آیا پروستات باعث ناباروری میشود؟

التهاب مزمن پروستات بیماری است که به خوبی شناخته نشده است، با این حال شایع ترین نوع التهاب پروستات است. محققان درباره ی ارتباط بین التهاب مزمن پروستات و ناباروری تحقیقاتی کرده اند که در  این مقاله ما شرح مختصری از این تحقیقات را آورده ایم.

غده پروستات

غده ی پروستات غده ای به اندازه ی گردو است که در سیستم تناسل آقایان نقش ایفا میکند. این غده مایعی ترشح میکند که به اسپرم ها کمک میکند در مایع منی حرکت کنند. التهاب حاد و باکتریایی پروستات بیماری ساده ای است، این بدین معنی است که به آنتی بیوتیک به خوبی پاسخ میدهد.

در مورد اندازه طبیعی پروستات این مقاله را بخوانید.

التهاب مزمن پروستات

متاسفانه التهاب مزمن پروستات بیماری ساده ای نیست و خیلی بیشتر از التهاب حاد پروستات شایع است، همچنین شناخت آن مشکلتر است. پزشکان  در تشخیص این دو نوع از هم و  هم در درمان موفقیت آمیز آنها مشکل دارند.

قسمتی از سردرگمی های مربوط به التهاب مزمن پروستات و ناباروری این است که بیماری ای که ما التهاب پروستات می نامیم، یک بیماری نیست بلکه چند بیماری مختلف است. یکی از متخصصان اورولوژی میگوید:” همه ی انواع التهاب پروستات باعث ناباروری نمیشوند.”

انواع عفونت پروستات

انواع التهاب مزمن پروستات

تخمین زده میشود 9 درصد مردان 18 سال و بالاتر به التهاب پروستات مبتلا باشند. تشخیص این بیماری ممکن است یکی از گزینه های زیر باشد:

التهاب مزمن باکتریایی پروستات

 این بیماری در اثر عفونت پروستات با یک عامل باکتریایی به وجود می آید. این بیماری همیشه پاسخ خوبی به آنتی بیوتیک ها نمیدهد.

سندرم درد لگنی مزمن

سندرم درد لگنی مزمن که یکی از دلایل شایع التهاب مزمن پروستات است و  کمترین شناخت راجع به آن وجود دارد. این سندرم میتواند علائم التهاب پروستات را بدون هیچ شواهدی از عفونت باکتریایی به وجود بیاورد.

التهاب پروستات بدون علامت

 این بیماری علامتی ندارد و  زمانی تشخیص داده میشود که در آزمایش بارداری، در مایع منی آقایان گلبول سفید یافت شود.

آیا با علائم سرطان پروستات آشنا هستید؟ بهترین روش درمان سرطان پروستات چیست؟ جهت آشنایی با روش های درمانی سرطان پروستات به لینک زیر مراجعه کنید.

درمان سرطان پروستات

عفونت پروستات و ناباروری

یکی از متخصصان توضیح میدهد که “ناباروری با التهاب های مزمن پروستاتی در ارتباط است که باعث ورود گلبول های سفید به مایع منی میشوند. این به معنای التهاب مزمن باکتریایی پروستات یا التهاب پروستات بدون علامت است، اما شاید سندرم درد لگنی مزمن عامل ناباروری نباشد.”

چگونه گلبول های سفید روی باروری تاثیر میگذارند؟

گلبول های سفید جزئی از سیستم ایمنی بدن هستند که عفونت را از بین میرند. مطالعات نشان میدهد زمانی که این سلول ها در ترشحات غده ی پروستات مشاهده میشوند، باعث کاهش عملکرد اسپرم ها، کیفیت آن ها و کاهش باروری خواهند شد.

پزشکان به خوبی نمیدانند که چگونه گلبول های سفید باعث ایجاد این اثرات روی اسپرم ها میشوند، اما ممکن است مربوط به مولکولی به اسم گونه های ری اکتیو اکسیژن باشد که توسط گلبول های سفید تولید میشوند. این مولکول ها جزئی از ویژگی های ضد بیماری گلبول های سفید می باشند. مطالعات نشان میدهد این مولکول ها در نمونه ی منی بیش از 40 درصد افراد نابارور وجود دارد.

چگونه گلبول های سفید روی باروری تاثیر میگذارند؟

یکی دیگر از عوامل محتمل که نادر هم هست، ممکن است بافت زخمی باشد که از یک التهاب باکتریای قدیمی به جا مانده است. بافت زخم ممکن است ورود اسپرم ها را به مایع منی مسدود کند. همچنین متخصصا میگویند: “ما فقط مکانیسم را کاملا دقیق نمیدانیم، اما میدانیم گلبول های سفید موادی ترشح میکنند که اسپرم ها را محدود میکنند.”

آیا التهاب پروستات باعث ناباروری میشود؟

متخصصان میگویند که التهاب پروستات یکی از علل نادر ناباروری است، اما ممکن است برگشت پذیر باشد. اگر التهاب مزمن پروستات توسط باکتری ها ایجاد شود، آنتی بیوتیک ممکن است باعث از بین رفتن التهاب و بهبود ناباروری شود. در بیمارانی که گلبول سفید بدون وجود باکتری دارند، شواهدی مبنی بر امکان موثر بودن درمان با آنتی اکسیدان ها وجود دارد.

ویتامین ث، ای، آ و دیگر آنتی اکسیدان ها ممکن است از اسپرم ها در برابر اثرات مخرب گونه های ری اکتیو اکسیژن محافظت کنند. آنتی اکسیدان ها میتوانند به عنوان مکمل های غذایی مصرف شوند، اما آن ها همچنین در خیلی غذاها به ویژه در میوه ها، سبزیجات، آجیل و غلات وجود دارند.

باروری یک فرآیند پیجیده است که وابسته به عملکرد صحیح خیلی از ارگان های بدن است. ناباروری مردان حداقل در یک سوم موارد مربوط به این مشکلات است. ما هنوز درباره ی احتمال ارتباط بین التهاب مزمن پروستات و ناباروری در حال آموختن هستیم. تحقیقات بیشتر باید به حل کردن معمای این که چگونه التهاب مزمن پروستات ایجاد شده و باعث ناباروری میشود، کمک کند.

دکتر حسین کرمی متخصص پروستات در تهران

شما می توانید از طریق قسمت پرسش از دکتر سوالات خود را مطرح نمایید.

سیستم پرسش و پاسخ

ثبت سوال جدید

ثبت سوال جدید غیرفعال می‌باشد.

پیگیری سوال قبل

برای پیگیری پاسخ سوال خودتون و نمایش آن کد رهگیری خود را در این قسمت وارد کنید.
تصاویر پیوست امکان انتخاب تا ۵ تصویر وجود دارد. جهت انتخاب چندگانه کلید Ctrl را نگه دارید. (فرمت های مجاز شامل png, gif و jpg می باشد و حداکثر حجم هر تصویر ۸ مگابایت است.)
© همیارسیستم
  • تصویر کاربر حمید شنبه ۱۱ آبان ۹۸( 4 سال پیش) تعداد بازدید: 192 مشاهده پرسش
    سلام. من هر موقع که دستشویی میرم احساس میکنم باز هم ادرار دارم و یا اینکه قطره قطره ادامه داره؟ قبلا ازمایش ادرار و آزمایش مایع منی انجام دادم و مشکلی نبود؟
    1. تصویر کاربر NAME شنبه ۱۱ آبان ۹۸( 4 سال پیش)

      سلام سن؟

  • تصویر کاربر محسن سه شنبه ۹ مهر ۹۸( 4 سال پیش) تعداد بازدید: 201 مشاهده پرسش
    سلام اقای دکتر
    بابت همه خوبیهاتون براتون عاقبت خوشی از خدای بزرگ خواستارم
    من یک سال و نیم هست ک ازدواج کردم و باردارم نمیشه خانمم، چند بار آزمایش دادیم خانمم هیچ مشکلی نداره اما من اسپرمام ضعیف هست، با مصرف دارو زیر نظر پزشک هم نتیجه نگرفتم. بیضه سمت چپم خیلی وقتا ولی نه همیشه متورم و تقریباً بیضه هام باد میکنه
    قبلا هم نزدیک دو هفته بیضه هام درد داشت ک انتی بیوتیک مصرف کردم بهتر شد، سونو دادم واریکوسل نبود فقط هیدروسل خفیف بود
    اخیرا ادرارم آخرش قطره قطره میاد تا تموم شه، کمکم کنین خسته شدم
    1. تصویر کاربر NAME سه شنبه ۹ مهر ۹۸( 4 سال پیش)

      از مصرف ادویه جات ، نشستن طولانی مدت بروی صندلی ،دوچرخه سواری و موتور سواری پرهیز کتید.بیضه ها را با آب سرد بشویید

  • تصویر کاربر کریم سه شنبه ۱۹ شهریور ۹۸( 4 سال پیش) تعداد بازدید: 183 مشاهده پرسش
    ایا بعداز بیوبسی پروستات درهمان روز عمل جنسی میتوان انجام داد
    1. تصویر کاربر NAME سه شنبه ۱۹ شهریور ۹۸( 4 سال پیش)

      منعی ندارد.ولی امکان دارد مایع منی شما خونی باشد

  • تصویر کاربر علی چهارشنبه ۲۵ اردیبهشت ۹۸( 4 سال پیش) تعداد بازدید: 178 مشاهده پرسش
    با سلام و خسته نباشید در سونو گرافی انجام شده از پروستات آقایی۷۰ ساله اندازه ی۴۱mm درج شده است سوالم این بود که این اندازه از اندازه ی طبیعی بزرگتر هست یا نه؟و آیا نیاز به مصرف دارو برای کوچک کردن پروستات وجود دارد؟
    1. تصویر کاربر دکتر حسین کرمی چهارشنبه ۲۵ اردیبهشت ۹۸( 4 سال پیش)
      لطفا جهت کسب اطلاعات پزشگی به روز اینستاگرام اینجانب به ادرس drkarami را فالو نمایید
    2. تصویر کاربر دکتر حسین کرمی چهارشنبه ۲۵ اردیبهشت ۹۸( 4 سال پیش)
    3. نمایش سایر 1 پاسخ
  • تصویر کاربر فرهاد جمعه ۱۷ اسفند ۹۷( 5 سال پیش) تعداد بازدید: 184 مشاهده پرسش
    با سلام خدمت استاد گرامی
    بنده میخواستم ببینم ایا پدرم مشکلات پروستات دارد یا خیر سن پدرم 50 سال تمام است
    با توجه به آزمایش سونوگرافی
    1. تصویر کاربر دکتر حسین کرمی جمعه ۱۷ اسفند ۹۷( 5 سال پیش)
      از نظر من مشکلی نیست
  • تصویر کاربر Davod پنجشنبه ۴ بهمن ۹۷( 5 سال پیش) تعداد بازدید: 213 مشاهده پرسش
    سلام من دو ساله مشکل ناباروری دارم ازمایش اسپرم همه چیش خوبه فقط حرکت نداره دکتر تشخیص داده التهاب پروستات دارم بهم قرص اناهیل و پانکراتبن و سفکسیم و فرتی پلاس ویتامین ای hmg داده به نظر شما مشکلم حل میشه؟ ممنونم
    1. تصویر کاربر دکتر حسین کرمی پنجشنبه ۴ بهمن ۹۷( 5 سال پیش)
  • تصویر کاربر علی سه شنبه ۱ خرداد ۹۷( 5 سال پیش) تعداد بازدید: 304 مشاهده پرسش
    سلام من 48 سال سن دارم سه سال بیشتره که سوزش مجرای ادرار دارم (سوزاک)بانزدیکی کرئن با همسرم سوزش بیشتر می شود . همسرم دکتر رفته عفونت نداره یا خیلی کم که اون هم دو مرتبه دارو مصرف کرداما همچنان سوزش دارم . حدود 5 ماه افلوکساسین 200 بعد 300 به همراه پرازوسین بعد ترازوسین 2میلی مصرف کردم . ضرورت تخیله ادرار مقداری بهترشده اما اوج سوزش نگهداری ادرار خیلی سخت است .قبلا لباس زیر بو می گرفت این مورد هم حل شده اما سوزش ادامه دارد ناگفته نماند دو هفته ای بهتر بودم اما احساس کردم با نزدیکی دوباره بدتر شدم.
    ضمنا 5 ماه پیش سونو دادم اندازه پروستاتم 58 سی سی بود.
    لطفا راهنمایی فرمایید چه داروهایی مصرف کنم تا این سوزش لامذهب مرا رها کند.
    1. تصویر کاربر دکتر حسین کرمی سه شنبه ۱ خرداد ۹۷( 5 سال پیش)
      سلام وپوزش از تاخير در جواب اگر كشت از مجرا طبيعي باشد درمان نميخواهد
  • تصویر کاربر سعید جمعه ۷ اردیبهشت ۹۷( 6 سال پیش) تعداد بازدید: 226 مشاهده پرسش
    سلام
    آقای دکتر من ۲۷سالمه ومجرد
    مشکلم ازجای شروع شد که هنگام رابطه جنسی قبل ازعمل دخول بایدمیرفتم ادرارمیکردم که چندقطره بیشترنبودهرچندقبل ازشروع رابطه دستشویی میرفتم وهمین مشکل روهم قبل خواب داشتم اگه بعدازدستشویی رفتن تازمان خوابم بیشتراز۱۰دقیقه طول میکشیددوباره بایدمیرفتم دستشویی به متخصص مراجعه کردم۴ماه هم تحت درمان بودم و التهاب پروستات تشخیص داد وبعداز۴ماه مصرف کردن داروهای ضدالتهاب که نتیجه نگرفتم گفت بایدازدواج کنید واینکه سونوگرافی حجم پروستاتمو۱۶سی سی وتمام فعالیت های کلیه روزدطبیعی، عفونت هم نداشتم تنهامشکلم حجم باقی مانده ی ادراربودکه۹۰سی سی بود
    ممنون میشم راهنماییم کنید
    1. تصویر کاربر دکتر حسین کرمی جمعه ۷ اردیبهشت ۹۷( 6 سال پیش)
      از نظر من شما مشکلی ندارید
درحال دریافت اطلاعات