علت بزرگ شدن پروستات در جوانان و درمان آن

به طور نرمال بزرگی پروستات در سنین بالای 50 سال دیده می شود و در سنین بین 20-40 سال نادر است. بزرگ شدن پروستات در یک مرد جوان نگران کننده است و نیاز به بررسی دارد.

بزرگی پروستات یا پروستات بزرگ شده یک وضعیت پاتولوژیک دستگاه ادراری است که در آن غده ى پروستات متورم و ملتهب می شود. کار پروستات تولید مایع منی است. بزرگ شدن پروستات باعث فشار بر پیشابراه و کاهش تخلیه ی ادرار می شود.

به طور نرمال بزرگی پروستات در سنین بالای 50 سال دیده می شود و در سنین بین 20-40 سال نادر است. بزرگی پروستات در یک مرد جوان نگران کننده است زیرا اختلال جریان ادراری می تواند همراه با مشکلات دیگر نظیر اختلال عملکرد کلیه، عفونت مثانه و عفونت های مکرر دستگاه ادراری باشد.

تکرر ادرار به علت بزرگ شدن پروستات

علایم بزرگ شدن پروستات در مردان جوان

بزرگی پروستات در مردان جوان با مشکل ادراری شروع می شود و اگر درست تشخیص داده نشود و به موقع درمان نشود ممکن است بر اساس شدت و میزان التهاب دچار عوارض دیگر بیماری شوند. علایم بزرگی پروستات در مردان جوان ممکن است دیده نشود و بعد از ماه ها یا سالها پیشرفت بیماری علایم ظاهر شوند.

#پرفسور_حسین_کرمی پروستاتیت مزمن در مردان جوان شماره تلفن تماس02122642744

A post shared by پروفسور حسین کرمی ۲۲۶۴۲۷۴۴-۰۲۱ (@drkarami) on

برخی از علایم بزرگی پروستات در مردان جوان:

1- کاهش جریان ادرار

فرد نه تنها جریان ادرار ضعیف دارد بلکه حس می کند مثانه اش کاملا خالی نشده و حین ادرار درد دارد. تا زمانیکه پیشابراه زیر فشار پروستات است و مثانه کاملا تخلیه نشود دفع ادرار ناقص صورت می گیرد.

2- تراوش ادرار

به دلیل فشار پروستات بزرگ شده جریان ادرار از پیشابراه مختل می شود و مثانه خوب تخلیه نمیشود و حس پرشدگی دارد و از آنجا که مقدار زیادی از ادرار قادر به عبور از مثانه نیست، منجر به تکرر نشت ادرار به دلیل افزایش ضربان های ادراری می شود.

3- تردید ادراری

هر وقت که به دستشویی می روید برای مدت طولانی ترشحات ادراری دارید. این شرایط را تردید ادراری مى گویند که یکی دیگر از علایم رایج بزرگی پروستات در جوانان است.

شب ادراری در مردان

4- شب ادراری

1 بار شب از خواب بیدار شدن و تخلیه ی ادرار طبیعی است ولی اگر 4 بار یا بیشتر در شب اتفاق بیفتد قطعا به پروستات بزرگ شده در مرد جوان اشاره می کند.

5- ادرار چکه چکه

گاهی ممکن است بی اختیار چند قطره ادرار لباس زیر شما را خیس کند، یا گاهی به طور فوری نیاز به تخلیه ی ادرار به حدی شدید شود که قبل از رسیدن به دستشویی کمی ادرار ترشح شود.

6- تکرر ادرار

این وضعیت به خاطر فشار پروستات بزرگ شده بر پیشابراه و مانع بر سر راه تخلیه ی ادرار ایجاد می شود، مثانه پر و پرتر می شود و نیاز به تخلیه ی مکرر ادرار افزایش می یابد.

7- بی اختیاری ادرار

فرد قبل از اینکه به دستشویی برسد مقداری از ادرار خارج مى شود.

8- تلاش براى ادرار

به دلیل فشار پروستات بزرگ شده بر پیشابراه برای تخلیه ی ادرار باید تلاش کرد که می تواند دردناک باشد.

9- درد هنگام ادرار

بزرگ شدن پروستات باعث درد در هنگام ادرار می شود و علامت رایج این بیماری است.

10- ادرار چرکی

در پروستات بزرگ پیشرفته چرک در ادرار ظاهر می شود، اگر چرک در ادرار دیده شود یعنی فرد حتما پروستات بزرگ دارد و باید اقدامات پزشکی انجام شود.

خون در ادرار

11- خون در ادرار

هماچوری در مرحله ی پیشرفته ی بیماری دیده می شود.

12-سوزش ادرار

این نیز می تواند نشانه ای از پروستات بزرگ باشد. ممکن است هر بار تخلیه ی ادرار با سوزش همراه باشد.

علل بزرگ شدن پروستات در مردان جوان

علت دقیق بزرگ شدن پروستات مشخص نیست اما مطالعات نشان می دهد که تغییر هورمون جنسی مردانه ممکن است علت این بیماری باشد. معمولا در افراد مسن رخ می دهد. بر اساس مطالعات علت بزرگ شدن پروستات در مردان جوان می تواند علل اولیه مثل علل ژنتیکی، هر گونه سابقه ناهنجاری های بیضه یا برخی تغییرات هورمونی غیر طبیعی باشد.

برخی از عوارض پروستات بزرگ شده در مردان جوان چیست؟

بزرگ شدن پروستات در جوانان ممکن است منجر به مشکلاتی برای فرد شود. به استثنای تمام عوارض ناشی از پروستات بزرگ درمان نشده مانند اختلالات کلیوی، عفونت های مکرر دستگاه ادراری، مشکلات مربوط به فعالیت های جنسی نیز دارند.

همچنین ممکن است باعث ناباروری در مردان جوان به علت تولید نامناسب اسپرم ها در نتیجه ى پروستات بزرگ شده شود. اگر انسداد کامل پیشابراه به علت پروستات بزرگ شده وجود داشته باشد، ممکن است مجبور باشد برای تخلیه ادرار از مثانه از سوند استفاده کند زیرا ممکن است منجر به عفونت شود.

مطلب مرتبط: بهترین راه های درمان بزرگی پروستات

هیچ گاه برای کمک به پیشگیری از سرطان پروستات زود نیست!

سرطان پروستات به صورت ناگهانی بروز نمی دهد. حتی انواع تهاجمی این بیماری نیز با گذشت زمان به وجود می آیند. به همین ترتیب، هیچ گاه برای داشتن یک سبک زندگی سالم که می تواند به کاهش خطر تشخیص ابتلا به سرطان در آینده کمک کند دیر نیست.

طبق نتایج مطالعاتی که در ارتباط با سبک زندگی و توانایی تاثیر آن بر خطر ابتلا یا زنده ماندن فرد از سرطان پروستات صورت گرفته، شواهدی وجود دارند که بیانگر نقش داشتن  عوامل زیر هستند:

• رژیم غذایی سرشار از گوشت قرمز یا لبنیات پر چرب
  • مصرف زیاد کلسیم
  • قرار گرفتن در معرض سموم آفت کش
  • مصرف بیش از حد الکل
  • بی تحرکی
  • داشتن اضافه وزن

✔️ سرطان پروستات در مراحل اولیه اغلب علائمی ندارد

یک دلیل بزرگ برای اینکه سرطان پروستات می تواند افراد را غافلگیر کند این است که فرد مخصوصا در مراحل اولیه سرطان، علائمی را از خود بروز نمی دهد.

همزمان با پیشرفت بیماری، علائم می توانند مشکلات ادراری (مانند مشکل در ادرار، افزایش دفعات یا شدت احساس نیاز به ادرار کردن)، اختلالات نعوظ و پدیدار شدن خون در ادرار را شامل شود.

با این حال، از آنجایی که این علائم می توانند علائم بیماری های دیگری باشند که به طور معمول در مردان بروز می دهند ممکن است نادیده گرفته شوند. بنابراین، در صورت شک داشتن باید این علائم را بررسی کرد.

✔️ سرطان پروستات می تواند در بین مردان جوان تر بسیار تهاجمی تر باشد

ممکن است این موضوع غیر عادی به نظر رسد، اما هر چه فرد در سن پایین تری به سرطان پروستات مبتلا شود احتمال مرگ او در اثر این بیماری بیشتر است. یکی از دلایل عمده این است که سرطان پروستات معمولا هیچ علائمی در مراحل اولیه خود ندارد.

به همین دلیل، هنگامی که سرطان پروستات تهاجمی در مردان جوان تر تشخیص داده می شود، اغلب به یک مرحله پیشرفته تر وارد شده و درمان آن با چالش های بیشتری همراه خواهد بود.

دلیل دیگر این است که سرطان های پروستات که در مردان جوان تر بروز می دهند با سرعت بیشتری رشد کرده و می توانند نسبت به سرطان های پروستات یافت شده در مردان مسن تر، مهلک تر باشند.

✔️ مردان جوانی که در معرض خطر زیادی هستند باید زود تر غربالگری شوند

احتمال ابتلای مردانی که دارای سابقه خانوادگی ابتلا به سرطان پروستات هستند 2 تا 3 برابر بیشتر است. در صورتی که مردان جوان آشنایانی مبتلا به این بیماری داشته باشند، این احتمال حتی بیش از این می شود.

در حالی که جامعه سرطان آمریکا به مردان دارای احتمال متوسط ابتلا به سرطان پروستات توصیه می کند که از سن 50 سالگی از نظر ابتلا به این بیماری غربالگری شوند، مردانی که در معرض خطر بالاتری قرار دارند (از جمله آمریکاییان آفریقایی تبار) باید این غربالگری را از سن 45 سالگی شروع کنند.

درمان های طبیعی برای بزرگ شدن پروستات در مردان جوان

در حالی که اقدامات پزشکی مناسب در درمان بزرگ شدن پروستات ضروری است، بسیاری از درمان های طبیعی وجود دارد که می تواند علائم پروستات بزرگ در مردان جوان را کنترل کند. این روش های خانگی عبارتند از:

1-زمان تخلیه ی ادرار

این کار کاملا یک درمان طبیعی موثر برای کنترل علائم پروستات بزرگ است. حتی اگر احساس تخلیه ی ادرار ندارید هر نیم یا یک ساعت یک بار به دستشویی بروید، این کار نه تنها کنترل فوری ادرار را بر عهده خواهد داشت، بلکه فشار روی مثانه و پیشابراه را نیز به میزان قابل توجهی کاهش می دهد.

2- تخلیه به موقع ادرار

هر وقت نیاز به تخلیه ی ادرار داشتید به دستشویی بروید. سعی نکنید ادرارتان را نگه دارید این باعث استرس اضافی به مثانه و پیشابراه، به خصوص در موارد پروستات بزرگ شده می شود. بنابراین هر وقت احساس نیاز به تخلیه ی ادرار داشتید به دستشویی بروید، این یک راه طبیعی برای کنترل بر تخلیه ادرار به علت بزرگ شدن پروستات در مردان جوان است.

فواید نوشیدن آب

3- نوشیدن آب زیاد

نوشیدن مقدار زیادی آب پیشابراه را از باکتری پاک می کند و همچنین مثانه را آرام می کند و از این رو کاملا طبیعی برای درمان علائم پروستات بزرگ در مردان جوان است.

4- ورزش منظم

این نیز یک درمان موثر طبیعی برای پروستات بزرگ است. این کار نه تنها فشار در پیشابراه را کاهش می دهد، بلکه باعث کاهش علائم پروستات در جوانان می شود. بهترین ورزش برای این وضعیت منقبض و شل کردن عضلات کف لگن است. انجام این تمرین در طولانی مدت در آرام سازی التهاب غده پروستات و درمان پروستات موثر است.

اگر به دنبال راه های دیگر درمان بزرگی پروستات هستید روی اینجا کلیک کنید.

علت بزرگ شدن پروستات در جوانان و درمان آن
3.4 (68.89%) 9 رای

امکان انتخاب تا ۵ تصویر وجود دارد. جهت انتخاب چندگانه کلید Ctrl را نگه دارید.