آنتی بیوتیک برای عفونت پروستات

مصرف آنتی بیوتیک برای التهاب پروستات معمولا اولین قدم درمانی است. در زمان وجود التهاب های مربوط به عفونت باکتریال برای از بین بردن آن ها از آنتی بیوتیک استفاده می شود.

التهاب پروستات یا پروستاتیت که مردم به آن ورم پروستات نیز می گویند، یکی از بیماری های آزار دهنده است که در افراد میانسال دیده می شود. در این افراد معمولا ادرار به راحتی خارج نمی شود، درد کمر، درد بالای مثانه دیده می شود و یا افراد احساس می کنند ادرارشان تخلیه نمی شود.

پروستاتیت اغلب به علت آلوده شدن مجرا بر اثر بیماری های منتلقه از تماس های جنسی به وجود می آید. شایع ترین این بیماری ها سوزاک و کلامیدیا است. اولین توصیه ما به افراد رعایت بهداشت جنسی است که باعث پیشگیری از این بیماری می شود. دومین توصیه این است که در صورت مبتلا شدن به عفونت مجرا به پزشک مراجعه کنید.

بهترین آنتی بیوتیک برای عفونت پروستات

آنتی بیوتیک برای التهاب پروستات

التهاب و عفونت پروستات به همه آنتی بیوتیک ها پاسخ نمی دهد. پروستات نسبت به آنتی بیوتیک دیر جذب است و فقط دو نوع آنتی بیوتیک برای التهاب پروستات موثر است. یکی از این دسته ها سولفونامید ها هستند که داروی کوتریموکسازول زیر مجموعه این دسته است که هر 12 ساعت باید بیمار مصرف کند. داروی دوم فلوئورکینولون ها هستند که در راس این ها سیپروفلوکساسین(500mg) است. این داروها باید تحت نظر پزشک استفاده شود زیرا در اکثر افراد مصرف بی رویه این داروها و یا مصرف ناقص آن ها منجر به عدم موفقیت در درمان التهاب پروستات می شود.

داروهای ضد التهاب مانند بروفن، ژلوفن، دیکنوفناک نیز در کنار این داروها می توانند موثر باشند. از طرف دیگر به افراد توصیه می شود در آب گرم بنشینند که بسیار کمک کننده است. بیماران از مصرف ادویه جات، قهوه، شکلات حاوی کافئین و چای پر رنگ اجتناب کنند و مایعات زیاد مصرف کنند.

اگر التهاب و ورم پروستات درمان نشود می تواند به التهاب پروستات مزمن تبدیل شود که تا آخر عمر گریبان گیر سرطان پروستات شود. برای آشنایی با روش های درمانی سرطان پروستات می توانید بر روی دکمه زیر کلیک کنید.

درمان سرطان پروستات

گاهی اوقات نیز این آنتی بیوتیک ها در هنگام التهاب های غیر باکتریال هم استفاده می شوند تا از احتمال بوجود آمدن هر نوع عفونتی پیشگیری کنند. با این وجود با توجه به عوارض جانبی آن ها ، استفاده بی رویه از آنتی بیوتیک ها توصیه نمی شود.

بیمارهایی که دارای التهاب های شدید باکتریال هستند در معرض عفونت های شدید بوده و ممکن است نیاز به بستری در بیمارستان و آنتی بیوتیک های تزریقی داشته باشند.

کسانی که دارای التهاب های مزمن باکتریال می باشند هم نیازمند استفاده از آنتی بیوتیک های خوراکی به مدت چندین هفته هستند، با این وجود ممکن است علایم بیماری آن ها هر از گاهی عود بکند.

خوردن دارو برای درمان پروستات

حتی بیمارانی که مبتلا به التهاب مزمن پروستات و یا سندرم درد مزمن لگن(CP/CPPS) هستند ، با وجود اینکه هیچ گونه عفونتی ندارند ولی به این دلیل که علایم آن ها شبیه به التهاب های باکتریال پروستات است ، برای درمان آن ها از آنتی بیوتیک ها استفاده می کنند. مشکل اصلی تجویز این گونه از آنتی بیوتیک ها در بیماری های CP/CPPS به این صورت است که این التهاب ها بوسیله باکتری ها ایجاد نشده اند و در نتیجه هیچ گونه آنتی بیوتیکی در آن ها تاثیر نخواهد داشت. ممکن است تشخیص علت اینگونه التهاب ها دشوار باشد و نیازمند معاینات همراه با دارو ها و درمان های مختلفی باشد. مانند درمان های سنتی ، فیزوتراپی و مکمل های دارویی.

عوارض جانبی آنتی بیوتیک ها

تعداد کمی از آنتی بیوتیک های شایع مانند سیپرو دارای عوارض جانبی خطرناکی هستند. در صورت امکان بهتر است از این گونه آنتی بیوتیک ها در دراز مدت استفاده نکرده و حدالامکان از روش های جایگزین استفاده نمود، مخصوصا زمانی که هیچ گونه باکتری مربوط به بیماری وجود ندارد. باید توجه داشت که علاوه بر عوارض جانبی ذکر شده ، استفاده بی رویه از این گونه دارو ها باعث مقاومت باکتری ها به آنتی بیوتیک ها می شود.

آنتی بوتیک ها باعث نابودی باکتری های مفید بدن نیز می شوند که این کار باعث عدم توانایی بدن در مقابله با باکتری های فرصت طلب و همچنین یکسری از بیماری های گوارشی خواهد شد. در هنگام مصرف آنتی بیوتیک ها ، استفاده از طیف گسترده ای از مکمل های غذایی و پروبیوتیک های طبیعی توصیه می شود. این پروبیوتیک ها در جایگزین کردن باکتری های مفید دستگاه گوارش که بوسیله آنتی بیوتیک ها از بین رفته اند موثر خواهند بود.

در مجموع باید گفت بهترین کار پیشگیری از ابتلا به این بیماری است که با رعایت نکات بهداشت جنسی ممکن می شود.  در صورت مشاهده هر گونه عفونت از مجرا به پزشک مراجعه کنید. در صورت مبتلا شدن نیز باید از لحاظ زمان و دوز مصرف تحت نظر پزشک باشید.

 دکتر حسین کرمی متخصص اورولوژی و پروستات در تهران

شما می توانید از طریق قسمت پرسش از دکتر سوالات خود را  مطرح نمایید.

سیستم پرسش و پاسخ

ثبت سوال جدید

ثبت سوال جدید غیرفعال می‌باشد.

پیگیری سوال قبل

برای پیگیری پاسخ سوال خودتون و نمایش آن کد رهگیری خود را در این قسمت وارد کنید.
تصاویر پیوست امکان انتخاب تا ۵ تصویر وجود دارد. جهت انتخاب چندگانه کلید Ctrl را نگه دارید. (فرمت های مجاز شامل png, gif و jpg می باشد و حداکثر حجم هر تصویر ۸ مگابایت است.)
© همیارسیستم
  • تصویر کاربر ارش یکشنبه ۲۱ مهر ۹۸( 4 سال پیش) تعداد بازدید: 195 مشاهده پرسش
    سلام.اقا دکتر موضوع بزرگی پروستات پدرم هست جواب psاومده8وبزرگی پرستات22هستس اگه بخوایم جراحی نکنیم بهترین دارو برای پدرم چی هستش.پدرم جراحی عمل باز قلب داشته.
    1. تصویر کاربر NAME یکشنبه ۲۱ مهر ۹۸( 4 سال پیش)

      ازمایش را تکرار و در صورت بالا بودن کاندید نمونه برداری هستیدجهت هماهنگی و اخذ نوبت با شماره های زیر تماس بگیرید
      ۰۲۱۲۲۶۴۲۷۴۴
      ۰۲۱۷۱۰۶۲۳۵۰
      ۰۹۳۵۱۱۴۲۰۸۰

  • تصویر کاربر رضا7 پنجشنبه ۴ مهر ۹۸( 4 سال پیش) تعداد بازدید: 174 مشاهده پرسش
    با سلام من 19 سال دارم بعد از خودارضایی احساس سوزش در التم میکنم و هنگام ادرار سوزش دارم و قسمت نوک التم (انتهای مجرای ادرار) با کمک دست نگاه میکنم قرمز شده و دست بزنم سوزش میگیره تروخدا کمکم کنید . مرسی
    1. تصویر کاربر NAME پنجشنبه ۴ مهر ۹۸( 4 سال پیش)

      سلام.شما دچار التهاب پروستات هستید.از مصرف ادویه جات ، نشستن طولانی مدت بروی صندلی ،دوچرخه سواری و موتور سواری پرهیز کنید.روزانه دو نوبت در آب ولرم بنشینید.

  • تصویر کاربر سامان یکشنبه ۷ مهر ۹۸( 4 سال پیش) تعداد بازدید: 169 مشاهده پرسش
    با سلام. پزشک بنده برای درمان من لینوکین(رومانیایی)تجویز کرده که در رده انتی بیوتیک های تجویزی شما نبود. ایا این داروها هم مؤثر هست برای درمان بنده
    1. تصویر کاربر NAME یکشنبه ۷ مهر ۹۸( 4 سال پیش)

      میتونه موثر باشه

  • تصویر کاربر محمد پنجشنبه ۲۱ شهریور ۹۸( 4 سال پیش) تعداد بازدید: 176 مشاهده پرسش
    با سلام خدمت اقای دکتر
    جوانی 28ساله هستم مدتی هس که هنگام ادار کردن درد احساس میکنم و سوزش خفیف پایین شکمم سمت راست دست میذارم احساس درد میکنم و شب ها دو تا سه بار نیاز به تخلیه ادار دارم موقع انزال هم احساس درد میکنم این مشکلات بعد مدتی زندگی پر استرس و افسردگی برام پیش اومده دلیلش چیه اقای دکتر لطفا کمکم کنید
    تشکر
    1. تصویر کاربر NAME پنجشنبه ۲۱ شهریور ۹۸( 4 سال پیش)

      سلام.شما دچار التهاب پروستات هستید.از مصرف ادویه جات ، نشستن طولانی مدت بروی صندلی ،دوچرخه سواری و موتور سواری پرهیز کنید.روزانه دو نوبت در آب ولرم بنشینید.

  • تصویر کاربر کامران پنجشنبه ۴ مهر ۹۸( 4 سال پیش) تعداد بازدید: 153 مشاهده پرسش
    با سلام حدود ۲ ماه پیش رفتم سونو گفت التهاب پروستات به میزان ۴۰ گرم مشاهده شده راستش من توی مرزبانی خدمت میکنم دسترسی به دکتر ندارم اخیرا هم درد میگیره چه دارویی نیازه ار تهران برام بفرستن
    1. تصویر کاربر NAME پنجشنبه ۲۱ شهریور ۹۸( 4 سال پیش)

      سن؟

    2. تصویر کاربر کامران پنجشنبه ۲۱ شهریور ۹۸( 4 سال پیش)
      با عرض معذرت ۳۲ سال دارم
    3. تصویر کاربر NAME پنجشنبه ۴ مهر ۹۸( 4 سال پیش)

      سلام.شما دچار التهاب پروستات هستید.از مصرف ادویه جات ، نشستن طولانی مدت بروی صندلی ،دوچرخه سواری و موتور سواری پرهیز کنید.روزانه دو نوبت در آب ولرم بنشینید.

    4. نمایش سایر 2 پاسخ
  • تصویر کاربر شهرام پنجشنبه ۲۱ شهریور ۹۸( 4 سال پیش) تعداد بازدید: 170 مشاهده پرسش
    سلام.
    آقای دکتر بنده از مریض های شما هستم. التهاب پروستات دارم. چندماه درمیان دچار سوزش ادرار و درد در ناحیه بیضه و لگن میشم. باکلوفن و سیپرو فلوکساسین موثره؟
    ممنون از شما
    1. تصویر کاربر NAME پنجشنبه ۲۱ شهریور ۹۸( 4 سال پیش)

      سلام.شما دچار التهاب پروستات هستید.از مصرف ادویه جات ، نشستن طولانی مدت بروی صندلی ،دوچرخه سواری و موتور سواری پرهیز کنید.روزانه دو نوبت در آب ولرم بنشینید.

      موثره ولی با قطع دارو علائم برمیگردد

  • تصویر کاربر کامیار پنجشنبه ۲۱ شهریور ۹۸( 4 سال پیش) تعداد بازدید: 149 مشاهده پرسش
    سلام و خسته نباشید خدمت شما جناب آقای دکتر
    بنده۲۵سالمه حدود۲سال مشکل ورم پروستات داشتم که با مصرف داروهای گیاهی و ماساژ خوب شده بودم تقریبا که حدود ۱ماه پیش برای اولین بار الکل مصرف کردم که از اون شب درد و احساس طب و لرز پیش اومد برام،و قسمت بالای کشاله رانم احساس درد زیاد داشتم بعد از چند بار مراجعه به پزشک آنها متوجه چیز خاصی نشدند ولی علایمم شبیه فتق بود،که سپس بعد از سونوگرافی کل شکم و لگن گفتند ورم پروستات هست و ۳هفته ای هست که اول سفیکسیم۴۰۰و سپس مترونیدازول و سیپروفلوکساین مصرف میکنم که خییلی بهتر شدم ولی بعد از رفتن به باشگاه دوباره انگار مثل روز اول شدم.
    ممنون میشم راهنمایی کنید
    و اینکه آیا الکل باعث این اتفاق شده
    1. تصویر کاربر NAME پنجشنبه ۲۱ شهریور ۹۸( 4 سال پیش)

      سلام.شما دچار التهاب پروستات هستید.از مصرف ادویه جات ، نشستن طولانی مدت بروی صندلی ،دوچرخه سواری و موتور سواری پرهیز کنید.روزانه دو نوبت در آب ولرم بنشینید.

      خیلی ربطی ندارد

  • تصویر کاربر مهدی یکشنبه ۱۰ شهریور ۹۸( 4 سال پیش) تعداد بازدید: 187 مشاهده پرسش
    سلام به دکترمراجعه کردم وبعدازمعاینه ادعاکردندکه پروستاتم عفونت وتورم داره ۴۵روزسیپروفلوکساسین خوردم وبهترشدم ولی الان احساس میکنم هنوزسوزش وعدم تخلیه کامل دارم اجازه دارم بازم دارو مصرف کنم یاخیر ممنون
    1. تصویر کاربر NAME یکشنبه ۱۰ شهریور ۹۸( 4 سال پیش)

      سن؟

    2. تصویر کاربر مهدی یکشنبه ۱۰ شهریور ۹۸( 4 سال پیش)
      45
    3. تصویر کاربر مهدی یکشنبه ۱۰ شهریور ۹۸( 4 سال پیش)
      45
    4. تصویر کاربر NAME یکشنبه ۱۰ شهریور ۹۸( 4 سال پیش)

      سلام.شما دچار التهاب پروستات هستید.از مصرف ادویه جات ، نشستن طولانی مدت بروی صندلی ،دوچرخه سواری و موتور سواری پرهیز کنید.روزانه دو نوبت در آب ولرم بنشینید.

    5. نمایش سایر 3 پاسخ
  • تصویر کاربر احمد شنبه ۹ شهریور ۹۸( 4 سال پیش) تعداد بازدید: 173 مشاهده پرسش
    باسلام درسن 50 سالگی هستم اندازه پروستات 23 وپی اس ای زیر 1 وسونوهم از مثانه و کلیه نرمال است سه ماه هم افلوکساسین 300 مصرف نمودم بخاطر دردهای که در لگن ودر تخلیه ادرار داشتم البته انسداد نداشتم الان 10روز دارو مصرف نمی کنم اما سوزش بین بیضه ومقعد ومثانه دارم ونشستن برایم سخت است لطفا راهنمایی کنید
    1. تصویر کاربر NAME شنبه ۹ شهریور ۹۸( 4 سال پیش)

      از مصرف ادویه جات ، نشستن طولانی مدت بروی صندلی ،دوچرخه سواری و موتور سواری پرهیز کنید.روزانه دو نوبت در آب ولرم بنشینید.

  • تصویر کاربر بهروز جمعه ۸ شهریور ۹۸( 4 سال پیش) تعداد بازدید: 184 مشاهده پرسش
    سلام آقای دکتر. من 42 سالمه و از 6سال پیش دچار التهاب مزمن پروستات شدم و دو بار سیستوسکوپی انجام دادم و انواع آنتی بیوتیک ها پزشکان برایم تجویز کردند اما هیچ نتیجه ای نگرفتم تکرر ادرار و و عدم تخلیه و فشار بسیار کم ادرار و بدتر از همه درد در حین انزال و عدم لذت جنسی علائم آن است.
    1. تصویر کاربر NAME جمعه ۸ شهریور ۹۸( 4 سال پیش)

      سلام.شما دچار التهاب پروستات هستید.از مصرف ادویه جات ، نشستن طولانی مدت بروی صندلی ،دوچرخه سواری و موتور سواری پرهیز کنید.روزانه دو نوبت در آب ولرم بنشینید.

درحال دریافت اطلاعات