درمان التهاب پروستات با گیاهان دارویی یا دارو؟

التهاب پروستات؛ نام دیگر بیماری پروستاتیت است که حدد 10 تا 12 درصد مردان، علائم آن را تجربه میکنند. برای درمان التهاب پروستات چه باید کرد؟

 التهاب پروستات یا پروستاتیت چیست؟

پروستاتیت، التهاب غده ی پروستات است. التهاب می تواند به علت عفونت پروستات و همچنین سایر علل مختلف باشد. غده ی پروستات بخشی از سیستم تولید مثل مردان است که به اندازه ی گردو بوده و در زیر مثانه و مقابل راست روده قرار می گیرد. این غده ، پیشابراه، لوله ای که از طریق آن ادرار و مایع منی از بدن خارج می شود را ، احاطه می کند. عملکرد اصلی پروستات تولید مایع منی برای انتقال اسپرم از طریق مجرای ادرار است.

توجه داشته باشید که التهاب پروستات هیچ ارتباطی با سرطان پروستات بدخیم ندارد.


انواع التهاب پروستات

در ادامه به انواع التهاب پروستات اشاره می کنیم.

پروستاتیت حاد باکتریایی

در نتیجه ی یک عفونت باکتریایی است ، معمولاً به طور ناگهانی شروع می شود و ممکن است علائم آنفلوانزا را نیز به همراه داشته باشد. این حالت نسبت به سایر موارد شیوع کم تری دارد.

التهاب پروستات مزمن

التهاب مزمن پروستات در نتیجه ی عفونت های باکتریایی مکرر(عودکننده) غده ی پروستات به وجود می آید. در بین حملات، بیمار ممکن است علائم جزئی داشته یا حتی بی علامت باشد اما معمولاً درمان آن موفقیت آمیز نیست.

پروستاتیت مزمن / سندرم درد مزمن لگنی

با اینکه پروستاتیت ها اغلب در این دسته قرار دارند، اما شناخته شده نیستند . این حالت بسته به وجود یا عدم وجود سلول های ضدالتهابی در ادرار، مایع منی و مایع پروستات ، می تواند التهابی یا غیرالتهابی باشد. اغلب علت خاصی را نمی توان برای آن یافت. علائم می توانند به صورت متناوب بوده و به حالت مزمن درآیند.

پروستاتیت التهابی بدون علامت

این بیماری اغلب بطور اتفاقی در حین انجام تست های  ناباروری یا سرطان پروستات تشخیص داده می شود. افراد مبتلا به این نوع پروستاتیت از علائم یا ناراحتی خاصی شکایت نمی کنند اما سلولهای ضدالتهابی (ایمنی) در مایع منی / پروستات آن ها وجود دارد.


علل التهاب پروستات

التهاب پروستات می تواند به وسیله ی باکتری هایی ایجاد شود که از مجاری ادراری به درون پروستات راه یافته اند (شایع ترین علت باکتریایی). باکتری  بطور مستقیم و یا از طریق لنف از مقعد، نیز می تواند گسترش یابد.

همچنین ارگانیسم های مختلف منتقله از راه جنسی  مانند نایسریا گونورائه، کلامیدیا تراکوماتیس یا HIV نیز می توانند علت دیگری برای التهاب پروستات باشند. دیگر ارگانیسم های مسئول عفونت ،اغلب در عفونت های دستگاه ادراری نیز یافت می شوند ؛ ازجمله اشریشیا کلی. در بسیاری از موارد (به خصوص در نوع مزمن پروستاتیت)، علت خاصی برای پروستاتیت وجود ندارد.

آیا التهاب پروستات درمان میشود

بله، التهاب نیازی به عمل پروستات ندارد و معمولا برای درمان ورم پروستات از داروها استفاده می کنند.

درمان قطعی التهاب پروستات

درمان ورم پروستات بستگی به علت و نوع پروستاتیت دارد. چنانچه علت آن عفونت باکتریایی باشد، آنتی بیوتیک ها تجویز می شوند. تمامی گروه های  پروستاتیت نیازمند مراقبت های حمایتی، کنترل درد در صورت نیاز و پیگیری دقیق با متخصص مربوطه هستند .

در موارد خاص، برخی از افراد مبتلا به التهاب پروستات ممکن است نیاز به بستری شدن داشته باشند. روش های درمان ممکن است شامل موارد زیر باشند:

۱- درمان التهاب پروستات با آنتی بیوتیک ها

پزشک در رابطه با نوع آنتی بیوتیک و مدت زمان درمان تصمیم می گیرد. دکتر به شما می گوید: بهترین آنتی بیوتیک برای عفونت پروستات

۲- داروهای ضد التهابی پروستات

این داروها می توانند به کاهش درد کمک کنند.

۳- مسدود کننده های آلفا

این داروها با شل کردن فیبرهای عضلانی اطراف مثانه و غده ی پروستات، می توانند علائم ادراری را کاهش داده و به بهبود تخلیه ی مثانه کمک کنند.

درمان گیاهی التهاب پروستات در جوانان

گاهی برای درمان تورم و التهاب پروستات می توان از طب سنتی استفاده کرد. در ادامه به گیاهان دارویی که در درمان التهاب پروستات موثر هستند، اشاره می کنیم:

درمان التهاب پروستات با چای سبز

– چای سبز

چای سبز به دلیل خاصیت ضدباکتریایی در درمان التهاب و تورم پروستات موثر است. می توانید دم کرده ی چای سبز را روزی سه بار مصرف کنید.

– نخل اره‌ای ایرانی

میوه های رسیده ی این نوع نخل که به صورت چای، میوه خشک و غیره موجود است می تواند در درمان بیماری های پروستات مفید واقع شود.

– درمان گیاهی التهاب پروستات با گزنه

گزنه را بگذارید تا خشک شود سپس آن را خرد یا آسیاب کنید. روزی سه بار یک قاشق مرباخوری گزنه را با یک فنجان آب جوش دم کرده، پس از 15 دقیقه مصرف کنید.

– دانه‌های کدوی طبی

روزی سه بار، 10 تا 15 عدد از دانه های کدوی طبی را بخورید. در صورت عدم دسترسی به آن نیز می توانید 20 قطره از روغن آن را میل کنید.

– شیرین بیان

مصرف روزانه سه نوبت دمنوش شیرین بیان یا جوشانده ی ریشه های آن در درمان بزرگی پروستات مفید است.

درمان خانگی التهاب پروستات

درمان سریع التهاب پروستات

در حالی که معمولا درمان های پزشکی ضروری هستند، نوشیدن آب میتواند به بیرون راندن باکتری ها کمک کند. درمان های خانگی میتوانند به بهبود علائم کمک کنند، اما معمولا نمی توانند باکتری های پروستات را از بین ببرند. معمولا درمان های پزشکی ضروری هستند.

درمان خانگی التهاب پروستات شامل موارد زیر هستند:

  • خوردن آب بیشتر برای کمک به بیرون راندن باکتری ها
  • پرهیز از محرک های مثانه مانند الکل، کافئین و غذاهای تند
  • نشستن در تشت آب گرم
  • استفاده از پد های گرم کننده بری کاهش درد
  • پرهیز از فعالیت هایی که باعث تحریک پروستات میشوند، مانند دوچرخه سواری، اسب سواری و هر کاری که شامل نشستن طولانی مدت باشد
  • تمرین ورزش های کگل، برای تمرین دادن مثانه
  • در چندین مطالعه، نشان داده شده است که ماساژ پروستات به کاهش علائم در برخی از بیماران مبتلا به پروستاتیت غیر باکتریایی مزمن کمک می کند.
  • اگر دوچرخه سواری یا اسب سواری می کنید، توصیه می شود که این فعالیت ها را تا زمانی که بهبود نیافتید، تعلیق کنید.
  • اگرچه داروهای گیاهی بسیاری در دسترس هستند، اما شواهدی وجود ندارد که داروهای گیاهی پاسخ قطعی داشته باشند.

التهاب پروستات و ورزش

فعالیت بدنی می تواند سلامت جسمی و احساسی را بهبود بخشیده و موجب کنترل وزن، حفظ عضلات، کاهش خطر ابتلا به بیماری های قلبی و حفظ قدرت استخوان ها شود. فعالیت موجب کمک به تعادل و بهبود خواب و کاهش خستگی و اضطراب می شود. ورزش همچنین می تواند باعث کاهش عوارض بالقوه درمان سرطان پروستات شود.

آیا می دانید چه ورزش هایی برای درمان التهاب پروستات مناسب می باشد؟ جهت کسب اطلاعات بیشتر می توانید بر روی دکمه زیر کلیک کنید.

ورزش برای درمان پروستات


آیا التهاب پروستات خطرناک است

مردان در سنین مختلف به پروستاتیت مبتلا می شوند، اما این بیماری در مردان جوان و میانسال شایع تر است. سایر عوامل خطر برای ابتلا به التهاب پروستات عبارتند از:

پروستاتیت

✅ سابقه ی اولیه یالتهاب پروستات

✅ فردی که اخیراً عفونت مجاری ادرار داشته

✅ فردی که اخیراً از کاتتر ادراری استفاده کرده

✅ غده پروستات بزرگ شده

✅ مقاربت مقعدی

✅ اختلال در ساختار یا عملکرد سیستم ادراری

✅ کم آبی (عدم وجود مایع کافی )

✅ آسیب (ضربه) های موضعی به لگن مثل سقوط از دوچرخه و اسب


آیا التهاب پروستات باعث ناباروری می شود؟

متخصصان میگویند که التهاب پروستات یکی از علل نادر ناباروری است، اما ممکن است برگشت پذیر باشد. اگر التهاب مزمن پروستات توسط باکتری ها ایجاد شود، آنتی بیوتیک ممکن است باعث از بین رفتن التهاب و بهبود ناباروری شود.

اگر پروستات دارید و نگران ناباروری خود هستید می توانید با مطالعه مطلب زیر از نگرانی های خود بکاهید  و اطلاعات خورد را در زمینه تاثی پروستات در ناباروری تکمیل کنید.

آیا پروستات باعث ناباروری میشود؟


علائم التهاب پروستات

علائم التهاب پروستات بسته به علت اصلی ایجاد کننده ی آن متفاوت هستند. علائم ممکن است به آرامی یا سریعا ظاهر شوند(بسته به علت بیماری و درمان در دسترس) و ممکن است به سرعت بهبود یافته یا چند ماه طول بکشد و همچنین بیماری می تواند عودکننده(پروستاتیت مزمن) باشد. شروع ناگهانی و با شدت معمولاً بیانگر پروستاتیت حاد باکتریایی است. علائم و نشانه های ممکن در التهاب پروستات عبارتند از:

✅ ادرار دردناک و یا دشوار و تکرر ادرار

✅ ادرار خونی

✅ درد حنجره، درد مقعدی، درد شکمی و / یا کمردرد

✅ تب و لرز

✅ درد و احساس ناراحتی

✅ ترشح از مجرای ادرار

✅ انزال دردناک یا اختلال عملکرد جنسی


تشخیص التهاب پروستات

التهاب پروستات معمولاً از طریق تجزیه و تحلیل نمونه ی ادرار و معاینات فیزیکی غده ی پروستات توسط پزشک مربوطه ( اورولوژیست ) ، تشخیص داده می شود. این معاینه شامل معاینه ی توشه ی رکتال است که در آن پزشک با لمس غده ی پروستات از ناهنجاری های آن آگاه می شود. گاهاً پزشک ممکن است نمونه ای از مایعات پروستات را جمع آوری و آزمایش کند.

معاینه انگشتی پروستات

ماساژ پروستات

گاهی اوقات ماساژ پروستات برای مقایسه ی نمونه های مایع پروستات قبل و بعد از این مداخله انجام می شود. برای انجام این روش، پزشک در طول معاینه ی توشه ی رکتال، با ماساژ  غده ی پروستات آن را دچار ایسکمی می کند. از آنجایی که این نگرانی وجود دارد که با استفاده از این روش امکان انتقال باکتری ها به جریان خون وجود دارد، در موارد پروستاتیت باکتریایی حاد انجام این معاینه ممنوع است.

انواع تست های پروستات

تست های دیگری که می توانند کمک کننده باشند  شامل:

# تست شمارش کامل خون (CBC)

# پانل الکترولیت

# کشت خون

#نمونه ی ارتشاحات مجرای ادراری 

# سطح آنتی ژن اختصاصی پروستات (PSA): تست PSA که به عنوان یک آزمایش غربالگری برای سرطان پروستات مورد استفاده قرار می گیرد،  می تواند در التهاب پروستات نیز افزایش یابد.

تصویربرداری سونوگرافی، سی تی اسکن (CT)، سیستوسکوپی و بیوپسی پروستات می توانند از دیگر موارد تشخیصی کمک کننده باشند.


عوارض التهاب پروستات

چند عارضه ی احتمالی التهاب پروستات شامل موارد زیر است:

✅ پروستاتیت حاد قابلیت تبدیل شدن به پروستاتیت مزمن را دارد.

✅ انسداد راه خروجی مثانه یا احتباس ادرار

ناباروری و التهاب پروستات

✅ آبسه غده پروستات

✅ انتشار عفونت به جریان خون (باکتری در خون / سپسیس)

پروستاتیت می تواند سطح PSA خون را افزایش دهد. شواهدی مبنی بر این وجود ندارد که پروستاتیت می تواند منجر به سرطان پروستات شود. اگر التهاب حاد / پروستاتیت حاد درمان شود،معمولاً سطح PSA  به سطوح نرمال باز می گردد.

نتیجه گیری 

پروستاتیت می تواند یک بیماری باکتریایی حاد باشد که اغلب به راحتی با آنتی بیوتیک ها درمان شود یا می تواند یک بیماری مزمن باشد که نیازمند درمان و پیگیری طولانی مدت است.

دکتر حسین کرمی متخصص پروستات در تهران

شما می توانید از طریق قسمت پرسش از دکتر سوالات خود را  مطرح نمایید.

سیستم پرسش و پاسخ

ثبت سوال جدید

ثبت سوال جدید غیرفعال می‌باشد.

پیگیری سوال قبل

برای پیگیری پاسخ سوال خودتون و نمایش آن کد رهگیری خود را در این قسمت وارد کنید.
تصاویر پیوست امکان انتخاب تا ۵ تصویر وجود دارد. جهت انتخاب چندگانه کلید Ctrl را نگه دارید. (فرمت های مجاز شامل png, gif و jpg می باشد و حداکثر حجم هر تصویر ۸ مگابایت است.)
© همیارسیستم
  • تصویر کاربر محمد پنجشنبه ۴ مهر ۹۸( 4 سال پیش) تعداد بازدید: 198 مشاهده پرسش
    باسلام خدمت جناب دکتر..بنده مدتی دچار مشکلات جنسی شدم بطوری که تحریک میشم ماده ای خارج میشود و بعداز ارضا شدن احساس ادرار باسوزش دارم یعنی اب منی کامل تخلیه نمیشود وبعداز هربار ارضا شدن برای مددت طولانی یک یا دوماه سوزش وتکرر ادرار دارم .پیش متخصص هم رفتم آزیترومایسین ۵۰۰ برای ۳هفته دادن ولی خوب نشدم خواهش میکنم بهم کمک کنید ..
    1. تصویر کاربر NAME پنجشنبه ۴ مهر ۹۸( 4 سال پیش)

      سلام.شما دچار التهاب پروستات هستید.از مصرف ادویه جات ، نشستن طولانی مدت بروی صندلی ،دوچرخه سواری و موتور سواری پرهیز کنید.روزانه دو نوبت در آب ولرم بنشینید.

  • تصویر کاربر رضا. سه شنبه ۲۹ مرداد ۹۸( 4 سال پیش) تعداد بازدید: 195 مشاهده پرسش
    سلام دکتر وقت بخیر.
    یادم شد اینا ها رو هم بگم من معاینه هم شده ام عکس هم گرفته اند هم از بیضه و هم از مثانه ام هر دو خوب و نرمال بوده اما نمیدونم چرا تو این سن 18 سالگی اینطور درد باید داشته باشم والا کلافه شدم یا خوده بیضه سمت چپم درد میکنه یا کشاله یه ران پای چپم یا کمرم یا پای سمت چپم و اینو هم بگم دکتر هنگام ادرار خون وجود ندارد ادرار و مدفوع هر دو نرمال هستند اما بازم درد دارم بیشتر اوقات که درد دارم عصبی هستم دکتر چیکار کنم بنظرتون؟
    1. تصویر کاربر NAME سه شنبه ۲۹ مرداد ۹۸( 4 سال پیش)

      سلام نتایج سونوگرافی و آزمایش را برای ما بفرستید

  • تصویر کاربر رضا. دوشنبه ۲۱ مرداد ۹۸( 4 سال پیش) تعداد بازدید: 214 مشاهده پرسش
    سلام دکتر وقت بخیر .
    من 18 ساله هستم 3.4 هفته ای هست دچاره درد بیضه سمت چپ شده ام و گاهی اوقات در اطراف بیضه و الت تناسلی درد دارم و گاهی در پای سمت چپ و همچنین در کمر و کشاله ی ران سمت چپ و خیلی وقتا گرفته و عصبی هستم حالا میشه بگید احتمال پروستات هست؟ ممنون
    1. تصویر کاربر NAME دوشنبه ۲۱ مرداد ۹۸( 4 سال پیش)

      سلام.شما بایستی معاینه شوید جهت هماهنگی و اخذ نوبت با شماره های زیر تماس بگیرید
      ۰۲۱۲۲۶۴۲۷۴۴
      ۰۲۱۷۱۰۶۲۳۵۰
      ۰۹۳۵۱۱۴۲۰۸۰

  • تصویر کاربر مجید پنجشنبه ۳ مرداد ۹۸( 4 سال پیش) تعداد بازدید: 199 مشاهده پرسش
    سلام جناب آقای دکتر
    اینجانب ۴۲ سال سن دارم . در سونوگرافی از روی شکم حجم پروستاتم ۳۳ سی سی مشخص شد و psaخون در حد نرمال . هیچگونه علائمی در حال حاضر ندارم . آیا نیاز به پی گیری دارم . با تشکر
    1. تصویر کاربر NAME پنجشنبه ۳ مرداد ۹۸( 4 سال پیش)

      سلام

      سالیانه آزمایش بدهید

  • تصویر کاربر A7575 یکشنبه ۲۳ تیر ۹۸( 4 سال پیش) تعداد بازدید: 199 مشاهده پرسش
    سلام آقای دکتر.من ۲۳ سالم هست.خیلی سال پیش متوجه شدم زمانی که قصد ادرار کردن دارم بعد از اتمام آن چند قطره ادرار بدون اراده ی خودم از آلت خارج میشود.از طرفی باز هم چند سالی هست زمان ادرار کردن جریان ادرار قطع میشود ونیاز به فشاردوباره برای برقراری جریان ادرار هست.از طرفی زمانی که آب کم میخورم در هنگام ادرار کردن کمی احساس سوزش در سر آلت دارم.به نظر شما التهاب پروستات دارم؟
    1. تصویر کاربر NAME یکشنبه ۲۳ تیر ۹۸( 4 سال پیش)

      می تواند مطرح کننده مورد خفیف آن باشد.پرهیز از مصرف ادویه جات و نشستن روی صندلی به صورت طولانی می‌شود.

  • تصویر کاربر محسن یکشنبه ۲۳ تیر ۹۸( 4 سال پیش) تعداد بازدید: 202 مشاهده پرسش
    مشاهده پرسش
    سلام.دکتر, بالای یکسال ونیم هست الهتاب پروستات گرفتم قرص و داروها زیاد خوردم اب گرم نشستم ولی عود میکنه،انواع پروستات که چک کردم باتوجه به علایم میشه بیماری پروستات CP / CPPS نزدیک هست ،،نوک الت درد خفیف دارم و تازگی هم عضله باسنم درد و گاهی بیضه چپ ام درد میگره و دستشویی هم ک گاهی اوقات چند بار حتی شب ها میرم البت سوزش ادرار ندارم و گاهی اوقات انزال دردناک انم در مسیر الت دارم نه همیشه و اینکه گاهی ادرام که زیاد نیست دوشاخه میشه که عکس از مجرا اداری هم گرفتم کمی مادر ذاتی تنگ هست ولی ۳۶ سالمه تو این یکسال و اندی که التهاب گرفتمه اینجوری شدم ،، ازمایش و سونگرافی هم طبیعی هست هیچ گونه باکتری تشخیص داده نشد،،اما چرا هی عود میکنه،،،،راه حل شما چیست
    1. تصویر کاربر NAME یکشنبه ۲۳ تیر ۹۸( 4 سال پیش)

      عکس مجرایتان را برای ما بفرستید

  • تصویر کاربر محمود شنبه ۲۲ تیر ۹۸( 4 سال پیش) تعداد بازدید: 208 مشاهده پرسش
    سلام وخسته نباشی آقای دکتر التهاب پروستات تشخیص داده شد بعد از ۵۰ روز مصرف افلوکساسین سوزش ادرار م خوب شد اما بعد از قطع دارو چهار روز نگذشت که سوزش عود کرد ضمن اینکه ۵۱ سالمه با پروستات ۳۳ سی سی
    1. تصویر کاربر NAME شنبه ۲۲ تیر ۹۸( 4 سال پیش)

      سلام.شما باید کپسول تامسولوسین شبانه یک عدد یک ماه مصرف و سپس مراجعه بفرمایید.

      جهت مراجعه با شماره های زیر می‌توانند هماهنگ کنید 

      02122642744 02171062350. 09351142080

  • تصویر کاربر علی چهارشنبه ۴ اردیبهشت ۹۸( 5 سال پیش) تعداد بازدید: 195 مشاهده پرسش
    سلام آقای دکترخسته نباشید.من 40ساله هستم دکترتشخیص ورم پرستات برام داده ازآنتی بیوتیک استفاده می کنم خوبه تموم می شن دوباره علائم سراغم می یاد دکترگفته تراش می دم آیا این کار ورم را برطرف می کند؟
    1. تصویر کاربر دکتر حسین کرمی چهارشنبه ۴ اردیبهشت ۹۸( 5 سال پیش)
  • تصویر کاربر علی یکشنبه ۲۳ تیر ۹۸( 4 سال پیش) تعداد بازدید: 223 مشاهده پرسش
    سلام وقت بخیر من 10 ماه پیش سکس داشتم و چند روز بعد دچار عفونت شدید مجاری ادراری شدم و با درمان آمپول جنتامایسن 6 عدد و مقدار حدود 10 روز آنتی بیوتیک خوب شد و یک ماه بعد احساس سوزش داشتم که دکتر درمان با انتی بیوتیک شروع نکرد و تامسولوسین داد دیدم خوب نمیشم رفتم یک دکتر دیگه سیپروفلوکساسین داد برای دو هفته که خوب شدم ولی دو سه ماه بعد دوباره عود کرد مجدد رفتم دکتر سینا سیستوسکوپی نوشت تو بیمارستان انجام شد معلوم شد که مزمن هست و الان برای یک ماه و نیم کورتیموکسازول نوشته که الان 10 روز از مصرف این دارو میگدره فعلا خوبم ولی میدونم در نهایت شاید خوبم نکنه و به راهنمایی شما نیاز دارم و ضمنا کلی سنوگرافی و آزمایش ادرار و خون هم دارم
    خیلی ممنون از دکتر عزیز
    1. تصویر کاربر NAME یکشنبه ۲۳ تیر ۹۸( 4 سال پیش)

      در رابطه از کاندوم استفاده کنید.فعلا دارهای نسخه شده را ادامه دهید و نتیجه آن را به ما اطلاع بدید

  • تصویر کاربر هادی دوشنبه ۲۴ تیر ۹۸( 4 سال پیش) تعداد بازدید: 235 مشاهده پرسش
    سلام. چند سالی هست که دچار پروستاتیت مزمن هستم و معمولا در سال یکبار عود کرده و چند ماه طول می کشد تا بهبود یابد با این که در طول این مدت انواع آنتی بیوتیکهای تجویزی توسط دکترها را مصرف می کنم ولی اثر چندانی ندارد نتایج سونوگرافی و سیستوسکوپی و psa همگی از نظر پزشکان طبیعی است 56 سال سن دارم و در طول این مدت 3 الی 4 ماه تا بهبودی از سوزش در پهلوها و مجرای ادرار رنج می برم. آیا راهی برای درمان اساسی وجود دارد
    1. تصویر کاربر NAME دوشنبه ۲۴ تیر ۹۸( 4 سال پیش)

      شما دچار التهاب پروستات هستید.توصیه به عدم مصرف ادویه و پرهیز از نشستن طولانی ‌نشستن در آب ولرم به مدت ۱۰ دقیقه دوبار در روز می شود

      جهت اخذ نوبت با شماره های زیر هماهنگ بفرمایید ۰۹۳۵۱۱۴۲۰۸۰
      ۰۲۱۲۲۶۴۲۷۴۴
      02171062350

درحال دریافت اطلاعات