علت درد بیضه ها چیست؟

بیضه‌ها مهم‌ترین و حساس‌ترین قسمت بدن مردان هستند. به همین علت مراقبت از آن‌ها در طول زندگی بسیار حائز اهمیت است. هرگونه علامت از قبیل درد بیضه، هشدار در مورد مسئله‌ای جدی‌تر است.

اهمیت بیضه‌ها در تولید اسپرم و همچنین تولیدمثل است. به همین دلیل چنانچه عاملی سبب آسیب به آن‌ها شود، ممکن است فرد دچار عقیمی و عدم باروری در ادامه زندگی خود شود. بنابراین به‌منظور پیشگیری از چنین مواردی، در این نوشتار به توضیح برخی از علل درد بیضه خواهیم پرداخت.

علل درد بیضه

# فتق ران

فتق به نفوذ بافت چربی در برخی قسمت‌هایی که چربی نباید وارد شود، گفته می‌شود. زمانی که این بافت چربی از مرز خود گذشت، درد احساس خواهد شد.

درد بیضه نیز ممکن است از علائم فتق ران باشد، که این درست در زمانی اتفاق می‌افتد که ران به کمر می‌رسد. این مشکل مربوط به بیضه نیست، اما به دلیل نفوذ درد به این قسمت، باعث احساس نارضایتی در فرد می‌شود. این مسئله جای نگرانی ندارد و با معاینه توسط پزشک به‌ سرعت بهبود میابد.

سرطان بیضه

# سرطان بیضه

احساس درد در ناحیه بیضه همیشه به معنای سرطان بیضه نیست. سرطان مربوط به زمانی است که وجود توده در یکی از بیضه‌ها توسط پزشک قابل‌تشخیص باشد.

از هر 10 مرد، یک نفر از آن‌ها در زمان رشد تومور سرطانی، در زیر این ناحیه احساس درد می‌کنند. در صورت مشاهده ی کوچک‌ترین علائم باید به پزشک اورولوژیست مراجعه کرده تا علائم تشخیص داده شوند.

# پیچ‌خوردگی‌ بیضه

پیچ‌خوردگی‌ بیضه به‌طور طبیعی درنتیجه ی ناهنجاری طناب بیضه است. پیچ‌خوردگی طناب بیضه سبب مسدود شدن جریان خون و در نهایت مشکلات بیضه می‌شود.

از علائم این اختلال درد شدید است که در صورت عدم درمان و رسیدگی به‌موقع، ممکن است باعث از دست دادن بیضه‌ شود. درمان این اختلال به صورت عمل جراحی و با صاف کردن پیچ‌خوردگی طناب بیضه همراه است.

# اپیدیدیمی یا التهاب اپیدیدیم‌

این عارضه می‌تواند خفیف و درعین‌حال جدی باشد. اپیدیدیمی موجب التهاب اپیدیدیم‌، زائده‌ طویل‌ و باریک پشت بیضه‌ می‌شود که وظیفه ی آن تعدیل و ذخیره اسپرم است. طول آن بیش از 6 متر است که به دلیل پیچ‌خوردگی، درون بیضه جای گرفته است.

اپیدیدیم در اثر عملکرد نوعی باکتری ممکن است دچار التهاب شود. چنانچه التهاب بسیار زیاد باشد، بیضه‌ها دچار ورم، قرمزی و درد می‌شوند. در این صورت باید برای درمان به‌سرعت به پزشک مراجعه نمود. اگر مصرف آنتی‌بیوتیک چندان تأثیری نداشته باشد، باید این عارضه از طریق عمل جراحی درمان شود.

واریکوسل

# واریکوسل

واریکوسل به اتساع و پیچ‌خوردگی شبکه ی وریدی داخل کیسه ی بیضه گفته می‌شود، که علت آن نارسایی دریچه‌های وریدی بیضه است. در صورت عدم مراجعه به پزشک درد ناشی از آن به‌مراتب بیشتر و بیشتر می‌شود. در موارد بسیاری واریکوسل در بیضه چپ اتفاق می‌افتد. خوشبختانه این عارضه چندان شدید نبوده و توسط مصرف آنتی‌بیوتیک و یا عمل جراحی کوچک برطرف خواهد شد.

# اسپرماتوسل

اسپرماتوسل به معنای به وجود آمدن کیست در مجرای اپیدیدیم بوده و اغلب در ابتدا آن اتفاق می‌افتد. این عارضه بی‌خطر است و مشکلات چندانی را به دنبال ندارد، اما در برخی مواقع ممکن است نتیجه ای معکوس داشته باشد.

اسپرماتوسل چنانچه بیش‌ازحد رشد کند، برای درمان آن مصرف آنتی‌بیوتیک تجویز می‌شود اما درصورتی‌که درد ناشی از آن غیرقابل‌تحمل باشد، مستعد عمل جراحی خواهد بود. احتمال ناباروری در اثر عمل جراحی بسیار زیاد است و ممکن است فرد دیگر قادر به باروری نباشد.

# ورم بیضه

اورچیتیس نام دیگر ورم بیضه است. ورم بیضه به دلیل اپیدیدیمی و فعالیت برخی باکتری‌ها ممکن است، اتفاق افتد. در صورت تشخیص به‌موقع قابل درمان است و در غیر این صورت عوارضی را به دنبال خواهد داشت.

سنگ کلیه

# سنگ کلیه

درد بیضه همیشه به دلیل مشکلات بیضه نیست و گاهی مربوط به برخی مسائل دیگر است. سنگ کلیه یکی از این موارد است که منجر به درد بیضه می‌شود. هرچند ممکن است درد در ناحیه بیضه احساس شود، اما سنگ کلیه می‌تواند علت اصلی آن باشد. ازاین‌رو توصیه می‌شود در صورت مشاهده هرگونه علائم، برای تشخیص درست به پزشک مراجعه شود.

# فتق بیضه

گاهی اوقات ممکن است غشا محافظ بیضه پاره شود که موجب خونریزی شدید در داخل کیسه ی بیضه می‌شود. درصورتی‌که این مشکل به‌موقع تشخیص و ظرف مدت کمتر از 72 ساعت درمان شود، بیضه‌ها دوباره قادر به باروری خواهند بود.

علت درد بیضه ها چیست؟
به مطلب امتیازدهید