دلایل بزرگ شدن پروستات در جوانی چیست؟

علت بزرگ شدن پروستات در جوانان چیست؟ بزرگی پروستات یا پروستات بزرگ شده یک وضعیت پاتولوژیک دستگاه ادراری است که در آن غده ى پروستات متورم و ملتهب می شود. کار پروستات تولید مایع منی است. بزرگی پروستات باعث فشار بر پیشابپراه و کاهش تخلیه ی ادرار می شود.

علت بزرگ شدن پروستات چیست؟

ممکن است این سوال برای شما پیش بیاید که علت بزرگ شدن پروستات چیست؟

علت بزرگ شدن پروستات هنوز مشخص نشده است ولی موارد زیر در بزرگ شدن آن تاثیر گذارند:

  • داشتن زمینه ارثی
  • اضافه وزن
  • بیماری دیابت
  • بی تحرکی

به طور نرمال بزرگی پروستات با افزایش سن و با تغییرات هورمون های جنسی مردانه از نوع خوش خیم آن، ایجاد شده و همچنین در سنین بالای 50 سال دیده می شود و در سنین بین 20-40 سال نادر است. بزرگی پروستات در یک مرد جوان نگران کننده است زیرا اختلال جریان ادراری می تواند همراه با مشکلات دیگر نظیر اختلال عملکرد کلیه، عفونت مثانه و عفونت های مکرر دستگاه ادراری باشد.

علائم پروستات در جوانان

بزرگی پروستات در مردان جوان با مشکل ادراری شروع می شود و اگر درست تشخیص داده نشود و به موقع درمان نشود ممکن است بر اساس شدت و میزان التهاب دچار عوارض دیگر بیماری شوند. علائم بزرگی پروستات در مردان جوان ممکن است دیده نشود و بعد از ماه ها یا سالها پیشرفت بیماری علایم ظاهر شوند.

کاهش جریان ادرار

فرد نه تنها جریان ادرار ضعیف دارد بلکه حس می کند مثانه اش کاملا خالی نشده و حین ادرار درد دارد. تا زمانی که پیشابراه زیر فشار پروستات است و مثانه کاملا تخلیه نشود دفع ادرار ناقص صورت می گیرد.

تراوش ادرار

به دلیل فشار پروستات بزرگ شده جریان ادرار از پیشابراه مختل می شود و مثانه خوب تخلیه نمی شود و حس پرشدگی دارد و از آنجا که مقدار زیادی از ادرار قادر به عبور از مثانه نیست، منجر به تکرر نشت ادرار به دلیل افزایش ضربان های ادراری می شود.

 تردید ادراری

هر وقت که به دستشویی می روید برای مدت طولانی ترشحات ادراری دارید. این شرایط را تردید ادراری مى گویند که یکی دیگر از علایم رایج بزرگی پروستات در جوانان است.

شب ادراری در مردان

 شب ادراری

1 بار شب از خواب بیدار شدن و تخلیه ی ادرار طبیعی است ولی اگر 4 بار یا بیشتر در شب اتفاق بیفتد قطعا به پروستات بزرگ شده در مرد جوان اشاره می کند.

 ادرار چکه چکه

گاهی ممکن است بی اختیار چند قطره ادرار لباس زیر شما را خیس کند، یا گاهی به طور فوری نیاز به تخلیه ی ادرار به حدی شدید شود که قبل از رسیدن به دستشویی کمی ادرار ترشح شود.

تکرر ادرار

این وضعیت به خاطر فشار پروستات بزرگ شده بر پیشابراه و مانع بر سر راه تخلیه ی ادرار ایجاد می شود، مثانه پر و پرتر می شود و نیاز به تخلیه ی مکرر ادرار افزایش می یابد.

بی اختیاری ادرار

فرد قبل از اینکه به دستشویی برسد مقداری از ادرار خارج مى شود.

 تلاش براى ادرار

به دلیل فشار پروستات بزرگ شده بر پیشابراه برای تخلیه ی ادرار باید تلاش کرد که می تواند دردناک باشد.

درد هنگام ادرار

بزرگ شدن پروستات باعث درد در هنگام ادرار می شود و علامت رایج این بیماری است.

 ادرار چرکی

در پروستات بزرگ پیشرفته چرک در ادرار ظاهر می شود، اگر چرک در ادرار دیده شود یعنی فرد حتما پروستات بزرگ دارد و باید اقدامات پزشکی انجام شود.

خون در ادرار

 خون در ادرار

هماچوری در مرحله ی پیشرفته ی بیماری دیده می شود.

سوزش ادرار

این نیز می تواند نشانه ای از پروستات بزرگ باشد. ممکن است هر بار تخلیه ی ادرار با سوزش همراه باشد.

دلایل بزرگ شدن پروستات در جوانی

دلایل بزرگ شدن پروستات مشخص نیست اما مطالعات نشان می دهد که تغییر هورمون جنسی مردانه ممکن است علت این بیماری باشد. معمولا در افراد مسن رخ می دهد. بر اساس مطالعات علت بزرگی پروستات در مردان جوان می تواند علل اولیه مثل علل ژنتیکی، هر گونه سابقه ناهنجاری های بیضه یا برخی تغییرات هورمونی غیر طبیعی باشد.

سرطان پروستات

سرطان پروستات بدخیم به صورت ناگهانی بروز نمی دهد. حتی انواع تهاجمی این بیماری نیز با گذشت زمان به وجود می آیند. به همین ترتیب، هیچ گاه برای داشتن یک سبک زندگی سالم که می تواند به کاهش خطر تشخیص ابتلا به سرطان در آینده کمک کند دیر نیست.

علل ابتلا به سرطان پروستات

طبق نتایج مطالعاتی که در ارتباط با سبک زندگی و توانایی تاثیر آن بر خطر ابتلا یا زنده ماندن فرد از سرطان پروستات صورت گرفته، شواهدی وجود دارند که بیانگر نقش داشتن  عوامل زیر هستند:

  • رژیم غذایی سرشار از گوشت قرمز یا لبنیات پر چرب
  • مصرف زیاد کلسیم
  • سیگار کشیدن
  • قرار گرفتن در معرض سموم آفت کش
  • مصرف بیش از حد الکل
  • بی تحرکی
  • داشتن اضافه وزن
سرطان پروستات در مراحل اولیه اغلب علائمی ندارد!

یک دلیل بزرگ برای اینکه سرطان پروستات می تواند افراد را غافلگیر کند این است که فرد مخصوصا در مراحل اولیه سرطان، علائمی را از خود بروز نمی دهد.

همزمان با پیشرفت بیماری، علائم می توانند مشکلات ادراری (مانند مشکل در ادرار، افزایش دفعات یا شدت احساس نیاز به ادرار کردن)، اختلالات نعوظ و پدیدار شدن خون در ادرار را شامل شود.

با این حال، از آن جایی که این علائم می توانند علائم بیماری های دیگری باشند که به طور معمول در مردان بروز می دهند ممکن است نادیده گرفته شوند. بنابراین، در صورت شک داشتن باید این علائم را بررسی کرد.

سرطان پروستات می تواند در بین مردان جوان تر بسیار تهاجمی تر باشد!

ممکن است این موضوع غیر عادی به نظر رسد، اما هر چه فرد در سن پایین تری به سرطان پروستات مبتلا شود احتمال مرگ او در اثر این بیماری بیشتر است. یکی از دلایل عمده این است که سرطان پروستات معمولا هیچ علائمی در مراحل اولیه خود ندارد.

به همین دلیل، هنگامی که سرطان پروستات تهاجمی در مردان جوان تر تشخیص داده می شود، اغلب به یک مرحله پیشرفته تر وارد شده و درمان آن با چالش های بیشتری همراه خواهد بود.

دلیل دیگر این است که سرطان های پروستات که در مردان جوان تر بروز می دهند با سرعت بیشتری رشد کرده و می توانند نسبت به سرطان های پروستات یافت شده در مردان مسن تر، مهلک تر باشند.

مردان جوانی که در معرض خطر زیادی هستند باید زود تر غربالگری شوند.

احتمال ابتلای مردانی که دارای سابقه خانوادگی ابتلا به سرطان پروستات هستند 2 تا 3 برابر بیشتر است. در صورتی که مردان جوان آشنایانی مبتلا به این بیماری داشته باشند، این احتمال حتی بیش از این می شود.

در حالی که جامعه سرطان آمریکا به مردان دارای احتمال متوسط ابتلا به سرطان پروستات توصیه می کند که از سن 50 سالگی از نظر ابتلا به این بیماری غربالگری شوند، مردانی که در معرض خطر بالاتری قرار دارند (از جمله آمریکاییان آفریقایی تبار) باید این غربالگری را از سن 45 سالگی شروع کنند.

درمان بزرگی پروستات در مردان جوان

در حالی که اقدامات پزشکی مناسب در درمان بزرگ شدن پروستات ضروری است، بسیاری از درمان های طبیعی وجود دارد که می تواند علائم پروستات بزرگ در مردان جوان را کنترل کند. این روش های خانگی عبارتند از:

✅ زمان تخلیه ی ادرار

این کار کاملا یک درمان طبیعی موثر برای کنترل علائم پروستات بزرگ است. حتی اگر احساس تخلیه ی ادرار ندارید هر نیم یا یک ساعت یک بار به دستشویی بروید، این کار نه تنها کنترل فوری ادرار را بر عهده خواهد داشت، بلکه فشار روی مثانه و پیشابراه را نیز به میزان قابل توجهی کاهش می دهد.

✅ تخلیه به موقع ادرار

هر وقت نیاز به تخلیه ی ادرار داشتید به دستشویی بروید. سعی نکنید ادرار را نگه دارید این باعث استرس اضافی به مثانه و پیشابراه، به خصوص در موارد پروستات بزرگ شده می شود. بنابراین هر وقت احساس نیاز به تخلیه ی ادرار داشتید به دستشویی بروید، این یک راه طبیعی برای کنترل بر تخلیه ادرار به علت بزرگی پروستات در مردان جوان است.

فواید نوشیدن آب

✅ نوشیدن آب زیاد

نوشیدن مقدار زیادی آب پیشابراه را از باکتری پاک می کند و همچنین مثانه را آرام می کند و از این رو کاملا طبیعی برای درمان علائم پروستات بزرگ در مردان جوان است.

✅ ورزش منظم

این نیز یک درمان موثر طبیعی برای پروستات بزرگ است. این کار نه تنها فشار در پیشابراه را کاهش می دهد، بلکه باعث کاهش علائم پروستات در جوانان می شود. بهترین ورزش برای این وضعیت منقبض و شل کردن عضلات کف لگن است. انجام این تمرین در طولانی مدت در آرام سازی التهاب غده پروستات و درمان پروستات موثر است.

حسین کرمی دکتر متخصص پروستات در تهران

شما می توانید از طریق قسمت پرسش از دکتر سوالات خود را  مطرح نمایید.

سیستم پرسش و پاسخ

ثبت سوال جدید

ثبت سوال جدید غیرفعال می‌باشد.

پیگیری سوال قبل

برای پیگیری پاسخ سوال خودتون و نمایش آن کد رهگیری خود را در این قسمت وارد کنید.
تصاویر پیوست امکان انتخاب تا ۵ تصویر وجود دارد. جهت انتخاب چندگانه کلید Ctrl را نگه دارید. (فرمت های مجاز شامل png, gif و jpg می باشد و حداکثر حجم هر تصویر ۸ مگابایت است.)
© همیارسیستم
  • تصویر کاربر امیر شنبه ۲۳ اسفند ۹۹( 3 سال پیش) تعداد بازدید: 361 مشاهده پرسش
    سلام جناب دکتر . عذرخواهی میکنم به خاطر طولانی شدن سوالا و توضیحاتم سوال را به شکل عکس فرستادم ممنون میشوم پاسخ دهید
    1. تصویر کاربر دکتر حسین کرمی شنبه ۲۳ اسفند ۹۹( 3 سال پیش)
      اگر علایم ادراری دارید شبی یک عدد کپسول تامسولوسین مصرف کنید ، در غیر این صورت نیاز به اقدامی نیست
  • تصویر کاربر علی سه شنبه ۲۸ بهمن ۹۹( 3 سال پیش) تعداد بازدید: 342 مشاهده پرسش
    سلام آقای دکتر، 25 ساله ام. حین کار مجبورم مدت طولانی بنشینم. بخاطر درد ناحیه بین بیضه و مقعد و کمی موقع اجابت مزاج به ارولوژ مراجعه کردم، سونوگرافی کردند ولی چاپ نکردند و ندارم که پیوست کنم. سایز پروستات را گفتند 30 سی سی. 30 روز سفیکسیم و پروستاتان تجویز کردند. در داروخانه که پرسیدم چرا اینهمه آنتی بیوتیک، گفتند شاید دکتر احتمال بدخیمی داده و می خواهد ببیند با دارو رفع می شود یا نه. 10 روز است استفاده کرده ام درد ناحیه کمتر شده و درد موقع ادرار قطع شد ولی گاهی که پشت سر هم می نشینم باز کمی عود می کند. احتمال بدخیمی هست؟ با تشکر
    1. تصویر کاربر علی جمعه ۲۴ بهمن ۹۹( 3 سال پیش)
      ببخشید، از 4 روز پیش که سوال پرسیدم هر بار برای پاسخ کد رهگیری را وارد می کنم تاریخ سوال به روز می شود و جوابی نیست. جوابدهی به این همه سوال از روحیه انسان دوستی شماست و بسیار وقت گیر، ولی شک کردم نکند جای دیگری را باید چک کنم؟
    2. تصویر کاربر علی جمعه ۲۴ بهمن ۹۹( 3 سال پیش)
    3. تصویر کاربر دکتر حسین کرمی دوشنبه ۲۷ بهمن ۹۹( 3 سال پیش)
      سلام علایم شما پروستاتیت (التهاب پروستات) می باشد. بهترین درمان آن قرص افلوکساسین ۲۰۰ میلیگرم هر ۱۲ ساعت و کپسول تامسولوسین ۰.۴ میلیگرم شبی یک عدد و قرص ملوکسیکام ۷.۵ میلیگرمی هر ۱۲ ساعت می باشد. مدت درمان ۳۰ تا ۴۵ روز است. از مصرف ادویه جات و فلفل و کافیین و قهوه و نوشابه و سیر و پیاز پزهیز کنید.
    4. تصویر کاربر علی دوشنبه ۲۷ بهمن ۹۹( 3 سال پیش)
      ممنون از پاسخ شما آقای دکتر.
    5. تصویر کاربر دکتر حسین کرمی سه شنبه ۲۸ بهمن ۹۹( 3 سال پیش)
      🙏
    6. نمایش سایر 4 پاسخ
  • تصویر کاربر محمد چهارشنبه ۱۵ بهمن ۹۹( 3 سال پیش) تعداد بازدید: 314 مشاهده پرسش
    سلام خسته نباشین من 27 سالمه و اندازه ی آلتم در حالت نعوظ 16 سانت هست و مشکلی نیست ولی در حالت عدم نعوظ ب 3 سانتم میرسه و این باعث نابودی اعتماد ب نفسم شده و بخاطر همین خیلی خودارضایی میکنم ک اونم باعث التهاب پروستاتو دردسر شده از شما عاجزانه خواهشمندم ببینم دلیل این کوتاهی بیش از حد آلت در حالت عدم نعوظ چیه و راه حل ودرمانش چیه
    از شما کمال تشکر را دارم
    1. تصویر کاربر دکتر حسین کرمی چهارشنبه ۱۵ بهمن ۹۹( 3 سال پیش)
      طول الت در حالت نعوظ مهمه ، در غیر نعوظ هیچ اهمیتی نداره
  • تصویر کاربر محسن دوشنبه ۲۹ دی ۹۹( 3 سال پیش) تعداد بازدید: 309 مشاهده پرسش
    با سلام و احترام
    من ۳۳ سالمه. تقریبا سال پیش درد در ناحیه شکم شروع شد.من متاسفانه خودارضایی زیاد میکردم. سونو گرفتم سال قبل گفت ک پروستاته. دارو داد موقتا خوب شد. تابستون ک ورزش میکردم و هوا هم گرم بود دردی نداشتم. از اول پاییز باز دردشدیدش شروع شد. باز پزشک رفتم ی سری دارو نوشت مث روغن گیاه مغربی و ... خوردم موقت خوب شد. ولی باز درد گرفت. بازم آزمایش ادرار و سونو دادم گف ک فقط پروستاتت متورمه. ۲۹ میلی لیتره. برام دارو تجویز کرده تاوانکس ولی هیچ اثری روم نداره. تکرر ادرار هم دارم. ی ذره پر میشه مثانه باید برم تخلیه. اما وقتی افلوکساسین میخورم دردش میخابه. تازه کمر دردی هم گرفتم خیلی بد. آیا این کمر درد ناشی از پروستاته؟ و اینکه بفرمایین من برای پروستاتم چیکار کنم؟تشکر
    1. تصویر کاربر دکتر حسین کرمی دوشنبه ۲۹ دی ۹۹( 3 سال پیش)
      شلام علایم شما پروستاتیت (التهاب پروستات) می باشد. بهترین درمان آن قرص افلوکساسین ۲۰۰ میلیگرم هر ۱۲ ساعت و کپسول تامسولوسین ۰.۴ میلیگرم شبی یک عدد و قرص ملوکسیکام ۷.۵ میلیگرمی هر ۱۲ ساعت می باشد. مدت درمان ۳۰ تا ۴۵ روز است. از مصرف ادویه جات و فلفل و کافیین و قهوه و نوشابه و سیر و پیاز پزهیز کنید.
  • تصویر کاربر اکبر سه شنبه ۲۳ دی ۹۹( 3 سال پیش) تعداد بازدید: 288 مشاهده پرسش
    سلام اقای دکتر من ۴۵سال سن دارم الان تقریبا یک ماه هست روی مثانه درد دارد بعضی موقعه هم به لگن وپهلو میزند با تخیله ادر درد کم می شود سونوگرافی دادم بزرگی پروستات دارم حجم ۳۲میلیمتر دکتر گفته ورم پروستات دارید باید سونوگرافی پروستات بدهید یا لازم به سونوگرافی دارم یا با دارو خوب می شود
    1. تصویر کاربر دکتر حسین کرمی سه شنبه ۲۳ دی ۹۹( 3 سال پیش)
      شبی یک عدد کپسول تامسولوسین مصرف شود. ازمایش ادرار نیز داده شود
  • تصویر کاربر عیسی سه شنبه ۲۳ دی ۹۹( 3 سال پیش) تعداد بازدید: 361 مشاهده پرسش
    سلام خدمت شما
    بنده متاسفانه به مدت بیش از ۲۰ سال خودارضایی داشتم و از ۱۵ سالگی تقریبا مبتلا بودم و به علت انجام نادرست آن و فشار به آلت دچار واریکوسل شدم و همون موقع عمل کردم بیضه چپ رو،از همون سالها تا الآن که ۳۸ سال دارم تقریبا دائما دچار سوزش گاهی درد و ... هستم و بارها هم مراجعه کردم به متخصص و التهاب تشخیص داده شد و هنوز هم کم و بیش ادامه داره،ضمنا اضطراب شدید نیز داشتم که طی مصرف داروهای ضد استرس التهاب به طرز شگفت انگیزی کم شد،به نظر حضرتعالی مجددا برای سونو و بررسی به پزشک مراجعه کنم؟ آیا این مریضی امکانش هست به سرطان تبدیل بشه؟،در نشستن و مدفوع کردن نیز مشکل دارم و دچار یبوست شدید
    1. تصویر کاربر دکتر حسین کرمی سه شنبه ۲۳ دی ۹۹( 3 سال پیش)
      شلام علایم شما پروستاتیت (التهاب پروستات) می باشد. بهترین درمان آن قرص افلوکساسین ۲۰۰ میلیگرم هر ۱۲ ساعت و کپسول تامسولوسین ۰.۴ میلیگرم شبی یک عدد و قرص ملوکسیکام ۷.۵ میلیگرمی هر ۱۲ ساعت می باشد. مدت درمان ۳۰ تا ۴۵ روز است. از مصرف ادویه جات و فلفل و کافیین و قهوه و نوشابه و سیر و پیاز پزهیز کنید.
    2. تصویر کاربر دکتر حسین کرمی سه شنبه ۲۳ دی ۹۹( 3 سال پیش)
      ربطی به سرطان ندارد
    3. نمایش سایر 1 پاسخ
  • تصویر کاربر مرادی چهارشنبه ۱۰ دی ۹۹( 3 سال پیش) تعداد بازدید: 301 مشاهده پرسش
    سلام من 23سال سن دارم مدت زیادی است که زیاد به دستشویی ادرار میروم به ویژه بعد از مدفوع کردن که هر یک دقیقه مثانه ام پر می‌شود و به دسشویی ادار میرم تا دو ساعت دلیلش چی میتونه باشه؟
    1. تصویر کاربر دکتر حسین کرمی چهارشنبه ۱۰ دی ۹۹( 3 سال پیش)
      قند خون چک شود ، ازمایش ادرار داده شود
    2. تصویر کاربر دکتر حسین کرمی چهارشنبه ۱۰ دی ۹۹( 3 سال پیش)
      اگر طبیعی باشد ازمایش ها شاید نیاز به نوار مثانه باشد
    3. نمایش سایر 1 پاسخ
  • تصویر کاربر امیر یکشنبه ۲۳ آذر ۹۹( 3 سال پیش) تعداد بازدید: 299 مشاهده پرسش
    سلام من ۱۷ سال سن دارم و الان حدوده دو هفتس شب ها ادرار زیادی دارم ولی به دستشویی میرم فقط چند قطره میاد ولی با فشار دادنه بینه بیضه و مقعد کامل دفع میشود ولی باز کامل تخلیه نمیشود دلیلش چیست؟
    1. تصویر کاربر دکتر حسین کرمی یکشنبه ۲۳ آذر ۹۹( 3 سال پیش)
      در طول روز هم ادرارتون باریکه ؟ سخت خارج میشه؟
  • تصویر کاربر شیر یکشنبه ۹ آذر ۹۹( 3 سال پیش) تعداد بازدید: 364 مشاهده پرسش
    سلام اقادکتر من ازکپسول تامسولوسیون استفاد میکنم ومشگل نغوظ پیدا کردم وناراحتی قلبی هم دارم چه قرصی بخورم ضمنا ۶۰ سالمه واندازه پروستام 6.5 مباشد باتشکر
    1. تصویر کاربر دکتر حسین کرمی یکشنبه ۹ آذر ۹۹( 3 سال پیش)
      اگر psa شما ۶.۵ هست باید بررسی شوید و نمونه برداری شوید
    2. تصویر کاربر دکتر حسین کرمی یکشنبه ۹ آذر ۹۹( 3 سال پیش)
      از برند پروترال یا امنیک استفاده کنید
    3. نمایش سایر 1 پاسخ
  • تصویر کاربر حمید چهارشنبه ۱۲ شهریور ۹۹( 3 سال پیش) تعداد بازدید: 408 مشاهده پرسش
    سلام من38سالمه قطع ادرار داشتم سونوگرافی گرفتم 4.9 سی پروستات نشان داده‌ایم عکس گرفتم بطور منظم تنگی مجرای ادرار نشان داد چه راه حلی توصیه دارید پزشک گفته اول باید تنگی حل بشه
    1. تصویر کاربر دکتر حسین کرمی چهارشنبه ۱۲ شهریور ۹۹( 3 سال پیش)
      در مورد تنگی مجرای ادراریتون باید عکس RUG شما دیده شه. بر حسب نوع و میزان تنگی ، بهتون گفته میشه که چه کاری انجام شه جهت اخذ نوبت حضوری با ۰۲۱۲۲۶۴۲۷۴۴ تماس بگیرین
درحال دریافت اطلاعات