درمان التهاب پروستات با گیاهان دارویی یا دارو؟

التهاب پروستات؛ نام دیگر بیماری پروستاتیت است که حدد 10 تا 12 درصد مردان، علائم آن را تجربه میکنند. برای درمان التهاب پروستات چه باید کرد؟

 التهاب پروستات یا پروستاتیت چیست؟

پروستاتیت، التهاب غده ی پروستات است. التهاب می تواند به علت عفونت پروستات و همچنین سایر علل مختلف باشد. غده ی پروستات بخشی از سیستم تولید مثل مردان است که به اندازه ی گردو بوده و در زیر مثانه و مقابل راست روده قرار می گیرد. این غده ، پیشابراه، لوله ای که از طریق آن ادرار و مایع منی از بدن خارج می شود را ، احاطه می کند. عملکرد اصلی پروستات تولید مایع منی برای انتقال اسپرم از طریق مجرای ادرار است.

توجه داشته باشید که التهاب پروستات هیچ ارتباطی با سرطان پروستات بدخیم ندارد.


انواع التهاب پروستات

در ادامه به انواع التهاب پروستات اشاره می کنیم.

پروستاتیت حاد باکتریایی

در نتیجه ی یک عفونت باکتریایی است ، معمولاً به طور ناگهانی شروع می شود و ممکن است علائم آنفلوانزا را نیز به همراه داشته باشد. این حالت نسبت به سایر موارد شیوع کم تری دارد.

التهاب پروستات مزمن

التهاب مزمن پروستات در نتیجه ی عفونت های باکتریایی مکرر(عودکننده) غده ی پروستات به وجود می آید. در بین حملات، بیمار ممکن است علائم جزئی داشته یا حتی بی علامت باشد اما معمولاً درمان آن موفقیت آمیز نیست.

پروستاتیت مزمن / سندرم درد مزمن لگنی

با اینکه پروستاتیت ها اغلب در این دسته قرار دارند، اما شناخته شده نیستند . این حالت بسته به وجود یا عدم وجود سلول های ضدالتهابی در ادرار، مایع منی و مایع پروستات ، می تواند التهابی یا غیرالتهابی باشد. اغلب علت خاصی را نمی توان برای آن یافت. علائم می توانند به صورت متناوب بوده و به حالت مزمن درآیند.

پروستاتیت التهابی بدون علامت

این بیماری اغلب بطور اتفاقی در حین انجام تست های  ناباروری یا سرطان پروستات تشخیص داده می شود. افراد مبتلا به این نوع پروستاتیت از علائم یا ناراحتی خاصی شکایت نمی کنند اما سلولهای ضدالتهابی (ایمنی) در مایع منی / پروستات آن ها وجود دارد.


علل التهاب پروستات

التهاب پروستات می تواند به وسیله ی باکتری هایی ایجاد شود که از مجاری ادراری به درون پروستات راه یافته اند (شایع ترین علت باکتریایی). باکتری  بطور مستقیم و یا از طریق لنف از مقعد، نیز می تواند گسترش یابد.

همچنین ارگانیسم های مختلف منتقله از راه جنسی  مانند نایسریا گونورائه، کلامیدیا تراکوماتیس یا HIV نیز می توانند علت دیگری برای التهاب پروستات باشند. دیگر ارگانیسم های مسئول عفونت ،اغلب در عفونت های دستگاه ادراری نیز یافت می شوند ؛ ازجمله اشریشیا کلی. در بسیاری از موارد (به خصوص در نوع مزمن پروستاتیت)، علت خاصی برای پروستاتیت وجود ندارد.

آیا التهاب پروستات درمان میشود

بله، التهاب نیازی به عمل پروستات ندارد و معمولا برای درمان ورم پروستات از داروها استفاده می کنند.

درمان قطعی التهاب پروستات

درمان ورم پروستات بستگی به علت و نوع پروستاتیت دارد. چنانچه علت آن عفونت باکتریایی باشد، آنتی بیوتیک ها تجویز می شوند. تمامی گروه های  پروستاتیت نیازمند مراقبت های حمایتی، کنترل درد در صورت نیاز و پیگیری دقیق با متخصص مربوطه هستند .

در موارد خاص، برخی از افراد مبتلا به التهاب پروستات ممکن است نیاز به بستری شدن داشته باشند. روش های درمان ممکن است شامل موارد زیر باشند:

۱- درمان التهاب پروستات با آنتی بیوتیک ها

پزشک در رابطه با نوع آنتی بیوتیک و مدت زمان درمان تصمیم می گیرد. دکتر به شما می گوید: بهترین آنتی بیوتیک برای عفونت پروستات

۲- داروهای ضد التهابی پروستات

این داروها می توانند به کاهش درد کمک کنند.

۳- مسدود کننده های آلفا

این داروها با شل کردن فیبرهای عضلانی اطراف مثانه و غده ی پروستات، می توانند علائم ادراری را کاهش داده و به بهبود تخلیه ی مثانه کمک کنند.

درمان گیاهی التهاب پروستات در جوانان

گاهی برای درمان تورم و التهاب پروستات می توان از طب سنتی استفاده کرد. در ادامه به گیاهان دارویی که در درمان التهاب پروستات موثر هستند، اشاره می کنیم:

درمان التهاب پروستات با چای سبز

– چای سبز

چای سبز به دلیل خاصیت ضدباکتریایی در درمان التهاب و تورم پروستات موثر است. می توانید دم کرده ی چای سبز را روزی سه بار مصرف کنید.

– نخل اره‌ای ایرانی

میوه های رسیده ی این نوع نخل که به صورت چای، میوه خشک و غیره موجود است می تواند در درمان بیماری های پروستات مفید واقع شود.

– درمان گیاهی التهاب پروستات با گزنه

گزنه را بگذارید تا خشک شود سپس آن را خرد یا آسیاب کنید. روزی سه بار یک قاشق مرباخوری گزنه را با یک فنجان آب جوش دم کرده، پس از 15 دقیقه مصرف کنید.

– دانه‌های کدوی طبی

روزی سه بار، 10 تا 15 عدد از دانه های کدوی طبی را بخورید. در صورت عدم دسترسی به آن نیز می توانید 20 قطره از روغن آن را میل کنید.

– شیرین بیان

مصرف روزانه سه نوبت دمنوش شیرین بیان یا جوشانده ی ریشه های آن در درمان بزرگی پروستات مفید است.

درمان خانگی التهاب پروستات

درمان سریع التهاب پروستات

در حالی که معمولا درمان های پزشکی ضروری هستند، نوشیدن آب میتواند به بیرون راندن باکتری ها کمک کند. درمان های خانگی میتوانند به بهبود علائم کمک کنند، اما معمولا نمی توانند باکتری های پروستات را از بین ببرند. معمولا درمان های پزشکی ضروری هستند.

درمان خانگی التهاب پروستات شامل موارد زیر هستند:

  • خوردن آب بیشتر برای کمک به بیرون راندن باکتری ها
  • پرهیز از محرک های مثانه مانند الکل، کافئین و غذاهای تند
  • نشستن در تشت آب گرم
  • استفاده از پد های گرم کننده بری کاهش درد
  • پرهیز از فعالیت هایی که باعث تحریک پروستات میشوند، مانند دوچرخه سواری، اسب سواری و هر کاری که شامل نشستن طولانی مدت باشد
  • تمرین ورزش های کگل، برای تمرین دادن مثانه
  • در چندین مطالعه، نشان داده شده است که ماساژ پروستات به کاهش علائم در برخی از بیماران مبتلا به پروستاتیت غیر باکتریایی مزمن کمک می کند.
  • اگر دوچرخه سواری یا اسب سواری می کنید، توصیه می شود که این فعالیت ها را تا زمانی که بهبود نیافتید، تعلیق کنید.
  • اگرچه داروهای گیاهی بسیاری در دسترس هستند، اما شواهدی وجود ندارد که داروهای گیاهی پاسخ قطعی داشته باشند.

التهاب پروستات و ورزش

فعالیت بدنی می تواند سلامت جسمی و احساسی را بهبود بخشیده و موجب کنترل وزن، حفظ عضلات، کاهش خطر ابتلا به بیماری های قلبی و حفظ قدرت استخوان ها شود. فعالیت موجب کمک به تعادل و بهبود خواب و کاهش خستگی و اضطراب می شود. ورزش همچنین می تواند باعث کاهش عوارض بالقوه درمان سرطان پروستات شود.

آیا می دانید چه ورزش هایی برای درمان التهاب پروستات مناسب می باشد؟ جهت کسب اطلاعات بیشتر می توانید بر روی دکمه زیر کلیک کنید.

ورزش برای درمان پروستات


آیا التهاب پروستات خطرناک است

مردان در سنین مختلف به پروستاتیت مبتلا می شوند، اما این بیماری در مردان جوان و میانسال شایع تر است. سایر عوامل خطر برای ابتلا به التهاب پروستات عبارتند از:

پروستاتیت

✅ سابقه ی اولیه یالتهاب پروستات

✅ فردی که اخیراً عفونت مجاری ادرار داشته

✅ فردی که اخیراً از کاتتر ادراری استفاده کرده

✅ غده پروستات بزرگ شده

✅ مقاربت مقعدی

✅ اختلال در ساختار یا عملکرد سیستم ادراری

✅ کم آبی (عدم وجود مایع کافی )

✅ آسیب (ضربه) های موضعی به لگن مثل سقوط از دوچرخه و اسب


آیا التهاب پروستات باعث ناباروری می شود؟

متخصصان میگویند که التهاب پروستات یکی از علل نادر ناباروری است، اما ممکن است برگشت پذیر باشد. اگر التهاب مزمن پروستات توسط باکتری ها ایجاد شود، آنتی بیوتیک ممکن است باعث از بین رفتن التهاب و بهبود ناباروری شود.

اگر پروستات دارید و نگران ناباروری خود هستید می توانید با مطالعه مطلب زیر از نگرانی های خود بکاهید  و اطلاعات خورد را در زمینه تاثی پروستات در ناباروری تکمیل کنید.

آیا پروستات باعث ناباروری میشود؟


علائم التهاب پروستات

علائم التهاب پروستات بسته به علت اصلی ایجاد کننده ی آن متفاوت هستند. علائم ممکن است به آرامی یا سریعا ظاهر شوند(بسته به علت بیماری و درمان در دسترس) و ممکن است به سرعت بهبود یافته یا چند ماه طول بکشد و همچنین بیماری می تواند عودکننده(پروستاتیت مزمن) باشد. شروع ناگهانی و با شدت معمولاً بیانگر پروستاتیت حاد باکتریایی است. علائم و نشانه های ممکن در التهاب پروستات عبارتند از:

✅ ادرار دردناک و یا دشوار و تکرر ادرار

✅ ادرار خونی

✅ درد حنجره، درد مقعدی، درد شکمی و / یا کمردرد

✅ تب و لرز

✅ درد و احساس ناراحتی

✅ ترشح از مجرای ادرار

✅ انزال دردناک یا اختلال عملکرد جنسی


تشخیص التهاب پروستات

التهاب پروستات معمولاً از طریق تجزیه و تحلیل نمونه ی ادرار و معاینات فیزیکی غده ی پروستات توسط پزشک مربوطه ( اورولوژیست ) ، تشخیص داده می شود. این معاینه شامل معاینه ی توشه ی رکتال است که در آن پزشک با لمس غده ی پروستات از ناهنجاری های آن آگاه می شود. گاهاً پزشک ممکن است نمونه ای از مایعات پروستات را جمع آوری و آزمایش کند.

معاینه انگشتی پروستات

ماساژ پروستات

گاهی اوقات ماساژ پروستات برای مقایسه ی نمونه های مایع پروستات قبل و بعد از این مداخله انجام می شود. برای انجام این روش، پزشک در طول معاینه ی توشه ی رکتال، با ماساژ  غده ی پروستات آن را دچار ایسکمی می کند. از آنجایی که این نگرانی وجود دارد که با استفاده از این روش امکان انتقال باکتری ها به جریان خون وجود دارد، در موارد پروستاتیت باکتریایی حاد انجام این معاینه ممنوع است.

انواع تست های پروستات

تست های دیگری که می توانند کمک کننده باشند  شامل:

# تست شمارش کامل خون (CBC)

# پانل الکترولیت

# کشت خون

#نمونه ی ارتشاحات مجرای ادراری 

# سطح آنتی ژن اختصاصی پروستات (PSA): تست PSA که به عنوان یک آزمایش غربالگری برای سرطان پروستات مورد استفاده قرار می گیرد،  می تواند در التهاب پروستات نیز افزایش یابد.

تصویربرداری سونوگرافی، سی تی اسکن (CT)، سیستوسکوپی و بیوپسی پروستات می توانند از دیگر موارد تشخیصی کمک کننده باشند.


عوارض التهاب پروستات

چند عارضه ی احتمالی التهاب پروستات شامل موارد زیر است:

✅ پروستاتیت حاد قابلیت تبدیل شدن به پروستاتیت مزمن را دارد.

✅ انسداد راه خروجی مثانه یا احتباس ادرار

ناباروری و التهاب پروستات

✅ آبسه غده پروستات

✅ انتشار عفونت به جریان خون (باکتری در خون / سپسیس)

پروستاتیت می تواند سطح PSA خون را افزایش دهد. شواهدی مبنی بر این وجود ندارد که پروستاتیت می تواند منجر به سرطان پروستات شود. اگر التهاب حاد / پروستاتیت حاد درمان شود،معمولاً سطح PSA  به سطوح نرمال باز می گردد.

نتیجه گیری 

پروستاتیت می تواند یک بیماری باکتریایی حاد باشد که اغلب به راحتی با آنتی بیوتیک ها درمان شود یا می تواند یک بیماری مزمن باشد که نیازمند درمان و پیگیری طولانی مدت است.

دکتر حسین کرمی متخصص پروستات در تهران

شما می توانید از طریق قسمت پرسش از دکتر سوالات خود را  مطرح نمایید.

سیستم پرسش و پاسخ

ثبت سوال جدید

ثبت سوال جدید غیرفعال می‌باشد.

پیگیری سوال قبل

برای پیگیری پاسخ سوال خودتون و نمایش آن کد رهگیری خود را در این قسمت وارد کنید.
تصاویر پیوست امکان انتخاب تا ۵ تصویر وجود دارد. جهت انتخاب چندگانه کلید Ctrl را نگه دارید. (فرمت های مجاز شامل png, gif و jpg می باشد و حداکثر حجم هر تصویر ۸ مگابایت است.)
© همیارسیستم
  • تصویر کاربر رامین سه شنبه ۱ خرداد ۹۷( 5 سال پیش) تعداد بازدید: 218 مشاهده پرسش
    سلام اول 44 سالگی هستم از لحاظ دفع ادرار مشکلی ندارم سونو گرفتم سایز پروستات من 32 است ظاهرا از حد طبیعی بزرگتره راهنمایی بفرمایید آیا نیاز به مصرف دارو یا سایر اعمال درمانی هست
    سپاسگزارم 97/01/31
    1. تصویر کاربر دکتر حسین کرمی سه شنبه ۱ خرداد ۹۷( 5 سال پیش)
      سلام وپوزش از تاخير در جواب در سن شما دارو نميخواهد
  • تصویر کاربر حجت جمعه ۷ اردیبهشت ۹۷( 5 سال پیش) تعداد بازدید: 204 مشاهده پرسش
    با سلام
    جوانی 33 هستم و مجرد
    اخیرا سونوگرافی کرده ام و اندازه پروستاتم 30 سی سی بوده و همچنین آزمایش psa نیز انجام داده ام و مقدار آن 0.5 بوده است در دفع ادرار فشار آن کم شده ولی آنچنان حاد نیست
    فعلا قرص گیاهی پروستاتان مصرف میکنم
    آقای دکتر علت بزرگ شدن پروستاتم در این سن چیست و باید چه دارویی مصرف کنم؟
    با تشکر
    1. تصویر کاربر دکتر حسین کرمی جمعه ۷ اردیبهشت ۹۷( 5 سال پیش)
      در این سن دارو نمیخواهد قطع کنید
  • تصویر کاربر سعید جمعه ۷ اردیبهشت ۹۷( 5 سال پیش) تعداد بازدید: 207 مشاهده پرسش
    سلام دکتر 4 ماهه درد در ناحیه بیضه آلت و مثانه دارم مخصوصا بعد ادرار 5 بار به دکتر مراجعه کردم دارو مصرف کردم فایده نداره همچنان درد هست ارضا که میشم یکم اذیت میشم چیکار کنم آیا پروستات مشکل داره یا مثانه 24 سال دارم
    1. تصویر کاربر دکتر حسین کرمی جمعه ۷ اردیبهشت ۹۷( 5 سال پیش)
      سونو کنید بفرستید
  • تصویر کاربر رحیمی یکشنبه ۱۳ اسفند ۹۶( 6 سال پیش) تعداد بازدید: 205 مشاهده پرسش
    سلام آقای دکتر بنده نزدیک 20 ساله که کلیه ام سنگ سازه وبه صورت طبیعی چندین مرتبه سنگ دفع نموده ام ودر آخرین بار یه سنگ 15 میلی دفع کردم واخیرا که یه سنگ 14 میلی در کلیه داشتم با لیزر آنرا دفع کردم اما بعد از لیزر مرتبا درد زیر ناف دارم ، ران پاهام بی حسه ، صبح ها عرق زیاد می کنم وسردرد هم دارم واحساس میکنم میل جنسی کم شده در سونوگرافی اندازه پروستات 36 بوده ودر آزمایش psa-120رو نشان میده ، شب ها برای ادرار بلند نمیشم ولی ادرارم بوی بدی دارد ویه احساس سوزش خفیف هم دارم ، آیا اوصاف وعلائم مربوط به پروستاته یا قسمت دیگر مجاری ادراری ، لطفا راهنمایی کنید
    1. تصویر کاربر دکتر حسین کرمی یکشنبه ۱۳ اسفند ۹۶( 6 سال پیش)
      سونوگرافي وازمايش ادوار جديد دهيد بفرستيد ببينم
  • تصویر کاربر مجتبی پنجشنبه ۱۷ اسفند ۹۶( 6 سال پیش) تعداد بازدید: 223 مشاهده پرسش
    با سلام و خسته نباشی خدمت شما. پدر من آزمایش psa 18 شده و بیوسی انجام شده بنا به گفته دکتر بدخیمی پروستات گفته شده و در جواب این آمدهgleason score 3/4- 7/10 .الان منتظر انجام عکسبرداری هسته ایی که هنوز انجام نشده .میخواستم بدونم در صورتی که در عکسبرداری مشخص بشه که متاستاسم استخوان پخش شده چقدر امید به درمان وجود دارد خیلی نگرانم خواهش می کنم جواب بدید در ضمن اولین آمپول تزریی کرده با تشکر
    1. تصویر کاربر دکتر حسین کرمی یکشنبه ۱۳ اسفند ۹۶( 6 سال پیش)
      سريعا بياييد ببينم وقت نميخواهد٠٢١٢٢٦٤٢٧٤٤ يا ٠٢١٧١٠٦٢٣٠٠ شماره دوم راحت تر است وقت نميخواهد
    2. تصویر کاربر مجتبی سه شنبه ۱۵ اسفند ۹۶( 6 سال پیش)
      با سلام
      جواب عکس هسته ایی گرفته شده به شرح ذیل است:
      The scan is negative for metabolically active bony lesion or metastasis in the skeleton
      باوجود جواب عکس فعلا نیاز به مراجعه هست
      دکتر اراک گفتند نیازی به پرتو درمانی نمی باشد و تا سه ماه از آمپول استفاده شود تامجدد آزمایش psa تکرار شود به نظر شما این درمان کافی می باشد در ضمن سن پدر اینجانب 72 سال می باشد ، آیا برای مراجعه خدمت شما نیاز به حضور خودش هست
      باتشکر فراوان
    3. تصویر کاربر دکتر حسین کرمی پنجشنبه ۱۷ اسفند ۹۶( 6 سال پیش)
      درمان طلایی امل است به شرط سلامت قلب فعلا امپول نگاه دارنده است نگران نباشید من در خدمتم
    4. نمایش سایر 2 پاسخ
  • تصویر کاربر محمد یکشنبه ۱۳ اسفند ۹۶( 6 سال پیش) تعداد بازدید: 336 مشاهده پرسش
    با عرض سلام خدمت شما
    بنده جوانی مجرد و 26 ساله هستم. پارسال سونوگرافی دادم و پزشک گفت که پروستاتم بزرگ شده و حجمش 26 سی سی هست. خیلی نگران شدم. رفتم پیش متخصص بهم گفت چون مجرد هستی باید ازدواج کنی تا درمان بشی.کشت ادرار و آزمایش psa و تست تخلیه مثانه هم دادم و پزشک گفت پروستاتت مشکلی نداره و کاملا سالمه. چهار ماه پیش هم رفتم سونوگرافی دادم و قبلش (با عرض پوزش) خودارضایی کردم گفتم شاید پروستاتم کوچیک شه ولی حجمش همون قبلیه. تو عمرم هم هیچ رابطه ای نداشتم.خواستم بپرسم چرا با وجود خودارضایی باز هم پروستاتم کوچیک نشد؟چیکار باید کنم؟ خیلی نگرانم
    ممنون از وقت و حوصله ای که گذاشتید
    1. تصویر کاربر دکتر حسین کرمی یکشنبه ۱۳ اسفند ۹۶( 6 سال پیش)
      از نظر من شما صد در صد سالميد نگران حجم پروستات نباشيد
  • تصویر کاربر علی دوشنبه ۷ اسفند ۹۶( 6 سال پیش) تعداد بازدید: 212 مشاهده پرسش
    سلام دکتر جان علت ماندن ادرار در مثانه و کم شدن مقدار منی و خوب نیامدن آن مربوط به پروستات است یا مربوط به مثانه البته پروستات مقدار کمی بزرگ است . اندازه پروستات (33*۳۵☆44)باحجم۲۶میلی لیتر..مثانه هم ۴/۵میلی مترافزایش مختصر دارد.با تشکر از زحمات شما.
    1. تصویر کاربر دکتر حسین کرمی دوشنبه ۷ اسفند ۹۶( 6 سال پیش)
      با نوار مثانه مشخص میشود
    2. تصویر کاربر دکتر حسین کرمی دوشنبه ۷ اسفند ۹۶( 6 سال پیش)
      ۰۲۱۲۲۶۴۲۷۴۴
    3. نمایش سایر 1 پاسخ
  • تصویر کاربر مهدی یکشنبه ۱۵ بهمن ۹۶( 6 سال پیش) تعداد بازدید: 250 مشاهده پرسش
    سلام وقت بخیر
    پسر بیست و پنج ساله هستم و زیاد مفعول بودم و خود ارضایی داشتم
    الان یک ماهی میشه که مثانه ام انگار باد کزده و تکرر ادرار . زور زدن هنگام ادرار و عدم تخلیه کامل ادرار دارم
    چند روزیه دیگه اصلا ادرارم کامل تخلیه نمیشه و کم کم داره تبدیل به درد مثانه میشه مقعدم شل هستش و هنگام زور زدن کامل بیرون میاد اما باز هم ادرارم بسیار ضعیف میاد و کامل تخلیه نمیشه. پدرم به تازگی فوت شده و من تک پسر خانواده هستم و اصلا وضع مناسبی ندارم و دو روزه سر کار هم نمیتونم برم جناب دکتر خواهشن چیکار میتونم بکنم که ابروم هم حفظ بشه ؟
    1. تصویر کاربر دکتر حسین کرمی یکشنبه ۱۵ بهمن ۹۶( 6 سال پیش)
      بايد به دكتر گوارش مراجعه نماييد همه مشكلاتتان مربط به مفعول بودنتان ميباشد بايد تركش كنيد
  • تصویر کاربر نجمه سه شنبه ۱۴ آذر ۹۶( 6 سال پیش) تعداد بازدید: 263 مشاهده پرسش
    آقای دکتر من یه ماهه که متوجه شوهرم سرطان پروستات داره خواستم بدونم آیا توانایی جنسی خود را با سرطان از دست خواهد داد یا نه ؟
    1. تصویر کاربر دکتر حسین کرمی سه شنبه ۱۴ آذر ۹۶( 6 سال پیش)
درحال دریافت اطلاعات