آنتی بیوتیک برای عفونت پروستات

مصرف آنتی بیوتیک برای التهاب پروستات معمولا اولین قدم درمانی است. در زمان وجود التهاب های مربوط به عفونت باکتریال برای از بین بردن آن ها از آنتی بیوتیک استفاده می شود.

التهاب پروستات یا پروستاتیت که مردم به آن ورم پروستات نیز می گویند، یکی از بیماری های آزار دهنده است که در افراد میانسال دیده می شود. در این افراد معمولا ادرار به راحتی خارج نمی شود، درد کمر، درد بالای مثانه دیده می شود و یا افراد احساس می کنند ادرارشان تخلیه نمی شود.

پروستاتیت اغلب به علت آلوده شدن مجرا بر اثر بیماری های منتلقه از تماس های جنسی به وجود می آید. شایع ترین این بیماری ها سوزاک و کلامیدیا است. اولین توصیه ما به افراد رعایت بهداشت جنسی است که باعث پیشگیری از این بیماری می شود. دومین توصیه این است که در صورت مبتلا شدن به عفونت مجرا به پزشک مراجعه کنید.

بهترین آنتی بیوتیک برای عفونت پروستات

آنتی بیوتیک برای التهاب پروستات

التهاب و عفونت پروستات به همه آنتی بیوتیک ها پاسخ نمی دهد. پروستات نسبت به آنتی بیوتیک دیر جذب است و فقط دو نوع آنتی بیوتیک برای التهاب پروستات موثر است. یکی از این دسته ها سولفونامید ها هستند که داروی کوتریموکسازول زیر مجموعه این دسته است که هر 12 ساعت باید بیمار مصرف کند. داروی دوم فلوئورکینولون ها هستند که در راس این ها سیپروفلوکساسین(500mg) است. این داروها باید تحت نظر پزشک استفاده شود زیرا در اکثر افراد مصرف بی رویه این داروها و یا مصرف ناقص آن ها منجر به عدم موفقیت در درمان التهاب پروستات می شود.

داروهای ضد التهاب مانند بروفن، ژلوفن، دیکنوفناک نیز در کنار این داروها می توانند موثر باشند. از طرف دیگر به افراد توصیه می شود در آب گرم بنشینند که بسیار کمک کننده است. بیماران از مصرف ادویه جات، قهوه، شکلات حاوی کافئین و چای پر رنگ اجتناب کنند و مایعات زیاد مصرف کنند.

اگر التهاب و ورم پروستات درمان نشود می تواند به التهاب پروستات مزمن تبدیل شود که تا آخر عمر گریبان گیر سرطان پروستات شود. برای آشنایی با روش های درمانی سرطان پروستات می توانید بر روی دکمه زیر کلیک کنید.

درمان سرطان پروستات

گاهی اوقات نیز این آنتی بیوتیک ها در هنگام التهاب های غیر باکتریال هم استفاده می شوند تا از احتمال بوجود آمدن هر نوع عفونتی پیشگیری کنند. با این وجود با توجه به عوارض جانبی آن ها ، استفاده بی رویه از آنتی بیوتیک ها توصیه نمی شود.

بیمارهایی که دارای التهاب های شدید باکتریال هستند در معرض عفونت های شدید بوده و ممکن است نیاز به بستری در بیمارستان و آنتی بیوتیک های تزریقی داشته باشند.

کسانی که دارای التهاب های مزمن باکتریال می باشند هم نیازمند استفاده از آنتی بیوتیک های خوراکی به مدت چندین هفته هستند، با این وجود ممکن است علایم بیماری آن ها هر از گاهی عود بکند.

خوردن دارو برای درمان پروستات

حتی بیمارانی که مبتلا به التهاب مزمن پروستات و یا سندرم درد مزمن لگن(CP/CPPS) هستند ، با وجود اینکه هیچ گونه عفونتی ندارند ولی به این دلیل که علایم آن ها شبیه به التهاب های باکتریال پروستات است ، برای درمان آن ها از آنتی بیوتیک ها استفاده می کنند. مشکل اصلی تجویز این گونه از آنتی بیوتیک ها در بیماری های CP/CPPS به این صورت است که این التهاب ها بوسیله باکتری ها ایجاد نشده اند و در نتیجه هیچ گونه آنتی بیوتیکی در آن ها تاثیر نخواهد داشت. ممکن است تشخیص علت اینگونه التهاب ها دشوار باشد و نیازمند معاینات همراه با دارو ها و درمان های مختلفی باشد. مانند درمان های سنتی ، فیزوتراپی و مکمل های دارویی.

عوارض جانبی آنتی بیوتیک ها

تعداد کمی از آنتی بیوتیک های شایع مانند سیپرو دارای عوارض جانبی خطرناکی هستند. در صورت امکان بهتر است از این گونه آنتی بیوتیک ها در دراز مدت استفاده نکرده و حدالامکان از روش های جایگزین استفاده نمود، مخصوصا زمانی که هیچ گونه باکتری مربوط به بیماری وجود ندارد. باید توجه داشت که علاوه بر عوارض جانبی ذکر شده ، استفاده بی رویه از این گونه دارو ها باعث مقاومت باکتری ها به آنتی بیوتیک ها می شود.

آنتی بوتیک ها باعث نابودی باکتری های مفید بدن نیز می شوند که این کار باعث عدم توانایی بدن در مقابله با باکتری های فرصت طلب و همچنین یکسری از بیماری های گوارشی خواهد شد. در هنگام مصرف آنتی بیوتیک ها ، استفاده از طیف گسترده ای از مکمل های غذایی و پروبیوتیک های طبیعی توصیه می شود. این پروبیوتیک ها در جایگزین کردن باکتری های مفید دستگاه گوارش که بوسیله آنتی بیوتیک ها از بین رفته اند موثر خواهند بود.

در مجموع باید گفت بهترین کار پیشگیری از ابتلا به این بیماری است که با رعایت نکات بهداشت جنسی ممکن می شود.  در صورت مشاهده هر گونه عفونت از مجرا به پزشک مراجعه کنید. در صورت مبتلا شدن نیز باید از لحاظ زمان و دوز مصرف تحت نظر پزشک باشید.

 دکتر حسین کرمی متخصص اورولوژی و پروستات در تهران

شما می توانید از طریق قسمت پرسش از دکتر سوالات خود را  مطرح نمایید.

سیستم پرسش و پاسخ

ثبت سوال جدید

ثبت سوال جدید غیرفعال می‌باشد.

پیگیری سوال قبل

برای پیگیری پاسخ سوال خودتون و نمایش آن کد رهگیری خود را در این قسمت وارد کنید.
تصاویر پیوست امکان انتخاب تا ۵ تصویر وجود دارد. جهت انتخاب چندگانه کلید Ctrl را نگه دارید. (فرمت های مجاز شامل png, gif و jpg می باشد و حداکثر حجم هر تصویر ۸ مگابایت است.)
© همیارسیستم
  • تصویر کاربر علی سه شنبه ۲۳ دی ۹۹( 3 سال پیش) تعداد بازدید: 225 مشاهده پرسش
    سلام و خسته نباشید
    ۲۵سال سن دارم حدود ۱۰ روزی میشه که تکرر و سوزش ادراری وگاهن نشت ادرار دارم به گونه ای که اگه العان برم دستشویی نیم ساعت دیگه بازم باید برم تا بقیه ادرار رو خالی کنم ینی مثانم کامل خالی نمیشه رفتم پیش دکتر متخصص آزمایش دادم که زمیمه میکنم العان میخواستم بدونم مشکلم چیه بهم دارو آزیترومایسین .تاوانکس.سیستون.تامسو لوسین دادن .سی تی اسکن هم انجام دادم گفتن دیواره مثانه ضخیم شده .عفونت ادراری هم داشتم .همراه با کریستال ممنون میشم کمکم کنید خیلی فکرمو درگیر کرده هم تکرر ادراره هم نشته ؟ ببخشید عکس آزمایش نمیاد براتون
    1. تصویر کاربر دکتر حسین کرمی سه شنبه ۲۳ دی ۹۹( 3 سال پیش)
      از قرص یوریناسین ۱۰ میلیگرم روزی یک عدد استفاده کنید
  • تصویر کاربر علی سه شنبه ۲۳ دی ۹۹( 3 سال پیش) تعداد بازدید: 175 مشاهده پرسش
    با سلام و عرض ادب خدمت آقای دکتر،بنده ۳۵ سال سن دارم،حدود هفت هشت ماهی هست در منی خود خون میبینم،و بعضی مواقع هم در اول ادرار خون مشاهده کردم،چند جا خوندم نوشته بود خوب میشه خودش اما خوب نشد،بعضی مواقع هم سوزش در ناحیه مقعد دارم ک وقتی یرویز چرب میخورم اینطور میشه،البتهنمبدونم ربطی ب موضوع خون در منی دارد یا خیر،ممتون میشم اگه راهنمایی کنید چون تو شرایط کرونا نمیتونم دکتر برم و یکم هم خجالت میکشم از گفتن رو در روی این موضوع ب دکتر.ممنون دارویی اگه لازمه تجویز نمایید .
    1. تصویر کاربر دکتر حسین کرمی سه شنبه ۲۳ دی ۹۹( 3 سال پیش)
      ازمایش اسپرم داده شود ، سونوگرافی انجام شود ، قرص سیپروفلوکساسین ۵۰۰ هر ۱۲ شاعت برای سک هفته مصرف شود
  • تصویر کاربر محمد سه شنبه ۲۳ دی ۹۹( 3 سال پیش) تعداد بازدید: 218 مشاهده پرسش
    سلام اقای دکترمن42 سالمه والان حدود10ساله سایزپردستاتم42سیسی هست وبزرگتر هم نشده ولی مشکل سختی ادرار دربعضی مواقع دارم وسوزش هم دارم وهیچ دارویی هم دراین 10سال مصرف نکردم چند روز پیش دکتر واس قرص پروترال تجویز نمودولی بخاطرعوارضش مانند قطع منی مصرف نکردم میتونم ازقرص امنیک استفاده کنم ایا این بیماری بدلیل عفونت نیست شما چی تجویز میکنید روحیه ام را ضعیف کرده لطفا کمکم کنید
    1. تصویر کاربر دکتر حسین کرمی سه شنبه ۲۳ دی ۹۹( 3 سال پیش)
      اگر علایم ادراری خیلی اذیتتون میکنه ازش استفاده کنید
  • تصویر کاربر نیما سه شنبه ۲۳ دی ۹۹( 3 سال پیش) تعداد بازدید: 228 مشاهده پرسش
    سلام.60سال سن دارم. تکرر ادرار هر نیم ساعت یکبار همراه درد و بسیار باریک دارم.4 روزه افلوکسین 300 روزی دوبار و کپسول تامسولوسین 4. مصرف میکنم ادرارم درشتر شده و درد کمتر نسبت به قبل ولی تکرر ادرار مثل قبله.دکتر گفته 10 روز افلوکسین و 30 روز کپسول رو استفاده کنم.و هیچ ازمایشی هم نداده ام.ایا این تجویز درسته؟و اینکه عمل پروستات باعث ناباروری میشه؟ من همورویید و آسم هم دارم.با تشکر
    1. تصویر کاربر دکتر حسین کرمی سه شنبه ۲۳ دی ۹۹( 3 سال پیش)
      اگر با دارو بهتر نشدید بهتر است عمل شوید. عمل پروستات بکنین ، شانس باروری کم می شود،
    2. تصویر کاربر دکتر حسین کرمی سه شنبه ۲۳ دی ۹۹( 3 سال پیش)
      دارو رو یک ناه ادامه بدسن اگر بهتر نشد باید عمل کرد
    3. تصویر کاربر دکتر حسین کرمی سه شنبه ۲۳ دی ۹۹( 3 سال پیش)
      Psa چک شود
    4. نمایش سایر 2 پاسخ
  • تصویر کاربر حمید سه شنبه ۲۳ دی ۹۹( 3 سال پیش) تعداد بازدید: 238 مشاهده پرسش
    باسلام خدمت جناب آقای دکتر بزرگوار
    آقای دکتر بنده هر از گاهی با مشکل تخلیه ادرار روبرو میشم و حدود یک هفته این مشکلم طول میکشه و بعد درست میشه البته ادرار هنگام تخلیخ بصورت قطره قطره و بعضا فشار خیلی کم تخلیه میشه ولی سوزش و احساس درد ندارم ولی اینکه کامل تخلیه نمیشه اذیت میشم لطفا راهنمایی میکنید چه دارویی مصرف کنم. باتشکر
    1. تصویر کاربر دکتر حسین کرمی سه شنبه ۲۳ دی ۹۹( 3 سال پیش)
      سونوگرافی انجام شود
    2. تصویر کاربر دکتر حسین کرمی سه شنبه ۲۳ دی ۹۹( 3 سال پیش)
      عکس رنگی مجرای ادراری گرفته شود
    3. تصویر کاربر دکتر حسین کرمی سه شنبه ۲۳ دی ۹۹( 3 سال پیش)
      اگر اینها نرمال باشد التهاب پروستات است
    4. نمایش سایر 2 پاسخ
  • تصویر کاربر Mohammad چهارشنبه ۱۰ دی ۹۹( 3 سال پیش) تعداد بازدید: 208 مشاهده پرسش
    سلام خسته نباشید ببخشید من موقع انزال درد دارم بعضی مواقع هم موقع ادرار سوزش و درد دارم میخواستم بدونم چه دارویی باید مصرف کنم؟ تشکر
    1. تصویر کاربر دکتر حسین کرمی چهارشنبه ۱۰ دی ۹۹( 3 سال پیش)
      ازمایش ادرار د ازمایش اسپرم دهید. مایعات بیشتر مصرف کنین
  • تصویر کاربر ساسان چهارشنبه ۱۰ دی ۹۹( 3 سال پیش) تعداد بازدید: 185 مشاهده پرسش
    سلامت خدمت جناب دکتر...
    من چند سال قبل با علامت سوزش حین انزال شبانه به دکتر مراجعه کردم،ایشون برام فقط افلوکساسین 200 میلی گرم تجویز کردن هر 12 ساعت تجویز کردن،من اون زمان برای حدود 20 تا یک ماه مصرف کردم،علائم بهبود پیدا کرد،بعد اون زمان دیگه سوزش حین انزال بوجود نیومد ولی در عوض، هر از چند گاهی ،درد های مبهم اطراف مقعد، مثانه،لگن،سختی دفع ادار،بعد دفع ادار هم خروج چند قطره همراه با سوزش شدید،...مشاهده میشه.
    با این اوصاف صلاح میدونید من مجدد همون تجویز سابق افلوکساسین رو شروع کنم؟تاثیری داره؟یا شما توصیه دیگری دارید؟
    1. تصویر کاربر دکتر حسین کرمی چهارشنبه ۱۰ دی ۹۹( 3 سال پیش)
      شلام علایم شما پروستاتیت (التهاب پروستات) می باشد. بهترین درمان آن قرص افلوکساسین ۲۰۰ میلیگرم هر ۱۲ ساعت و کپسول تامسولوسین ۰.۴ میلیگرم شبی یک عدد و قرص ملوکسیکام ۷.۵ میلیگرمی هر ۱۲ ساعت می باشد. مدت درمان ۳۰ تا ۴۵ روز است. از مصرف ادویه جات و فلفل و کافیین و قهوه و نوشابه و سیر و پیاز پزهیز کنید.
  • تصویر کاربر روح چهارشنبه ۱۰ دی ۹۹( 3 سال پیش) تعداد بازدید: 203 مشاهده پرسش
    در قسمت سمت راست پهلو هام احساس سردی) بهم درس میده .
    1. تصویر کاربر دکتر حسین کرمی چهارشنبه ۱۰ دی ۹۹( 3 سال پیش)
      اگر درد هم دارین سونوگرافی کنین
  • تصویر کاربر کریمی چهارشنبه ۱۰ دی ۹۹( 3 سال پیش) تعداد بازدید: 185 مشاهده پرسش
    سلام شب بخیر چند ماه است که سوزش ادرار همراه با بعضی مواقع خون دارم و همیشه قطره قطره که غیر ارادی دارم دکتر داخلی رفتم سونگرافی رفتم گفتن مشکل نداری ولی آزمایش عفونت شدید داشتم در ضمن فشار ادرارم خیلی پایین بود سفیکسیم مصرف کردم 20تای فشار کمی تغییر کرد ولی هنوز سوزش همراه با بعضی مواقع خون همراه است و بعد نزدیکی هم وقتی ادارمیرم سوزش شدید و بعضی مواقع همراه با خونه و احساس میکنم که قطره قطره ادرار غیر ارادی دارم و در ابتدای آلات سوزش دارم لطفاً راهنمایی کنید اینجا فقط یه پزشک داخلی داره امکانات مونم کم در این وضعیت کمک کنید ممنون سپاس
    1. تصویر کاربر دکتر حسین کرمی دوشنبه ۲۴ آذر ۹۹( 3 سال پیش)
      کشت ادرار داده شود ، عفونت ادراری دارید که باید درست درمان شود ، برحسب نتیجه کشت ادرار انتی بیوتیک تعیین می شود
    2. تصویر کاربر کریمی دوشنبه ۲۴ آذر ۹۹( 3 سال پیش)
      سلام ممنون از لطفتون حالا من یکی از شهرستانهای استان کردستان هستم باید برم کجا این کار هارو انجام بدم خیلی خیلی ممنونم از لطفتون سپاس
    3. تصویر کاربر دکتر حسین کرمی چهارشنبه ۱۰ دی ۹۹( 3 سال پیش)
      ازمایشگاه
    4. نمایش سایر 2 پاسخ
  • تصویر کاربر رسول شنبه ۲۲ آذر ۹۹( 3 سال پیش) تعداد بازدید: 172 مشاهده پرسش
    سلام وقت بخیر ‌. من ۲۳ سالمه ‌. تقریبا از یک سال پیش درد قسمت کشاله جایی که لوله های مجاری ادرار رد میشه درد احساس میکردم وقتی این قسمت رو فشار میدادم اروم میشدم و در کنار این بیضه هام باد میکردن و ادرار به درستی نمیتونم انجام بدم . ۳ ماه پیش رفتم دکتر دارو بهم داد بهتر شدم اما همچنان گاهی بیضه ها باد میکنن و حالت درد بهم میدن .دوبار هم پیش همون دکتر رفتم فایده نداشت . خاستم نظر شما رو بپرسم مشکل از چیه ؟؟ چه دارویی باید مصرف کنم؟؟
    1. تصویر کاربر دکتر حسین کرمی شنبه ۲۲ آذر ۹۹( 3 سال پیش)
      سلام سونوگرافی انجام شود
درحال دریافت اطلاعات