آنتی بیوتیک برای عفونت پروستات

مصرف آنتی بیوتیک برای التهاب پروستات معمولا اولین قدم درمانی است. در زمان وجود التهاب های مربوط به عفونت باکتریال برای از بین بردن آن ها از آنتی بیوتیک استفاده می شود.

التهاب پروستات یا پروستاتیت که مردم به آن ورم پروستات نیز می گویند، یکی از بیماری های آزار دهنده است که در افراد میانسال دیده می شود. در این افراد معمولا ادرار به راحتی خارج نمی شود، درد کمر، درد بالای مثانه دیده می شود و یا افراد احساس می کنند ادرارشان تخلیه نمی شود.

پروستاتیت اغلب به علت آلوده شدن مجرا بر اثر بیماری های منتلقه از تماس های جنسی به وجود می آید. شایع ترین این بیماری ها سوزاک و کلامیدیا است. اولین توصیه ما به افراد رعایت بهداشت جنسی است که باعث پیشگیری از این بیماری می شود. دومین توصیه این است که در صورت مبتلا شدن به عفونت مجرا به پزشک مراجعه کنید.

بهترین آنتی بیوتیک برای عفونت پروستات

آنتی بیوتیک برای التهاب پروستات

التهاب و عفونت پروستات به همه آنتی بیوتیک ها پاسخ نمی دهد. پروستات نسبت به آنتی بیوتیک دیر جذب است و فقط دو نوع آنتی بیوتیک برای التهاب پروستات موثر است. یکی از این دسته ها سولفونامید ها هستند که داروی کوتریموکسازول زیر مجموعه این دسته است که هر 12 ساعت باید بیمار مصرف کند. داروی دوم فلوئورکینولون ها هستند که در راس این ها سیپروفلوکساسین(500mg) است. این داروها باید تحت نظر پزشک استفاده شود زیرا در اکثر افراد مصرف بی رویه این داروها و یا مصرف ناقص آن ها منجر به عدم موفقیت در درمان التهاب پروستات می شود.

داروهای ضد التهاب مانند بروفن، ژلوفن، دیکنوفناک نیز در کنار این داروها می توانند موثر باشند. از طرف دیگر به افراد توصیه می شود در آب گرم بنشینند که بسیار کمک کننده است. بیماران از مصرف ادویه جات، قهوه، شکلات حاوی کافئین و چای پر رنگ اجتناب کنند و مایعات زیاد مصرف کنند.

اگر التهاب و ورم پروستات درمان نشود می تواند به التهاب پروستات مزمن تبدیل شود که تا آخر عمر گریبان گیر سرطان پروستات شود. برای آشنایی با روش های درمانی سرطان پروستات می توانید بر روی دکمه زیر کلیک کنید.

درمان سرطان پروستات

گاهی اوقات نیز این آنتی بیوتیک ها در هنگام التهاب های غیر باکتریال هم استفاده می شوند تا از احتمال بوجود آمدن هر نوع عفونتی پیشگیری کنند. با این وجود با توجه به عوارض جانبی آن ها ، استفاده بی رویه از آنتی بیوتیک ها توصیه نمی شود.

بیمارهایی که دارای التهاب های شدید باکتریال هستند در معرض عفونت های شدید بوده و ممکن است نیاز به بستری در بیمارستان و آنتی بیوتیک های تزریقی داشته باشند.

کسانی که دارای التهاب های مزمن باکتریال می باشند هم نیازمند استفاده از آنتی بیوتیک های خوراکی به مدت چندین هفته هستند، با این وجود ممکن است علایم بیماری آن ها هر از گاهی عود بکند.

خوردن دارو برای درمان پروستات

حتی بیمارانی که مبتلا به التهاب مزمن پروستات و یا سندرم درد مزمن لگن(CP/CPPS) هستند ، با وجود اینکه هیچ گونه عفونتی ندارند ولی به این دلیل که علایم آن ها شبیه به التهاب های باکتریال پروستات است ، برای درمان آن ها از آنتی بیوتیک ها استفاده می کنند. مشکل اصلی تجویز این گونه از آنتی بیوتیک ها در بیماری های CP/CPPS به این صورت است که این التهاب ها بوسیله باکتری ها ایجاد نشده اند و در نتیجه هیچ گونه آنتی بیوتیکی در آن ها تاثیر نخواهد داشت. ممکن است تشخیص علت اینگونه التهاب ها دشوار باشد و نیازمند معاینات همراه با دارو ها و درمان های مختلفی باشد. مانند درمان های سنتی ، فیزوتراپی و مکمل های دارویی.

عوارض جانبی آنتی بیوتیک ها

تعداد کمی از آنتی بیوتیک های شایع مانند سیپرو دارای عوارض جانبی خطرناکی هستند. در صورت امکان بهتر است از این گونه آنتی بیوتیک ها در دراز مدت استفاده نکرده و حدالامکان از روش های جایگزین استفاده نمود، مخصوصا زمانی که هیچ گونه باکتری مربوط به بیماری وجود ندارد. باید توجه داشت که علاوه بر عوارض جانبی ذکر شده ، استفاده بی رویه از این گونه دارو ها باعث مقاومت باکتری ها به آنتی بیوتیک ها می شود.

آنتی بوتیک ها باعث نابودی باکتری های مفید بدن نیز می شوند که این کار باعث عدم توانایی بدن در مقابله با باکتری های فرصت طلب و همچنین یکسری از بیماری های گوارشی خواهد شد. در هنگام مصرف آنتی بیوتیک ها ، استفاده از طیف گسترده ای از مکمل های غذایی و پروبیوتیک های طبیعی توصیه می شود. این پروبیوتیک ها در جایگزین کردن باکتری های مفید دستگاه گوارش که بوسیله آنتی بیوتیک ها از بین رفته اند موثر خواهند بود.

در مجموع باید گفت بهترین کار پیشگیری از ابتلا به این بیماری است که با رعایت نکات بهداشت جنسی ممکن می شود.  در صورت مشاهده هر گونه عفونت از مجرا به پزشک مراجعه کنید. در صورت مبتلا شدن نیز باید از لحاظ زمان و دوز مصرف تحت نظر پزشک باشید.

 دکتر حسین کرمی متخصص اورولوژی و پروستات در تهران

شما می توانید از طریق قسمت پرسش از دکتر سوالات خود را  مطرح نمایید.

سیستم پرسش و پاسخ

ثبت سوال جدید

ثبت سوال جدید غیرفعال می‌باشد.

پیگیری سوال قبل

برای پیگیری پاسخ سوال خودتون و نمایش آن کد رهگیری خود را در این قسمت وارد کنید.
تصاویر پیوست امکان انتخاب تا ۵ تصویر وجود دارد. جهت انتخاب چندگانه کلید Ctrl را نگه دارید. (فرمت های مجاز شامل png, gif و jpg می باشد و حداکثر حجم هر تصویر ۸ مگابایت است.)
© همیارسیستم
  • تصویر کاربر سعید شنبه ۳۱ خرداد ۹۹( 3 سال پیش) تعداد بازدید: 196 مشاهده پرسش
    سلام آقای دکتر عیدتون مبارک من حدود سه ماه پیش به دکتر متخصص ارولوژی مراجعه کردم که بنده رو به سونوگرافی فرستادن که بزرگی پروستات نشان دادکه حدود 2ماه سیپروفلوکساسین مصرف کردم که حالم بهتر شد بعداز یه مدت دوباره درد شروع شد که اینبار دکتر آزمایش ادرار نوشت توکشت اونهم چیزی نشان نداد الان دوباره سیپروفلوکساسین هفته اول روزی دوبار میخوردم با سبکس 100 که بعد هفته اول الان هر24 ساعت از هر دو مصرف میکنم الان دوباره درد زیر مثانه دارم چیکار کنم ممنون میشم راهنمایی کنید
    1. تصویر کاربر دکتر حسین کرمی شنبه ۳۱ خرداد ۹۹( 3 سال پیش)
      سلام سن؟
  • تصویر کاربر علیزاده دوشنبه ۲ تیر ۹۹( 3 سال پیش) تعداد بازدید: 219 مشاهده پرسش
    با سلام به شما آقای دکتر پدرم ۶۰ سالشه از دیروز دچار درد شدید لگن و پا شده بطوری که نمیتونه از جاش بلند بشه وناله میکنه به هیچ مسکنی هم جواب نمیده .سابقه عفونت پروستات داشته همیشه وپیگیری و درمان هم شده ولی درحال حاضر در این تعطیلات ما مستعصل هستیم که چکار کنیم .بیمارستان هم کاری براش نکردن غیر مسکن دادن و گفتن بعد از تعطیلات .از شما خواهش میکنم بفرمائید که ما چکار کنیم
    1. تصویر کاربر دکتر حسین کرمی دوشنبه ۲ تیر ۹۹( 3 سال پیش)
      تامسولوسین روزانه یک عدد میل کنه
  • تصویر کاربر ایرج دوشنبه ۲ تیر ۹۹( 3 سال پیش) تعداد بازدید: 204 مشاهده پرسش
    باسلام و عرض ادب..بنده 60 ساله بدلیل وضع خیلی بد مالی بدلیل ورشکستگی کاری با در نظرگرفتن علایم موجود در خودم شامل تکرر ادرار شبانه و دوشاخه شدن و عدم فشار طبیعی با برسی از سایت های معتبر مثل فرمایشات حضرت عالی با جسارت اجباری دو سال است که شبها کپسول امنیک مصرف میکنم که ناراضی از وضع موجودم نیستم ولی باعرض پوزش نعوظ و زمان ارضا خیلی خیلی ضعیف شدم با اجازه از محضر حضرت عالی دو سوال دارم 1 وضعیت بنده اخرش چی میشه؟2 ایا وضع سکسم خوب میشه طوریکه گهگاهی که هست بدون تادافیل امکان ندارد البته برای نعوظ نه زمان..بازهم عذرخواهی میکنم.دستبوسم
    1. تصویر کاربر دکتر حسین کرمی دوشنبه ۲ تیر ۹۹( 3 سال پیش)
      سلام.تازمانی که دارو رو بخورید خوبه با قطع ش برمیگیره.برای پروستات میتونید عمل کنید اگر از دارو خسته اید ولی برای نعوظ همون دارو رو باید ادامه بدید
  • تصویر کاربر مهرداد دوشنبه ۲ تیر ۹۹( 3 سال پیش) تعداد بازدید: 193 مشاهده پرسش
    در هنگام خروج منی پس از خود ارضایی در سمت چپ آلت احساس سوزش دارم و ادرار پس از آن نارنجی رنگ است
    1. تصویر کاربر دکتر حسین کرمی دوشنبه ۲ تیر ۹۹( 3 سال پیش)
      سلام توصیه به سونوگرافی میشه
  • تصویر کاربر حمزه دوشنبه ۲ تیر ۹۹( 3 سال پیش) تعداد بازدید: 222 مشاهده پرسش
    سلام دکترعلت بزرگی پروستات سمت راست دل پیچه آروغ زدن زیاد همراه یاد سرفه
    1. تصویر کاربر دکتر حسین کرمی دوشنبه ۲ تیر ۹۹( 3 سال پیش)
      سلام سن؟
  • تصویر کاربر الهام دوشنبه ۲ تیر ۹۹( 3 سال پیش) تعداد بازدید: 180 مشاهده پرسش
    سلام،روز خوش،ببخشید پدرم هشتاد ساله هستند و عفونت پروستات دارن،قبلا یکبار عمل کردند،الان تب و لرز دارن یه مقدار،یکهفته هست که دارن آموکسی کلاو میخورن هر دوازده ساعت ،ولی خب نشدن انکار،و تو این وضعیت کرونا و سنشون نمی‌تونیم ببریمشون بیمارستان،میشه لطفاً آنتی بیوتیک قویتر معرفی کنید؟
    1. تصویر کاربر دکتر حسین کرمی دوشنبه ۲ تیر ۹۹( 3 سال پیش)
      سلام بایستی ازمایش کشت ادرار بدهند
  • تصویر کاربر علی جمعه ۶ تیر ۹۹( 3 سال پیش) تعداد بازدید: 179 مشاهده پرسش
    سلام جناب دکتر با توجه به بیماری ام و سابقه ی بیماری ام چون حروف زیاد بود در قالب عکس خدممتون دادم و لطف عکس رو باز کنید و مطالعه کنید و خواهش میکنم کمک کنید بنده رو
    1. تصویر کاربر دکتر حسین کرمی جمعه ۶ تیر ۹۹( 3 سال پیش)
      عکس رو دوباره اپلود کنید
  • تصویر کاربر هامون شنبه ۷ تیر ۹۹( 3 سال پیش) تعداد بازدید: 150 مشاهده پرسش
    سلام ، با تشکر فراوان، ده روز شده که درمان عفون پروستات را با مصرف داروهای آنی بیوتیک تجویز شده از طرف پزشک شروع کرده ام . میل به ادرار فوری از بین رفته و احساس ته مانده ادرار در مثانه نمیکنم و یا بسیار کم شده اما نازکی ادرار بهتر شده ولی هنوز به حالت قبل باز نگشته . آیا التهاب پروستات بعد از درمان هم هنوز تا مدتی ادامه خواهد داشت ؟ نشانه های بهبود بدون بازگشت عفونت برای قطع دارو های انتی بیوتیک چیست؟ از لطف شما در ارایه جواب بسیار متشکرم
    1. تصویر کاربر دکتر حسین کرمی شنبه ۷ تیر ۹۹( 3 سال پیش)
      سلام سن؟
  • تصویر کاربر هاشم دوشنبه ۱۴ بهمن ۹۸( 4 سال پیش) تعداد بازدید: 220 مشاهده پرسش
    سلام آقای دکتر وقتتون بخیر .
    من یک مشکلی برام پیش اومده تنها جایی که میتونستم بهتون پیام بدم وازتون راهنمایی بگیرم اینجابود امیدوارم به بزرگواری خودتون ببخشین .
    مشکلم اینا هستن
    ۱. درد تیر کشنده ازهردو بیضه دارم که دردش میزنه به شکمم وتو ناحیه راست بیشتره .
    ۲. کرختی وگز گز شدن بیضه هاموگاهی احساس میکنم ولی گزگز کردن توپاهام هست .
    ۳. عدم نعوظ کامل ودارم واینکه نعوظ بسیارناپایدار دارم .
    ۴. توآلتم احساس خشکی عضله رو دارم مثل اینکه تاندون خشک بشه هست موقع لمس هم یه قسمتی مثل عصب خشک شده .
    ۵. تو ۵ ماه دوتا متخصص اورولوژی رفتم هردو سونوگرافی وآزمایش گرفتن گفتن چیزیت نیست و فقط دگزامتازون تجویز کردن با ویتامین ب ۳۰۰
    1. تصویر کاربر NAME دوشنبه ۱۴ بهمن ۹۸( 4 سال پیش)

      سلام.شما دچار التهاب پروستات هستید.از مصرف ادویه جات ، نشستن طولانی مدت بروی صندلی ،دوچرخه سواری و موتور سواری پرهیز کنید.روزانه دو نوبت در آب ولرم بنشینید.

  • تصویر کاربر مرتضی دوشنبه ۱۴ بهمن ۹۸( 4 سال پیش) تعداد بازدید: 239 مشاهده پرسش
    باسلام بنده بزرگی پروستات 28سیسی دارم در بیضه هیدوکوسل وراکوسل وکیست دارم الان مشکلم درد دوره معقد واطراف معقد کمر وگاهی در بیضه دارم شبها خواب ندارم درددارم درمان چیست
    1. تصویر کاربر NAME دوشنبه ۱۴ بهمن ۹۸( 4 سال پیش)

      سلام سونوگرافی تان را ارسال کنید

درحال دریافت اطلاعات