلاتی بوده اند. از آنجایی که ممکن است برخی از این بیماران به کاتتر گذاری جهت جلوگیری از احتباس ادرار نیاز داشته باشند، این علامت باید به پزشک گزارش شود.

 

دکتر حسین کرمی متخصص اورولوژی و پروستات در تهران

شما می توانید از طریق قسمت پرسش از دکتر سوالات خود را  مطرح نمایید.

سیستم پرسش و پاسخ

ثبت سوال جدید

ثبت سوال جدید غیرفعال می‌باشد.

پیگیری سوال قبل

برای پیگیری پاسخ سوال خودتون و نمایش آن کد رهگیری خود را در این قسمت وارد کنید.
تصاویر پیوست امکان انتخاب تا ۵ تصویر وجود دارد. جهت انتخاب چندگانه کلید Ctrl را نگه دارید. (فرمت های مجاز شامل png, gif و jpg می باشد و حداکثر حجم هر تصویر ۸ مگابایت است.)
© همیارسیستم
  • تصویر کاربر اصغر یکشنبه ۲۳ تیر ۹۸( 4 سال پیش) تعداد بازدید: 272 مشاهده پرسش
    سلام و قت بخیر بنده از طریق سونوگرافی دارای پروستات نرمال هستم تکدر ادار و احساس سوزش مدتی دارم آزمایش خون psa طبق آزمایش 4.82 است البته قرص افلو کسیر و کپسول مکسو لوسین تجویز نمودند.نظر پزشک به نمونه برداری از پروستات است و طبق متن و مطالب جنابعالی و نحوه این عمل مایل به انجام این نمونه برداری نیستم آیا بهتر نیست بعد از دوره اتمام قرص ها آزمایش خون تکرا رشود. از اینکه روشنگری می فرماید بسیار سپاسگزارم شاد زیوش باشید.
    1. تصویر کاربر NAME یکشنبه ۲۳ تیر ۹۸( 4 سال پیش)

      اگر دو نوبت آزمایش بالاتر از ۴ داشته باشید می بایست نمونه برداری بشوید.ازمایش بعدی تان هم به همین شدت بالا باشد می بایست حتی اسکن استخوان نیز بدهید

  • تصویر کاربر مسعود سه شنبه ۲۱ اسفند ۹۷( 5 سال پیش) تعداد بازدید: 207 مشاهده پرسش
    سلام پدر من بیوپسی پروستات انجام داده الان بعد از دو روز دست وپاهاش لمس شده تحرک نداره نمیتونه بلندشه بشینه این طبیعیه یا نه سن پدرم 78سالشه
    1. تصویر کاربر دکتر حسین کرمی سه شنبه ۲۱ اسفند ۹۷( 5 سال پیش)
      باید به محل بیوپسی مراجعه نمایید
  • تصویر کاربر مسعود سه شنبه ۲۱ اسفند ۹۷( 5 سال پیش) تعداد بازدید: 218 مشاهده پرسش
    با سلام
    با توجه به اینکه بیوبسی یک روش تهاجمی است ایا بیوبسی احتمال تحریک یا پخش شدن سلول های سرطانی را افزایش می دهد؟
    1. تصویر کاربر دکتر حسین کرمی سه شنبه ۲۱ اسفند ۹۷( 5 سال پیش)
      تشخیص قطعی است واین یک غلط عامیانه است باعث پخش نمیشود
  • تصویر کاربر حسینی پنجشنبه ۴ بهمن ۹۷( 5 سال پیش) تعداد بازدید: 263 مشاهده پرسش
    سلام، در معاینه انگشتی و سونو مقعدی یک نودول خوش خیم باندازه 8.1در 6.3 میلیمتر در ناحیه مرکزی پروستات دیده شد، آیا نیاز به نمونه گیری است؟ مقدارpsa, یکماه پیش ۵ و اکنون 1.36 است.
    1. تصویر کاربر دکتر حسین کرمی پنجشنبه ۴ بهمن ۹۷( 5 سال پیش)
  • تصویر کاربر علی پنجشنبه ۴ بهمن ۹۷( 5 سال پیش) تعداد بازدید: 218 مشاهده پرسش
    بعد از نمونه برداری از پروستات مقداری زیادی از مقعد مایع قرمز به رنگ قرمز خارج می شود و حالت تهوع دارم . ایا طبیعی است؟ 60 سال دارم و مقدار psa چهار ممیز 6 می باشد(4.6)
    1. تصویر کاربر دکتر حسین کرمی پنجشنبه ۴ بهمن ۹۷( 5 سال پیش)
      باید به دکترتان مراجعه نمایید
  • تصویر کاربر محسن پنجشنبه ۴ بهمن ۹۷( 5 سال پیش) تعداد بازدید: 197 مشاهده پرسش
    با سلام خدمت جناب آقای دکتر . اینجانب چند سال که طبق نظر دکتر دچار تنبلی مثانه هستم ، به اینجانب داروی بتانیکول تجویز شد اما متاسفانه قبلا که استفاده کردم هیچ گونه اثری تداشت ، لطفا در خصوص برطرف کردن این مشکل بنده را ارشاد بفرمایید
    1. تصویر کاربر دکتر حسین کرمی پنجشنبه ۴ بهمن ۹۷( 5 سال پیش)
      باید نوار مثانه بگیرید
    2. تصویر کاربر دکتر حسین کرمی پنجشنبه ۴ بهمن ۹۷( 5 سال پیش)
      ۰۲۱۲۲۶۴۲۷۴۴
    3. نمایش سایر 1 پاسخ
  • تصویر کاربر شهرام پنجشنبه ۴ بهمن ۹۷( 5 سال پیش) تعداد بازدید: 209 مشاهده پرسش
    باسلام بعد از 9ماه هورمون درمانی پدرم71ساله با امپول زولنا و ایلیگارد نتیجه ازمایشش را از بابت مطلوب بودن یا نبودن لطفا توضیح فومایین psa=0.061,SGPT=20,URICACID=2.9 SGOT=15 خیلی ممنون.
    1. تصویر کاربر دکتر حسین کرمی پنجشنبه ۴ بهمن ۹۷( 5 سال پیش)
      فعلا کنترل است
  • تصویر کاربر رمضان پنجشنبه ۴ بهمن ۹۷( 5 سال پیش) تعداد بازدید: 214 مشاهده پرسش
    درود خسته نباشی تشکر از شما .در مطالب گذشته پیرامون اندازه psaکه ابتدا ۸.۳ بود ودر ازمایش دوم لول ۹.۵ نشون دادارسا کردم پاسخ بایدبرم نمونه برداری با توجه به علائم بیماری من هیچ یک از اون هارا ندارم .یعنی تکرار ادارار یا قطعه قطعه شدن ان یا سوزش در الت تناسلی . در طول روز پنج ساعت کمتر یابیشتر پیاده روی مرتب دارم بطور بدون وقفه نیاز به ادرار پیدا نمیکنم حتی بدون یه قطره اب خوردن .یا در شب اخر وقت دفع دارم وتا صبح ساعت شش ارام میخوابم بدون نیاز به دفع ادرار پس این بیماری چیه
    1. تصویر کاربر دکتر حسین کرمی پنجشنبه ۴ بهمن ۹۷( 5 سال پیش)
      باید نمونه برداری کنید
  • تصویر کاربر میرخوشخو یکشنبه ۹ دی ۹۷( 5 سال پیش) تعداد بازدید: 209 مشاهده پرسش
    سلام آقای دکترمتاسفانه به مدت یک هفته است که درگیر بیماری پدرم هستیم البته ایشون حدودا ۹ سال هست که دارو مصرف میکردند برای پروستات ولی هیچ وقت از ایشون آزمایش خون گرفته نشد الان psa ایشون ۱۳/۲ هستش و سوند نصب کردند چون نمیتونستند ادرار کنند ونوبت نمونه برداری دارند آیا پدرم امکان داره سرطان بدخیم داشته باشند
    1. تصویر کاربر دکتر حسین کرمی یکشنبه ۹ دی ۹۷( 5 سال پیش)
      باید نمونه برداری کنید
  • تصویر کاربر A شنبه ۳ آذر ۹۷( 5 سال پیش) تعداد بازدید: 219 مشاهده پرسش
    سلام خسته نباشید آقای دکتر.پدرمن نزدیک ب ۹ماهه ک متوجه شده غده پروستات بزرگ شده تو این مدت دوتا پزشک عوض کرده ۵۳سالشه تا دفعه قبل ب ۴.۵رسید ولی متاسفانه بازایندفعه ب ۵.۵رسید دکترشم براش نمونه برداریونوشته بنظرتون نمونه برداری براش ضررداره؟احتمال جراحی هست؟نمیشه باز بالارو کنترل کنند؟ممنون میشم پاسخ بدین
    1. تصویر کاربر دکتر حسین کرمی شنبه ۳ آذر ۹۷( 5 سال پیش)
      اول MRSکنید
درحال دریافت اطلاعات