دلایل بزرگ شدن پروستات در جوانی چیست؟

علت بزرگ شدن پروستات در جوانان چیست؟ بزرگی پروستات یا پروستات بزرگ شده یک وضعیت پاتولوژیک دستگاه ادراری است که در آن غده ى پروستات متورم و ملتهب می شود. کار پروستات تولید مایع منی است. بزرگی پروستات باعث فشار بر پیشابپراه و کاهش تخلیه ی ادرار می شود.

علت بزرگ شدن پروستات چیست؟

ممکن است این سوال برای شما پیش بیاید که علت بزرگ شدن پروستات چیست؟

علت بزرگ شدن پروستات هنوز مشخص نشده است ولی موارد زیر در بزرگ شدن آن تاثیر گذارند:

  • داشتن زمینه ارثی
  • اضافه وزن
  • بیماری دیابت
  • بی تحرکی

به طور نرمال بزرگی پروستات با افزایش سن و با تغییرات هورمون های جنسی مردانه از نوع خوش خیم آن، ایجاد شده و همچنین در سنین بالای 50 سال دیده می شود و در سنین بین 20-40 سال نادر است. بزرگی پروستات در یک مرد جوان نگران کننده است زیرا اختلال جریان ادراری می تواند همراه با مشکلات دیگر نظیر اختلال عملکرد کلیه، عفونت مثانه و عفونت های مکرر دستگاه ادراری باشد.

علائم پروستات در جوانان

بزرگی پروستات در مردان جوان با مشکل ادراری شروع می شود و اگر درست تشخیص داده نشود و به موقع درمان نشود ممکن است بر اساس شدت و میزان التهاب دچار عوارض دیگر بیماری شوند. علائم بزرگی پروستات در مردان جوان ممکن است دیده نشود و بعد از ماه ها یا سالها پیشرفت بیماری علایم ظاهر شوند.

کاهش جریان ادرار

فرد نه تنها جریان ادرار ضعیف دارد بلکه حس می کند مثانه اش کاملا خالی نشده و حین ادرار درد دارد. تا زمانی که پیشابراه زیر فشار پروستات است و مثانه کاملا تخلیه نشود دفع ادرار ناقص صورت می گیرد.

تراوش ادرار

به دلیل فشار پروستات بزرگ شده جریان ادرار از پیشابراه مختل می شود و مثانه خوب تخلیه نمی شود و حس پرشدگی دارد و از آنجا که مقدار زیادی از ادرار قادر به عبور از مثانه نیست، منجر به تکرر نشت ادرار به دلیل افزایش ضربان های ادراری می شود.

 تردید ادراری

هر وقت که به دستشویی می روید برای مدت طولانی ترشحات ادراری دارید. این شرایط را تردید ادراری مى گویند که یکی دیگر از علایم رایج بزرگی پروستات در جوانان است.

شب ادراری در مردان

 شب ادراری

1 بار شب از خواب بیدار شدن و تخلیه ی ادرار طبیعی است ولی اگر 4 بار یا بیشتر در شب اتفاق بیفتد قطعا به پروستات بزرگ شده در مرد جوان اشاره می کند.

 ادرار چکه چکه

گاهی ممکن است بی اختیار چند قطره ادرار لباس زیر شما را خیس کند، یا گاهی به طور فوری نیاز به تخلیه ی ادرار به حدی شدید شود که قبل از رسیدن به دستشویی کمی ادرار ترشح شود.

تکرر ادرار

این وضعیت به خاطر فشار پروستات بزرگ شده بر پیشابراه و مانع بر سر راه تخلیه ی ادرار ایجاد می شود، مثانه پر و پرتر می شود و نیاز به تخلیه ی مکرر ادرار افزایش می یابد.

بی اختیاری ادرار

فرد قبل از اینکه به دستشویی برسد مقداری از ادرار خارج مى شود.

 تلاش براى ادرار

به دلیل فشار پروستات بزرگ شده بر پیشابراه برای تخلیه ی ادرار باید تلاش کرد که می تواند دردناک باشد.

درد هنگام ادرار

بزرگ شدن پروستات باعث درد در هنگام ادرار می شود و علامت رایج این بیماری است.

 ادرار چرکی

در پروستات بزرگ پیشرفته چرک در ادرار ظاهر می شود، اگر چرک در ادرار دیده شود یعنی فرد حتما پروستات بزرگ دارد و باید اقدامات پزشکی انجام شود.

خون در ادرار

 خون در ادرار

هماچوری در مرحله ی پیشرفته ی بیماری دیده می شود.

سوزش ادرار

این نیز می تواند نشانه ای از پروستات بزرگ باشد. ممکن است هر بار تخلیه ی ادرار با سوزش همراه باشد.

دلایل بزرگ شدن پروستات در جوانی

دلایل بزرگ شدن پروستات مشخص نیست اما مطالعات نشان می دهد که تغییر هورمون جنسی مردانه ممکن است علت این بیماری باشد. معمولا در افراد مسن رخ می دهد. بر اساس مطالعات علت بزرگی پروستات در مردان جوان می تواند علل اولیه مثل علل ژنتیکی، هر گونه سابقه ناهنجاری های بیضه یا برخی تغییرات هورمونی غیر طبیعی باشد.

سرطان پروستات

سرطان پروستات بدخیم به صورت ناگهانی بروز نمی دهد. حتی انواع تهاجمی این بیماری نیز با گذشت زمان به وجود می آیند. به همین ترتیب، هیچ گاه برای داشتن یک سبک زندگی سالم که می تواند به کاهش خطر تشخیص ابتلا به سرطان در آینده کمک کند دیر نیست.

علل ابتلا به سرطان پروستات

طبق نتایج مطالعاتی که در ارتباط با سبک زندگی و توانایی تاثیر آن بر خطر ابتلا یا زنده ماندن فرد از سرطان پروستات صورت گرفته، شواهدی وجود دارند که بیانگر نقش داشتن  عوامل زیر هستند:

  • رژیم غذایی سرشار از گوشت قرمز یا لبنیات پر چرب
  • مصرف زیاد کلسیم
  • سیگار کشیدن
  • قرار گرفتن در معرض سموم آفت کش
  • مصرف بیش از حد الکل
  • بی تحرکی
  • داشتن اضافه وزن
سرطان پروستات در مراحل اولیه اغلب علائمی ندارد!

یک دلیل بزرگ برای اینکه سرطان پروستات می تواند افراد را غافلگیر کند این است که فرد مخصوصا در مراحل اولیه سرطان، علائمی را از خود بروز نمی دهد.

همزمان با پیشرفت بیماری، علائم می توانند مشکلات ادراری (مانند مشکل در ادرار، افزایش دفعات یا شدت احساس نیاز به ادرار کردن)، اختلالات نعوظ و پدیدار شدن خون در ادرار را شامل شود.

با این حال، از آن جایی که این علائم می توانند علائم بیماری های دیگری باشند که به طور معمول در مردان بروز می دهند ممکن است نادیده گرفته شوند. بنابراین، در صورت شک داشتن باید این علائم را بررسی کرد.

سرطان پروستات می تواند در بین مردان جوان تر بسیار تهاجمی تر باشد!

ممکن است این موضوع غیر عادی به نظر رسد، اما هر چه فرد در سن پایین تری به سرطان پروستات مبتلا شود احتمال مرگ او در اثر این بیماری بیشتر است. یکی از دلایل عمده این است که سرطان پروستات معمولا هیچ علائمی در مراحل اولیه خود ندارد.

به همین دلیل، هنگامی که سرطان پروستات تهاجمی در مردان جوان تر تشخیص داده می شود، اغلب به یک مرحله پیشرفته تر وارد شده و درمان آن با چالش های بیشتری همراه خواهد بود.

دلیل دیگر این است که سرطان های پروستات که در مردان جوان تر بروز می دهند با سرعت بیشتری رشد کرده و می توانند نسبت به سرطان های پروستات یافت شده در مردان مسن تر، مهلک تر باشند.

مردان جوانی که در معرض خطر زیادی هستند باید زود تر غربالگری شوند.

احتمال ابتلای مردانی که دارای سابقه خانوادگی ابتلا به سرطان پروستات هستند 2 تا 3 برابر بیشتر است. در صورتی که مردان جوان آشنایانی مبتلا به این بیماری داشته باشند، این احتمال حتی بیش از این می شود.

در حالی که جامعه سرطان آمریکا به مردان دارای احتمال متوسط ابتلا به سرطان پروستات توصیه می کند که از سن 50 سالگی از نظر ابتلا به این بیماری غربالگری شوند، مردانی که در معرض خطر بالاتری قرار دارند (از جمله آمریکاییان آفریقایی تبار) باید این غربالگری را از سن 45 سالگی شروع کنند.

درمان بزرگی پروستات در مردان جوان

در حالی که اقدامات پزشکی مناسب در درمان بزرگ شدن پروستات ضروری است، بسیاری از درمان های طبیعی وجود دارد که می تواند علائم پروستات بزرگ در مردان جوان را کنترل کند. این روش های خانگی عبارتند از:

✅ زمان تخلیه ی ادرار

این کار کاملا یک درمان طبیعی موثر برای کنترل علائم پروستات بزرگ است. حتی اگر احساس تخلیه ی ادرار ندارید هر نیم یا یک ساعت یک بار به دستشویی بروید، این کار نه تنها کنترل فوری ادرار را بر عهده خواهد داشت، بلکه فشار روی مثانه و پیشابراه را نیز به میزان قابل توجهی کاهش می دهد.

✅ تخلیه به موقع ادرار

هر وقت نیاز به تخلیه ی ادرار داشتید به دستشویی بروید. سعی نکنید ادرار را نگه دارید این باعث استرس اضافی به مثانه و پیشابراه، به خصوص در موارد پروستات بزرگ شده می شود. بنابراین هر وقت احساس نیاز به تخلیه ی ادرار داشتید به دستشویی بروید، این یک راه طبیعی برای کنترل بر تخلیه ادرار به علت بزرگی پروستات در مردان جوان است.

فواید نوشیدن آب

✅ نوشیدن آب زیاد

نوشیدن مقدار زیادی آب پیشابراه را از باکتری پاک می کند و همچنین مثانه را آرام می کند و از این رو کاملا طبیعی برای درمان علائم پروستات بزرگ در مردان جوان است.

✅ ورزش منظم

این نیز یک درمان موثر طبیعی برای پروستات بزرگ است. این کار نه تنها فشار در پیشابراه را کاهش می دهد، بلکه باعث کاهش علائم پروستات در جوانان می شود. بهترین ورزش برای این وضعیت منقبض و شل کردن عضلات کف لگن است. انجام این تمرین در طولانی مدت در آرام سازی التهاب غده پروستات و درمان پروستات موثر است.

حسین کرمی دکتر متخصص پروستات در تهران

شما می توانید از طریق قسمت پرسش از دکتر سوالات خود را  مطرح نمایید.

سیستم پرسش و پاسخ

ثبت سوال جدید

ثبت سوال جدید غیرفعال می‌باشد.

پیگیری سوال قبل

برای پیگیری پاسخ سوال خودتون و نمایش آن کد رهگیری خود را در این قسمت وارد کنید.
تصاویر پیوست امکان انتخاب تا ۵ تصویر وجود دارد. جهت انتخاب چندگانه کلید Ctrl را نگه دارید. (فرمت های مجاز شامل png, gif و jpg می باشد و حداکثر حجم هر تصویر ۸ مگابایت است.)
© همیارسیستم
  • تصویر کاربر جاسم دوشنبه ۲۴ تیر ۹۸( 4 سال پیش) تعداد بازدید: 241 مشاهده پرسش
    سلام 37 سالمه در چکاب کامل متوجه شدم مختصر بزرگی پروستات 29cc دارم ومشکل خاصی در ادرار ومثانه کلیه ندارم
    چکار باید بکنم با تشکر
    1. تصویر کاربر NAME دوشنبه ۲۴ تیر ۹۸( 4 سال پیش)

      نیاز به کاری نیست

  • تصویر کاربر محمد دوشنبه ۲۴ تیر ۹۸( 4 سال پیش) تعداد بازدید: 354 مشاهده پرسش
    سلام. ۲۷ سال سن و مجرد هستم. چند روزی میشه که در ناحیه بین بیضه تا مقعد احساس کشیدگی و فشار میکنم. میخواستم بدانم دلیلش چیست؟ در موقع ادرار هم هیچ علامت غیر طبیعی مثل تکرر ادرار ویا چکه چکه اومدن و یا هر چیز غیر طبیعی دیگر ندارم. فقط در بیضه چپ واریکسل دارم که هنوز به دکتر مراجعه نکردم. ممنون میشم راهنمایی کنید.
    1. تصویر کاربر NAME دوشنبه ۲۴ تیر ۹۸( 4 سال پیش)

      سلام.سونوگرافی رنگی از بیضه ها انجام و برای ما ارسال کنید یا جهت نسخه و جهت اخذ نوبت با شماره های زیر هماهنگ بفرمایید ۰۹۳۵۱۱۴۲۰۸۰
      ۰۲۱۲۲۶۴۲۷۴۴
      02171062350

  • تصویر کاربر محمد دوشنبه ۲۴ تیر ۹۸( 4 سال پیش) تعداد بازدید: 195 مشاهده پرسش
    باسلام.من 39 سالمه .حدود 20 ساله که سوزش ادرار درحین ادراروبعدازآن دارم گاهی کم وگاهی زیاد چندین بارهم آزمایش ادراردادم وسونوگرافی کلیه ومثانه دادم که همه سالم بود.درضمن مدت چندماهیه که درد درناحیه لگن وکشاله ران دارم.آیاممکنه که التهاب پروستات مزمن داشته باشم.گاهی درمایع منی ترشحاتی شبیه ژله دارم که چسبانکیه
    1. تصویر کاربر NAME دوشنبه ۲۴ تیر ۹۸( 4 سال پیش)

      بله

      سلام.ازمایش PSA انجام داده اید؟در صورتی که طبیعی باشد جای نگران ندارد.از مصرف ادویه جات بپرهیزید.روزانه ۲ نوبت به مدت ۱۵ دقیقه داخل آب ولرم بنشینید

      جهت اخذ نوبت با شماره های زیر هماهنگ بفرمایید ۰۹۳۵۱۱۴۲۰۸۰
      ۰۲۱۲۲۶۴۲۷۴۴
      02171062350

  • تصویر کاربر Ali دوشنبه ۲۴ تیر ۹۸( 4 سال پیش) تعداد بازدید: 181 مشاهده پرسش
    سلام من تکررر ادرر و سوزش داشتم رفتم دکتر آزمایش داد گفت عفونته خفیفه همراه خون و سوزش خیلی کممم داشتم که رفع شد البته زیاددستشویی که میرم هم هم میشنم اداررم نمیاد چند ثانیه طول میکشه بعد ادارار قطره ای باز ادار می کنم یا حتی با زور قطره ای میاد من قبلا هم خودارضایی داشتم الان ترس دارم که پروستات دارم آیا لازمه برای پروستاتم اقدام کنم ممنون میشم راهنماییم کنید و جواب سوالمو برام ایمیل کنید سنم تازه رفتم در ۲۵ سال
    1. تصویر کاربر NAME دوشنبه ۲۴ تیر ۹۸( 4 سال پیش)

      سلام.ازمایش PSA انجام داده اید؟در صورتی که طبیعی باشد جای نگران ندارد.از مصرف ادویه جات بپرهیزید.روزانه ۲ نوبت به مدت ۱۵ دقیقه داخل آب ولرم بنشینید

      جهت اخذ نوبت با شماره های زیر هماهنگ بفرمایید ۰۹۳۵۱۱۴۲۰۸۰
      ۰۲۱۲۲۶۴۲۷۴۴
      02171062350

  • تصویر کاربر rr1143a دوشنبه ۲۴ تیر ۹۸( 4 سال پیش) تعداد بازدید: 207 مشاهده پرسش
    سلام وقت بخیر جناب دکتر خسته نباشیدممنون ازوقتیکه میزارید،بنده مردو35سالمهقدم۱۸۹ووزنم۱۱۱ مدتیه اگه مایعات زیادبخورم شبها(فقط شبها) زیادمیرم سرویس(بجهت اداررکردن)مثلا3تا4باردرروز وهربارکه اقدام میکنم حجمش خ کمه وبعضی مواقه ادرارم طول میکشه تابیادوفشارمیدم.سوزش وشب ادراری ندارم__ازپروستات میترسم چون عموم بستری شد خ اذیتشد...جسارتا جهت پیشگیری یادرمان ویتامین و عرق گیاهی مخصوص پروستات چیه؟؟
    ممنون رامین امیری
    1. تصویر کاربر NAME دوشنبه ۲۴ تیر ۹۸( 4 سال پیش)

      سلام.ازمایش PSA انجام داده اید؟در صورتی که طبیعی باشد جای نگران ندارد.از مصرف ادویه جات بپرهیزید.روزانه ۲ نوبت به مدت ۱۵ دقیقه داخل آب ولرم بنشینید

      از نشستن طولانی بروی صندلی بپرهیزید

      جهت اخذ نوبت با شماره های زیر هماهنگ بفرمایید ۰۹۳۵۱۱۴۲۰۸۰
      ۰۲۱۲۲۶۴۲۷۴۴
      02171062350

  • تصویر کاربر امین سه شنبه ۲۵ تیر ۹۸( 4 سال پیش) تعداد بازدید: 175 مشاهده پرسش
    سلام 32 سالمه
    من سه ماه هست که وقتی میشینم یه دردی از مقعد تا بالای آلت تناسلی اذیتم میکنه فقط وقتی میشینم چون توی کارم زیاد میشینم
    سونوگرافی که کلا طبیعی نشون داده
    فشار ادرارم کمی کم فشار هست سوزش ادرارندارم
    رنگ ادرارم سفید هست
    رفتم دکتر ایشون دستشون به مقعدم بردن یه دردی تا آلت تناسیلی ام به شدت احساس شد که ایشون تشخیص دادن التهاب پروستات هست
    برام داروی کوتریموکسازول پروترال نوشتن حدود دو ماه هست که مصرف میکنم منتها دردش اونجور که باید کمتر نشده یه دکتر دیگه تاوانکس به جای کوتریموکسازول نوشتن که دکتر قبلیم گفتن نیاز نیست همون کوتریموکسازول کافی است و نفوذش بیشتره
    دوباره رفتم دکتر کوتریموکسازول رو قطع کردن فقط آزیترومایسین نوشتن
    خیلی نگرانم
    1. تصویر کاربر NAME سه شنبه ۲۵ تیر ۹۸( 4 سال پیش)

      سلام.شما دچار التهاب پروستات هستید.از مصرف ادویه جات ، نشستن طولانی مدت بروی صندلی ،دوچرخه سواری و موتور سواری پرهیز کنید.روزانه دو نوبت در آب ولرم بنشینید.

      جهت اخذ نوبت با شماره های زیر هماهنگ بفرمایید ۰۹۳۵۱۱۴۲۰۸۰
      ۰۲۱۲۲۶۴۲۷۴۴
      02171062350

  • تصویر کاربر جواد دوشنبه ۲۴ تیر ۹۸( 4 سال پیش) تعداد بازدید: 215 مشاهده پرسش
    سلام دکتر من بیست و یک سالمه الان چند روزه بعد از ادرار کردن چند قطره منی از التم بیرون میاد میخواستم علتش بدونم واست خطر ناکه
    1. تصویر کاربر NAME دوشنبه ۲۴ تیر ۹۸( 4 سال پیش)

      سونوگرافی کلیه ها و مثانه می بایست انجام دهید

      جهت اخذ نوبت با شماره های زیر هماهنگ بفرمایید ۰۹۳۵۱۱۴۲۰۸۰
      ۰۲۱۲۲۶۴۲۷۴۴
      02171062350

  • تصویر کاربر جواد سه شنبه ۲۵ تیر ۹۸( 4 سال پیش) تعداد بازدید: 182 مشاهده پرسش
    سلام دکتر من بیست و یک سالمه الان چند روزه بعد از ادرار کردن چند قطره منی از التم بیرون میاد میخواستم علتش بدونم واست خطر ناکه
    1. تصویر کاربر NAME سه شنبه ۲۵ تیر ۹۸( 4 سال پیش)

      سلام

      ایا رابطه جنسی مشکوک داشته اید؟

  • تصویر کاربر جواد سه شنبه ۲۵ تیر ۹۸( 4 سال پیش) تعداد بازدید: 208 مشاهده پرسش
    سلام دکتر من جوان بیست ساله هستم چن وقت یه بعد از ادرار کردن چند قطره منی از بدنم خارج میشه لطفا علتش بگید وایا خطرناکه
    1. تصویر کاربر NAME سه شنبه ۲۵ تیر ۹۸( 4 سال پیش)

      سلام.نیازمند بررسی با سونوگرافی هستید جهت اخذ نوبت با شماره های زیر هماهنگ بفرمایید ۰۹۳۵۱۱۴۲۰۸۰
      ۰۲۱۲۲۶۴۲۷۴۴
      02171062350

  • تصویر کاربر علیرضا سه شنبه ۲۴ اردیبهشت ۹۸( 4 سال پیش) تعداد بازدید: 220 مشاهده پرسش
    من 41 سال دارم درد در ناحیه زیر شکم کشاله ران دارم در زمانیکه خوابیدم کوچکترین صداییکه میشنوم انگاری یه شوک به زیر شکمم وارد میشه سوزش ادرار دارم خیلی حالم و خراب کرده این موضوع تعریف شما رو خیلی شنیدم من محقق شیمی هستم این موضوع روی کارم خیلی تاثیر گذاشته تمرکزمو به هم زده لطفا راهنماییم کنید چیکار کنم
    1. تصویر کاربر دکتر حسین کرمی سه شنبه ۲۴ اردیبهشت ۹۸( 4 سال پیش)
درحال دریافت اطلاعات