آنتی بیوتیک برای عفونت پروستات

مصرف آنتی بیوتیک برای التهاب پروستات معمولا اولین قدم درمانی است. در زمان وجود التهاب های مربوط به عفونت باکتریال برای از بین بردن آن ها از آنتی بیوتیک استفاده می شود.

التهاب پروستات یا پروستاتیت که مردم به آن ورم پروستات نیز می گویند، یکی از بیماری های آزار دهنده است که در افراد میانسال دیده می شود. در این افراد معمولا ادرار به راحتی خارج نمی شود، درد کمر، درد بالای مثانه دیده می شود و یا افراد احساس می کنند ادرارشان تخلیه نمی شود.

پروستاتیت اغلب به علت آلوده شدن مجرا بر اثر بیماری های منتلقه از تماس های جنسی به وجود می آید. شایع ترین این بیماری ها سوزاک و کلامیدیا است. اولین توصیه ما به افراد رعایت بهداشت جنسی است که باعث پیشگیری از این بیماری می شود. دومین توصیه این است که در صورت مبتلا شدن به عفونت مجرا به پزشک مراجعه کنید.

بهترین آنتی بیوتیک برای عفونت پروستات

آنتی بیوتیک برای التهاب پروستات

التهاب و عفونت پروستات به همه آنتی بیوتیک ها پاسخ نمی دهد. پروستات نسبت به آنتی بیوتیک دیر جذب است و فقط دو نوع آنتی بیوتیک برای التهاب پروستات موثر است. یکی از این دسته ها سولفونامید ها هستند که داروی کوتریموکسازول زیر مجموعه این دسته است که هر 12 ساعت باید بیمار مصرف کند. داروی دوم فلوئورکینولون ها هستند که در راس این ها سیپروفلوکساسین(500mg) است. این داروها باید تحت نظر پزشک استفاده شود زیرا در اکثر افراد مصرف بی رویه این داروها و یا مصرف ناقص آن ها منجر به عدم موفقیت در درمان التهاب پروستات می شود.

داروهای ضد التهاب مانند بروفن، ژلوفن، دیکنوفناک نیز در کنار این داروها می توانند موثر باشند. از طرف دیگر به افراد توصیه می شود در آب گرم بنشینند که بسیار کمک کننده است. بیماران از مصرف ادویه جات، قهوه، شکلات حاوی کافئین و چای پر رنگ اجتناب کنند و مایعات زیاد مصرف کنند.

اگر التهاب و ورم پروستات درمان نشود می تواند به التهاب پروستات مزمن تبدیل شود که تا آخر عمر گریبان گیر سرطان پروستات شود. برای آشنایی با روش های درمانی سرطان پروستات می توانید بر روی دکمه زیر کلیک کنید.

درمان سرطان پروستات

گاهی اوقات نیز این آنتی بیوتیک ها در هنگام التهاب های غیر باکتریال هم استفاده می شوند تا از احتمال بوجود آمدن هر نوع عفونتی پیشگیری کنند. با این وجود با توجه به عوارض جانبی آن ها ، استفاده بی رویه از آنتی بیوتیک ها توصیه نمی شود.

بیمارهایی که دارای التهاب های شدید باکتریال هستند در معرض عفونت های شدید بوده و ممکن است نیاز به بستری در بیمارستان و آنتی بیوتیک های تزریقی داشته باشند.

کسانی که دارای التهاب های مزمن باکتریال می باشند هم نیازمند استفاده از آنتی بیوتیک های خوراکی به مدت چندین هفته هستند، با این وجود ممکن است علایم بیماری آن ها هر از گاهی عود بکند.

خوردن دارو برای درمان پروستات

حتی بیمارانی که مبتلا به التهاب مزمن پروستات و یا سندرم درد مزمن لگن(CP/CPPS) هستند ، با وجود اینکه هیچ گونه عفونتی ندارند ولی به این دلیل که علایم آن ها شبیه به التهاب های باکتریال پروستات است ، برای درمان آن ها از آنتی بیوتیک ها استفاده می کنند. مشکل اصلی تجویز این گونه از آنتی بیوتیک ها در بیماری های CP/CPPS به این صورت است که این التهاب ها بوسیله باکتری ها ایجاد نشده اند و در نتیجه هیچ گونه آنتی بیوتیکی در آن ها تاثیر نخواهد داشت. ممکن است تشخیص علت اینگونه التهاب ها دشوار باشد و نیازمند معاینات همراه با دارو ها و درمان های مختلفی باشد. مانند درمان های سنتی ، فیزوتراپی و مکمل های دارویی.

عوارض جانبی آنتی بیوتیک ها

تعداد کمی از آنتی بیوتیک های شایع مانند سیپرو دارای عوارض جانبی خطرناکی هستند. در صورت امکان بهتر است از این گونه آنتی بیوتیک ها در دراز مدت استفاده نکرده و حدالامکان از روش های جایگزین استفاده نمود، مخصوصا زمانی که هیچ گونه باکتری مربوط به بیماری وجود ندارد. باید توجه داشت که علاوه بر عوارض جانبی ذکر شده ، استفاده بی رویه از این گونه دارو ها باعث مقاومت باکتری ها به آنتی بیوتیک ها می شود.

آنتی بوتیک ها باعث نابودی باکتری های مفید بدن نیز می شوند که این کار باعث عدم توانایی بدن در مقابله با باکتری های فرصت طلب و همچنین یکسری از بیماری های گوارشی خواهد شد. در هنگام مصرف آنتی بیوتیک ها ، استفاده از طیف گسترده ای از مکمل های غذایی و پروبیوتیک های طبیعی توصیه می شود. این پروبیوتیک ها در جایگزین کردن باکتری های مفید دستگاه گوارش که بوسیله آنتی بیوتیک ها از بین رفته اند موثر خواهند بود.

در مجموع باید گفت بهترین کار پیشگیری از ابتلا به این بیماری است که با رعایت نکات بهداشت جنسی ممکن می شود.  در صورت مشاهده هر گونه عفونت از مجرا به پزشک مراجعه کنید. در صورت مبتلا شدن نیز باید از لحاظ زمان و دوز مصرف تحت نظر پزشک باشید.

 دکتر حسین کرمی متخصص اورولوژی و پروستات در تهران

شما می توانید از طریق قسمت پرسش از دکتر سوالات خود را  مطرح نمایید.

سیستم پرسش و پاسخ

ثبت سوال جدید

ثبت سوال جدید غیرفعال می‌باشد.

پیگیری سوال قبل

برای پیگیری پاسخ سوال خودتون و نمایش آن کد رهگیری خود را در این قسمت وارد کنید.
تصاویر پیوست امکان انتخاب تا ۵ تصویر وجود دارد. جهت انتخاب چندگانه کلید Ctrl را نگه دارید. (فرمت های مجاز شامل png, gif و jpg می باشد و حداکثر حجم هر تصویر ۸ مگابایت است.)
© همیارسیستم
  • تصویر کاربر پیام سه شنبه ۳ فروردین ۰( 3 سال پیش) تعداد بازدید: 310 مشاهده پرسش
    سلام
    روزتون بخیر
    من ۳۷ سالمه چند وقته که درد کمر داشتم وقتی دکتر داخلی رفتم برام سونوگرافی از کلیه و پروستاتم نوشت سونوگرافی رو انجام دادم و کلیه هام مشکلی نداشت ولی حجم پروستاتم بنا به تشخیص مرکز سونوگرافی ۳۶ هست و گفتن که کمی بزرگ شده
    میخواستم بدونم آقای دکتر راه حلی داره برای این مشکل
    اینو یادم رفت بگم چند روزه تکرر اردار هم پیدا کردم و کمی سوزش ادرار
    ممنون میشم راهنماییم کنین
    سپاسگزارم🌹
    1. تصویر کاربر دکتر حسین کرمی سه شنبه ۳ فروردین ۰( 3 سال پیش)
      اگر علایم ادراری دارید شبی یک عدد کپسول تامسولوسین ۰.۴ میلیگرم مصرف کنید. اگر علامتی ندارید نیاز به اقدامی نیست
  • تصویر کاربر محسن سه شنبه ۳ فروردین ۰( 3 سال پیش) تعداد بازدید: 307 مشاهده پرسش
    سلام آقای دکتر. بنده ۴۵ سال سن دارم. ۹ ماه است مبتلا به پروستاتیت عفونی باکتریایی هستم ولی توان بلعیدن قرص ندارم. امکان از بین رفتن عفونت به وسیله آمپول یا شیاف وجود دارد؟ سپاس
    1. تصویر کاربر دکتر حسین کرمی سه شنبه ۳ فروردین ۰( 3 سال پیش)
      باید بررسی کنم شرایطتتون رو ، بله درمان تزریقی هم داره
  • تصویر کاربر sina سه شنبه ۳ فروردین ۰( 3 سال پیش) تعداد بازدید: 414 مشاهده پرسش
    سلام من یک ماه افلوکساسین ۲۰۰ مصرف کردم کلی از علائمم از بین رفت ولی گاهی دچار درد کشاله ران میشم پای چپمم درد میگیره بعضی وقتا بیضه هامم ورم میکنه اگه ترشح داشته باشم ولی بعد دو سه روز ورم از بین میره هنوز ۶۰ عدد قرص برام باقی مونده و دارم مصرف میکنم ولی تکرر دارم یعنی روزی ۸ لیوان آب و مایعات میخورم همش میرم واس خالی کردن مثانه استرس زیادی هم گرفتم نکنه این مشکل ساز بشه برای آیندم بخاطر استرس بعضی از علائمم برگشته به نظرتون باز برم دکتر یا دوره رو تموم کنم؟ و علت ورم بعد از ترشح چی میتونه باشه
    1. تصویر کاربر sina یکشنبه ۲۴ اسفند ۹۹( 3 سال پیش)
      در ضمن دکتر من ۲۶ سالمه تشخیص عفونت داد دکتر ولی دوره کامل نشده هنوز گفت علائم مشخصی دارم نیاز به سونو و ازمایش نیست
      علائم من (درد بین کیسه مقعد و بیضه/تکرر هم بعد خود ارضایی داشتم که چند روز بعد رفع میشد سوزش نوک آلت بعد دفع ادرار کار سنگین هم میکردم درد میگرفت ولی این علائم همیشگی نبود ی مدت بود ی مدت نبود ولی بازم رفتم دکتر که خوب بشم الانم باز مطالبی میخونم استرس میگیرم نکنه مشکلی پیش بیاد برای آیندم در ضمن مشکلات عصبی دارم بخاطر یک سری مسائل و نعوظم مشکل نداره البته وقتی از خواب بیدار میشم نعوظ دارم ولی یکم ب مشکلات فک میکنم کلا نعوظ از بین میره) کمک کنین لطفا خیلی عصبی شدم و استرس بدی گرفتم
    2. تصویر کاربر دکتر حسین کرمی سه شنبه ۳ فروردین ۰( 3 سال پیش)
      شلام علایم شما پروستاتیت (التهاب پروستات) می باشد. بهترین درمان آن قرص افلوکساسین ۲۰۰ میلیگرم هر ۱۲ ساعت و کپسول تامسولوسین ۰.۴ میلیگرم شبی یک عدد و قرص ملوکسیکام ۷.۵ میلیگرمی هر ۱۲ ساعت می باشد. مدت درمان ۳۰ تا ۴۵ روز است. از مصرف ادویه جات و فلفل و کافیین و قهوه و نوشابه و سیر و پیاز پزهیز کنید.
    3. نمایش سایر 1 پاسخ
  • تصویر کاربر محمد جمعه ۲۲ اسفند ۹۹( 3 سال پیش) تعداد بازدید: 387 مشاهده پرسش
    سلام جناب دکتر،پنج روز پیش به طور ناگهانی زیر شکم من تیر شدید کشید و از اون روز تا الان درد در زیر شکم دارم گاهی به سمت چپ کشیده میشه و از دیشب درد در کشاله ران چپ میزنه و پای چپ هم عضلاتش گرفته،،سوال من این هست که ربطی به روده داره یا پروستات،،ادا هم کنی تیره شده،،ممنونم اگر پاسخ دهید
    1. تصویر کاربر دکتر حسین کرمی جمعه ۲۲ اسفند ۹۹( 3 سال پیش)
      سونوگرافی کامل شکم و لگن انجام شه
  • تصویر کاربر سپهدار شنبه ۲۳ اسفند ۹۹( 3 سال پیش) تعداد بازدید: 292 مشاهده پرسش
    سلام.پدرم خوش خیمی پروستات دارن وکراتینشون ۱و۵ وکلیش ورم داشت براش یک سال که نفروستومی گذاشتن روکلیه راستش وازپایین هم کمی ادراردفع میکنن ولی الان دیگه کلا ازپایین ادرارندارن همش نفروستومی میاره حالا این براش مشکل ایجاد میکنه ؟
    1. تصویر کاربر دکتر حسین کرمی شنبه ۲۳ اسفند ۹۹( 3 سال پیش)
      اگر پروستات بزرگه ، باید عمل شن ، البته باید مدارکشون رو کامل ارزیابی کنم
  • تصویر کاربر رضا سه شنبه ۲۸ بهمن ۹۹( 3 سال پیش) تعداد بازدید: 318 مشاهده پرسش
    سلام آقای دکتر
    در آزمایش کشت پروستاتم باکتری انتروکوک فکالیس مشاهده شد. چه داروی تجویز میکنید که بیشترین تاثیر داشته باشه. باتشکر
    1. تصویر کاربر دکتر حسین کرمی سه شنبه ۲۸ بهمن ۹۹( 3 سال پیش)
      بر حسب جواب انتی بیوگرام دارو داده می شود
  • تصویر کاربر رحمانی سه شنبه ۲۸ بهمن ۹۹( 3 سال پیش) تعداد بازدید: 294 مشاهده پرسش
    سلام دکتر بنده حدود 6 سالی هست که در موقع فصول سرما تکرر ادرار شدید دارم.وهنگام نزدیکی احساس ادرار ودرد ضعیف دارم. آزمایش ادرار دادم عفونت ندارم. سونو دادم بزرگی پروستات ندارم. و ایم احساس سرما در باسن و آنها دارمدکتر ویسول داده دائم میخورم اگه قطع کنم دوباره مبتلا میشم. البته ویسول میخورم باید خودمم خیلی گرم نگه دارم . لطفا من را راهنمایی کنید ممنون
    1. تصویر کاربر دکتر حسین کرمی سه شنبه ۲۸ بهمن ۹۹( 3 سال پیش)
      مشکل جسمی ندارید ، اگر ازمایشات و سونو طبیعیه نیاز به اقدامی نیست
  • تصویر کاربر علی سه شنبه ۲۸ بهمن ۹۹( 3 سال پیش) تعداد بازدید: 307 مشاهده پرسش
    سلام خسته نباشید دکتر من زیر من بین بیضه هام و مقعد ورم کرده و هنگام راه رفتن یک زائده ای انجا احساس میکنم سابقه خود ارضایی زیاد تا یک هفته پیش رو هم دارم باید چکار کنم؟
    1. تصویر کاربر دکتر حسین کرمی یکشنبه ۲۶ بهمن ۹۹( 3 سال پیش)
      شاید ابسه باشه. سونوگرافی از ان ناحیه انجام شود
    2. تصویر کاربر علی یکشنبه ۲۶ بهمن ۹۹( 3 سال پیش)
      خیلی ممنون دکتر بابت راهنماییتون .اما دکتر توده داخلی هستش و تعداد دفعات ادرار هم زیاد شده .اگر آبسه یا التهاب پروستات باشد برای استخدامی ارگان های نظامی که یک هفته دیگر است مشکل ساز نیست؟
    3. تصویر کاربر علی یکشنبه ۲۶ بهمن ۹۹( 3 سال پیش)
      تت
    4. تصویر کاربر علی یکشنبه ۲۶ بهمن ۹۹( 3 سال پیش)
      خیلی ممنون دکتر بابت راهنماییتون
      .دکتر توده داخلی هست و از مقعد تا بیضه ها ادامه دارد و تعداد دفعات ادرار هم زیاد شده.اگر ابسه یا التهاب پروستات باشد برای استخدامی ای نظام که معاینات بالینی دارد رد میشوم؟
    5. تصویر کاربر دکتر حسین کرمی سه شنبه ۲۸ بهمن ۹۹( 3 سال پیش)
      سونو را انجام دهید ، قوانین استخدامی را نمیدانم
    6. نمایش سایر 4 پاسخ
  • تصویر کاربر امین یکشنبه ۲۶ بهمن ۹۹( 3 سال پیش) تعداد بازدید: 290 مشاهده پرسش
    آقای 75 ساله تکرر ادرار و تب و بی حالی خفیف به علت عفونت پروستات... دارو یا نظر شما ممنون
    1. تصویر کاربر دکتر حسین کرمی یکشنبه ۲۶ بهمن ۹۹( 3 سال پیش)
      ازمایش کشت ادرار انجام شود ، بر حسب اون دارو داده میشه
  • تصویر کاربر ایرج سه شنبه ۲۸ بهمن ۹۹( 3 سال پیش) تعداد بازدید: 291 مشاهده پرسش
    سلام جناب دکتر کرمی عزیز
    بیش از ۴٨ ساعته پرسشی را جهت تکمیل پروسه درمانم خدمتتون ارسال کردم با کد رهگیری جدید ولی هنوز جوابی دریافت نکردم. گفتم شاید ربات تلگرام مشکلی داشته باشه و پرسش بدستتون نرسیده... لطف می کنید جواب مو ارسال کنید. کد رهگیری ضمیه می شود
    1. تصویر کاربر دکتر حسین کرمی سه شنبه ۲۸ بهمن ۹۹( 3 سال پیش)
      سوالتون رو بپرسید
درحال دریافت اطلاعات